بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
کد خبر : ۱۵۰۹۹۸
مذاکره کنندگان هسته ای در وین همچنان درباره حصول توافق نهایی تا دوشنبه یا سه شنبه خوشبین هستند.

دیپلمات ها به صورت فشرده مذاکرات را ادامه می دهند تا به توافق برسند. وزای خارجه چین و روسیه متفاقا معتقدند مذاکرات پیشرفت داشته و در عین حال می گویند، مطمئن هستند که توافق حاصل می شود. از سوی دیگر وزرای خارجی غربی به خصوص انگلیس و فرانسه هنوز می گویند راه زیادی برای حل اختلافات باقی مانده به خصوص درباره بازگشت پذیری خودکار تحریم ها مانده است.

فرانک والتر اشتانمایر وزیر امور خارجه آلمان نیز وین را ترک کرده. وی گفت هنوز روشن نیست که آیا همه طرف ها برای دست یابی به توافقنامه هسته ای ایران تلاش می کنند یا نه؟

آمریکا نیز علاوه بر مسئله تحریم ها، موضوع بازرسی ها رو به طور ویژه مورد بحث دارد؛ به طوری که بعد از دیدار جان کری با آمانو مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور حل مسئله پی ام دی به تهران رفت و با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در تهران دیدار و گفتگو کرد. قرار است آژانس به زودی بیانیه ای صادر کند.

به طور قطع می توان گفت، مسئله بازرسی یکی از سخت ترین موضوعات بوده است.

آنچه مهم است و خبرهای آن می رسد این است که هم اکنون توافقی وجود دارد که نهایی شود اما مسئله این است که این اتفاق چه زمانی خواهد افتاد. تا اینجا به مدت یک هفته مذاکرات دوباره تمدید شد.

دیدار دیروز یوکیا آمانو رییس جمهور از اتفاقات کلیدی و مهم این روزهای مذاکرات وین است، زیرا آژانس نقشی کلیدی در نظارت بر هر گونه توافقی دارد و بازرسان این نهاد باید اجرای این توافقنامه را در ایران راستی آزمایی کنند.

سفر آمانو پس از آن انجام شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی منتشر کرد و در آن اعلام کرد ذخیره ایران از گاز اورانیوم با غنی سازی پائین، براساس توافق هسته ای موقت در سال 2013، به کمترین سطح مطلوب کاهش یافت.

در هر حال مذاکرات ادامه دارد و ضرب الاجل موجود نیز ضرب الاجلی مهم است و به ویژه این ضرب الاجل برای آمریکا اهمیت زیادی دارد زیرا هر گونه توافقی که از مذاکرات بیرون بیاید باید در کنگره آمریکا تصویب شود. در صورتی که در این مهلت توافق حاصل شود، کنگره باید در مدت سی روز نظر خود را اعلام کند. البته اگر لازم باشد ممکن است مهلت مذاکرات تمدید شود.

خبر مهم دیگر اینکه، پایگاه اینترنتی بلومبرگ گزارش داده یکی از مسائلی که در مذاکرات هسته ای ایران درباره آن بحث می شود این است که چه جنبه هایی از توافق نهایی احتمالی ایران باید برای عمومی منتشر شود و چه جنبه هایی از آن همچنان محرمانه باقی بماند. کارشناسان معتقدند مواردی از قبیل چگونگی بازرسی های آژانس از داخل ایران و اسامی دانشمندان هسته ای که قرار است با آنها مصاحبه شود منتشر نخواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر