بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
کد خبر : ۱۵۱۰۵۱

یک مدیر با سابقه بازار سرمایه وضعیت بازارسهام و بازارهای رقیب پس از اعلام توافق هسته ای را در ۴ مرحله بررسی و تحلیل کرد.

محمد غفارپور مدیرعامل سابق کارگزاری بانک ملت و مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی ملت بازار با ارایه تحلیلی از وضع بازارسهام و بازارهای رقیب پس از توافق هسته ای در 4 مرحله اعلام کرد: با توجه به تاثیرات منفی مناقشه هسته ای که در 1.5 سال گذشته از طرفی موجب رکود در بازار سهام و از طرف دیگر موجب اصلاح قیمت ها و کاهش و شیرین شدن قیمت سهام شده بازار سهام هم اینک ظرفیت زیادی برای رونق و رشد و بازدهی دارد.

بنظر نگارنده اگر روند مذاکرات همین گونه بماند و پیش برود و اتفاق جدیدی نیفتد ، در روزهای آینده شاهد اعلام یک توافق خواهیم بود. پس از این توافق بورس و بازارهای رقیب شاهد اتفاقاتی این چنین خواهد بود :

در مرحله اول ؛ پس از اعلام توافق ، چند روزی شاهد هجوم تقاضا برای خرید سهام در بورس خواهیم بود. این امر موجب تشکیل شدن صف های خرید برای بسیاری از سهام پرپتانسیل خواهد شد . صف های خرید ممکن است 4 تا 5 روز ادامه یابد و قیمت برخی از سهام حدود 20 درصد افزایش یابد.
در همین مدت قیمت ارز تا حدودی کاهش خواهد یافت. قیمت سکه نیز با عرضه های خانگی اندکی کاهش خواهد یافت. اندکی از پس اندازهای مردمی نیز از بازار پول بسمت بازار سرمایه حرکت خواهد کرد ( اما نه آنچنان ؛ زیرا که بازار محکم و مطمئن پول همواره مشتریان خودش را دارد ) اما قیمت مسکن تغییری نخواهد کرد . هرچند فروشندگان قیمت های فروش خود را افزایش خواهند داد اما رونق و رکود در بازار مسکن و نوسانات قیمتی در این بخش تابع عوامل دیگری است.

در مرحله دوم ؛ یعنی از روز پنجم با عرضه های سهام ؛ صف های خرید سهام در بورس برچیده شده و پس از اینکه قیمت ها حدود 5 درصد کاهش یافت ، آنگاه بازار به تعادل رسیده و منتظر نظر مجلس آمریکا و مجلس ایران خواهد نشست .
در این مدت قیمت ارز با حمایتی که ازآن خواهد شد در جایی که کمی پائین تر از نرخ امروز است به تعادل خواهد رسید. قیمت سکه نیز با نرخی کمی پائین تر از نرخ امروز به تعادل میرسد. زیرا نوسان قیمت سکه نیز تابع عوامل دیگری در بازار طلا است . بازار مسکن با قیمت های جدیدی که فروشندگان اعلام می کنند همچنان وضعیت فعلی را خواهد داشت . بانک ها در بازار پول نیز به گشایش و رونق اقتصادی و گردش پول در جامعه که می تواند درآمدهای آنها را افزایش بدهد امیدوار و آماده خواهند شد.

در مرحله سوم ؛ یعنی تا زمانی که مجلس آمریکا و مجلس ایران بر روی مفاد توافقات اظهار نظر میکنند بورس حجم و گردش معاملات بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت اما دچار رونق و رکود تناوبی خواهد شد . یعنی با برخی اظهارات امیدوار کننده و ناامیدکننده از سوی مجلسین دو کشور ، بازار سهام گاهی دچار رکود و گاهی دچار رونق خواهد شد و این بهشت نوسان گیران در بازار خواهد بود .
در این مدت بازارهای رقیب نیز دچار همین نوسانات خواهند بود . منتهی نوساناتی برعکس نوسانات بازار سرمایه.

در مرحله چهارم ؛ در صورت قطعیت یافتن توافقی جامع بین ایران و کشورهای 5 + 1 بازار سهام تا پایان سال پتانسیل رشدی مدام ( با تناوب آهنگ های تند و آهسته ) و بازدهی عجیب خواهد بود . مشابه همان بازدهی ای که این بازار پس از انقلاب چندین بار شاهد آن بوده است . این بازدهی چنان خواهد بود که متولیان امر چندین جلسه ترتیب خواهند داد تا نه اینکه جلوی رشد را بگیرند بلکه آهنگ تند آنرا به آهنگی آهسته اما مدام تبدیل کنند.
در این مدت نباید انتظار داشت که نرخ ارز و سکه هم با همین شدت کاهش یابد.

چرا که نرخ سکه مثل مسکن تابع عوامل دیگری است . نرخ ارز هم با بسیاری موارد دیگر درارتباط است ( در این مرحله بدلیل رونق اقتصادی تقاضا برای ارز از سوی بنگاه های تولیدی و خدماتی و اقتصادی و ... هم افزایش خواهد یافت.) از سوی دیگر بلحاظ تاثیرات کاهش یا افزایش ارزش پول ملی برکل اقتصاد نباید منتظر بود که نرخ ارز بازار از نرخ ارز مرجع کمتر شود. اما می توان امیدوار بود که نرخ ارز در بازار غیررسمی به نرخ مرجع بسیار نزدیک شده و سیاست تک نرخی شدن ارز به واقعیت نزدیکتر شود.

با توجه به این نکات در صورت توافق هسته ای، بازار سرمایه و سهام در سال جاری قدرت بازدهی بیشتری نسبت به سایر بازارها خواهد داشت .در مرحله اول کمی و در مرحله چهارم خیلی زیاد . به شرطی که سهام بدرستی شناسائی و لانتخاب و خریداری بشود . و به موقع هم خریداری بشود و بفروش برسد .

منبع:بورس پرس


اشتراک گذاری :
ارسال نظر