بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۴
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس خبر داد:

آخرین اخبار از زمان راه اندازی و شرایط لازم برای حضور در بازار برتر

طبق تصمیمات قبلی سازمان بورس افزون بر کاهش حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان، کاهش مدت زمان توقف نمادها و اقدام سریع برای از بین بردن صف ها و اصلاح قیمت ها در حداقل زمان در چار چوب ساختارهای معاملاتی، در حوزه افشای اطلاعات و ارایه تسهیلات به شرکت های موجود در بازار برتر نیز مواردی لحاظ شده است.
کد خبر : ۱۵۱۰۷۴
نویسنده :
کیوان فر

پدیده صف نشینی یکی از بارزترین تفاوت هایی است که بورس تهران با بورس های پیشرفته دارد. پدیده ای که گاهی اوقات نشان از عدم برابری بازیگران در دسترسی به اطلاعات دارد.

به گزارش بورس نیوز، این پدیده در حالی در بورس تهران مشاهده می شود که برای همگام شدن با بورس های بین المللی و برقراری تعادل هر چه سریعتر در روند معاملات، نیاز به ایجاد تغییرات در برخی از ساختارها احساس می شد که می توان گفت با راه اندازی بازار برتر این مهم برآورده خواهد شد.

به ویژه آنکه در صورت حصول توافق نهایی در مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 و باز شدن درب های کشور به روی سرمایه گذاران خارجی، لازم به نظر می رسد بازارهای مختلف به ویژه بورس خود را برای حضور آنها آماده کنند. اما محدودیت های فعلی در بحث دامنه نوسان قیمت سهام، در نظر گرفتن حجم مبنا و زمان طولانی توقف نمادهای معاملاتی از جذابیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران می کاهد.

ضمن اینکه بایستی دید بازار برتر چه زمانی راه اندازی می شود و مراحل پیش نیاز آن تا چه اندازه اجرایی شده است؟

در همین ارتباط معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: راه اندازی بازار برتر در مرحله مطالعاتی به سر می برد و هنوز به مرحله عملیات خود نرسیده است. البته اقدامات مطالعاتی لازم انجام شده و در انتهای مرحله بررسی ها هستیم؛ بطوریکه تمامی موارد آماده تصمیم گیری است.

حسن امیری پیرامون شرایط لازم جهت حضور در این بازار افزود: در خصوص حضور شرکت ها در این بازار دو بحث وجود دارد؛ اول اینکه چه شرکت هایی و با چه ویژگی هایی می توانند به عنوان ناشر در آن حضور داشته باشند؛ دوم اینکه خود این بازار از چه ویژگی هایی بایستی برخوردار باشند.

وی تأکید کرد: شاخص های اصلی بازار برتر شامل رتبه نقد شوندگی، میزان سهام شناور آزاد، مکانیزم اطلاع رسانی شرکت ها و درجه شفافیت آن از جمله مواردی است که در مرحله مطالعاتی اصلاح شده؛ اما پارامترهای دیگری نیز مد نظر است.

این مقام مسئول پیرامون زمان راه اندازی این بازار با توجه به روند رو به جلوی مذاکرات هسته ای ایران و لزوم اصلاح ساختارهای بازار سرمایه با توجه به احتمال ورود سرمایه گذاران خارجی، اظهار داشت: کارهای معاملاتی مربوط به این بازار نهایتاً طی دو جلسه آتی نهایی می شود؛ اما اینکه چه زمانی به مرحله عملیات برسد، مدت زمان طولانی تری را نیاز دارد. از این رو در حال حاضر نمی توان زمان دقیق آن را اعلام کرد.

در خاتمه، امیری در پاسخ به اینکه آیا سامانه فعلی معاملات می تواند نیازهای لازم جهت معاملات بازار برتر را فراهم سازد، گفت: بله، این سامانه می تواند نیازهای بازاری و زیر ساخت های فنی لازم را پوشش دهد. گرچه تغییراتی بایستی در آن اعمال شود، اما بررسی ها برای زیر ساخت های فنی انجام شده و تنها به برنامه ریزی جهت اجرا نیاز دارد.

در پایان این گزارش می افزاید، طبق تصمیمات قبلی سازمان بورس افزون بر کاهش حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان، کاهش مدت زمان توقف نمادها و اقدام سریع برای از بین بردن صف ها و اصلاح قیمت ها در حداقل زمان در چار چوب ساختارهای معاملاتی، در حوزه افشای اطلاعات و ارایه تسهیلات به شرکت های موجود در بازار برتر نیز مواردی لحاظ شده است. بطوریکه به دلیل افشای اطلاعات دقیق تر و ساختار پاسخگویی بهتر در شرکت هایی که در بازار برتر وارد می شوند، تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد که می توان به اخذ وام ها و احتساب این سهم ها در حساب تضمین یاد کرد. همچنین این امکان وجود دارد که برای سهام آنها تخفیف کارمزد معاملاتی لحاظ شود که می تواند رقابت بیشتری را برای برخورداری از جذابیت های ویژه این بازار در میان شرکت ها ایجاد کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴
سلام با توجه به اخبار موثق توافق حتمیست. انشاالله پیروزمندانه این میدان را ترک کنند . منتظر صف های انچنانی خصوصا در باتکیها باشید؟؟؟؟
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
متاسفانه برداشتن حجم مبنا فرصتی میشود برای سهامداران عمده و یا دولت که دوباره سهامها را به گونه ای در ضرر ببرند که کسی با حداقل ضرر نفروشد و برای مهار نقدینگی در آینده مشکل ساز خواهد شد.نداشتن حجم مبنا در کشورهایی مناسب است که دولت با نوسان شدید بازار مبارزه میکند نه در کشوری که خود دولت دنبال فرصت برای ضرر زدن به سهامداران است
کوروش
UNITED STATES
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
سلام دوستان
قانون بازار بورس ایران را اصلاح و این قوامین که اهرم دست گروهی است را بر چینید بنده به نوبه خودم 8 نفر هستیم که هر نفر بالای میلیارد در بورس خارجی سرمایه داریم که ان را وارد بورس کشور خود میکنیم ولی با قانون فعلی نه ما ونه دیگری وارد نمیشوند باید بگویم قانون فعلی را بنده برای هر خارجی حتی عربهای دوبی توضیح دادم تععجب کردند وگفتند این بورس نییست این چاه است . فعلا که دو صد گفته چو نیم کردار نیست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
باعرض معذرت از بورس نیوز عزیز یه مثل هست که میگه ( بزک نمیر بهار میاد . کمبزه با خیار میاد ) این فرمایش که (حالا حالاها کارداره و طی دوجلسه انجام میشه) بستگی به خیلی شرایط داره که اون رو بنده و بورس نیوز تعیین نمیکنیم بلکه رانتخواران تعیین میکنند
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
یکی از اصلی ترین نقاط ضعف بورس که توسط اقای فطانت باید بر طرف شودامکان دسترسی همه سهامدارن که توانایی استفاده از معاملات بر خط رادارند بامسئولیت خود سهامدار با عقدقرار دادی که با کارگزار مربوطه .چونکه بنده سهامداران زیادی رامی شناسم که بدلیل داشتن مدرک زیر دیپلم از این حق محروم هستند چون امکان استفاده تلفنی درهرزمان برای همه فراهم نمی شود وحداقل 30درصد درحجم معاملات روزانه تاثیرگزاراست