بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
در بحث مذاکرات که ظاهر امر مربوط به مسایل سیاسی و فعالیت های هسته ای ایران بود، برای بسیاری از حاضرین حضور خبرنگاری از حوزه اقتصادی و به ویژه بورس که فضای غیر سیاسی و مربوط به مسایل اقتصادی و مالی است، بسیار جالب بود.
کد خبر : ۱۵۱۲۲۰
نویسنده :
کیوان فر

مذاکره کنندگان گروه 1+5 و ایران امیدوارند تا آخر ساعات امروز سه شنبه 16 تیر ماه به پرونده هسته ای ایران که از 12 سال پیش تاکنون بازمانده است، خاتمه دهند.

به گزارش بورس نیوز، در صورت حصول توافق امروز می تواند روزی سرنوشت ساز برای ایران و فعالیت های هسته ای کشور باشد.

گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز از مذاکرات هسته ای / پایان پرونده 12 ساله !

خبرنگار اعزامی بورس نیوز هم در حالی برای پوشش اخبار مذاکرات به پایتخت اتریش رفته بود که پس از تمدید یک هفته ای ضرب الاجل 10 تیر ماه جاری، به دلیل برخی محدودیت ها امکان حضور در وین را تا آخرین روز نداشت.

از این رو خبرنگار ما به تهران بازگشت و از این پس نیز ما همانند سایر مخاطبان خود اخبار مذاکرات را از سایر رسانه ها پیگیر خواهیم بود و امیدواریم آخرین دور از مذاکرات ایران با گروه 1+5 با امضای توافقنامه نهایی به پایان رسیده و فصلی جدید در تاریخ کشور رقم بخورد.

در همین ارتباط در گفتگویی با محمد جعفر ایرانی خبرنگار اعزامی به وین به بررسی نگاه و فضای حاکم در محل برگزاری مذاکرات در هتل کوبورگ پرداختیم.

وی در خصوص حضور خبرنگاری از حوزه بازار سرمایه و بورس ایران در وین گفت: در بحث مذاکرات که ظاهر امر مربوط به مسایل سیاسی و فعالیت های هسته ای ایران بود، برای بسیاری از حاضرین حضور خبرنگاری از حوزه اقتصادی و به ویژه بورس که فضای غیر سیاسی و مربوط به مسایل اقتصادی و مالی است، بسیار جالب بود.

وی ادامه داد: پس از بیان عوامل اثر گذار برای حضور بنده به عنوان خبرنگاری بورسی در این رویداد مهم مبنی بر اینکه تمام فضای مذاکرات می تواند بیشترین آثار ناشی از تحریم های مالی بین المللی، سوئیفت بانکی و مواردی از این دست را بر بازار سرمایه اعمال کرده و نهایتاً موجب مختل شدن آن شود، نهایتاً حاضرین توجیه شدند. همین امر باعث شد که نگاه ویژه ای به حضور یک خبرنگار بورسی در وین وجود داشته باشد.

ایرانی تأکید کرد: در نهایت این امر موجب شد که نگاه ها به فضای اقتصادی، پولی و بانکی و سرمایه گذاری در بورس ایران مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.

وی همچنین تأکید کرد: نکته ای که در این دور از گفتگو ها وجود داشت، مربوط به فشارهایی است که در اطراف تیم های طرفین مذاکره وجود دارد. اما چیزی که جالب بود اینکه بر خلاف دورهای قبلی و لابی گری های صهیونیستی این بار اعراب لابی گری های قوی تری داشتند. چراکه هر گونه توافقی بر وضعیت و قدرت کشورهای عرب به ویژه عربستان در منطقه به خصوص در حوزه های سیاسی و انرژی هسته ای اثر گذار است که می توان ریشه و نشانه این لابی ها را در سفر فابیوس به عربستان که در این دور از گفتگوها رگی از ناملایمتی ها دارد، مشاهده کرد.

وی پیرامون کلیت نگاه ها نسبت به این دور از گفتگوها اظهار داشت: در کشور آمریکا دو جریان بزرگ پیگیر موضوع مذاکرات هستند؛ بطوریکه جناح اول وابسته به صهیونیست ها و سناتورهای آمریکایی با نگاهی منفی رییس جمهور آمریکا را زیر فشار قرار می دهند تا وارد بازی مراودات مسالمت آمیز با ایران نشود. اما گروهی دیگر برای برقراری ارتباط با ایران به عنوان قدرت برتر منطقه، حامی این گفتگو ها هستند. در میان حاضرین در محل هتل کوبورگ و یا در ایران نیز همین شرایط و تفاوت دیدگاه ها وجود دارد. آنچنان که گروهی به عنوان کاسبین مذاکرات، دوست دارند این نشست ها یا به شکست بیانجامد یا به اطاله کشیده شود تا دستاورد آن به نام دولت خاصی تمام نشده و یا ایدئولوژی های همراستا با نگاه غرب در کشور پذیرفته نشود که آنها با این دیدگاه به مذاکرات چندان خوش بین نیستند.

وی ادامه داد: گرچه برخی دیگر نگاهی متفاوت دارند و این دور را دور نهایی برای رسیدن به نتیجه و توافقی جامع می دانند. دیدگاهی که در ادبیات دیپلماتیک طرفین مذاکره نیز حاکم است. اما شاید مکانیزم رفع تحریم ها پیرامون اینکه به یکباره یا چند مرحله ای باشد، بیشتر مورد مذاکره قرار دارد تا در سر رسید 7 ژوئن تمامی این گفتگوها به نقطه پایانی خود برسد.

ایرانی در پایان سخنان خود با بیان اینکه کلیت ارزیابی ها از روند مذاکرات و دیدگاه حاکم میان دیپلمات ها مثبت ارزیابی می شود، گفت: به اعتقاد بنده علت تمام فشارها و اطاله ای که در روند مذاکرات وجود دارد، جهت پیدا کردن نحوه اجرای فرآیند لغو تحریم ها، انجام بازرسی ها از تأسیسات هسته ای ایران و رفع دغدغه های منطقه ای آمریکا پیرامون فعالیت های حزب الله لبنان، گروه تروریستی داعش در عراق و نا آرامی ها در یمن است. اما در حال حاضر دیدگاه طرفین مذاکره بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شده که بر مبنای آن می توان امید داشت که بتوان بزودی به توافق نهایی دست یافت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
با تشکر از گزارش جامع که همه موارد را شامل و در برداشت
ناشناس
جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۳
البته که همه ی موارد را در بر داشت
فقط جالبه !
لحظه به لحظه خبر بد داره از وین میاد اما بورس نیوز خوابش برده.
خدا بخیر کنه آخر این بازی را

شنبه به احتمال زیاد سقوط بازار را شاهدیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
ان شاءاله خیر است
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
توافقی در کار نیست آفا .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
خیلی ها برای شنبه صف فروش درست کردندفروش حقوقی بانک صادرات مشکوکه
ناشناس
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
اخه در اخر وقت خبرهای ناخوشایندی مبنی بر عدم توافق به بازار رسید
ناشناس
چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
توافق چند روز دیگه اعلام میشه .


انقدر الکی جو گیر نشید با دوتا خبر خوشحال می شید میرید توصف خرید با دو تا خبر دیگه هم صف فروش می گذارید .
هدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
ساعات پایانی امشب توافق اعلام میشود ولی مردم به احترام مولا علی بخیابانها نیایند. مرگ را تبدیل به لعنت کنیدشنبه بازار میترکد؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
برای همین هم ایران داره طولش میده تا به ۲۱ رمضان کشیده بشه و جشن بی جشن
ناشناس
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
ای کاش یه ذره بیشتر فکر می کردین و از این دلایل چپر چلاق نمی آوردین!!!!
بیسودا
GERMANY
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
طوافغ کجا بوده ؟
ساناز
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
برادر توافق نه طوافغ
ایشالا پنجشنبه خبر توافق می یاد
ناشناس
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
دمت گرم از کجا سیکل گرفتی پروفسور؟
احمدرضا
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵
پرفسور شما دو منتقد ناشناس و ساناز هستید که متوجه نمیشید ایشون عمدا و به شوخی نوشته طوافغ
خوبه اسمش را هم نوشته
علی
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
سناز و ناشناس یعنی شما نمفهمید بیسودا عمدا نوشته..اینقدر یعنی لحظه ای و سطحی فکر میکنید تصمیم میگرید..ای خداااااااااااااااا
بیسواد
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
منتقدای مارو ببین خخخخخخخ :)
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
زهی خیال باطل.
نامى
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
هر كس امروز فروخت برد از فردا بازار قرمز ميشه
ناشناس
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
یاد داستان گالیور افتادم... من می دونستم..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
سلام چه توافق به شود چه توافق انجام نشود قطعا روحانی رفتنی است
ناشناس
چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۳
احسنت . ملت فراموش کار یادشان نیست شاخص 90000 بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
ماشه صعود کشیده شده، هر کس امروز نخرید باید با قیمتهای خیلی بالاتر بخرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷
تمدید خواهد شد.هرگز توافقی در کار نخواهد بود.فردا بازار شدیدا منفی خواهد بود.شنبه هم کار یکسره خواهد بود یعنی دو حالت داره یا تمدید یا شکست که احتمال تمدید خیلی بیشتر از شکسته.چون غرب هم فهمیده دو ساله مملکت خوابیده و فقط با سود بانکی بانکهای ورشکسته ملت دارن زندگی میکنن به زودی بانکها یکی پس از دیگری ورشکسته میشوند و سیستم مالی از هم خواهد پاشید.یاد اخبار آمریکا میافتم که همیشه صدا و سیما هر هفته میگفت فلان بانک ورشکست شد.حالا نوبت ماس.
ناهید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۱
دولت عرضه نداره سپرده گذاران موسسه میزان رو که با آرم قوه قصاییه به مدت 15 سال و نوشتن تحت نظارت بانک مرکزی و داشتن سپرده نزد بانک مرکزی به مبلغ 265میلیارد تومان ،یک جوری جمع و جور کنه و حدود 930 هزار نفر سپرده گذار رو که با خانواده حداقل حدود 3 الی 4 میلیون نفر هستند رو از بدبختی در بیاره و این نشان از بی توجهی به زندگی مردم داره و فقط موقع انتخابات هر کی میاد میگه مردم!! و در آخر اون که تازه میگفت مردم مردم !! گفت مشایی و بقایی پاکدست!!! فقط باند بازی رو عشقه!! بانکها ورشکسته میباشد و برای همین به موسسات و پدیده شاندیز فشار آوردن تا دست و پاشونو جمع کنن و کلا مردم باید تنبیه بشن ،چون رای میدن و دولت قبل رو شکل دادن و دولت بعدی باز مردم رو تنبیه میکنه که چرا روحانی رو آوردین و خلاصه یادشون رفته ولی نعمت کیه?! و این تقیر ماست که حقوق خودمان را بلد نیستیم به موقع بگیریم و همیشه چوب دست یکی برای ترسوندن دیگری هستیم و تعجبه که از فرهنگ غنی هم دم میزنیم!!!
سید حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
اینا رو ولش کنید . کلاس کار بورس نیوز رو ببینید> خبرنگار داره. یک سوال سوسولی 1.5 درصدی هم بپرسه خیلی باحاله.
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
به نظرم چند روزی بازار منفی بشه
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
چیز مهمی از توافق دست ملت را نمیگرد همه چیز برای تقسیم و بخش برنامه شده در این برنامه برای ملت جای نیست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
خوش به حال كسانیكه یك عدد سهام هم ندارند.
ناشناس
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۹
باز ذکر مصیبت شروع شد
پارسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴
بخدا خسته شدم . چقدر فشار بفروشم یا نگهدارم؟بعداز 21ماه هنوز چهارده درصد مونده تا به پولم برسم وفرار کنم ولی انگاری این داستان هنوز فصل 2و3و4 داره تا ما بتونیم دربریم