بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
مستطيل شيشه اي تالار

درگیری دوباره گاوها و خرس ها

معاملات امروز در حالی پایان یافت که در روند مثبت بازار سهام شاهد جنگ و درگیری میان خوش بین ها و بد بین های بورس نسبت به نتایج مذاکرات که اخبار نهایی آن طی روزهای آتی و در زمان تعطیلی بازار منتشر می شود، بودیم که گویای وجود اختلاف نظرهای شدید میان فعالان و سرمایه گذاران بود.
کد خبر : ۱۵۱۲۴۶
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 94.04.16 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 546 واحد افزایش به رقم 48207 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1461 واحد افزایش عدد 137515 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 305 واحد افزایش به رقم 27540 واحد رسيد.

همچنین در این روز "حکشتی" با 78 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 56 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 19 واحد افزایش به رقم 788 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2327 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1268 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز معاملات امروز در حالی پایان یافت که در روند مثبت بازار سهام شاهد جنگ و درگیری میان خوش بین ها و بد بین های بورس نسبت به نتایج مذاکرات که اخبار نهایی آن طی روزهای آتی و در زمان تعطیلی بازار منتشر می شود، بودیم که گویای وجود اختلاف نظرهای شدید میان فعالان و سرمایه گذاران بود. گرچه کفه قدرت تفکرهای گاوی بر خرس های بازار سنگینی کرد تا رشد قیمت ها و شاخص های بورسی را همزمان با افزایش حجم معاملات شاهد باشیم.

حتی بازار ارز و سکه نیز افت بی سابقه ای را تجربه کرد و با کاهش 1.5 درصدی بهای دلار مهر تأییدی را بر چشم انداز مذاکرات در وین زد. افتی که بر خلاف مقاومت سرسختانه روزهای گذشته طی چند ساعت رقم خورد تا بهای هر دلار تا مرز 3245 تومان نیز کاهش یابد.

بدین ترتیب خوش بینی ها در شرایطی بعد از مدت ها فضای تالار شیشه ای را داغ تر از گذشته کرد که بعد از مدت ها حجم معاملات همراه با تقاضای بالای خرید سهام رقم خورد. اما در این میان سهامدارانی باز هم امروز فروشنده بودند که به نظر می رسد حتی اگر مذاکرات به نتیجه هم برسد، بازهم فروش خود را خواهند داشت که شاید یکی از علل آن نیاز به تأمین نقدینگی باشد.

اینجاست که شاید حتی پس از توافقات سهامی بیشتر رشد کنند که سهامدار عمده کمتری دارند و یا سهامداران عمده آنها نسبت به عرضه سهام منفعل عمل می کنند.

در بحث مذاکرات اما لحظه به لحظه اخبار متعددی منتشر می شود که هر یک از باز یا بسته شدن برخی پرانتزها، برنامه اوباما برای سفر به ایران و حتی حصول توافق هسته ای سخن می گویند؛ هر چند هیچکدام از این اخبار هنوز تأیید نشده و بهترین کار منتظر ماندن برای انتشار خبر نهایی و موثق و عدم توجه به اخبار و شایعاتی است که تنها جو را متشنج می کند.

اما آنچه که اهمیت دارد این است که به هر ترتیب گامی رو به جلو برداشته ایم که توانسته ایم در زمانی طولانی و البته بی سابقه با وزرای بزرگترین کشورها مذاکره کنیم. گرچه شاید روند تأیید نهایی توافق احتمالی، در کنگره و سنای آمریکا و نیز مجلس شورای اسلامی ایران چند ماهی به طول بیانجامد، اما در این صورت نیز قطعاً گامی رو به جلو بر می داریم که آثار آن بر ابعاد مختلف کشور به ویژه اقتصادی اعمال خواهد شد.

به هر ترتیب طی معاملات امروز به دلیل آنکه ریسک سیستماتیک به تدریج در بازار رو به کاهش است، قیمت سهام در کلیت بازار و تمامی گروه ها هم راستا با هم رشد کردند.

اما در اواسط معاملات ناظر بازار دستور توقف نماد معاملاتی دوقلوهای سنگ آهنی را جهت ارایه تعدیل پیش بینی در آمد هر سهم اعلام کرد. اتفاقی که حاکی از اعلام تعدیل منفی به دلیل دستور وزیر صنعت و معدن برای کاهش بهای فروش گندله به فولاد سازان از 23 درصد بهای شمش "فخوز" به 20 درصد است که این تصمیم در راستای حمایت از فولادی ها می باشد.

علاوه بر این "فولاد" نیز نرخ ورق های گرم و سرد خود را در بورس کالا پایین آورد و اعلام کرد برای مشتریانی که تاکنون کالای خود را حمل نکرده اند، صورتحساب با نرخ جدید محاسبه می شود.

گروه حمل و نقل به ویژه دریایی ها نیز امروز پر اقبال ظاهر شدند تا نمادهای این گروه به صورت دسته جمعی در مدار مثبت قیمت ها حرکت کنند که این روند لحظاتی سهام آنها را تا تشکیل صف خرید نیز پیش برد.

جو مثبت بازار به پتروشیمی ها نیز سرایت کرد تا اکثر سهام شرکت های مذکور تا قیمت حداکثر مجاز روزانه پیشروی کنند. گرچه در میان آنها "مبین" پر قدرت تر ظاهر شد تا حقوقی آن بیشترین حجم خریدار را به خود اختصاص دهد. بطوریکه توانست با خرید 17 میلیونی سهم را به صف خرید میلیونی برساند.

امروز همچنین "پترول" پنج درصد از سهام "شپدیس" را به قیمت هر سهم دو هزار تومان به بازرگانی پتروشیمی فروخت تا این شرکت سرمایه گذاری از ترکیب سهامداری پتروشیمی پردیس خارج شود.

در میان بانکی ها هم که داستان ادامه دار عرضه های پر حجم حقوقی به ویژه در نماد "وبصادر" دوباره ادامه یافت تا روندی مثبت اما متعادل در آن رقم بخورد.

در پایان معاملات اما به دلیل مشخص نبودن نتایج مذاکرات باز هم شاهد چیدن دستورهای خرید و فروش سهام در برخی نمادها بودیم که این امر اعتراض بسیاری از سهامداران و سرمایه گذاران را در پی داشت.

بطوریکه برخی برای آنکه در الویت دستورهای روز شنبه باشند، اقدام به صدور سفارش های خرید یا فروش آن هم پس از پایان معاملات کردند.

این اقدام در حالی صورت گرفت که طبق نظر ناظر بازار در صورتی که دستورهای صادره القای ظاهری گمراه کننده داشته باشد تخلف است. اما باید دید چه تصمیمی برای این دستورها گرفته خواهد شد.

اینکه آیا همگی این سفارش ها پیش از شروع معاملات روز شنبه از سامانه معاملاتی حذف خواهد شد یا اینکه سرمایه گذاران بدون امکان برای حذف این سفارش ها، بایستی نسبت به این دستورها متعهد بمانند. اما نکته مهم آنجاست که در هر صورت حقوق سایر سهامدارانی که به صورت آنلاین معامله می کنند، تضییع خواهد شد و سوال اصلی اینجاست که چرا بایستی چنین امکانی تنها در اختیار کارگزاران باشد؟

حال بایستی منتظر ماند و دید تا روز شنبه چه تصمیمی برای این سفارش ها گرفته خواهد شد؟

در پایان گفتنی است آخرین خبرها از ادامه دو روزه مذاکرات حکایت دارد؛ بطوریکه طبق تصمیمات گرفته شده در کوتاه ترین نشستی که لحظاتی پیش با حضور وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 برگزار شد، مقرر گردیده گفتگوها تا دو روز آتی ادامه یابد و موگرینی با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد مذاکرات را ادامه می دهیم و در این مدت بعضی وزرا به پایتخت های خود می روند ولی شاید دوباره به وین برگردند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸
آخرین خبر ----خانم ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکااعلام کرد که مذاکرات تا جمعه ادامه پیدا میکنه
علی شاه
چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲
سلام
دوستان اگه تمایل داشتند ، با مرور خاطرات این چند وقت ، با نوشته ی من همراه باشند :

یادتونه زمانی که داعش به عراق حمله کرد بورس به شدت افت کرد - گفتند : سهامداران نگران اوضاع منطقه هستند

یادتونه وقتی قیمت نفت نصف شد ، گفتند : نفت عامل مهمی هست و بدون رشد قیمت نفت بسیاری از صنایع ضربه خواهند خورد و همینطور سقوط بورس را توجیه کردند

الان بازار تقریبا چند روزه مثبته - داعش محکم سر جاش وایستاده ، قیمت نفت هم چندان رشدی نکرد - دیگه نه کسی از تاثیر داعش میگه و نه هیچ کارشناسی از تاثیر قیمت نفت.

یادتونه یدفعه و ناگهانی آقای نیلی فرمودند بانکیها نباید در مجمع سود بدن ، و بعد خودجوش آقای عبده فرمودند بانکیها صورتهای مالیشون را آرایش میکنند
بعدش سهام صادرات از 95 شد 79
بانک ملت از 242 شد 203
تجارت از 102 شد 85

نتیجه : تمام این مصاحبه ها و تحلیل های به اصطلاح کارشناسان خلاف واقع بود

هدف سقوط فرمایشی و عمدی بازار بود برای جمع کردن سهام مردم

کسی که صادراتش را 79 فروخت میتونست امروز 104 بفروشه ، اما اینقدر مردم را فریب میدن و دچار ترس میکنند که هیچ کسی نمیتونه تحلیل درستی داشته باشه

یاد فرمایش آقای روحانی افتادم :
ما در بازار بطور مستقیم دخالت نداریم
ما بر آن نظارت داریم تا شفاف باشد و دچار حباب نشود

خدا میدونه برای بعد توافق چه نقشه ای کشیدند
اما خنده ام میگیره وقتی میبینم هنوز آدمهای ساده ای هستند که تو کامنتهاشون مینویسند : باید برید تو صف خرید از شنبه

عزیزان ! وقتی حقوقی در صادرات در این هفته حدود 700 میلیون سهم فروخت ، نیازی به صف نشینی نیست - 4 روز بعد توافق بازار را به رگبار عرضه میبندند.

نمیدونم آیا روزی این کابوس 18 ماهه تمام میشود یا نه ، اما خواهشا به عرض من توجه کنید :

الان ماههاست که در شما القاء کرده اند که با توافق بانکیها و خودروییها آینده ی روشن دارند.
مدام در مصاحبه های جهت دار از رکود فولادیها و آینده ی بیمناک اونها میگن.

بانک ملت با 45 تومان سود و تقسیم حدود 30 قیمت 250 داره ، فولاد مبارکه هم با 49 تومان سود و تقسیم حدود 30 قیمت 189 تومان

بانک ملت در اوج توجه - فولاد مهجور و بی پناه
اگر برای سهامدار سود مهم هست - میبینید که فولاد سود بهتر نسبت به قیمت سهم داره.

اما چون بطور هدفمند در موردش بد میگن هیچکسی سمتش نمیره - چون الان زمان خرید خودشون و زمان فروش شماست

اما مدام از بانکیها خوب میگن - چون الان زمان فروش خودشون و زمان خرید شماست
موید عرایض من فروش سنگین حقوقیها در هر روز معاملاتی هست

روزی میرسه که بسیاری از شما سهام بانکیها را با قیمتهای بالا میخرید و در نهایت به بهانه گرانی شلنگ یا هر چیز دیگه ، سهام صادرات و ملت و مابقی دوباره 30 درصد افت میکنه

امیدوارم وقایع این 18 ماه براتون درس شده باشه

امیدوارم کسی من را متهم به تبلیغ فولاد و تضعیف صادرات نکنه
قصدم فقط بیان برداشتم از وقایع این چند ماه بورسه در چند صنعت بخصوص بود

با تشکر
علی شاه
علی شاه
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۰
دوستان گرامی!
پیرو عرایض قبلی ام ، الان در گزارش هیأت مدیره ی فولاد متوجه شدم بانک تجارت تعداد سهامهاش را از حدود 600 میلیون سهم به 1 میلیارد و سیصد هزار سهم رسونده.

به امید حصول توافق ، شادی دل مردم ، رضایت خاطر سهامداران و از همه مهمتر عبرت گیری و پند از وقایع این 18 ماه و عدم ظلم حقوقیها در عرضه هاشون
امیر
يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
جناب علی شاه...فرمایشاتون بسیار متین و ارزنده بودش...بخاطر صدق گفتارتون امیدوارم بهره مند شید از بورس...انشاالله...جانا سخن از زبان ما میگوئی...شاد باشید...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
همه اونهائی که بخاطر عرضه های بی مهابای حقوقیها درضررخود درجا میزنند چاره ای ندارند جزاینکه بنشینند پای کامپیوتر و مرده و زنده حقوقی رو ........ بدهندبا این کارکه از قضا ناشایست هم هست لااقل کمی آن آتش درون سرد میشود
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
ووو. بورس داره خوب میشه . مدار 75000 آماده باش بهت میرسیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
واقعا خنده دار و مضحک است که بگوییم فقط راضی هستیم که با وزرای 5 یا 6 کشور مذاکره کردیم و هنر کردیم
یک ملت دعقب مانده ذهنی فقط چنین سخنانی را به زبان می اورد
الکس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷
حقیقی گاوها و خوشبین ها هستند حقوقی های دلواپس هم خرس ها و بدبین ها هستند.
پوريا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
.
.







الان مسئله هسته ای و تحریم های اون تمام شده و بحث سر تحریم های موشکی است.


لحظه آخر هستش و دو طرف میخوان امتیاز بگیرند و این کارها تاکتیک های مذاکره است.


مطمئن باشید امکان نداره بگذارند مذاکرات شکست بخوره .


این چند روز هم میگذره شما الکی دوباره یه روز صف فروش بگذارید فرداش مطمئن باشید میرید تو صف خرید می مونید .
.

.
.
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹
مگه بار اوله که سهامدار برای روز اتی سفارش تو سیستم میذاره .اگه قراره اشکالی گرفته بشه باید از سیستم معاملات اشکال گرفت که اینجور حالتی برای معامله توش تعبیه شده .خدا میدونه هر روز چقد تخلفات تو معاملات بورس هست از هرمز گرفته تا مبین..
ناشناس
UNITED STATES
چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۲
باز بازار مثبت شد ناشیها رفتن تو سود الان نمیگن تواق شده نشده مهم نسیت ما داریم سود میکنیم صدایی از ننه قمری در نمیاد حالا دوروز برن تو ضرر اه احمدی نزاد کجایی اه وزیر کار بلد نیست اه بولم رفت دولت حمایت نکرد اخ چی میشد این سهامدارا از بازار بیرون میرفتن چی میشد
هدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
## برای یکبار هم شده سازمان با سفارش های بی مورد و خالی از صدق بر خورد قانونی کند تا جو بازار را به بازی نگیرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جبارسینگ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
کمربندها بسته برو که رفتیم به جان عزیزتون تا اخر تابستو مار 100000 رو رد کردیم این خط ____ این هم نشون&&&&
محمد
UNITED KINGDOM
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
ما کجا و دنیا کجا
نهاد ناظر بر بازار بورس چین، سهامدارانی را که بیش از ۵ درصد سهام شرکت‌های عضو بورس را در اختیار دارند، از فروش سهام خود در شش ماه آینده منع کرده است.
این تازه‌ترین اقدام چین برای جلوگیری از کاهش بیشتر بهای سهام در بازارهای بورس این کشور است.
سهام در بورس‌های چین طی یک ماه گذشته، سی درصد ارزش خود را از دست داده‌اند.
الومتک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱
طی 10 تا 20 سال اخیر قیمت خانه وزمین ولوازم خانگی و....... 50 تا 100برابر رشد پیدا کرده است ولی قیمت سهم بعضی از شرکتها بیش از 16 سال است که حرکت نداشته است یعنی سرمایه سهامدار ثابت وبا تضییع وسقوط روبرو بوده است امیدواریم توجه به سهام این شرکتها مهم بورسی گردد
ناشناس
جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
چه ربطی داره؟همین وبصادر چند بار بین 75 تا 105 نوسان داشته تو یک سال اخیر؟
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲
گاوهاي وحشي نه گاوها! گاو وحشي آمريكايي