بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پارس خودرو( سهامی عام ) رأس ساعت 14:00 روز یکشنبه مورخ 1394.04.14 درمحل پژوهشکده صنعت نفت با حضور بیش از 71 درصد سهامداران برگزار شد.
کد خبر : ۱۵۱۵۶۰

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پارس خودرو( سهامی عام ) رأس ساعت 14:00 روز یکشنبه مورخ 1394.04.14 درمحل پژوهشکده صنعت نفت با حضور بیش از 71 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای کبریتی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان شجاعی و بادکوبه و به دبیری آقای کریمی تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل محترم ، جناب آقای ناصر آقا محمدی و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی 1393.12.29

2- انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس اصلی

3- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

پارس خودرو

پیام هیئت مدیره:

مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت خودرو در سال 1393

علیرغم برداشته شدن تحریم هاي خودرو سازان در سال 1393، صنعت خودرو همچنان با مشکلات متعددي روبرو بوده است که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود: · ادامه تحریم هاي بانکی و موانع تبادل ارز خود زمینه ساز مشکلاتی شد که از آن جمله می توان به تاخیر در ارسال بموقع ارز و بعضا عدم امکان ارسال ارز در ازاي تامین قطعات از سوي شرکت هاي خودرو ساز طرف قرارداد اشاره نمود. این مشکل در شرکت پارس خودرو با توجه به ماهیت تولید آن که عمدتا مونتاژ CKD بوده است تاثیرات بیشتري داشته است.

متعاقب عدم امکان ایفاي بموقع تعهدات ارزي باعث کاهش ارسال CKD از سوي خودروسازان شده و در نتیجه تیراژ تولید و درآمد فروش کاهش یافت.

به صورت زنجیره اي کاهش درآمد باعث کمبود شدید نقدینگی و متعاقب آن مشکلات تامین منابع مالی موجب عدم توان پرداخت بدهی به قطعه سازان توسط خودروسازان، و عدم تأمین کافی و بموقع قطعات گردید.

از دیگر عواقب عدم امکان تحقق تولید و عدم تحقق نقدینگی، بالا رفتن هزینه هاي مالی بودیکی دیگر از چالش هاي پیش روي صنعت خودرو در سال گذشته میتوان به افزایش بهاي تمام شده محصول بواسطه افزایش قیمت حامل هاي انرژي ، مواد اولیه ، هزینه هاي عملیاتی و مالی اشاره کرد که با عنایت به انتظارات جامعه از کاهش قیمتها عملا افزایش قیمتهاي فروش متناسب با افزایش بهاي تمام شده نبود.

در کنار این تهدید هاي بین المللی، اعمال قوانین سخت گیرانه براي تولید و سرمایه گذاري و عدم اجراي کامل قانون هدفمندي یارانه ها مزید بر علت شد تا ثبات کسب و کار و تولید ملی با چالش جدي مواجه شود.

ریسک هاي عمده شرکت

* تأمین منابع مالی مناسب.

* عدم تحقق ارتباط با شرکتهاي مادر علیرغم لغو تحریم هاي خودروسازان، به دلایل مختلف ازجمله تحریمهاي بانک ها.

* افزایش قیمت حامل هاي انرژي ، نهادههاي تولید ، حمل و نقل و افزایش هزینه هاي شرکت.

* مشکل انتقال ارز به شرکتهاي مادر جهت تامین قطعات منفصله.

* عدم تامین ارز مبادله اي توسط مراجع ذیصلاح و استفاده از ارز آزاد.

* ارکان جهت ساز شرکت پارس خودرو

از مهم ترین اقدامات پارس خودرو :

* رشد 88 درصدی تیراژ فروش

* افزایش رضایت مشتریان

* بهبود ساختار سازمانی و در نتیجه آن افزایش بهره وری

* ارج نهادن به ارزش های سازمانی

* افزایش تولید 82 درصدی نسبت به سال قبل می باشد

چشم انداز

خوشنام ترین خودروساز منطقه تا سال 1400

ماموریت

مشارکت در ارتقاي سطح رفاه جامعه از طریق تولیدو عرضه خودروهاي با کیفیت، ایمن و سازگار با محیط زیست ارزش ها ( احترام و کرامت )، (تعهد و مسئولیت پذیري )، ( خلاقیت و نوآوري)، ( اعتماد و صداقت)

بیانیه استراتژي

خوشنام ترین خودروساز منطقه تا سال 1400 از طریق برآوردن نیازها و خواسته هاي مشتریان با همکاري شرکاي تجاري گروه سایپا و عرضه خودروهاي متنوع، با کیفیت، ایمن، سازگار با محیط زیست و داراي قیمت رقابتی در مقایسه با خودروهاي هم تراز (بهترین هزینه)

مقاصد استراتژیک پارس خودرو

اهداف کلان پارس خودرو در خصوص هریک از گروه هاي اصلی ذینفعان ، با درنظر گرفتن مفاهیم بیانیه چشم انداز و افق سه ساله استراتژي و همچنین اسناد و برنامه اي راهبردي حوزه هاي مختلف سازمان به شرح ذیل تعیین شده اند

سهامداران

مهمترین هدف ، خارج کردن شرکت از حاشیه زیان و خلق ارزش براي سهامداران می باشد.به این منظور مدیریت هزینه ها و افزایش درآمدها به عنوان دو استراتژي کلان در این حوزه اتخاذ شده اند

مهمترین اقدامات در خصوص استراتژي مدیریت هزینه به شرح ذیل می باشد:

* کاهش هزینه هاي مالی به میزان 4% تا سال 1395 ·

* کاهش رشد هزینه هاي تأمین مواد و قطعات به 10%

در سال 1395 مهمترین اقدامات در خصوص استراتژي افزایش درآمدها به شرح ذیل می باشد

* افزایش فروش از 66 هزار دستگاه در سال 1392 به 153 هزار دستگاه در سال 1395

* افزایش نرخ بهره برداري از ظرفیت 25% در سال 1392 به 60% در سال 1395 از طریق تولید محصولات جدید (ازجمله خانواده X۹۰ و H۳)

* افزایش سود عملیاتی 5% در سال 1395

* افزایش درآمد حاصل از فروش محصولات وارداتی (CBU) ·

* افزایش درآمد حاصل از فروش محصولات ویژه (آپشن ها، تیپ ها و کاربري ها)

مشتریان

عبارت «خوشنامی» در چشم انداز پارس خودرو از دیدگاه مشتریان به معنی ارائه به موقع محصولات با کیفیت و استفاده از روش هاي متعدد فروش و نیز عرضه محصولات متنوع به منظور افزایش قدرت انتخاب براي آنها و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب به گونه اي که موجبات رضایت خاطر مشتریان را فراهم آورد، می باشد. لذا براي تحقق این منظور، شاخص هاي رضایت از کیفیت اولیه و دوام محصولات، رضایت از فرایند فروش و خدمات پس از فروش به مشتریان به عنوان سنجه هاي ارزیابی میزان تحقق چشم انداز انتخاب و هدفگذاري شده اند. مهمترین اقدامات در خصوص افزایش رضایت مشتریان به شرح ذیل می باشد:

* تعمیق و گسترش مفاهیم نظام مدیریت تولید (SPR) در کلیه فرآیندهاي عملیاتی

* استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع (TQM)

* استقرار نظام تولید مبتنی بر سفارش (MTO)

تامین کنندگان عبارت «خوشنامی» در چشم انداز پارس خودرو از دیدگاه تأمین کنندگان به معنی برقراري شراکت بلند مدت مبتنی بر رویکرد " برندهبرنده " می باشد به گونه اي که جریان تأمین مواد و قطعات پایدار بوده و امکان تحقق 100% برنامه تولید را فراهم نماید. همچنین تنوع در تولید و عرضه محصولات منجر به کسب سهم بازار بیشتر شده و بطور ضمنی منافع بلند مدت تأمین کنندگان را نیز فراهم می نماید. لذا شاخص هاي رضایت از تأمین کنندگان، تعداد تولید، تنوع محصولات و سهم از بازار هدف (خودروهاي بالاي 20 میلیون تومان) به عنوان سنجه هاي ارزیابی میزان تحقق چشم انداز انتخاب و هدف گذاري شده اند. مهمترین اقدامات به منظور افزایش سهم از بازار هدف:

* تولید خودروهاي جدید به منظور حفظ و افزایش سهم از بازار Pr٢-Pr٣ نظیر P٩٠ ، رنو سندرو، برلیانس

* تولید خودروهاي جدید به منظور حفظ و افزایش سهم از بازار Pr۴ نظیر : رنو داستر، برلیانس عرضه خودروهاي وارداتی بصورت CBU : رنو کولیوس ، تیسان مورانو و ون هایس

کارکنان

پارس خودرو با افزایش رضایت کارکنان ، سعی برآن دارد تا با ارتقاي سرانه تولید و فروش ; «خوشنامی » خود را حفظ نماید.لذا شاخص رضایت کارکنان به عنوان سنجه ارزیابی میزان تحقق چشم انداز انتخاب و هدفگذاري شده اند. مهمترین اقدامات به منظور افزایش رضایت کارکنان و سرانه تولید عبارتند از :

* تجزیه و تحلیل مشاغل به منظور شناسایی شایستگی ها

* استقرار نظام ارزیابی عملکرد کارکنان ( پیوند نظام هاي انگیزشی به تحقق اهداف سازمانی)

جامعه

شرکت پارس خودرو با افزایش میزان صادرات محصولات سعی بر آن دارد تا نام و نشان خود را در بازار هاي جهانی به عنوان خودروساز «خوشنام» ایرانی معرفی نموده و جایگاه آن را ارتقا دهد.در این مسیر با کاهش میزان مصرف منابع طبیعی و کاهش میزان گازهاي آلاینده مخرب محیط زیست ، جلب رضایت جامعه پیرامونی خود را دنبال می نماید.لذا شاخص هاي رضایت جامعه ، تعداد صادرات ،هزینه انرژي و میزان آلاینده هاي زیست محیطی به عنوان سنجه هاي ارزیابی میزان تحقق چشم انداز انتخاب و هدفگذاري شده اند . مهمترین اقدامات به منظور افزایش رضایت جامعه و حفظ خوشنامی پارس خودرو عبارتند از :

* استقرار نظام مدیریت نگهداري و تعمیرات جامع ( TPM) · ارتقاي ارزش ویژه برند پارس خودرو

* تولید کلیه محصولات با استاندارد آلایندگی یورو 4 تا سال 1395

* عرضه محصولات وارداتی مطابق با استاندارد آلایندگی روز اروپا از سال 1393 به بعد

* کاهش مصرف و هزینه منابع طبیعی ضمن افزایش روند تولید

* کاهش پیامدهاي زیست محیطی عملیات سازمان از طریق کاهش میزان انتشار گاز co از PPM 63,5 در سال 1392 به میزان 50 گرم در سال 1395 و کاهش میزان آلاینده هاي آب و خاك cod از 62,5 در سال 1392 به 37 در سال 1395

چشم انداز توسعه یافته پارس خودرو

پارس خودرو

اهداف استراتژیک شرکت پارس خودرو

پارس خودرو

مرور کلی بر عملکرد شرکت ، میزان دستیابی به اهداف تعیین شده و دستاوردهاي سال93

* حوزه کیفیت دستاوردها و اقدامات حوزه کیفیت در سال 93

* پیگیري مغایرت هاي آدیت LEVEL III و ارتقاي نمره آدیت

* کسب رتبه هاي اول تا چهارم رنکینگ شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در سال 93

* پایش شاخص هاي کیفی در فرایندهاي تولید و ارائه گزارشات کیفی از وضعیت کیفیت محصولات

* اخذ تاییدیه ها و گواهی نامه هاي مورد نیاز در حوزه کیفیت

* ارزشیابی محصولات با سیستم هاي ممیزي AVES

* کنترل نتایج ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و پایش روند کیفیت محصولات در طول سال

* اجراي ماتریکس تضمین کیفیت در EWT هاي هدف

* بهبود شاخص بدنه هاي یدکی به میزان 20 درصد

* مشارکت و همکاري در راه اندازي پروژه هاي محصول جدید

* برگزاري جلسات GEC رنگ با هدف انجام آدیت محصولات سالن رنگ مطابق استاندارد VES و استاندارد SVA

* آدیت FOP- BY- FOP و اعلام ایراد با هدف کاهش ایرادات سیلر کاري

* انجام تست هاي ضد خوردگی ( آنتی کروژن ، P٣WAX ، ECC١ ) براي محصولات رنو و نیسان )

* تهیه مستندات لازم براي ممیزي هاي رنو ، نیسان ، سایپا و نیز آدیت سطح 3

* بهبود شاخص هاي سطح 1 و 2 دریافت کالاي پراید ü بازدید دوره اي از محل سازندگان نامنطبق به منظور کنترل فرآیند تولید قطعه

* کلیم قطعات و دریافت برنامه هاي اصلاحی از تامین کنندگان

* کسب درآمد از طریق بازکاري قطعات از سازندگان نا منطبق ( معادل209،000،000 ریال براي محصولات رنو )

* تدوین طرح هاي تطابق تولیدCOP و اخذ تاییدیه شرکت بازرسی و سازمان استاندارد در محصولات جدید

* به روزآوري طرح کنترل سالن هاي تولیدي

* عارضه یابی به روش هاي ( TS ١۶٩۴٩ – Car Blocking )

* بازنگري دستورالعمل هاي کاري و تدوین استانداردهاي مورد نیاز ü

* کسب امتیاز 772 در شاخص رضایتمندي مشتریان ازخدمات پس از فروش ( شاخص متوسط صنعت : 759)

نمودار وضعیت رتبه بندي میزان رضایتمندي مشتریان در سال 93

پارس خودرو

جدول وضعیت بهبود نتایج ارزشیابی محصولات در سال 93

پارس خودرو

برنامه ها و پروژه هاي حوزه کیفیت در سال 94

* برنامه ریزي جهت رفع مغایرت هاي آدیت سطح 3 و آدیت کف کارگاهی GK

* اجراي آموزش کف کارگاه OJT

* مشابه سازي نرم افزار MUSES بروي ERP شرکت AVES - 2015 استاندارد ترجمه

* اجراي تست Durability محصولات برلیانس

* تعیین شاخص همپوشانی ایرادات محصولات در دو آدیت ISQI و AVES

* کاهش DPU ایرادات محصولات

* برنامه ریزي براي ارزشیابی محصولات جدید در جدول رتبه بندي شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

* ارتقاي رضایت مشتریان از کیفیت محصول

* ارتقاي رضایت مشتریان ازکیفیت خدمات پس از فروش

* استقرار مکانیزم تحلیل و حل مسئله در شکایت مشتریان

* بهبود عملکرد رسیدگی به شکایت مشتریان

* برنامه بهبود ضخامت

* برنامه بهبود کوره PVC TC

* برگزاري جلسات تعیین تکلیف بدنه هاي بلا تکلیف ( یدك و ضایعات و پیگیري عیوب)

* گرید بندي سازندگان مواد شیمیایی

* مشارکت و همکاري کیفی در راه اندازي پروژه هاي محصول جدید

* تمدید گواهی نامه هاي آزمایشگاه و بهسازي شرایط محیطی آزمون و کالیبراسیون

* ارائه خدمات برون سازمانی ( درآمد زایی)

* بهبود سیستم نظارت بر مواد و قطعات ورودي به کارخانه و خطوط تولید

* نظارت بر قطعات داراي استاندارد EMARK

* تطبیق فرایند با طرح هاي پایش و آزمون

* پیاده سازي الزامات کیفی استانداردهاي SQR در ساخت داخل نمودن قطعات

* پیاده سازي رویه کلیم و خروج قطعات نامنطبق مجموعه از طریق شماره فنی درخت محصول

* برنامه ریزي آموزشی جهت ارتقاي مهارت کارکنان کیفیت در تمامی سطوح شغلی

جدول رتبه بندي محصولات براساس نتایج ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران - اسفند ماه 1393

پارس خودرو

حوزه تولید شرکت پارس خودرو در سال 93 علی رغم مشکلات زیاد داخلی و خارجی جهت تامین مواد و قطعات و تغییرات نرخ ارز در بازار غیر رسمی ایران توانست با همت کارکنان و رهبري مدیران کارآمد در راستاي تحقق برنامه تولید و حفظ کیفیت محصولات قدم بردارد همچنا نکه در.نمودار ذیل قابل مشاهده است پارس خودرو در سال 93 شاهد رشد تولید نسبت به سال قبل بوده است

* میزان رشد تولید درسال 93 نسبت به سال 92 به میزان 80 درصد

* میزان تحقق برنامه سال 93 به میزان 61 درصد

نمودار روند تولید محصولات از سال 90 تا پایان سال 93

پارس خودرو

در سال 93 پارس خودرو با افزایش تنوع محصولات ( سواري ، وانت ، ون و دودیفرانسیل ) به توسعه سبد محصولات خود پرداخت و با اجراي پروژه هاي محصول جدید ازظرفیت هاي خالی سالن هاي تولیدي بهره گیري نمود . بدین ترتیب محصولات برلیانس ( مدل هايH٣٣٠ & H٣٢٠ ) ، وانت ریچ ( با برند کشورچین ) و خودروي سندرو محصولی دیگر از گروه رنو با پلتفرم تندر 90 را به سبد محصولات خود افزود تا با توجه به نیاز بازار رضایت مشتریان محصولات خود را تامین نماید.

نمودار مقایسه سهم تولید محصولات در سال 93

پارس خودرو

معرفی محصولات جاري و آتی پارس خودرو

پارس خودرو

عملکرد و دستاوردهاي حوزه تولید در سال 93

* تحقق 61 % برنامه تولید

* رشد تولید به میزان 80 % نسبت به سال قبل

* توسعه و عملیاتی نمودن استانداردها و الزامات سیستم هاي راه تولید نیسان و رنو در سالن هاي تولید

* کاهش هزینه هاي تولید با اجراي فعالیتهاي کایزن،کاهش ضایعات مواد و قطعات ، بازکاري قطعات معیوب، جلوگیري از درجه دو شدن خودروها و جلوگیري از مونتاژ بدنه هاي معیوب، مدیریت مصرف انرژي

* دریافت نشان طلایی ممیزي G-GK توسط سالن مونتاژ رنو و دریافت نشان نقره اي توسط سالن بدنه رنو

* افزایش تیراژ تولید خودروي پارس تندر L90 و وانت ریچ P٢٧ )

* مشارکت و همکاري در راه اندازي پروژه هاي محصول جدید

* برنامه ها و پروژه هاي حوزه تولید در سال 94

* تحقق برنامه تولید سال 94

* تهیه تجهیزات مورد نیاز جهت تکمیل و راه اندازي ED SUPPLY در سالن رنگ متمرکز

* اجراي فاز دوم بازسازي سالن رنگ متمرکز

* اجراي فاز دوم داخلی سازي قطعات یدکی در سطح شرکت

* ساخت دستگاه UF Retrofit درسالن رنگ متمرکز

* کنترل و پایش تجهیزات سالن هاي تولیدي(OCS)

* مشارکت در انتقال خط بدنه و مونتاژ خودروي ریچ از شرکت زاگرس خودرو به سایت شمالی پارس خودرو

* راه اندازي خط بدنه و مونتاژ خودروي تیانا

* نگهداري و تعمیرات بهره ور فراگیر (TPM)

حوزه فروش و صادرات

شرکت پارس خودرو در سال 93 علی رغم نوسانات قیمت محصولات در بازار داخل از یک سو و کمبود مواد و قطعات جهت تولید از سوي دیگر توانست میزان فروش خود را نسبت به سال قبل افزایش دهد.در نمودار ذیل ترکیب و تعداد فروش محصولات در سال 93 قابل مشاهده است . میزان رشد فروش درسال 93 نسبت به سال قبل برابر 81 درصد می باشد .

اهم فعالیت ها و عملکرد حوزه فروش و صادرات در سال 93

* ارائه خدمات فروش و خدمات پس از فروش در 300 نمایندگی مجاز

* کسب سهم بازار فروش محصولات سواري گروه رنو و نیسان به میزان 11 درصد

* رشد فروش محصولات به میزان 81 % نسبت به سال قبل

* توسعه سبد محصولات وارداتی ( CBU ) : هایس ( ون 13 نفره ) و کولیوس

* توسعه بازارهاي هدف جهت محصولات صادراتی

* برگزاري کارکلینک خودرو و انجام تبلیغات براي معرفی محصولات در بازار داخل

* حضور درنمایشگاه هاي داخلی و خارجی به منظور معرفی محصولات و بازاریابی فروش

* ارائه خدمات به مشتریان محصولات پارس خودرو از طریق 300 نمایندگی خدمات پس از فروش فعال در سطح کشور

* فروش مزایده اي 103 دستگاه خودرو ( تیانا - قشقایی - رونیز - ماکسیما )

* بکارگیري روش هاي فروش متنوع براي جذب مشتریان و افزایش میزان فروش

برنامه ها و پروژه هاي حوزه فروش و صادرات در سال 94

* تحقق برنامه هاي فروش و صادرات در سال 94

* ارتباط با سفارتخانه ها و اتاق هاي مشترك ایران و کشورهاي بازار هدف

* حضور در نمایشگاه هاي خارجی مطابق با اولویت ها و تحقیقات بازار

* افزایش و توسعه بازارهاي صادراتی ضمن حفظ بازارهاي قبلی

* بازاریابی محصولات جدید (کاربري هاي خاص براي وانت ریچ- تبلیغات محصولات برلیانس)

* استفاده از تسهیلات اعتباري وزارتخانه هاي ذیربط (صندوق ضمانت صادرات- کمک هاي توسعه اي وزارت امور خارجه)

عملکرد حوزه ارتباط با مشتري در سال 93

* تغییر مکانیزم رسیدگی به شکایات مشتریان از مدل محصولی به فرایندي . (شکایات مالی و پشتیبانی- شکایات فنی و کیفی)

* انتقال فرایند بررسی عدم تحویل خودرو و بررسی سود تاخیر از سایپا به پارس خودرو ( جهت محصولات تولیدي شرکت)

* اصلاح فرایند مختومه نمودن پرونده هاي شکایات مشتریان ( پس از اجراي درخواست مشتري ، از ایشان رضایت کتبی دریافت و پس از تصویب مدیریت CRM شکایت مشتري مختومه می گردد).

* بهره برداري اولیه ازنرم افزار ارتباط با مشتریان در سیستم ERP و تخصیص کد رهگیري جهت کلیه شکایات ورودي

* راه اندازي سیستم گزارش گیري ازطریق گزارش ساز سیستم ERP

* مشارکت در تدوین روش اجرایی بررسی شکایات مشتریان بر اساس استاندارد ISO ١٠٠٠٢

* طراحی فرم خلاصه پرونده مشتري جهت ثبت ، نمایش و پیگیري پرونده تا حصول نتیجه و مختومه شدن

* تشکیل کمیته مدیریت خدمات مشتري به ریاست قائم مقام مدیر عامل و دبیري مدیریت CRM جهت شکایات خاص و حل نشده

* برگزاري جلسات مشترك با سایپا یدك جهت هماهنگی بیشتر در سیستم هاي مشترك جاريTBS ( در راستاي بهبود زمان رسیدگی به شکایات مشتریان )

* دسترسی به اطلاعات خودرو هاي متوقف در شبکه از طریق سایپا یدك

* پیگیري و درخواست قطعات ضروري جهت خودروهاي متوقف از اداره تامین قطعات سایپا یدك بر اساس شکایات مشتریان

* پیگیري توسعه شبکه نمایندگی هاي مجاز ریچ و کولیوس

* بازدید و حضور تیم CRM از نمایندگی هاي مجاز محصولات پارس خودرو با هماهنگی و همراهی سایپا یدك به منظور بررسی مشکلات ارجاعی و ارتقاع سطح کیفی خدمات

* پاسخگویی تلفنی و حضوري به مشتریان محصولات

* تدوین پیش نویس دستورالعمل نظر سنجی از مشتریان بر اساس استاندارد ISO ١٠٠٠۴

* تهیه بانک اطلاعاتی نظرسنجی از مشتریان رنو کولیوس و ریچ جهت تحلیل گزارشات

* طراحی فرم نظر سنجی از خدمات پس از فروش مشتریان

* تعیین شاخص جهت آیتم هاي نظر سنجی و انجام اقدامات اصلاحی

* ارائه گزارشات پایش هفتگی و ماهانه شاخص هاي مدیریت به مدیریت ارشد درراستاي رضایتمندي مشتریان

* برگزاري دوره هاي آموزشی جهت ارتقاي مهارت کارکنان CRM درتمامی سطوح به مدت 379 ساعت

برنامه هاي سال 1394 حوزه ارتباط با مشتري

* بهبود سیستم ها ي نظرسنجی از مشتریان و بکارگیري روش هاي نوین جهت پاسخگویی به مشتریان

* توسعه و بهبود سیستم هاي مدیریت ارتباطات با مشتري

* برنامه ریزي جهت کاهش زمان توقف خودروها در تعمیرگاه هاي مجاز

* ساماندهی آرشیو مدارك و مستندات شکایات

دستاوردها و فعالیت هاي حوزه برنامه ریزي در سال 93

* مشارکت در برگزاري ممیزي هاي دوره اي ( داخلی و خارجی )

* مشارکت و همکاري در اجراي پروژهMTO

* تکمیل پروژه شناسایی و ردیابی قطعات در MES

* همکاري با حوزه طرح و برنامه جهت استقرار سیستم هاي مورد نیاز حوزه برنامه ریزي در ERP

* مشارکت و همکاري در راه اندازي پروژه هاي محصول جدید ( سندرو - برلیانس )

* ثبت اطلاعات خودرو در ورودي سالن رنگ متمرکز ü ثبت سیستمی توقفات محصول P27 ( وانت ریچ ) در زاگرس خودرو

* توسعه سیستم کنترل عملیات با رویکرد Follow up

* راه اندازي برنامه تولید رنو و برلیانس در سیستم ERP

* تدوین دستورالعمل هاي داخلی ( ارزیابی رانندگان لیفتراك - اجراي تغییرات مهندسی )

* تشکیل تیم هاي کایزن در مدیریت هاي معاونت برنامه ریزي با محوریت بهبود

* انتقال انبار لوازم التحریر به سایت شمالی و آزادسازي 2000 متر مربع فضاي انبار در سایت جنوبی

* ادغام ادارات دریافت کالاي تولیدي و غیر تولیدي در ضلع جنوبی شرکت و آزادسازي فضاي انبار

* بهینه سازي حمل و نقل درون کارخانه اي و حذف 3 دستگاه لیفتراك.

* استقرار سیستم سالن بدون لیفتراك جهت محصول برلیانس

* آغاز پروژه بهینه نمودن سیستم حمل و نقل داخلی

* آغاز پروژه کانبان داخلی از مبداء انبار براي کلیه محصولات

* آغاز پروژه تغییر روش تغذیه قطعات با استقرار سیستم هاي Picking و Kitting

* بهبود سیستم مدیریت کف کارگاه GK

* تعیین تکلیف اقلام راکد و فاقد گردش موجود در انبارهاي غیر تولیدي ( با مدت ماندگاري بیش از 10 سال)

* شناسایی و مصرف مواد شیمیایی خاص خودروهاي خارج شده از برنامه تولید و جلوگیري اتمام تاریخ مصرف آنها

* کنترل مصرف مواد و قطعات تولیدي و غیر تولیدي با هدف بهبود روش هاي مصرف

* تعیین تکلیف درخواست هاي باز سنوات گذشته با هدف جلوگیري از تامین مطابق با بودجه مصوب قبلی

* تکمیل پک هاي ناقص محصولات تولیدي با شناسایی و سفارش گذاري کسورات مورد نیاز جهت تکمیل پک

* بهینه سازي سیستم هاي سفارشگذاري در زنجیره تامین با اجراي پروژه کانبان خارجی ( در دست اقدام

* کنترل سفارشات مواد و قطعات با هدف تامین به موقع مایحتاج شرکت و کاهش حتی المقدور خطوط تولیدي

* بهینه سازي سطح موجودي ها در انبارهاي شرکت با بازنگري و بهبود سطح VMI

* شناسایی و تعیین تکلیف مواد و قطعات راکد و مازاد موجود در انبارهاي شرکت

* کاهش هزینه هاي شرکت به مبلغ 19.252.000.000ریال که اهم آنها را میتوان به شرح ذیل نام برد:

1) تولید 796 دستگاه خودرو پراید 141 مدل یورو 2 و با ارزش ریالی معادل 6.651.740.000 ریال

2) احیاي موتورهاي راکد و مازاد انبارهاي پراید و مصرف مجدد آنها در خطوط تولید با ارزش ریالی 5.680.000.000 ریال

3) تعیین تکلیف دسته سیم هاي راکد و مازاد موجود در انبارهاي پراید با ارزش ریالی 1.141.000.000 ریال

4) مصرف رنگ زرد خردلی با اخذ برنامه تولید صادراتی از شرکت سایپا با ارزش ریالی 840.000.000 ریال

* راه اندازي برنامه تولید سایپا 100 و تکمیل برنامه و گزارشات رنو و برلیانس در سیستم ERP

* شناسایی و تعیین تکلیف اقلام راکد و مازاد موجود در انبارهاي غیرتولیدي با مدت ماندگاري بیش از 7 سال

* تعیین تکلیف مواد و قطعات راکد و مازاد مربوط به محصولات ماکسیما ، مگان ، پیکاپ ، رونیز ، پراید و تندر

* بهبود فرایندهاي کنترل مصرف مواد و قطعات

* کنترل سفارشات و تکمیل پک هاي ناقص محصولات تولیدي از جمله ریچ و برلیانس

* بهینه سازي و استقرار سیستم هاي سفارش گذاري با اجراي پروژه کانبان خارجی

* بهبود شیوه هاي مدیریت موجودي با بازنگري سطح موجودي ها در سیستم VMI

* استقرار سیستم هاي لجستیکی مورد نیاز ( ضایعات ، کلیم ، کنترل مصرف و موجودي پاي خط )

فهرست پروژه هاي معاونت برنامه ریزي که در سال 93 آغاز شده و در سال 94 به بهره برداري خواهد رسید عبارتند از : -

ü ارتقاي سطح VMI و کانبان خارجی

ü بهینه سازي حمل ونقل

ü استاندارد سازي گزارشات

ü ردیابی جامع محصولات

ü استقرار مدل هوشین کانري

ü استقرار فرآیند کنترل جامع ضایعات اقلام و مواد تولیدي

ü انبارش شناور و بارکد

ü استقرار آدیت لجستیک

ü کنترل مصرف قطعات

ü رضایت شغلی

ü ارتقاي سطح مدیریت کف کارگاه

ü استقرار کانبان داخلی

دستاوردها و فعالیت هاي حوزه مهندسی در سال 93

* شناسایی و برنامه ریزي در راستاي خود کفایی قطعات و محصولات

* تجهیز سالن هاي تولیدي و بهبود وضعیت خطوط تولید

* کسب مجوزهاي لازم در خصوص استانداردهاي زیست محیطی و خودرویی

* تمدید گواهی نامه هاي بازرسی تجهیزات و ماشین آلات

* تعریف کاربري هاي مختلف براي وانت ریچ با هدف افزایش تنوع کاربري محصول و توسعه سبد محصولات

* تایید مشخصات فنی ون هایس بعنوان محصولی جدید با برند برلیانس چین براي واردات آن بصورت CBU

* مشارکت در ساخت تجهیزات پروژه S٢٣٢ سایپا

* تعریف پروژه هاي تحقیقاتی در حوزه هاي مهندسی بدنه ، رنگ و مونتاژ و پروژه هاي بهبود در حوزه عمران و انرژي

* انتخاب سازندگان معتبر داخلی جهت ساخت داخل نمودن قطعات مورد نیاز تولید محصولات

* افزایش منابع تامین کننده مواد شیمیایی در راستاي افزایش رقابت بین شرکت هاي سازنده و کاهش هزینه

* استفاده از عایق تک منظوره رنو در جهت کاهش هزینه

* خرید تکنولوژي جدید ROLLER HEMMING جهت تولید درب هاي خودرو سندرو B٩٠

* دو منظوره نمودن خطوط سرشاسی،محفظه موتور،کفی مرکزي،کفی کامل خطوط L٩٠ جهت تولید محصول B٩٠

* استفاده از خطوط انتقال EMS در پروژه خط B٩٠

* طراحی ، ساخت و نصب خط دو منظوره تولید بدنه برلیانس براي اولین بار ( قابلیت تولید دو مدل H٣٣٠ و H٣٢٠ )

عناوین پروژه ها و برنامه هاي حوزه مهندسی در سال 94

* پروژه ساخت داخل قطعات برلیانس

* پروژه ساخت داخل قطعات ریچ

* پروژه سیستم هاي انعطاف پذیر تولید بدنه

* پرس هاي همینگ

* دو منظوره نمودن خط سیلر سانترال سالن رنگ متمرکز از لحاظ مواد و تجهیزات

* بررسی افزایش ظرفیت رنگ آمیزي قطعات پلاستیکی خودروهاي لوکس

* بررسی امکان زیرگیر نمودن پروسه خروجی بدنه از سالن رنگ

* بررسی و اصلاح سیستم تهویه ایستگاه هاي سالن رنگ

* پروژه هاي کاهش آلایندگی

* اجراي فاز 2 پروژه بهبود شبکه آب شرب شرکت

* اجراي پروژه دیسپاچینگ شبکه برق

* اجراي فاز یک پروژه اتصال چاه هاي جذبی باقیمانده به شبکه فاضلاب

* راه اندازي سیستم مکانیزه ثبت وصدور سفارش کارها در ERP

* پروژه HITE (سیستم هاي جدید پاشش رباتیک)

* پروژه IP٢ ( روش هاي جدید پاشش رنگ)

* بررسی افزایش ظرفیت سالن رنگ قطعات پلاستیکی

* پروژه دو منظوره خط سیلر سانترال سالن رنگ

* پروژه داخلی سازي رنگ و مواد شیمیایی

* پروژه لانچ رنگ هاي خاص جهت خودروي برلیانس جهت افزایش جلب مشتري و ایجاد رقابت با سایر خودروسازها P٣wax کوره Cooling zone اندازي راه

* بهبود سیستم تهویه خط P٣wax پروژه رنگ آمیزي خودروهاي جدید (B٩٠, Brilliance, P٢٧ و...)

* عبور از مایل استون هاي باقیمانده پروژه B٩0 جهت توید انبوه محصول و تجاري سازي

* فعالیت هاي فاز تولید انبوه محصولات گروه برلیانس

* پروژه راه اندازي تولید وانت ریچ در سایت شمالی پارس خودرو

* افزایش امتیاز خودکفایی خودروي برلیانس از 14 درصد به 26 درصد (12 درصد افزایش حاصل از ساخت داخل قطعات)

* افزایش امتیاز خودکفایی خودروي ریچ از 15 درصد به 26 درصد (11 درصد افزایش حاصل از ساخت داخل قطعات

* ) افزایش سطح ساخت داخل خودروهاي H٣ و Rich

* بهبود مشخصات فنی محصولات حسب الزامات و موارد کیفی شامل 2 محصول H٣ و Rich

محصولات جدید پارس خودرو

پارس خودرو

سایر رخدادها ، دستاوردها و موفقیت هاي کسب شده در سال 93

* رونمایی از محصولات جدید گروه برلیانس

* پیش فروش خودروهاي برلیانس ( محصولات جدید پارس خودرو)

* بازدید وزیر کار ، تعاون و امور اجتماعی از پارس خودرو

* وانت دوکابین ریچ وارد ناوگان شهرداري تهران شد

* برگزاري کلینیک تخصصی خودروي ریچ براي نمایندگان فروش و خدمات پس ازفروش محصولات

* برگزاري همایش فرماندهان و شوراي حوزه هاي بسیج کارگري تهران بزرگ در پارس خودرو

* ساخت دستگاه AGV توسط حوزه مهندسی ( تحقیق و توسعه ) پارس خودرو

* پارس خودرو صادرکننده نمونه شد

* بازدید تجار تاجیکستانی از پارس خودرو

* بازدید تاجر کردستان عراق از شرکت پارس خودرو

* دریافت نشان ستاره طلاایی و نقره اي ( گمبا کانري ) توسط سالن هاي مونتاژ رنو و بدنه رنو

* پارس تندر رتبه اول کیفیت در آمار رضایتمندي مشتریان

* برگزاري مجمع فوق العاده صاحبان سهام شرکت پارس خودرو

* انجام معاینات دوره اي مدیران و کارکنان شرکت توسط واحد خدمات درمانی و اورژانس پارس خودرو

* درآمد زایی از طریق ارائه خدمات آموزشی و آزمایشگاه کنترل کیفیت

* تربیت مربی و برگزاري دوره هاي آموزشی تخصصی و عمومی

* تقدیر از کارگران نمونه شرکت پارس خودرو

* اهداي خون به سازمان انتقال خون ( دستاورد اجتماعی)

* اجراي طرح تابش در سطح شرکت پارس خودرو

* تجدید میثاق با آرمانهاي حضرت امام خمینی (ره)

* تجلیل از خانواده شهداء و ایثارگران شرکت پارس خودرو

* حمایت از مردم مظلوم غزه با تجمع کارکنان شرکت پارس خودرو

* تمدید گواهی نامه IMS توسط شرکت TUV NORD

شرکت پارس خودرو نخستین خودرو ساز کشور توانست در دهمین اجلاس باینکس 3 گواهینامه دریافت کند. در این اجلاس دو نشان طلایی نوآوري در مدیریت تولید و همچنین استاندارد تضمین کیفیت محصول - PQA به شرکت پارس خودرو اهدا شد تا برگ زرین دیگري در تاریخ پر افتخار این شرکت ثبت شود.

* حضور وانت ریچ در نمایشگاه بین المللی بورس ، بانک و بیمه

* راه اندازي صداي مشاور خدمات مددکاري اجتماعی پارس خودرو

* آزمایشگاه شرکت پارس خودرو بعنوان مرجع سازمان ملی استاندارد ایران معرفی شد

* بازدید مسئولین اتحادیه و جامعه هتل داران کشور از محصولات پارس خودرو

* بازدید وزیر صنعت معدن و تجارت و نائب رئیس مجلس شوراي اسلامی از خطوط تولید پارس خودرو

* معاون اعتبارات بانک خاورمیانه از خط تولید تندر 90 شرکت پارس خودرو بازدید کرد

* حضور پارس خودرو با کولیوس ، ریچ ، پارس تندر و دو محصول جدید برلیانس در نمایشگاه مشهد

* معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) از خطوط تولید شرکت بازدید کرد

* ارناد دبوف قائم مقام شرکت رنوفرانسه ازشرکت پارس خودرو بازدید کرد

* بازدید مدیران ارشد وزارت نفت از پارس خودرو

* پارس خودرو منتخب کشوري در زمینه کمیته ایمنی

* ایستگاه هاي سلامت و ارگونومی در خطوط تولید شرکت ، شناسایی و راه اندازي شدند

* بازدید رییس کمیسون صنایع و معادن مجلس از محصولات جدید پارس خودرو در نمایشگاه بهداشت ، ایمنی ، محیط زیست

جایگاه شرکت در صنعت

تحریم هاي بانکی و محدودیت هاي تبادل ارز، مهمترین تهدید براي اقتصاد کلان و فضاي کسب و کار در ایران بشمار می آید. پس از آن افزایش احتمال وقوع جنگ در منطقه و افزایش نرخ ارز از مهمترین تهدید ها بشمار می روند. در کنار این تهدید هاي بین المللی، اعمال قوانین سخت گیرانه براي تولید و سرمایه گذاري، عدم اجراي کامل قانون هدفمندي یارانه ها و افزایش نرخ تورم مزید بر علت شد تا ثبات کسب و کار و تولید ملی با چالش جدي مواجه شود. تحریم هاي بانکی و محدودیت هاي تبادل ارز منجر به افزایش هزینه هاي مالی (عموماً هزینه تبادل ارز)، افزایش ریسک مبادلات تجاري و هزینه هاي خرید خارج شده است. عدم پرداخت به موقع وجوه اقلام و مواد تولیدي توسط تأمین کنندگان، باعث شد که تأخیرهاي زیادي در تولید و تحویل قطعات خودرو بوجود آید و همین امر منجر به توقف گسترده خطوط تولید گردید. افزایش تنش هاي سیاسی در منطقه خاور میانه و احتمال وقوع جنگ در آن، باعث شد تا تمایل سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاري در این منطقه و به خصوص ایران کاهش یابد و اکنون شاهد عدم توسعه شراکت و انعقاد قراردادهاي بلند مدت توسط خودروسازان جهانی صاحب برند و تکنولوژي روز به منظور تولید قطعات و مجموعه هاي خودرو و توسعه دانش فنی و تکنولوژیکی هستیم. در کنار این تهدیدهاي کلان خارجی، افزایش نرخ تسهیلات مالی براي تأمین نقدینگی توسط بانک هاي داخلی نیز مزید بر علت شد تا تأمین منابع براي خرید مواد و قطعات، اجراي پروژه هاي توسعه محصول، اجراي پروژه هاي زیرساخت و تکنولوژي و . . . در صنایع خودروسازي و قطعه سازي با چالش جدید روبرو شود و در دراز مدت منجر به تغییر ساختار سرمایه آنها گردد. با توجه به نوع محصولات پارس خودرو و ارزبري به مراتب بالاتر آنها نسبت به سایر خودروهاي تولید داخل، تحریم صنعت خودرو و همچنین تأخیرهاي بوجود آمده در تبادل ارز و دریافت اقلام تولیدي باعث عدم امکان تأمین به موقع و اقتصادي اقلام تولیدي، افزایش جریان نقدي مورد نیاز براي تأمین قطعات و نهایتاً افزایش هزینه هاي غیر عملیاتی گردید. با وجود نیاز مبرم پارس خودرو به سرمایه و منابع مالی ارزان قیمت، افزایش نرخ تسهیلات مالی براي تأمین نقدینگی توسط بانک هاي داخلی و عدم توسعه شراکت و انعقاد قراردادهاي بلند مدت توسط خودروسازان جهانی صاحب برند و تکنولوژي روز، باعث به تأخیر افتادن و غیر اقتصادي شدن پروژه هاي توسعه محصول و توسعه زیرساخت و انتقال تکنولوژي شده است. ادامه این روند منجر به برآورده نشدن سود مورد انتظار محصولات، برهم خوردن تناسب ساختار سرمایه و نهایتاً کاهش حقوق صاحبان سهام می شود. البته با توجه به سیاست هاي اعمال شده در سطح گروه در خصوص توسعه محصول و همچنین برنامه هاي پیش بینی شده در پارس خودرو امید می رود که با توسعه محصول و افزایش شرکاي تجاري بخش قابل توجهی از سهم بازار مخصوصا در بازه قیمتی 45 میلیون تومان تا 80 میلیون تومان به این شرکت اختصاص خواهد یافت.

سرمایه و ترکیب سهامداران

پارس خودرو

وضعیت معاملات و قیمت سهام

شرکت درتاریخ 1378.12.15 دربورس اوراق بهادارتهران در گروه خودرو وساخت قطعات با نماد خپارس درج شده وسهام آن براي اولین باردر تاریخ 1378.12.15 مورد معامله قرارگرفته است .

وضعیت سهام شرکت طی 4 سال اخیربه شرح زیربوده است :

پارس خودرو

مروري بر عملکرد مالی شرکت

فروش

فروش خالص ودرآمدارائه خدمات بشرح زیر است:

پارس خودرو

ترازنامه:

پارس خودرو

صورت سود و زیان

پارس خودرو


آدرس وبسایت شرکت:

www.parskhodro.ir


اشتراک گذاری :
ارسال نظر