بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
درپی پیشنهاد مسئولین و کارشناسان به تبع روند نزولی بورس

در بلند مدت نه تو مانی و نه من

اتفاقات قابل توجهی در دو محوری که در این دوسال فشار مضاعفی را به بازار سرمایه وارد می نمود به وجود آورده است و از آنجا که از بورس به عنوان دماسنج اقتصاد یاد می شود انتظار می رفت که به تدریج شاهد تغییر روند در بورس باشیم اما واقعیت چیز دیگری است.
کد خبر : ۱۵۱۸۹۴
نویسنده :
آموخته

از نیمه دوم دی ماه سال 92بازار سرمایه ایران از نفس افتاد از آن زمان تا کنون کارشناسان و فعالان بازار سرمایه دلایل مختلفی را برای بروز این واقعه بیان کرده اند. که عمدتا حول 2محور اصلی می توان دلایل مذکور را جمع بندی نمود، محور اول مربوط به شرایط اقتصادی کشور حاصل از اقدامات غیرکارشناسی در دورهای ما قبل که موجب بروز رکود اقتصادی در کشور شد و محور دوم مربوط به شرایط سیاسی ناشی از موضوع پرونده هسته ای کشورمان می شود.

به گزارش بورس نیور: اکنون اما در نیمه عمر دولت تدبیر و امید هستیم که در نگاهی منصفانه در کنترل شرایط نابسمان اقتصادی و سیاسی کشور اقدامات بسیار ارزشمندی را در کارنامه خود ثبت کرده است که از آن جمله می توان به بهبود نرخ رشد اقتصادی و تعامل سازنده در خصوص پرونده هسته ای با دنیا اشاره داشت.

به عبارت دیگر اتفاقات قابل توجهی در دو محوری که در این دوسال فشار مضاعفی را به بازار سرمایه وارد می نمود به وجود آورده است و از آنجا که از بورس به عنوان دماسنج اقتصاد یاد می شود انتظار می رفت که به تدریج شاهد تغییر روند در بورس باشیم اما واقعیت چیز دیگری است.

در این دوسال کارشناسان وعده اصلاح بورس در بلند مدت را داده بودند و در حال حاضر نیز همچنان سخنان کارشناسان و مسئولین بر بهبود اوضاع بورس در بلند مدت تأکید دارد. سوال اصلی اینجاست که منظور از بلند مدت چیست.

مسئولین امر باید توجه داشته باشند که دراین زمان بلند مدت امکان از دست رفتن سرمایه اصلی بازار سرمایه که همان اعتماد می باشد نیز بسیار محتمل است. که شاید بتوان هم اکنون نیز از نگاهی به آمار حجم معاملات و نوع معامله گران به خوبی فهمید که مقدار قابل توجهی از سرمایه بازار سرمایه از دست رفته باشد.

البته این موضوع که بهبود اوضاع اقتصادی نیاز به برنامه ریزی و گذشت زمان دارد کاملاً معقول و قابل فهم است اما با توجه به ادعا های دولتی ها بر توقف روند نزولی رشد اقتصادی و حتی اعلام نرخ رشد اقتصادی مثبت و همینطور کاهش فشار های سیاسی ناشی از موضوع هسته ای و حتی بهبود شرایط سیاسی داخلی دیگر نمی توان کاهش شاخص بورس را متصور بود .

از این رو می توان به آن دسته از فعالان بازار سرمایه حق داد که به وضعیت کنونی بازار سرمایه حداقل مشکوک باشند. به خصوص اینکه احتمالاتی مانند کارشکنی در بازار سرمایه با توجه به ابعاد بازار سرمایه بسیار بعید به نظر می رسد تنها گزینه ای که باقی می ماند این است که وضعیت فعلی بازار سرمایه و بورس مطلوب دولت و تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید می باشد. امیدواریم اگر چنین نیست یا گزینه دیگری می توان متصور بود مسئولین در خصوص تبین این گزینه در این روزها اقدام نمایند تا فعالان بازار سرمایه بتوانند در ذهن خود زمانی را برای پایان این روند و تحقق وعده بهبود بورس در بلند مدت را متصور شوند. که در غیر این صورت بعید نیست که در بلند مدت به قول معروف نه تو مانی و نه من

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
اگه جنگ شده بود بازار اینطور نزولی نمیشد.
هنریار
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
دوشنبه نقد شدم اومدم بیرون از این بازار سر تا پا دروغ و کثافت....!!!
ناشناس
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
خدا رو شکر نقد شدم.قبلا هم حدس میزدم دولت و مهره های اون توی بورس نمیخوان بازار تغییر کنه.این هفته یه آپارتمان دیدم میرم سرمایم رو میذارم اونجا خیالم راحت.بورس بشه 60000 هزار بشه 6000000 واحد خوش باشید اینقدر خط و خول رسم کنید شایعه بسازید و ملت رو سرکیسه کنید تا هروقت که میتونید.با یک شایعه سهمی رو 30 درصد رشد میدن و خالی میکنن روی سر ملت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
کدام بهبود نرخ رشد اقتصادی؟؟؟؟؟؟این امارها هم مثل امارهای احمدی نژاد است.مگر می شود اقتصاد یک کشور در حال شگوفایی باشد و بورس کشور که ایینه ی اقتصاد است اینجوری؟؟بورس نیوز کسی التماست نکرده تحلیل بزاری که اینجوری با ترس تحلیل میزاری.تعامل سازنده با دنیا چه سودی داشته؟به من جوان کار داده؟شغل داده؟اقتصاد کشور من رو شکوفا کرده؟چی داشته بگو بدونیم.
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
خيلي جالبه. به گران شدن دلار و افت بورس توجه كنيد. خواسته مسلم دولت براي جبران كسري بودجه در كنار افزايش نجومي ماليات.
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
اقا جان شما هم دلتون خوشه ها هي واسه خودتون تحليل اين كارشناس و اون كارشناس ميذارين رو سايت، والا اين تحليل هايي كه اينا ميكنن افراد تو كوچه خيابون هم بلدن، اقا جان ريشه يابي كنيد مشكل اصلي رو به مردم بگين
ناشناس
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
مشکل اصلی را همه میدونن
آقایون جرات بیانش را ندارن
حتی شهامت ندارن بگن کدام حقوقیها دارن بازار را به عمد سرکوب میکنند
علی شاه
GERMANY
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
وقتی خود شما با یک عده آدم دروغگو مغلطه گر مصاحبه میکنی و میگن بازار پیشخور کرده ، ما دیگه میتونیم چی بگیم ؟

مگه ملاک کسی هست که 20 روز پیش سهم خریده ؟

90 درصد بازار به طور میانگین 50 درصد سقوط کرده - یعنی باید 100 درصد رشد کنه تا تازه ضرر ما جبران بشه

حالا یه عده آدم بیسواد میان میگن بازار 20 درصد رشد کرده و پیشخور کرده

تازه بجز 5 تا صنعت بقیه هم مجموعا 8 درصد رشد نکرده بودن

مادر مرده هایی مثل فولادیها هم که فقط منفی خورده بودن

بازار بورس ایران شاید یک روزی برای فریب مجدد مردم مثبت بشه ، اما یادتون باشه دیگه هرگز ما به قصه گویی های مسئولان اعتماد نخواهیم کرد

دشمن واقعی این ملت آمریکا و اسرائیل نیستند

اگه شهامت داری نظر سنجی کن و بپرس از آمریکا و اسرائیل بیشتر فریب و خیانت دیدید یا از اونهایی که میان توی تلویزیون و میگن پولاتونو بیارین تو بورس ؟
سینا
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
امریکا و اسراییل چه فریبی دادن؟ امریکا انقلاب و دولت جدید ایران رو به رسمیت شناخت سفارتش اشغال شد اسراییل هم به ایران کاری نداشت و نداره تهدید به حذف از نقشه میشه
شکرستان
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱
احسنت علی شاه.
بورس نیوز هم جیره خواری بیش نیست.
سعید
پنجشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۱
کامنتت عالی بود - دوست عزیز
امیدوارم موفق باشی
ناشناس
پنجشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
درود علی شاه جان :

یه عمره همه مون سر کاریم .
غلام سیاه
پنجشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹
احسنت
همه ما با شوما موافقیم
اما مسئولین ذره ای اهمیت نمی دهند
شیر مادرت هلالت
علی شاه
پنجشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
ارادتمند همه ی بچه هایی که به حقیر لطف داشتن
عطا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
همونطر که معنی و مفهوم "بلند مدت" رو تا حالا درک نکردم "وضعیت فعلی بازار سرمایه و بورس مطلوب دولت و تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید می باشد" رو هم درک نمیکنم.
واقعا این درسته که هر حوزه از حوزه های فعالیت های اقتصادی برای مردم باید دردناک و عذاب آور باشه ؟؟؟
خسته شدیم از اینهمه تحمل رنج و عذاب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
.


ای اقا تعطیلش کنید بره .

از هفته اینده سقوط ازاد داریم با این وضعیت امروز .


.
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
باسلام
از وقتی آقای روحانی رییس جمهور در دی ماه سال 1392 از مردم در سرمایه گذاری در بورس دعوت بعمل آورد ده روز بعدش بازار سهام روند نزولی را آغاز کرد و تاکنون ادامه دارد و کارشناسان که خدا میداند با چه هدفی، بهانه های واهی را علت آن ذکر کردند و دائم به توافق هسته ای گره زدند. خوب حالا چه شد؟؟ دولت به بهانه کاهش نرخ تورم سرمایه بسیاری از ایرانیان که لزوما" متملکین نیستند را به باد فنا داد در حالیکه دولت اولین حامی ملت باید باشد... دریغ ..دریغ.. دریغ...
آری مردم ما روزی دو سه وعده گول میخورند...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
تنها راه فقط اعتراضه. باید به عملکرد تیم اقتصادی دولت اعتراض کنیم. هرچی وزیر امور خارجه خوب کار کرده تیم اقتصادی گند زده.
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
وزیر اقتصاد : ائینه اقتصاد شکست ، پودر شد ، خوابی یا بیدار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی شاه
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
بیدارن
الان در یکی از هتلهای درجه یک اتریش دارن به ریش من و تو میخندن

فردا هم میان مصاحبه میکنن میگن :
در حال حمایتیم
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
به داد سهامداران برسید
علی
UNITED ARAB EMIRATES
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
منظور از تو مدیریت بورس است؟
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
شاخص منفی شد / تا باد چنین بادا .. درود بر دکتر روحانی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
تنها راه بهبود ، تغییر دولت در اتخابات آینده است... هیچ راه دیگه ای هم نداره ... حالا هی تحلیل کنند و وعده بدن ، هیچ تغییری حاصل نمیشه
ناشناس
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
دست شما درد نکنه یعنی کس دیگری از اینا بیاد درست میکنه بابا شماها کی هستشن دیگه
من که از این مملکت فرار می کنم
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
کلا به تیم اقتصادی دولت و تدابیر اقتصادی آن هیچ اعتمادی نمانده. آنچه هم که در کارنامه اقتصادی دولت تا به حال ثبت گردیده نمره ای بوده که توسط خود دولت در کارنامه خودش ثبت شده، حال آنکه نمره واقعی را باید مردم به دولت بدهند، نه خودش به خودش! از این نمره ها هم دولت قبلی به خودش زیاد داد ولی دیدیم که بعد از تغییر دولت نمره ها تقلبی از اب در آمد و چطور کلاه مردم را برداشتند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
افرین
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
یه آشنایی داشتیم دلار داشت 1 روز قبل توافق میگفت باید از شر این دلارا خلاص بشم و بیام تو
بورس سرمایه گذاری کنم، دیروز که دیدمش همچنان
دلار رو نفروخته بود ،ازش که که در مورد سرمایه گذاری تو بورس پرسیدم گفت : مگه دیوانه ام .
مطمئنا" ملیونها نفر اینطوری داریم معلومه که دولت نمیخواد یه روزه نرخ بازار آزاد دلار به زیر نرخ مبادله ای برسه.
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
به عنوان یک تولید کننده کوچک ورشکسته واز صنعت رانده و در بورس مانده باید بگویم تنها مشکل نبود افراد کار بلد در راس مدیریت است که باید از انها پرسید ایا میدانید یک پیچ و مهره چه قیمتی دارد؟ ایا میدانید برای احداث یک واحد تولیدی چه سرمایه ای صرف میشود ؟ایا این همه کارخانه و پالایشگاه اگر قرار باشد امروز احداث شوند با این همه مشکلات اعتباری و سیاسی بین المللی باید قیمت هر سهم از یک پفک نمکی هم کمتر باشد؟برخی میگویند حباب وسوال من از این اقایان این است شما که از قیمت یک پیچ خبر ندارید لااقل به قیمت سهام کارخانجات پتروشیمی و پالایشگاه های خارجی نگاه کنید وبفهمید چه بلایی سر بورس اورده اید.ایا صندلی قدرت انقدر ارزش دارد که به خاطر حفظ ان ریشه صنعت را خشک کنید؟ایا باید با عمل کرد خود چنان ایران را تضعیف کنید که پول کشور افغانستان 54 بار قوی تر از پول ملی ما شود؟تمام تجربیات تولید از 50 سال پیش تاکنون به ورطه نابودی رفته نمیخواهید بیدار شوید؟وقت ان رسیده که پول ملی در ایران در راه تولید مصرف شود نه در سوریه وغیره وگرنه ورشکستگی دسته جمعی یعنی فاجعه ملی.
علی اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
دو روز پیش بعد از تصویب منشور توافق هسته ای توسط سازمان ملل گفتم فردا شاخص بورس سقوط آزاد خواهد کرد . اما امروز میگم در آینده نزدیک .فقط حقوقی ها در بازار بورس خواهند بود در مجمع های آینده شرکتها فقط چهار . پنج نفر نماینده های حقوقی ها خواهند بود . تا بزنند تو سر هم حقیقی ها هم میرن دنباله دلالی . وغیره .....
نور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
مدیریت بورس باید عوض بشه .تا هفته پیش می گفتن پرونده هسته ای حالا چه بهانه ای دارن .
علی شاه
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
شما نگران نباش
گزینه روی میز آقایون زیاده
از هفته دیگه میشه پرونده ی پسته ای
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
تنها راه بهبود ، تغییر دولت در اتخابات آینده است... هیچ راه دیگه ای هم نداره ... حالا هی تحلیل کنند و وعده بدن ، هیچ تغییری حاصل نمیشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
تنها راه بهبود ، تغییر دولت در اتخابات آینده است... هیچ راه دیگه ای هم نداره ... حالا هی تحلیل کنند و وعده بدن ، هیچ تغییری حاصل نمیشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
ما که خیری از این دولت ندیدیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
بابا دار و ندار مون از بین رفت یه فکری بکنید مسئولین مرفه بیدرد!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
انا لله و انا الیه راجعون
بورس درگذشت !
به همین منظور مراسم تشییع جنازه آن مرحوم راس ساعت 9 صبح فردا ازمقابل ساختمان مرکزی آن مرحوم به سمت بهشت زهرا برگزار میگردد .
لذابدینوسیله از تمامی سهامداران و وابستگان آن مرحوم تقاضا میشود وی را تا جایگاه ابدی خود مشایعت نمایند.
ناشناس
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
پسر عموی من را هم روز یکشنبه در باغش در گرج سیل برد و فوت کرد خدا بیامردش فعلا که همه اش بدبختی
علی شاه
GERMANY
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
مگه ملاک کسی هست که 20 روز پیش سهم خریده ؟

90 درصد بازار به طور میانگین 50 درصد سقوط کرده - یعنی باید 100 درصد رشد کنه تا تازه ضرر ما جبران بشه

حالا یه عده آدم بیسواد میان میگن بازار 20 درصد رشد کرده و پیشخور کرده

تازه بجز 5 تا صنعت بقیه هم مجموعا 8 درصد رشد نکرده بودن


بازار بورس ایران شاید یک روزی برای فریب مجدد مردم مثبت بشه ، اما یادتون باشه دیگه هرگز ما به قصه گویی های مسئولان اعتماد نخواهیم کرد

دشمن واقعی این ملت آمریکا و اسرائیل نیستند

اگه شهامت داری نظر سنجی کن و بپرس از آمریکا و اسرائیل بیشتر فریب و خیانت دیدید یا از اونهایی که میان توی تلویزیون و میگن پولاتونو بیارین تو بورس ؟
ناشناس
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
ما که از اولش گفتیم مشکل امریکا و اسراییل نیستند و خود اینها کلا مشکل دارن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
تنها راه بهبود ، تغییر دولت در اتخابات آینده است... هیچ راه دیگه ای هم نداره ... حالا هی تحلیل کنند و وعده بدن ، هیچ تغییری حاصل نمیشه
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
امیدوارم تیم اقتصادی دولت آقای روحانی اصلا مدرک اقتصاد و مالی داشته باشند.
فکر نکنم مدارکشون اصل باشه .
خدا بیامرزه کردان رو که مدرک های جعلی رو رو کرد
آخه کجای دنیا با این توافق عظیم بورس منفی میشه ؟؟؟؟
حسین
ROMANIA
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
همه میگن پولای اون دولت کجارفت. کی دزدید. یکی نمیگه زمانی که اون دولت چند سال تحریم بودن و پولا دست خارجی ها بوده چطور همشو بالا کشیدن. الان همین پولهای بلوکه شده که 150 میلیارد دلاره واسه درامد دولت قبل بوده که بلوکه شده. اون دولت وضعش با تحریم و اون همه دشمنی اینقدر بد نبوده که در 2 سال سرمایه مردم بخواد نصف بشه. یکی از دلایل رشد دلار همین دلیل بوده که تحریم بودیم و پولا در حساب هایی در خارج بوده. الان که از تحریم داریم میاییم بیرون چرا نمیذارن دلار بیاد پایین حداقل بشه 2000 تومان. همین سیف اصلاح طلب نبود که گفت کاهش دلار منطقی نیست و چند بار گفتن دلار پایین نمیاد.این دولت نمیذاره مردم راحت زندگی کنن. ا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴
سعیدخان به مدارکشون شک نکن چون اگر فاقد تخصص وشگردهای مختلف بودند به ثروتهای افسانه ای نمیرسیدند. همشون زندگی شاهانه دارند ومردم سرکار
زری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۴
واقعا تعجب می کنم چرا پول بی زبونتون رو می برین تو این بازار
الان بازار جوجه هاس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
چندروز پیش حسن مچچچچکریم دستوراتی راجع به بهبود بازار سرمایه به معاون خودش داد. خدایا چه اشتباهی کردیم موندیم چون این حمایتها و برعکس عملکردنها مسبوق به سابقه بودکاش همون روز از بورس خارج میشدیم