بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
در مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها عنوان شد:

"وسکاب" در پی توسعه فعالیت ها در بورس و خارج از بورس

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها ( سهامی عام ) رأس ساعت 9:00 روز چهارشنبه مورخ 1394.04.10 در محل مجتمع فرهنگی آموزشی بانک مسکن با حضور بیش از 88 درصد سهامداران برگزار شد.
کد خبر : ۱۵۱۹۸۲
نویسنده :
ابراهیمی
جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها ( سهامی عام ) رأس ساعت 9:00 روز چهارشنبه مورخ 1394.04.10 در محل مجتمع فرهنگی آموزشی بانک مسکن با حضور بیش از 88 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیأت رئیسه مجمع با حضور آقای کمرئی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان صادقی و اولیایی و به دبیری آقای قلی پور تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل محترم، جناب آقای مهدی قلی پور خانقاه و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

  1.  تصویب صورت های مالی منتهی به سال مالی 1393.12.29
  2. تقسیم 80 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم
  3. انتخاب موسسه حسابرسی سخن حق به عنوان حسابرس و بازرس اصلی
  4. انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

* اعضای هیأت مدیره:

* حاشیه مجمع:

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، مدیر عامل سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها در خصوص نحوه عملکرد شرکت در سال مالی 93 عنوان کرد: با توجه به کلیت بازار سهام که در سال گذشته نزدیک به 20 درصد بازدهی منفی نصیب فعالان خود کرد شرکت ما نیز که در این زمینه فعالیت دارد آسیب زیادی دید اما با تلاش صورت گرفته بازدهی به مرابت بهتری نسبت به بازار کسب شد و بخش عمده ای از کاهش درامدها در بورس با افزایش درامدها در بخش درامدهای بازار پول و نیز املاک و مستغلات جبران گردید.

قلی پور در خصوص برنامه های "وسکاب" برای سال جاری گفت: با توجه به چشم انداز رونق در بورس به علت خوش بینی به توافق هسته ای، حجم کلی سرمایه گذاری های بورسی شرکت با رشد ملایم افز ایش خواهد یافت اما برنامه های متعددی برای پرتفوی غیر بورسی خود داریم که از این بین می توان به سرمایه گذاری در املاک، صنایع دارو، ارتباطات و پتروشیمی و دیگر صنایع که شرایط مناسبی دارند اشاره کرد که به دنبال فرصت های سرمایه گذاری در این حوزه هستیم.

وی در ادامه افزود: سال گذشته دو شرکت به منظور افزایش سرمایه گذاری در خارج از بورس ایجاد کرده ایم که در سال جاری فعالیت اصلی خود را شروع خواهند کرد. شرکت ایران پایدار یکی از این شرکت هاست که با هدف اصلی سرمایه گذاری در املاک و مستغلات ایجاد شده است. شرکت دوم هم جهت توساه فعالیت های بازرگانی و خدماتی توسعه خواهد یافت.

این مقام مسئول در خصوص تغییرات پرتفوی خود برای سال جاری اظهار داشت: وضعیت نقدینگی شرکت بسیار ایده آل بوده و در کنار نیروی انسانی متعهد و متخصص، از نقاط قوت شرکت به شمار می روند. با توجه به ماهیت شرکت که به علت ساختار داراییها مشابه صندوق های سرمایه گذاری میات باشد در آینده تلاش خواهد شد که از این ماهیت فاصله گرفته و وارد طرح های جدید، بلند مدت و سودآورتر شویم و وابستگی کمتری به نوسانات بازار سرمایه داشته باشیم.

*گزیده اطلاعات:

* پیام هیأت مدیره:

سپاس و ستایش پروردگار منان را که با عنایات و توجهات خود و با اراده و تلاش یکایک اعضای هیأت مدیره مدیر عامل و پرسنل سختکوش و همچنین حمایت و اعتماد سهامداران عزیز توانستیم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) سال "اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی" نامیده شد، افتخار خدمت رسانی و تلاش در مجموعه شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها را داشته باشیم. امید است در سال جاری که به نام سال "دولت و ملت، همدلی و هم زبانی" نامگذاری شده است، بتوانیم ضمن هدف گذاری مناسب جهت تخقق بخشیدن به رسالت اصلی شرکت که همانا افزایش ثروت سهامداران محترم است، سهمی در تحقق اهداف ملی در عرصه اقتصاد و فرهنگ و تعامل سازنده با سهامداران محترم به ویژه سهامداران حقیقی داشته باشیم.

هیأت مدیره شرکت امیدوارند در حد بضاعت و توان خویش توانسته باشند از امانتی که سهامداران به ایشان سپرده اند به نحو احسن حفظ و حراست و برای ایشان و سایر ذینفعان شرکت ارزش های مستمر و بلندمدت ایجاد نمایند.

در دهمین سال فعالیت، اهتمام هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها در حفظ منافع سهامداران از طریق هدف گذاری استراتژیک، پیگیری برنامه ها و نظارت مستمر بر عملکرد شرکت و حمایت همه جانبه از شرکت، احترام به سرمایه انسانی ارزشمند و ارزش آفرین و دانش سرمایه گذاری و بکارگیری اصول مدیریت استراتژیک سرمایه گذاری ها منجر به تحقیق بخش عمده ای از اهداف سازمانی گردید، با اینحال شرایط بسیار نابسامان بازار سرمایه شرایطی را به وجود آورد که خارج از اراده هیأت مدیره، عملکرد مالی شرکت را تحت الشعاع قرار داد. در شرایطی که بازده شاخص کل بورس در این سال به منفی 21 درصد رسید، سیاست های هیأت مدیره منجر به کاهش آثار این زیان عمومی در بازار سرمایه بر پرتفوی بورسی شرکت گردید و با استفاده از پتانسیل های بازارهای دیگر به ویژه املاک و دارایی های با درآمد ثابت بخشی از آسیب ها جبران گردید.

علیرغم بهبود در شاخص های اقتصادی کشور در سال 93 به ویژه رشد اقتصادی و کنترل تورم و بیکاری، کنترل نوسانات نرخ ارز به همراه افزایش انضباط مالی دولت و بانک مرکزی و نیز افزایش امیدها در خصوص حل بحران هسته ای، بازار سرمایه با چالش های بسیاری در این سال مواجه بود. کاهش قیمت های جهانی و افت شدید قیمت نفت، افزایش نامساعد صنعت بانکداری، رکود در بخش خودرو، فولاد و ساختمان و سیمان، چالش های به وجود آمده بین دولت و صنایع به ویژه در بخش نفت، گاز و پتروشیمی، ارتباطات و صنعت و معدن، کاهش اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه به علت دخالت های نهاد ناظر و کمبود نقدینگی از عمده ترین عواملی بود که عملکرد بورس را به شدت تحت الشعاع قرار داد.

اقتصاد جهانی در سال 2014 تحت تأثیر بهبود اقتصادهای پیشرفته تا حدودی امیدوارکننده بود با اینحال همچنان بازیابی آسیب های ناشی از بحران شدید اقتصاد جهانی چندان آسان به نظر نمی رسد. رشد اقتصادی دنیا مشابه سال 2013 همچنان در سطح ضعیف باقی ماند و میلیون ها انسان همچنان بدون شغل باقی ماندند. ریسک های ژئوپلوتیک به ویژه در شرق اروپا و خاورمیانه نگرانی های زیادی را مطرح نمود و علیرغم بهبود های نسبی در اقتصادهای پیشرفته، شاهد روندی کاهشی در اقتصادهای نوظهور و چالش ریسک تورم بسیار پایین و رشد پایین اقتصادی در اروپا بودیم.

در چنین فضای پرتلاطم اقتصادی، خط مشی ها و تصمیمات هیأت مدیره شرکت، همانند یک چراغ راهنما، شرکت را به سمت اهداف خود به ویژه در کسب بازدهی و کنترل ریسک رهنمون نموده و در همین راستا در سال مالی مورد گزارش برنامه های اجرا شده و اهداف محقق به صورت ذیل می باشد:

1) برگزاری منظم و مستمر جلسات عادی و فوق العاده هیأت مدیره و مشارکت فعال هیأت مدیره در کمیته های تخصصی سرمایه گذاری، معاملات حسابرسی داخلی.

2) تدوین و بهینه سازی استراتژی شرکت در زمین های سرمایه گذاری، نیروی انسانی، روابط عمومی، گزارش گری مالی و امور سهام و بازنگری و بروز رسانی پیوسته استراتژی ها، در این راستا فعالیت های زیر انجام گردید:

* تدوین و بازنگری آیین نامه های سرمایه گذاری، معاملات، پرسنلی و استخدامی.

* تدوین و ابلاغ منشور اخلاقی شرکت.

* اصلاح و بازنگری در ساختار سازمانی شرکت.

* تدوین استراتژی سرمایه گذاری در دوره بحران و کاهش آثار مضر

3) ایجاد بهسازی متدلوژی سرمایه گذاری های بورسی به عنوان مزیت رقابتی و سرمایه دانشی شرکت، شناسایی پیوسته صنایع با مزیت های نسبی جهت سرمایه گذاری، نظارت و کنترل مداوم و متسمر کمی و کیفی بر سرمایه گذاری انجام شده و مدیریت دارایی ها در بخش های مختلف بازار سرمایه و املاک و مستغلات؛ اصلاح مستمر ساختار سبد سهام شرکت و انطباق با صنایع پربازده موجود در بورس.

4) ارایه اطلاعات به موقع و مستمر به بورس و ارایه اطلاعیه های شفاف سازی متعدد در حوزه عملکرد شرکت.

5) تحقق درآمد های شرکت بالاتر از بودجه به استثنای بخش خرید و فروش سهام.

* افزایش 17 درصدی سود حاصل از سرمایه گذاری در شرکت ها (از 459 به 539 میلیارد ریال)

* افزایش 959 درصدی سود حاصل از اوراق مشارکت و سپرده گذاری (از 16 به 169.5 میلیارد ریال)

6) مدیریت بهینه مطالبات به نحوی که مطالبات معوق و سنواتی تقریباً به صفر رسیده است.

7) مدیریت فعال پرتقوی در بازار سرمایه به نحوی که ارزش معاملات شرکت 65 درصد ارزش بازار پرتفوی در ابتدای دوره بوده است.

8) کنترل مستمر سطح ریسک سرمایه گذاری ها با استفاده از شاخص های مختلف ریسک و ارزیابی عملکرد.

9) مدیریت بهینه جریانات نقدی و کسب 170 میلیارد ریال سود اوراق و سپرده.

10) ارتقای نرم افزار یکپارچه مدیریت سیستم های اطلاعاتی شرکت.

11) انجام افزایش سرمایه 100 درصدی در سال 93 و برنامه ریزی برای افزایش سرمایه 20 درصدی در سال 94

12) بهبود مستمر انضباط مالی شرکت و شفافیت و اطلاع رسانی مستمر از عملکرد شرکت و تعامل سازنده با ذینفعان اعم از سهامداران، کارکنان، سازمان و شرکت بورس، بانک ها و حسابرس

13) تأسیس شرکت ساختمانی جهت فعالیت تخصصی و متمرکز سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات

در پایان ضمن تشکر ویژه از سهامداران محترم به خاطر حمایت های مادی و معنوی و همچنین تشکر و قدردانی از تلاش بی وقفه، همدلی و همراهی پرسنل شرکت در رسیدن به اهداف، امید است مجموعه تلاش های خالصانه هیأت مدیره، مدیران و کارکنان شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها در سال مالی گذشته مورد قبول احدیث قرار گرفته و به اعتماد بالای سهامداران ارج نهاده باشیم.

* اقتصاد جهان در سالی که گذشت و چشم انداز آتی

مروری بر اقتصاد جهان در سال گذشته

رشد اقتصادی جهان در سال 2014 به 3.4 رسید. این رشد متعادل، ناشی از افزایش رشد کشورهای توسعه یافته نسبت به سال قبل و کند شدن رشد اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور بود.

بعد از بحران مالی سال 2008 در آمریکا، یکی از برندگان اصلی این بحران، بازارهای نوظهور بودند. سرمایه های وحشت زده و نیز در جستجوی سودهای بالاتر، از کشورهای توسعه یافته به اقتصادهای نوظهور سرازیر شدند. سرازیر شدن این سرمایه ها به اقتصادهای نوظهور میزان سرمایه گذاری را در این کشورها افزایش داد که به واسطه آن این کشورها توانستند رشدهای خیره کننده ای را تجربه کنند. این در حالی بود که بخش های عمده ای از دنیا در رکود اقتصادی فرو رفته بود. اما حالا با بهبود اقتصاد آمریکا، جریان این پول ها از سال 2013 معکوس شده است. تدابیر شدید این کشورها برای کنترل سرمایه و نیز افزایش سود بانکی برای نگهداشتن سرمایه در کشورها، فقط از وخامت اوضاع جلوگیری کرده است اما آن را برطرف نکرده است. به همین دلیل کند شدن روند رشد بازارهای نوظهور را در سال 2014 مشاهده می کنیم.

رشد اقتصادی در آمریکا بیشتر از پیش بینی ها بود و به طور میانگین به مقدار 4 درصد برای 3 ماه آخر سال 2014 رسید. مصرف به عنوان موتور متحرک اصلی این رشد، به خاطر اشتغال زایی و رشد درآمد و کاهش قیمت نفت، افزایش یافت. نرخ بیکاری به 5.5 درصد در ماه فوریه رسید که 1 درصد کمتر از سال قبل بوده است. نرخ رشد در ژاپن به دلیل مصرف کم و کوچ سرمایه ها نزدیک به صفر شد. در اروپا فعالیت های اقتصادی در میانه سال 2014 ضعیف تر از انتظارات بود ولی در ربع آخر سال، با توجه به کاهش قیمت نفت، افزایش خالص صادرات و واردات و افزایش مصرف نشانه هایی از بازگشت به مدار صعودی پدیدار شد. چین به طور کلی مطابق پیش بینی ها عمل کرده است، اما در نیمه دوم سال با کاهش رشد سرمایه گذاری که به خاطر اصلاح بخش املاک و مستغلات بود مواجه شد. روسیه قوی تر از پیش بینی ها عمل می کرد اما بحران های سیاسی و تحریم ها در نیمه دوم سال باعث کند شدن حرکت روسیه شد.

تورم جهانی در سال 2014 رو به نزول بود که عمدتاً ناشی از کاهش قیمت نفت و سایر کالاهای اساسی بود.

* تاریخچه، موضوع فعالیت، سرمایه و سهامداران و نیروی انسانی شرکت

شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها (سهامی عام) در تاریخ 1383.4.5 به صورت سهامی عام و پس از پذیره نویسی تأسیس و از همان زمان فعالیت رسمی خود را آغاز نمود. به موجب ماده 2 اساسنامه موضوع فعالیت شرکت به طور خلاصه عبارت است از ایجاد و تأسیس شرکت ها، خرید و فروش سهام هر گونه عملیات مشارکت، سرمایه گذاری، بازرگانی و ساختمانی و غیره.

سرمایه شرکت در حال حاضر 3.000 میلیارد ریال می باشد. ترکیب سهامداران شرکت در تاریخ 8 اردیبهشت ماه سال جاری به شرح جدول زیر می باشد:


* ترکیب سرمایه گذاری سکاب در سال های 93 (چپ) و 94 (راست)

با توجه به این تنوع بخشی در پرتفوی ها، منجر به کاهش ریسک می گردد لذا سرمایه گذاری های شرکت با توجه به ریسک هر صنعت و بازدهی آنها انجام شده است. بدین منظور حوزه های مختلف براساس تحلیل های بنیادی مورد ارزیابی قرار می گیرند. در این تحلیل به مؤلفه های کلان و خود مؤثر در وضعیت سودآوری هر حوزه در حال و آینده توجه می شود.

* وضعیت سرمایه گذاری های بورسی

بهای تمام شده و ارزش بازار سرمایه گذاری بورسی شرکت به تفکیک صنایع در پایان سال مالی مورد گزارش به شرح جدول زیر است.

* اهم فعالیت ها و اقدامات انجام شده در سال مالی مورد گزارش

1- برگزاری معظم و مسترم جلسات عادی و فوق العاده هیأت مدیره و مشارکت فعال هیأت مدیره در کمیته های تخصصی سرمایه گذاری، معاملات، حسابرسی داخلی.

2- تدوین و بهینه سازی استراتژی شرکت در زمینه های سرمایه گذاری، نیروی انسانی، روابط عمومی گزارشگری مالی و امور سهام و بازنگری و بروز رسانی پیوسته استراتژی ها در این راستا فعالیت های زیر انجام گردید:

*تدوین و بازنگری آیین نامه های سرمایه گذاری، معاملات، پرسنلی و استخدامی.

*تدوین و ابلاغ منشور اخلاقی شرکت

*اصلاح و بازنگری در ساختار سازمانی شرکت

*تدوین استراتژی سرمایه گذاری در دوره بحران و کاهش آثار مضر

*ایجاد و بهسازی متدلوژی سرمایه گذاری های بورسی به عنوان مزیت رقابتی و سرمایه دانشی شرکت، شناسایی پیوسته صنایع مزیت های نسبی جهت سرمایه گذاری؛ نظارت و کنترل مداوم و مستمر کمی و کیفی بر سرمایه گذاری های انجام شده و مدیریت دارایی ها در بخش های مختلف بازار سرمایه و املاک و مستغلات؛ اصلاح مستمر ساختار سبد سهام شرکت و انطباق با صنایع پربازده موجود در بورس.

*ارایه اطلاعات به موقع و مستمر به بورس و ارایه اطلاعیه های شفاف سازی متعدد در حوزه عملکرد شرکت.

3- تحقق درآمدهای شرکت بالاتر از بودجه به استثنای بخش خرید و فروش سهام

4- افزایش 17 درصدی سود حاصل از سرمایه گذاری در شرکت ها (از 459 به 539 میلیارد ریال)

5- افزایش 959 درصدی سود حاصل اوراق مشارکت و سپرده گذاری (از 16 به 169.5 میلیارد ریال).

6- مدیریت بهینه مطالبات به نحوی مطالبات معوق و سنواتی تقریباً به صفر رسیده است.

7- مدیریت فعال پرتفوی در بازار سرمایه به نحوی که ارزش معاملات شرکت 65 درصد ارزش بازار پرتفوی در ابتدای دوره بوده است.

8- کنترل مستمر سطح ریسک سرمایه گذاری ها با استفاده از شاخص های مختلف ریسک و ارزیابی عملکرد.

9- ایفای نقش به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار سرمایه با اختصاص نزدیک به 0.6 درصد معاملات کل بازار سرمایه کشور در سال 93 این سهم در شرایطی به دست آمده است که دارایی تحت مدیریت بورسی شرکت، نزدیک به 0.1 درصد از پرتفوی بازار می باشد، یعنی فعالیت شرکت به نسبت اندازه شرکت 6 برابر بوده است.

10- مدیریت بهینه جریانات نقدی و کسب 170 میلیارد ریال سود اوارق و سپرده

11- ارتقای نرم افزار یکپارچه مدیریت سیستم های اطلاعاتی شرکت

12- انجام افزایش سرمایه 100 درصدی در سال 93 و برنامه ریزی برای افزایش سرمایه 20 درصدی در سال 94

13- بهبود مستمر انضباط مالی شرکت و شفافیت و اطلاع رسانی مستمر از عملکرد شرکت و تعامل سازنده با ذینفعان اعم از سهامداران، کارکنان، سازمان و شرکت بورس، بانک ها و حسابرس

14- تأسیس شرکت ساختمانی جهت فعالیت تخصصی و متمرکز سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلا.

15- پیگیری ارتقای امور سهام و افزایش اطلاع رسانی و تعامل با بانک ها به ویژه بخش نیروی انسانی مربوط به سهامداران بانکی.

16- پیگیری سازماندهی بانک اطلاعات سهامداران با توجه به داشتن نزدیک به 130 هزار نفر سهامداران به عنوان سرمایه اصلی شرکت

17- کنترل مؤثر بر هزینه های شرکت در جهت کاهش و حذف هزینه های غیر ضروری.

18- آموزش پرسنل جهت بروز رسانی سطح دانش آنها و بهینه سازی ساختار نیروی انسانی از نظر کمی و کیفی،

19- بهینه سازی امور سهام و ایجاد مکانیزم های مناسب جهت پرداخت سود سهام

20- ارتقای مستمر سیستم حسابرسی و کنترل های داخلی

21- ارایه گزارش کنترل های داخلی سالانه برای در دوره های شش ماهه

22- برگزارش جلسات کمیته حسابرسی براساس نیاز و ارایه رهنمودهای لازم به هیأت مدیره (12 جلسه طی دوره)

* اهم برنامه های آتی شرکت

فعالیت در بازار سرمایه مستلزم داشتن برنامه منظم و حرکت براساس تجزه و تحلیل و نظارت مستمر بازار و انجام کارشناسی های روزآمد می باشد. با توجه به آسیب شناسی صورت گرفته در داخل شرکت و نیز بررسی فرصت ها و تهدیدات موجود در محیط بازار سرمایه، اهم برنامه های آتی شرکت به قرار زیر می باشد و امید می رود بخش عمده ای از این برنامه ها در سال مالی منتهی به 29 اسفند 1394 محقق گردد.

* انجام افزایش سرمایه 20 درصد جهت اصلاح ساختار مالی

* اصلاح پرتفوی سرمایه گذاری های بورسی با توجه به شرایط تحمیلی بازار سرمایه در سال 93

* برنامه ریزی جهت مشارکت در سرمایه گذاری های مستقیم در بازار اولیه و سرمایه گذاری در کسب و کارهای دارای ارزش افزوده از جمله بخش خدمات مالی، بانکی، سیستم های پرداخت الکترونیکی، بخش رایانه و مخابرات.

* توسعه فعالیت در بخش املاک و مستغلات با توسعه شرکت تازه تأسیس ساختمانی

* ادامه حضور فعال در بازار سرمایه، تدوین و بروزرسانی استراتژی ها و پرتفوی هدف سرمایه گذاری ها، رتبه بندی پرتفوی موجود و تلاش جهت پیش گرفتن از متوسط بازار و تحمل ریسک پایین تر از متوسط بازار

* ادامه تنوع بخشی به سرمایه گذاری شرکت و کاهش اتکا به بخش بورسی بازار سرمایه

* ادامه ارتقای سیستم نیروی انسانی در بخش های ارزیابی بنیادی، تکنیکی، تحقیق و توسعه، بازارهای آتی و کالایی جهت مشارکت فعال در این بازارها.

* ادامه مشارکت فعال در جهت سرمایه گذاری بر روی سهام وگذار شده و اصل 44 قانون اساسی

* ادامه ارتقای سخت افزاری و نرم افزاری شرکت جهت روانسازی فعالیت ها و افزایش بهره وری

* برنامه ریزی جهت فروش پروژه های بخش املاک و مستغلات و تدوین برنامه مجامع بازاریابی برای این بخش

ترازنامه

صورت سود و زیان

آدرس لینک سایت شرکت:

www.sakab.ir


اشتراک گذاری :
ارسال نظر