بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸
کد خبر : ۱۵۲۰۰۸

ليست بدهکاران شرکت ملي نفت ايران در دوران تحريم به طور رسمي اعلام شد که پالايشگاه‌هاي اروپايي با 3 ميليارد دلار و آسيايي‌ها با 2 ميليارد دلار در صدر اين ليست قرار گرفته اند.به گزارش مهر،در دوران تحريم‌هاي نفتي ايران، چندين شرکت و پالايشگاه اروپايي و آسيايي به دليل محدوديت‌هاي انتقال ارز و تحريم شبکه مالي و اعتباري «جامعه جهاني ارتباطات مالي بين بانکي» موفق به پرداخت بدهي هاي نفتي چند ميليارد دلاري نفتي خود به شرکت ملي نفت و بانک مرکزي ايران نشدند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط مسئولان بانک مرکزي و شرکت ملي نفت ايران، برخي از پالايشگاه‌هاي نفت يونان، شرکت انگليسي و هلندي شل، برتيش پتروليوم انگليس، شرکت‌هاي پتروشيمي کره جنوبي، در کنار برخي از پالايشگاه‌هاي هند همچون ويدش و منگالور و پالايشگرهاي چيني در صدر بزرگترين بدهکاران نفتي ايران در شرايط تحريم قرار گرفته‌اند.

از اين رو به استناد گزارش «نيرمالا سيثارامان وزير تجارت هند» در پارلمان اين کشور طلب نفتي ايران از پالايشگرهاي هندي به 8.8 ميليارد دلاري رسيده است و اين در حالي است که ايران حدود 2.8 ميليارد دلاري از شرکت انگليسي – هلندي شل طلب نفتي دارد.

در همين حال، در کنار شرکت شل، برتيش پتروليوم انگليس هم در جايگاه دومين بدهکار گازي ايران قرار دارد به طوري‌که با وجود ازسرگيري توليد گاز ازميدان مشترک رهوم در درياي شمال از سال گذشته ميلادي اما منابع مالي متعلق به شرکت ملي نفت ايران از محل استخراج گاز از اين ميدان با دستور مستقيم دولت انگليس تا اطلاع ثانوي توسط شرکت برتيش پتروليوم در حسابي بلوکه شده است.

در حال حاضر حجم طلب‌هاي نفتي شرکت ملي نفت ايران به استثناي مطالبات بانک مرکزي از شرکت‌هاي خارجي شامل پالايشگاه‌هاي آسيايي و اروپايي حدود 5 ميليارد دلار برآورد مي‌شود.

از اين ميزان سهم پالايشگاه‌ها و شرکت‌هاي اروپايي حدود سه ميليارد دلار و سهم مشتريان نفتي ايران در آسيا حدود دو ميليارد دلار تخمين زده شده است.

شرکت ملي نفت ايران به نقل از رکن الدين جوادي مديرعامل شرکت ملي نفت ايران درباره حجم طلب‌هاي نفتي ايران از شرکت‌ها و پالايشگاه‌هاي خارجي در شرايط تحريم، اعلام کرد: آمار دقيق طلب نفتي ايران را بايد بانک مرکزي ارائه کند اما پولي که شرکت ملي نفت ايران از بابت نفت فروخته‌ شده در خارج کشور دارد، کمتر از 5 ‌ميليارد دلار است.

معاون وزير نفت با تاکيد بر اينکه حدود 60‌ درصد اين طلب نفتي مربوط به شرکت‌ها و کشورهاي اروپايي است، تصريح کرد: مابقي اين طلب هم مربوط به شرکت‌ها و کشورهاي آسيايي است.

به گفته اين مقام مسئول، اين ارقامي که عرض کردم، جدا از پولي است که بانک مرکزي در خارج از کشور دارد يا در کشورهايي همچون چين و هند سپرده‌گذاري کرده است.

سيد محسن قمصري مدير امور بين‌الملل شرکت ملي نفت ايران هم اخيرا با اعلام اينکه پيش بيني مي‌شود در صورت لغو کامل تحريم‌هاي بانکي و مالي امکان برداشت اين طلب نفتي فراهم شود، گفته است: پالايشگاه‌هاي بدهکار نفتي تاکنون بدهي‌هاي خود را پرداخت کرده اما اين بدهي‌ها در حساب‌ها مسدود شده است.

اين در حالي است که بيژن زنگنه وزير نفت هم ارديبهشت ماه سال جاري در پاسخ به مهر درباره پرداخت بدهي حدود 2.8 ميليارد دلاري شرکت شل به شرکت نفت ايران، اظهار کرده بود: يک روز پس از لغو کامل تحريم‌ها اين بدهي ميلياردي به حساب ايران واريز خواهد شد.

با اين وجود، در حالي حجم طلب‌هاي نفتي شرکت ملي نفت ايران به تنهايي از مشتريان و پالايشگاه ها حدود 5 ميليارد دلار اعلام شده است که سيدمحمد علي خطيبي نماينده سابق ايران در اوپک در گفتگو با مهر خواستار صدور مجوز از سوي مجلس و دولت براي خريد سهام پالايشگاه‌هاي اروپايي به ويژه پالايشگاه‌هاي يوناني شده و تاکيد کرده است: در صورت لغو تحريم‌ها، ايران با خريد پالايشگاه‌ها تقاضا براي نفت خود را تضمين مي‌کند.


ايران گزينه‌ جايگزيني روسيه براي تامين گاز اروپاست

تحليلگران با اشاره به مشکلات آمريکا و اتحاديه اروپا براي پيدا کردن يک منبع جايگزين براي گاز روسيه ايران را يکي از گزينه هاي جايگزيني روسيه براي تامين گاز اروپا مي‌دانند.به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري اسپاتنيک، واشنگتن و بروکسل مدت‌هاست که نگراني خود را درباره وابستگي اروپا به انرژي روسيه ابراز کرده‌اند. آمريکا اخيرا تلاش‌هاي خود را براي جايگزين کردن منبع ديگري به جاي روسيه به عنوان تامين‌کننده اصلي گاز طبيعي اروپا تشديد کرده و اين در شرايطي است که شوراي روابط خارجي اروپا تعدادي سناريوي احتمالي براي متنوع کردن منابع گاز اتحاديه اروپا ارائه داده است.

استيون مک ميلان، تحليلگر اسکاتلندي مسائل ژئوپلتيک مي‌گويد: از آنجا که روابط بين غرب و روسيه پس از مسائل اوکراين به سرعت رو به وخامت گذاشته است استراتژيست‌هاي غربي در حال کار شديد براي پيدا کردن يک جايگزين براي منابع انرژي روسيه در اتحاديه اروپا هستند. اين جايگزيني در ميان مدت غيرممکن است؛ واقعيتي که باعث نگراني واشنگتن و بروکسل شده است.

اين در حالي است که واشنگتن و بروکسل هيچ يک قصد تسليم شدن ندارند و کشورهاي غربي در حال بررسي تعدادي از کشورها هستند که در ميان مدت تا بلندمدت جايگزين منابع گاز روسيه شوند يا دستکم وابستگي انرژي اروپا به روسيه را به شکل قابل توجهي کاهش دهند.گزارش اخير شوراي روابط خارجي اروپا تحت عنوان "جايگزين‌هاي اروپا براي گاز روسيه" در حال بررسي محدوده وسيعي از منابع انرژي احتمالي به جاي روسيه است.

براي مثال در ميان نامزدهاي جايگزيني، کشورهاي انرژي‌ خيز همچون عراق و ليبي ديده مي‌شوند اما اين کشورها آنقدر ناامن هستند که نمي‌توانند به عنوان يک گزينه احتمالي مورد توجه قرار بگيرند.

تحليلگران شوراي روابط خارجي اروپا همچنين رژيم صهيونيستي را به عنوان يک منبع انرژي احتمالي براي اروپا مورد نظر دارند اما اين منبع نيز بعيد است جايگزين گاز روسيه شود چرا که 60 درصد ذخاير گاز سرزمين‌هاي اشغالي روانه بازار داخلي مي‌شود. همچنين کشور گاز خيزي همچون ترکمنستان نيز نمي‌تواند مشکل اروپا را حل کند چرا که اين کشور استراتژي صادرات خود را به سمت چين تغيير داده است.

در همين حال شوراي روابط خارجي اروپا به ايران نيز اميد دارد؛ کشوري که ذخاير نفت و گاز عظيمي در اختيار دارد و ممکن است يک بازيگر احتمالي براي تامين گاز اروپا باشد.

استيون مک ميلان تاکيد مي‌کند: در ماه‌هاي اخير گمانه‌زني‌هايي افزايش يافته مبني بر اينکه تهران و بروکسل مي‌توانند در آينده نزديک يک قرارداد انرژي امضا کنند که به عرضه نفت و گاز ايران به اتحاديه اروپا منتهي خواهد شد. با توجه به توافق هسته اي نهايي که به لغو تحريم‌ها عليه ايران منجر خواهد شد اين احتمال بيشتر شده است.

اما به نظر مي‌رسد بروکسل محکوم به نااميدي است. حسن روحاني رييس‌جمهور ايران گفته است اين کشور از اينکه بتواند جايگزين روسيه به عنوان تامين‌کننده گاز اروپا شود فاصله زيادي دارد زيرا از برنامه استخراج گاز طبيعي عقب است.

به علاوه به رغم توافق هسته‌اي بين ايران و شش قدرت جهاني، به دليل سابقه بد کشورهاي غربي در دخالت در امور داخلي ايران، تهران همچنان کشورهاي غربي را شرکاي بدقولي مي‌داند.

مک ميلان خاطرنشان کرد: ترديدي وجود ندارد که بسياري از نومحافظه‌کاران در واشنگتن به توافق هسته‌اي اخير اعتراض خواهند داشت.

بنابراين واشنگتن و بروکسل هر دو بايد به دنبال کشورهاي ديگري غير از ايران براي جايگزين روسيه باشند.

به طور مشخص تحليلگران شوراي روابط خارجي اروپا ادعا دارند که جمهوري آذربايجان مي‌تواند اين نقش را ايفا کند و تاکيد دارند که آذربايجان منبعي است که در بهترين نقطه براي تامين استراتژي اتحاديه اروپا مبني بر متنوع کردن منابع گاز اين قاره قرار گرفته است.

پروژه‌ آنها شامل مرتبط کردن خط لوله گاز طبيعي ترانس آناتولي بين آذربايجان و ترکيه به خط لوله ترانس آدرياتيک و رساندن گاز به يونان، آلباني و ايتاليا است. انتظار مي‌رود که خط لوله ترانس آدرياتيک با ظرفيت احتمالي اوليه 10 ميليارد متر مکعب در سال تا سال 2020 اجرايي شود.

مک ميلان خاطرنشان کرد: براي غرب مهم است که تضمين کند جمهوري آذربايجان يک نقش همکاري با شرکت‌هاي انرژي غربي در آينده داشته باشد چرا که برخي افراد در واشنگتن تاکيد دارند که روابط آذربايجان و آمريکا در حال حاضر در بحران جدي قرار دارد.

همچنين در پايان نروژ گزينه ديگري است که به احتمال زياد نقش قابل توجهي در تامين گاز طبيعي اتحاديه اروپا خواهد داشت. وزير امور خارجه اين کشور اخيرا اعلام کرد که نروژ در سال‌هاي آينده به اروپا گاز خواهد داد.

در شرايطي که غرب در خصوص وابستگي به گاز روسيه احساس خوبي ندارد، مسکو در حال گسترش مناسبات انرژي خود با کشورهاي آسيايي و آمريکاي لاتين است. روسيه علاوه بر پروژه‌هاي جاري خود در حال بررسي احداث خط لوله آلتاي است که غرب سيبري را به شمال غربي چين متصل مي‌کند. همچنين کرملين قراردادي را در زمينه انرژي با آرژانتين و قرارداد ديگري را با عربستان در زمينه همکاري در بخش انرژي هسته‌اي امضا کرده است.


غول هندي در يک قدمي خريد گاز ايران

مديرعامل شرکت ملي صادرات گاز ايران از تداوم مذاکره با شرکت «سيج» هند براي صادرات گاز به اين کشور خبر داد و گفت: ايران آماده امضاي قرارداد با اين شرکت است.عليرضا کاملي در گفتگو با شانا با اشاره به اين که، پس از ترک هندي‌ها از پروژه آي پي آي (خط لوله صلح) اين کشور در قالب کنسرسيومي از چند شرکت هندي خواهان دريافت گاز از ايران شدند که رهبري اين کنسرسيوم بر عهده شرکت «سيج» است، تصريح کرد: اين شرکت منتظر برداشتن تحريمها براي تامين مالي احداث خط لوله دريايي به طول سه هزار کيلومتر است.

شرکت سيج (Sage)، شناخته شده ترين شرکت هندي در زمينه فناوري ساخت خطوط لوله زيردريايي است؛ اين شرکت پيشتر مدعي بود با برداشته شدن تحريمها، ساخت خط لوله زيردريايي انتقال گاز از ايران به هند مي تواند در طول سه تا چهار سال تکميل شود.

مديرعامل شرکت ملي صادرات گاز ايران با بيان اين که شرکت سيج نماينده چهار شرکت عمده مصرف کننده گاز در هند است، درباره احتمال پيوستن هند به خط لوله آي پي آي پس از توافق ايران و 1+5 گفت: با استنباطي که از هندي‌ها دارم تصور نمي کنم که آنها به اين پروژه بپيوندند.وي افزود: سابقه اختلاف مرزي و جنگهاي گذشته بين دو کشور پاکستان و هند سبب شد تا هنديها ترجيح دهند از يک خط لوله کاملا مستقل براي دريافت گاز ايران استفاده کنند.


دنياي انرژي

واردات گسترده مخازن «سي ان جي» مشابه توليد داخل!

در حالي دولت واردات مخازن «سي ان جي» مورد نياز خودروسازان را ممنوع اعلام کرده که برخي خودروسازان در تلاش هستند تا به بهانه‌هاي مختلف واردات گسترده اين مخازن را از سر بگيرند.

به گزارش مهر، در حالي هيات دولت مي‌خواهد در مصوبه‌اي جديد و در راستاي اجراي سياست‌هاي کلان اقتصاد مقاومتي، واردات انواع کالا و تجهيزات مشابه توليد داخل را ممنوع اعلام کند که برخي شرکت‌هاي داخلي خلاف اين رويه عمل مي‌کنند. البته پيش از اين، دولت واردات مخازن «سي ان جي» مورد نياز خودروسازان را ممنوع اعلام کرده است.

با اين وجود، برخي از شرکت‌هاي خودروسازي در تلاش هستند با ناديده گرفتن اين سياست، اقدام به واردات گسترده مخازن سي. ان. جي از خارج کشور کنند.

پيگيري‌ها حاکي از آن است که هم اکنون سازندگان اصلي مخازن سي. ان. جي در کشور داراي ظرفيت مازاد بر نياز خودروسازان کشور بوده و قادر به توليد اين مخازن منطبق با سختگيرانه ترين استانداردهاي جهان را دارا هستند.از سوي ديگر، خودروسازان در حالي تلاش‌ها براي خريد مخازن سي. ان. جي از منابع خارجي به صورت نقدي را آغاز کرده‌اند که سازندگان داخلي با مشکلات متعددي همچون کمبود نقدينگي و دشواري تامين مواد اوليه روبرو هستند.

فعالان صنعت سي. ان. جي معتقدند در حال حاضر کمبود شديد نقدينگي و سرمايه در گردش و همچنين عدم همکاري بانک‌ها در ارائه منابع مالي، تامين مواد اوليه و تحقق برنامه هاي توليدکنندگان مخازن سي. ان. جي را با مشکل مواجه کرده است.

اين در حالي است که خودروسازان مي توانند به جاي خريد نقدي مخازن سي. ان. جي از خارج نسبت به حمايت مالي از سازندگان داخلي اقدام کرده و با اجراي برنامه‌هاي دقيق در سفارش گذاري و تحويل کالا مشکلات موجود را برطرف کنند.

چنين رويکردهايي در حالي از سوي خودروسازان اتخاذ مي‌شود که آنان همواره منتقد واردات خودروهاي خارجي بوده اند و دستکم انتظار مي‌رود در رابطه با تامين مواد اوليه نيز آنها مدافع توليد داخلي بوده و آن را در اولويت قرار دهند.

با وجود چنين شرايطي و در حالي که هم اکنون موضوع اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد و مصرف کالاي داخلي مد نظر مسوولان قرار گرفته، اتخاذ چنين رويکردهايي از سوي فعالان صنعت خودرو در نقطه مقابل اهداف کلان کشور قرار گرفته و توليد داخلي را تهديد خواهد کرد.

هند و چين بازار بزرگ متانول ايران شدند

يک مقام مسئول از افزايش صادرات محصولات متانول پتروشيمي به کشورهاي هند و چين خبر داد و گفت: هم اکنون بخش عمده‌اي از محصولات يکي از بزرگترين توليدکنندگان متانول ايران روانه اين دو کشور آسيايي مي‌شود.

به گزارش مهر، علي نظر پور درباره آخرين وضعيت صادرات متانول پتروشيمي ايران به بازارهاي جهاني، گفت: پتروشيمي فن آوران با در اختيار داشتن سه واحد و ظرفيت توليد بيش از يک ميليون تن متانول در سال، يکي از بزرگترين توليد کنندگان و صادرکنندگان اين محصول پتروشيميايي ايران و منطقه خاورميانه است.

اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه هم اکنون مجتمع مونوکسيد کربن با ظرفيت 140 هزار تن در سال و مجتمع اسيد استيک با ظرفيت 150 هزار تن در سال در پتروشيمي فن آوران با ظرفيت کامل در مدار بهره برداري قرار دارند، تصريح کرد: متانول و اسيد استيک محصولات صادراتي پتروشيمي فن آوران است که به کشورهاي چين، هند و ترکيه صادر مي‌شود.

مديرعامل پتروشيمي فن آوران با اشاره به توليد بيش از ظرفيت اسمي تعيين شده در اين مجتمع پتروشيمي، اظهار داشت: به زودي واحد جديد متيل استات با ظرفيت توليد سالانه 50 هزار تن محصول پتروشيمي در مدار بهره برداري قرار مي گيرد.

وي با تاکيد بر اينکه با اجراي اين طرح متيل استات با خلوص 80 تا 85 درصد براي استفاده در کارخانه‌هاي چسب سازي توليد مي شود، تاکيد کرد: ايجاد زنجيره پلي پروپيلن از ديگر طرح‌هاي در دست اجرا بوده که خوراک مورد نياز اين واحد 180 هزار تن پروپيلن است.

ارائه دو پيشنهاد براي به کارگيري کارت هاي سوخت در آينده

رييس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور با تاکيد بر ادامه بهره گيري از کارت هاي سوخت از ارائه دو پيشنهاد براي به کارگيري کارت هاي سوخت در آينده خبر داد.عليرضا فيض بخش در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: دو پيشنهاد از سوي ستاد مديريت سوخت کشور براي استفاده از کارت هاي سوخت به معاونت اجرايي رياست جمهوري ارسال شده تا در صورت صلاحديد براي تصويب درهيئت دولت مطرح شود.

وي افزود: پيشنهادات ديگري نيز بررسي مي‌شود و همه تلاش خود را به کار مي‌گيريم تا کارت‌هاي سوخت در جريان بمانند. برهمين اساس در آينده يکي از اين پيشنهادات با تصويب هيئت دولت براي ادامه روند کارت‌هاي سوخت اجرايي خواهد شد.فيض بخش تاکيد کرد: براي کارت‌هاي سوخت هزينه و برنامه ريزي خوبي انجام شده و نظر ستاد سوخت و دولت ادامه بهره گيري از کارت‌هاي سوخت است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر