بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
در حال حاضر بسیاری از سهامداران به گزارشات منتشر شده از سوی شرکت ها مبنی بر عملکرد سه ماهه نخست امسال آنها توجه می کنند و سعی می کنند بر اساس واقعیت های موجود در شرکت ها تصمیم بگیرند و کمتر بر اساس انتظارات و برآوردها از وضعیت آتی آنها سرمایه گذاری کنند.
کد خبر : ۱۵۲۰۶۵
نویسنده :
جمشیدی

شرایط اقتصادی در دولت دهم از دو ویژگی مهم همچون رشد تورم ناشی از افزایش قیمت انواع محصولات و اقتصادی بدور از واقعیت های موجود برخوردار بود و ویژگی های مذکور اثرات خود را بر وضعیت بازار سرمایه اعمال نمود.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: درشرایط اقتصادی دولت قبل شاهد غافل شدن کارشناسان و مسئولان از فاکتورهای اصلی و اثر گذار بر وضعیت اقتصادی بودیم و اکنون دولت فعلی در تلاش برای اصلاح شرایط اقتصادی است و با اتخاذ سیاست هایی که مخالف تورم و دور شدن از واقعیت های اقتصادی است، تلاش می کند تا لایه های پنهان اقتصاد را بررسی و شفاف سازی کند تا بخشی از رفتارهای هیجانی و نوسانات را کاهش دهد. به عنوان مثال مشکلات و موانعی در گروه بانکی وجود دارد که این امر نیز به دلیل افزایش نرخ سود بانکی در دولت قبل پدید آمده است.

پژمان کیا با بیان اینکه به تدریج سهامداران بر مبنای عملکرد واقعی شرکت ها اقدام به سرمایه گذاری می کنند، اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از سهامداران به گزارشات منتشر شده از سوی شرکت ها مبنی بر عملکرد سه ماهه نخست امسال آنها توجه می کنند و سعی می کنند بر اساس واقعیت های موجود در شرکت ها تصمیم بگیرند و کمتر بر اساس انتظارات و برآوردها از وضعیت آتی آنها سرمایه گذاری کنند. بر این اساس می توان گفت اصلاح شرایط اقتصادی نا بسامان که در دولت قبل ایجاد شده بود در کنار واقعی رفتار کردن سهامداران از جمله دلایل تأثیر گذار بر روند فعلی بورس است.

وی افزود: البته در این بین شرایط اقتصادی نا مناسب بین المللی به دلیل کاهش قیمت هر بشکه نفت و نزولی شدن شیب رشد اقتصادی چین اثر مستقیمی بر وضعیت سودآوری صنایعی همچون پتورشیمی، پالایشی و فلزات اساسی اعمال کرده که این امر در شرایطی رخ داده که 70 درصد ارزش معاملات بورس به سه گروه مذکور اختصاص دارد. حال آنکه چشم انداز مثبتی پیش روی این گروه ها متصور نیست.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه خاطر نشان کرد: درست است که بازار سرمایه از شرایط مناسبی برخوردار نیست اما به نظر می رسد با سرمایه گذاری محتاطانه بر روی گروه های غذایی، دارویی و انفورماتیک می توان پرتفوی بورسی را بهینه سازی کرد. علاوه بر این، دولت نیز در صدد رفع مشکلات ساختاری موجود در گروه های بانکی و خودرویی است تا با اصلاح ساختار مالی وضعیت سودآوری صنایع مذکور بهبود یابد که این امر نیز زمان طولانی را می طلبد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
میتوان گفت یک سری ادمها دارن سیاست گذاری وسیاست ورزی میکنن در خصوص بورس که نهایتا مردم وسهامداران را متضررساخته اند وانگار نه انگار که سهامدارن از دو سال پیش دارن سرمایشونو از دست میدن .شرکتها حتی حاضر نیستن سود سالیانشو پرداخت کنن واقعا اوضاع خنده داری شده .
حافظ
GERMANY
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
دلواپسان و طرفداران رییس جمهور پیشین با هزینه های فراوانی ک در دوره دولت قبلی با اختلاص این پول هارو بدست آورده بودند در این دوره بر روی بورس هزینه کرده اند تا جایی ک ممکن است با زیان به سهامدار از این جمعیت 7میلیونی ک در بورس هستند را نسبت به اصلاح طلب ها بدبین و نسبت به اختلاصگران خوشبین کنند...

امـــــــــــــــــــــا

امـــــا خود بنده به شخصه حتی اگر تمام دارایی ام را در بورس ببازم راضی به این نیستم ک آینده فرزند خود را با بروی کار آمدن دولت اختلاصگر تباه کنم...


وسلام
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
همه ضرر میکنند فقط کارگزارا سود میکنند حتی اگه شما با 50 درصد ضرر سهامتو بفروشی 2برابر ازتون حق دلالی میگیرن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
لطفا ... دولت را در خصوص معادن و سنگ اهنیها و پتروشیمیها و پالایشگاهیا اضافه کنید. اهالی سرمایه اگر حمیت داشته باشند در انتخابات اینده به دولت رای ندهند
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۸
جالبه هر چی ضعفه پای دولت قبل وسطه انگار دولت تدبــــــــــــــــیر معصوم بدنیا اومده والا اگه دولت قبل اقتصاد را خراب کرد که منکرش نیستیم این دولت هم به کل اقتصاد را داره خراب میکنه و هر جا کم میاره مثل پیرزنا فقط غر میزنه که تقصیر دولت قبله...حالا ما میخایم با این دولت به کجا برسیم...
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
به مجلس و دولت رای میدهیم اما نه به مجلس وبه این دولت.