بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
کد خبر : ۱۵۲۱۹۹
واشنگتن تایمز نوشت: زمانی که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سوئیس از روی دوچرخه اش افتاد بیش از آنچه که پزشکان فکر می کردند، مغزش آسیب دید.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه آورده است: جان کری و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای تسلیم شدن در مقابل ایران با کار آسانی رو به رو نبودند و وزیر امور خارجه آمریکا می گوید در این باره نگران است که اگر توافق نامه هسته ای با شکست مواجه شود، «جامعه بین المللی» اسرائیل را مقصر خواهد دانست. اسرائیلی ها تاکنون تحت تأثیر ارزیابی های کری از جامعه بین المللی یا نزدیکی ساختگی او به تل آویو قرار نگرفته اند.

یک مقام بلندپایه اسرائیلی اعلام کرد‌: «تلاش هایی به منظور ممانعت اسرائیل از ابراز موضع خود در حال انجام است.»

این مقام همچنین گفت: «اما این موضوع سبب نمی شود ما اعلام نکنیم به این توافق بد با ایران فکر نمی کنیم، توافقی که امنیت اسرائیل را تهدید می کند.»

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در شورای روابط خارجی در نیویورک اعلام کرد اگر کنگره به توافق نامه هسته ای ایران رأی منفی دهد همه تقصیرها به گردن اسرائیل و آمریکا خواهد افتاد . جهان یهودیان را عامل این شکست خواهد دانست.» او همچنین گفت: «دوستان ما در اسرائیل ممکن است بیش از پیش منزوی شوند.»

این سخنان همان مردی است که به سبب افتادن از روی دوچرخه سرش آسیب دید. باید به این نکته اشاره کنیم که «جامعه بین المللی» راهی برای مقصر دانستن اسرائیل پیدا خواهد کرد حتی اگر کنگره آمریکا با اکثریت آراء توافق نامه هسته ای ایران را تصویب کند و جان کری نیز از این موضوع آگاه است. وزیر امور خارجه آمریکا می گوید ائتلاف بین المللی تشکیل شده برای دست یابی به «توافق» ممکن است از هم بپاشد و این در حالی است که تحریم های بین المللی اعمال شده علیه ایران برداشته خواهند شد و ایران برای انجام اقدامات مورد نظر خود آزاد خواهد بود. او ادعا کرد این آمریکا است که عامل این اتفاق قلمداد می شود هر چند که کری به صورت واضح اعلام نکرد آیا آمریکا و اسرائیل در کنار یکدیگر مقصر شناخته می شوند یا به صورت جداگانه.
به هر حال، کری ممکن است از گرفتن جایزه نوبل صلح محروم شود.

چشم اندازها در ارتباط با تصویب توافق نامه هسته ای ایران در کنگره آمریکا در حال کاهش است زیرا این توافق به اندازه ای بد است که همه افراد به آسانی می توانند به فاجعه بار بودن آن پی ببرند.
اگر همه افراد عادی می توانند به فاجعه بار بودن این توافق نامه پی ببرند در آن صورت حتما اعضای کنگره آمریکا از چنین قابلیتی برخوردار خواهند بود.

دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای برداشتن همه موانع موجود بر سر راه تصویب توافق نامه هسته ای است. دولت اوباما حتی برای این کار از ارعاب، ترس و حتی «دروغ» استفاده می کند. مودبانه نیست اگر رئیس جمهور یک کشور را به تروغ گویی متهم کنیم. اما اوباما و مقامات دولت او در حال حاضر تأکید میکنند هیچ کسی نگفته است آمریکا خواستار انجام بازرسی ها «در هر زمان و از هر مکان» شده است.

کری و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا -که هفته گذشته در کمیته روابط خارجی سنا به دفاع از توافق نامه هسته ای ایران پرداختند- در حال حاضر تأکید می کنند منظور دولت از انجام بازرسی ها در هر زمان و از مکان این است که خواستار « دسترسی مدیریت شده» خواهد شد.

کری در گفتگو با شبکه فاکس نیوز اعلام کرد: « ما هرگز درباره انجام بازرسی ها در هر زمان و از هر مکان گفتگو نکردیم .» او افزود:« موضوع دسترسی مدیریت شده مطرح بود.»

ارنست مونیز نیز اعلام کرد « دسترسی مدیریت شده» هرگز بدین معنای همان چیزی نیست که زمانی درباره آن سخن گفته می شد بلکه به «روند» بیست و چهار روزه ای اشاره دارد که بر اساس آن بازرسی ها می تواند توسط ایرانی ها برنامه ریزی شود .

او خاطرنشان کرد: «در جهان (آژانس بین المللی انرژی اتمی) این موضوع بسیار اهمیت دارد که بین مکان های اعلام شده و اعلام نشده تفاوت قایل شویم.» او در یک برنامه تلویزیونی گفت: «مکانهای اعلام شده همان هایی هستند که براساس روند بیست و چهار ساعته بدان ها دسترسی خواهیم داشت. مکان های اعلام نشده همان جاهایی هستند که ما روند هر زمان هر کجا را خواهیم داشت.»

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین توافق حاصل شده با ایران را با گشایش در مذاکرات آمریکا با دیگر کشورهای متخاصم مقایسه کرد. در این زمینه یک پیچیدگی واضح وجود دارد و آن این است که وزیر امور خارجه آمریکا درباره رونالد ریگان و مذاکرات موفقیت آمیزش با شوروی سخن می گفت که به پیروزی غرب در جنگ سرد منجر شد.

اما شمار زیادی از افراد در واشنگتن می دانند کری، ریگان نیست زیرا ریگان تأکید می کرد « اعتماد می کند اما در عین حال راستی آزمایی نیز می کند.»

اما تأکید بر راستی آزمایی ممکن است سبب جریحه دار شدن احساسات ایرانی ها شود و آنها ممکن است دیدگاهی منفی درباره اوباما پیدا کنند و میراث مورد رئیس جمهور آمریکا را در اختیارش قرار ندهند. آنچه که او قادر به درک آن نیست، این است که توافق هسته ای که او موفق به دست یابی به آن با ایران شد، تضمین می کند تهران مسلح به سلاح هسته ای میراث اوباما خواهد بود، اما این میراثی نیست که هیچ یک از روسای جمهور آمریکا بخواهند به آن دست یابند و به آن افتخار کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
تندروی همه جا محکوم است