بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
کد خبر : ۱۵۲۲۰۷
موج - يک عضو شوراي عالي بورس معتقد است: احتمال دارد بازار سرمايه در 5 تا 6 هفته آينده با جهش بزرگي مواجه شود، اما اين جهش با توجه به وضعيت بحراني اقتصاد کشور، اتفاق مثبتي نيست و ممکن است مانند جهش سال 1392، دوباره منجر به اصلاح شود.
به گزارش خبرگزاري موج،‌ روز گذشته حسين عبده تبريزي،‌ عضو شوراي عالي بورس در شرکت سرمايه گذاري سبحان، با حضور تعدادي از مديران بازار سرمايه به بررسي وضعيت بازار سرمايه پرداخت.
عبده تبريزي درباره وضعيت فعلي اقتصاد ايران گفت: اقتصاد ايران اکنون در وضعيت فوق العاده اي قرار دارد و نبايد وضعيت فعلي بورس را با سال‌هاي 1386 يا 1390 مقايسه کنيم. به عبارتي مي‌توان گفت با توجه به تغييرات ساختاري که در سال‌هاي گذشته رخ داده‌ است،‌ اين مقايسه‌ها کار درستي نيست.
وي افزود: وقتي دولت يازدهم از راه رسيد،‌‌ شاخص بورس وضعيت فريبنده‌اي داشت، ‌اما وقتي مقايسه شاخص بين سال‌هاي 1392 و 1383 انجام مي‌شود و تورم را از آن کم مي‌کنيم،‌ وضعيت اقتصادي بحراني کشور نسبت به سال 83 به خوبي نمايان مي‌شود. البته از شهريور سال 1392 شاخص جهش بزرگي داشت، اما وضعيتي که الان در بورس وجود دارد،‌ ‌حاصل همان رشد شارپي است که مجبور شده است خود را اصلاح کند.
مشاور وزير راه و شهرسازي درباره عملکرد اقتصادي دولت يازدهم گفت: اين دولت جرات کرد جراحي در اقتصاد انجام بدهد و تورم را تک رقمي کند. هر چند تورم در کشور يک جريان پوششي است و همان نقشي را دارد که يارانه دارد و يا وام‌هاي گزاف در يونان دارد. در واقع تورم،‌ واقعيت را پوشش مي‌دهد و اعداد آن غير واقعي است. مهار تورم همان نقشي را ايفا مي‌کند که وقتي منابع ارزي بزرگ وارد کشور مي‌شود، اقتصاد را رها مي‌‌کنيم و از اين موضوع خوشحال مي‌شويم.
عبده تبريزي خاطر‌نشان کرد: هنگامي که تورم کم مي‌شود، معضلات ديگر نمايان مي‌شوند و مشخص مي‌شود که چرا بانک‌ها تنگناي مالي داشتند؟ چرا سيمان افزايش توليد دارد؟ چرا توليدات آهن فروش نمي‌رود؟ اين سؤالات مطرح مي‌شود و متاسفانه اين معضلات را به بازار سرمايه و حجم مبنا و دامنه نوسان 5 درصدي و مديران بازار وصل مي‌کنيم. در حالي که مشخص است تمام اين موارد تنها 10 درصد در افت و خيز بازار مؤثر است. واقعيت ديگري در حال حاضر به بازار فشار مي‌آورد و بازار طبق منطق اقتصادي جلو مي‌رود.
عضو شوراي عالي بورس افزود: در حال حاضر معضلاتي مانند تنگناي مالي، کمبود بودجه براي ارائه تسهيلات به بورس فشار مي‌آورد و اين که هنوز خارجي‌ها وارد اين بازار نشدند،‌ راه رونق را بسته است. در اين شرايط به توافق تاريخي ايران و 5+1 مي‌رسيم. هر چند اين توافق تجربه تاريخي ارزشمندي است و افراد زيادي در انتظار معجزه از اين دستاورد در بازار سرمايه بودند، ‌اما؛ مشاهده مي‌شود که بازار نسبت به اين اتفاق عکس العمل مثبتي نشان نمي‌دهد و عوامل منفي زيادي پشت سر يکديگر وارد گود بورس مي‌شوند.
وي افزود: اگر بخواهيم به يکي از اين دلايل اشاره کنيم، ‌اين است که بانک مرکزي سود 10 هزار ميليارد توماني سال گذشته را به هزار و 600 ميليارد تومان کاهش مي‌دهد، اين موضوع نشان مي‌دهد که سودهاي موهوم در اقتصاد ايران توزيع شده است. البته اين موضوع فقط مساله سهامداران نيست، بلکه نشان دهنده اين است که سپرده گذاران هم سود موهوم کسب کردند. اين موضوع از نظر نحوه نظارت بايد متفاوت باشد که فشار به سود سهم نمي‌آمد. اما به رغم تمام اين موضوعات منفي از جمله بهره مالکانه و قيمت و خوراک و...،‌ اعتقاد من اين است 5 الي 6 هفته آينده بازار حرکت مي‌کند و نگران اين هستم که دوباره جهش بزرگي داشته‌ باشد.
عبده تبريزي در ادامه گفت: همه مي‌دانيم که وضع اقتصاد ايران خوب نيست و شاهد آن هم جراحي بزرگي است که در اقتصاد انجام شد. حال اين که قرار است از تحولات توافق حدود 6 هزار ميليارد دلار به دولت برسد،‌ اگر اين مقدار به صورت ناگهاني به بازار سرمايه وارد شود،‌ چه مي‌شود؟ اين دلارها بهتر است صرف گرفتاري‌هاي اساسي اقتصادي کنيم و سعي کنيم بهره وري در توليد سيمان، ‌فولاد، ‌پتروشيمي‌ها و ساير صنايع را بالا ببريم. البته ظرفيت بزرگ وام گيري 100 هزار ميلياردي را هم پس از توافق خواهيم داشت، اما براي آن هم بايد برنامه ربزي منسجم داشته باشيم و فقط براي رشد شارپي شاخص، آن را وارد بازارسرمايه نکنيم.
وي افزود: به همين علت بايد از ادامه جراحي در اقتصاد حمايت شود. اکثر افرادي که اکنون از زيان بازار ناراحت‌اند، افرادي هستند که براي دريافت سود بلند مدت به بازار آمده‌اند و نوسان گير بازار نيستند. ما به دنبال يک سلامت بلند مدت در بازار هستيم و براي دولت مهم است که با اين پولي که به دستش آمده است، به جاي حمايت يک ساله در بازار،‌ به ادامه جراحي اقتصادي بپردازد که حتي در ميان مدت نيز به نفع بازار است و نمونه آن اصلاح قيمت کالاهاي زيربنايي است.
عبده تبريزي گفت: در حال حاضر درآمد بودجه اي دولت کشش قيمت برق و آب با يارانه و ارائه خدمت جاده اي رايگان را ندارد. به قول معروف اين لحاف يک متري، کشش آدم دو متري ندارد. بايد بودجه را گسترش بدهيم. گسترش بودجه با مسائل حسابداري حل نمي‌شود.
مشاور وزير راه و شهرسازي اظهارکرد: بايد بدانيم که در شرايط فوق العاده در اقتصاد ايران هستيم و حباب‌هايي که مي‌شکند،‌ حاصل 12 سال حرکت بدون برنامه است. هر چند پيش از آن هم با برنامه منسجمي حرکت نمي‌کرديم و در بسياري از حوزه‌ها بهره وري به ميزان يک سوم پيش از انقلاب کاهش داشته‌است.
اين عضو شوراي عالي بورس خاطرنشان کرد: براي اين که توليدات ايران در دنيا حرفي براي گفتن داشته باشد،‌ بايد مفاهيمي براي حمايت از توليد تعريف کنيم. اعتقاد من اين است که در حوزه بهره وري بايد اصلاحات اساسي انجام شود.- 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
این آقایان فقط نگران رشد بازار هستند. وقتی بازار سقوط میکنه هیچ چیزی نمی گویند.
ناشناس
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
اگر به بازار بیاید بهتر است تا به جیب سهم خواهان توافق برود .
ناشناس
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
اینها جز فرصت طلبانی هستند که فقط توی سود شرکند و موقع ضرر موبایلهارو خاموش میکنند
ناشناس
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
همین رشدهای ناکهانی و حبابی بود که کار بورس رو به اینجا کشوند دیگه... اگر بازار منطقی رشد کنه و سهامداران منطقی باشند افت غیر منطقی هم نخواهد داشت
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
اقا یکی جلوی این بابا را بگیره
بنده خدا اون روز که بورس 1-2 ماه متوالی میریزه کجا هستی؟؟؟ بیش از این ابروی خودت را نبر
از دوستان هم خواهشمندم یک صندوق کمک برای این اقا تشکیل بدیم چون بد جوی توی ملک و مسکن گیر کرده و خیلی سرمایه گذاری کرده بلکه بتونیم کمی از ضرر و زیانش را جبران کنیم تا اینقدر به بورس گیر نده
کلی از قوانین مسخره مانند حجم مبنا را که بازار با آن دست به گریبان است را از دوره ریاست ایشون به ارث برده ایم
حسن فاتحی(کتابدار)
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
بورس چرخ محرک اقتصاد ایرانه...خوب بشه..واس همه خوبه..حتی اونایی که سرمایه توش ندارن..اکی؟
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
وقتی بانکها سود 28%ی میدن چرا باید تو بورس ریسک کنیم و هر روز با استرس و اضطراب اخبار را چک کنیم ؟ درحالیکه دولت و بانک مرکزی نشان داده علاقه شدیدی به بالا بردن سود بانکی داره .
بورس تازه اگر رشد هم بکنه چقدر قراره یکساله سود بده؟ 30%!؟ تازه ممکنه سقوط هم بکنه تو این مملکت هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست. گاها" اتفاقات معکوسی میافته مثلا" بعد از توافق دلار بجای ارزان شدن گرانتر شد یا بورس سقوط کرد یا.....
ناشناس
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۹
بله سقوط بورس بعد از توافق با عرضه های ناحوانمردانه از کرامات تدبیریهاست با این مشاورین اقتصادی ذلال مسک خود که پیوسته نگران بازار املاک هستند و آب کردن دلارهای سهم خودشان از درآمدهای نفتی سالهای اخیر به بالاترین قینت ممکن...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
این آقایان فقط نگران رشد بازار هستند. وقتی بازار سقوط میکنه هیچ چیزی نمی گویند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
این آقایان فقط نگران رشد بازار هستند. وقتی بازار سقوط میکنه هیچ چیزی نمی گویند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
این آقایان فقط نگران رشد بازار هستند. وقتی بازار سقوط میکنه هیچ چیزی نمی گویند.
ناشناس
UNITED STATES
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
6000 میلیارد دلار؟؟؟؟ مطمئنی عدد درسته؟ 6000 میلیارد دلار یعنی 40 برابر اون 150 میلیارد دلاریه که بلوکه هست.
ناشناس
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
گفتیم که بنده خدا سرحال نبود که این بیانات سراسر شیرین تر از عسل را گفتند . 6000میلیارد دلار هم دلیلش . حالا حساب کنید اگر سرحال باشه (چه میکنه این عبده تبریزی )
رضا
ROMANIA
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
اقای عبده تبریزی عزیزسال86قیمت سهمفملی940تومن بوده بادلار800تومنی می شه 120سنتوامروزکه بامنفی 7و8درصدبازشدبادلار3300تومنی وقیمت 165تومنش می شود5سنت نگاه کن ببین مهرماه 86قیمت این سهم چقدربوده حالاهرقدرهم افزایش سرمایه وسودداشته باشه یاقیمت جهانی مس پایین اومده باشه لذاکدوم حباب کدوم رشدکدوم درازمدت بازارفقطمال اون کسی هست که دوروزبیایه نوسان بگیره وبره پس نگران رشدشاخص نباشید
حميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
با سلام

ايشان در .....سود خودرا در دوران رکود بازار گرفت دلش هم براي بقيه نمي سوزه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
سوال اساسی اینجاست که ایا واقعا این 6 هزار میلیلرد تومان برای تولید و چرخش اقتصاد استفاده خواهد شد یا اینکه توسط اختلاس ها و دزدی ها به غارت خواهد رفت پس همان بهتر که به بازار سرمایه مستقیما تزریق شود
ناشناس
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
چقدر ساده و ساده انگاری . بااین اوصاف بیا دوره بعد به روحانی هم رای بده .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
شاکی
متهم و
قاضی
در این اقا خلاصه شده
بورسی که با اراده امثال ایشان بالا پایین بره باید درش رو گل گرفت
شهاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
انسان چه چیزایی میشنوه
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱
اقاي عبده تبريزي اصلا و ابدا و به هيچ وجه خودت را نگران نكن ما سهامداران الان بيشتر نگران حال شما شديم تا سرمايه خودمان اگر همه سرمايه مان از بين رفت فداي سرت اين نگراني واقعا براي شما خطر ناك است واحتمال سكته خيلي زياد است
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴
بسمه تعالی
باز با این صحبتها برنامه دارند تا کلاه سهامداران رو بردارند حواستان جمع باشد سالی که نکوست از بهارش پیداست....
ناشناس
ROMANIA
پنجشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
مطمعن باشید دولت با ابزار هایی چون تک نرخی کردن ارز و عرضه اولیه بورس را کنتل خواهد کرد
این اقا زیاد نگرانه
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
به نظرم دید دکتر عبده فوق العاده است و بسیار خوش فکر حرف میزنن
و اینکه باید پول به سمت بازار اولیه حرکت کند و به تبعش بازار ثانویه حرکت کند بسیار نظر درستی است
رضا
UNITED STATES
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
از تحولات توافق حدود 6 هزار ميليارد دلار به دولت برسد

اشتباه از نقل قول خبرنگاران است که اندازه اعداد را نمی شناسند نه عبده تبریزی.
ناشناس
ROMANIA
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
همیشه صحبت ازرشد حبابیست،قیمت یک آدامس یا پفک ۲۰۰ تومانی شده ۱۰۰۰ تومان وماست ۷۰۰ تومانی ۲۷۰۰ تومان وخانه ۴۵میلیونی ۲۵۰ تومان،آیا رشد سهام حبابی بوده،اکنون با ۱۰۰ تومان چی میشه خرید،مشکل بیماری بورس است که این بیماری بدست دولت ایجاد شده وتشدید میشود تا موقع لازم برای بهره برداریهای سیاسی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
این بازار بالا برو نیست و این که دولت در حال کنترل بازار است تا حبابی نشود منطقی می باشد چرا که اگر بازار دست سفته بازها قرار بگیرد تمام سهامدارهای خرد ضرر خواهند کرد دولت با کاهش قیمت جهانی طلا بورس را هم کاهش می دهد تا نقدینگی از یک بازار به بازار دیگر وارد نشده و باعث حباب نشود تنها در این صورت می تواند بازار را کنترل نماید برای سهامدارانی که دراز مدت سرمایه گذاری می کنند احتمال برد بیشتر است
کچل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
پولاتونو قمار نکنید
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۳
چند روز پیش آقای عبده تبریزی پیش بینی کردند که تا چند ماهی دیگر بورس به تعادل خواهد رسید و نباید نگران بود. گفت که نباید انتظار داشت هنوز اقدامات اصلی در رابطه با توافق هسته ای وارد کشور نشده رشد اقتصادی اتفاق بیا فتدو حال امروز می گوید در چند ماه دیگر رشدی شدید خواهیم داشت و ....
من تازه وارد به بازار بورس که دارو ندارم را وارد کرده ام باید به کدام حرف این آقایان گوش کنم. بالاخره به تعادل می رسیم یا به رشد بیهوده و حبابی؟ اصلا یک نفر کارشناس معرفی کنید که حرفش در طول دو ماه ثابت باشد حتی اگر منفی بگوید .
ناشناس
UNITED STATES
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
پول وارد بورس بشود بد است لابد وارد ارز و مسکن شود خوب است.
ضمنا آقای محترم تو مملکتی که نون بربری 250 تومنی شده 1500 شما می خوای زورکی قیمت سهم رو کنترل کنی؟ همه باید سود کنند جز سهامدار بدبخت؟
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲
بورس و تولید را این دولت با همین مغزهای اقتصادی! خود ، بی خجالت و با کمال افتخار نابود کرد. آنهم برای منافع شخصی هوادارانش در بازار املاک و بازگشت به بانک محوری بیست سال پیش با سودهای ربوی سنگین. تنها برای دلالان فردوسی تولید مهم نیست که گویا این دولت هم با اصرار بر بالا نگه داشتن نرخ سود بانکی و مهار بورس دست کمی از آنها ندارد!