بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
معامله گرها بخوانند:

چگونه در معاملات خونسرد باشید

بسیاری از تریدرهای تازه کار به قدری هیجان زده می شوند که انگار سوار ترن هوایی هستند! موقعی که سود می کنند خود را در اوج دنیا می بینند؛ اما امان از روزی که ضرر کنند. فکر می کنند دنیا به آخر رسیده و به قعر دره های نا امیدی پرت می شوند. اینها دقیقا همان احساسات خطرناک هستند.
کد خبر : ۱۵۲۲۴۲
نویسنده :
آموخته
برای اینکه یک معامله گر موفق باشید باید بتوانید منطقی رفتار کرده و خود را از احساسات جدا کنید. بسیاری از تریدرهای تازه کار به قدری هیجان زده می شوند که انگار سوار ترن هوایی هستند! موقعی که سود می کنند خود را در اوج دنیا می بینند؛ اما امان از روزی که ضرر کنند. فکر می کنند دنیا به آخر رسیده و به قعر دره های نا امیدی پرت می شوند. اینها دقیقا همان احساسات خطرناک هستند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، اما برعکس این افراد، تریدرهای حرفه ای که سرد و گرم چشیده بازار هستند این رفتارها را ندارند و آرام و خونسرد کار خود را انجام می هند حتی اگر دچار ضرر و زیان های متوالی شوند. چرا خونسرد می مانند؟ چون دقیقا میدانند در حال انجام چه کاری هستند. کاملا برعکس تریدرهای تازه کار! حرفه ای ها اجازه نمیدهند که بالا و پایین شدن بازار برخلاف جهت آنها احساساتشان را نیز بالا و پایین کند و تحت تاثیر قرار دهد.

اگر می خواهید یک تریدر حرفه ای شوید شما هم باید مثل حرفه ای ها رفتار کنید، نه در ظاهر بلکه در عمل! بنابراین یک چارت مملو از اندیکاتورهای رنگارنگ و خطوط روند و فیبوناچی شما را حرفه ای جلوه نمیدهد بلکه رفتار شما در زمان معامله است که حرفه ای بودن یا نبودن شما را مشخص می کند.

بنابراین راحت باشید و احساسات را تا آنجایی که می توانید کنار بگذارید. اگر احساسات مخرب داشته باشید باعث می شود تا به استراتژی خودتان که شاید بسیار هم کارآمد باشد شک کنید و پیروی نکردن از استراتژی منجر به اشتباهات پیاپی در معامله خواهد شد.

اما آن روی سکه حالتی است که به سود میرسید و همه چیز خوب پیش میرود. طبیعی است که بسیار هیجان زده میشوید و احساس عالی بودن دارید. احتمالا با خود میگویید: آررررره الان هیچ چیزی نمیتونه منو متوقف کنه! من شکست ناپذیرم!

اعتماد به نفس بیش از حد مطمئنا برای شما دردسرساز خواهد شد. وقتی همه چیز بر وفق مراد پیش میرود شما احساس اطمینان خاطر می کنید و فکر می کنید که کمی جا برای ریسک بیشتر و رسیدن به سودهای بهتر و بزرگ تر دارید (اوه! اوه! اوه! عجب افکار احمقانه ای!). همه اینها ناشی از سرخوشی سودهای قبلی است. خیلی راحت کلیک می کنید. Buy و Sell استراتژی معاملاتی خود را فراموش می کنید و با حالت خوش خیالانه ای روی دکمه های شما خیلی خوب هستید!!! پس حتما معاملات تان همگی به سود منجر می شود!!!

اینها مال تازه کارهاست!!! شما بازار را مثل کف دست تان می شناسید!!! یک ریسک بزرگ و بدون مدیریت سرمایه! وای اگر به سود منجر شود خیلی عالیست و می تواند یک پیروزی تاریخی برای تان باشد! اما معامله ای که قرار بود رویایی باشد تبدیل به یک سوهان روح می شود و احتمال از آنچه که تا به حال سود کرده بودید بیشتر هم ضرر کردید. چون قوانین مدیریت سرمایه را فراموش کرده بودید و به نوعی طمع را وارد معاملات تان کردید.

خب اشکالی ندارد! احتمالا تا الان حسابی حالت تان جا آمده است تا دیگر قوانین مدیریت سرمایه خود را زیر پا نگذارید و استراتژی تان را هم از یاد نبرید. مهمترین اصل در هر بازاری مدیریت سرمایه است. چون می تواند زیان های شما را اندک نگه دارد و زیان اندک یعنی بقای بیشتر در بازار.

یادتان باشد که معامله گری قمار نیست. این یک تجارت است که با تصمیمات افراد سر و کار دارد. بنابراین شما نمی خواهید که تجارت تان بر پایه احساسات بنا شود. اما برای اینکه خونسرد بوده و بر احساسات تان کنترل داشته باشید می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

۱- شماهمیشه برنده نخواهید بود!

این یک اصل ساده است. حتی بهترین تیم های فوتبال جهان که فوق ستاره های بزرگ دنیا را در اختیار دارند نیز هم همیشه پیروز نمی شوند و گاهی هم شکست میخورند. بنابراین هیچگاه انتظار همیشه برنده شدن نداشته باشید. مهم برآیند کار شماست که با مدیریت سرمایه و یک استراتژی ساده و کارآمد می توانید به یک برآیند مثبت دست پیدا کنید.

۲- باسرمایه کافی معامله کنید!

مسلما اگر سرمایه خوبی در اختیار ندارید بهتر است کمی بیشتر کار کنید تا سرمایه تان بیشتر شود. چون در صورتی که نتوانید از پس زیان ها بر بیایید مدت زمان زیادی در بازار دوام نخواهید داشت.

۳- بعد از موفقیت در هر معامله جشن نگیرید بعد از هر شکست ماتم!

سعی کنید که بعد از هر ترید موفق پارتی نگیرید! چون اگر چنین رفتاری داشته باشید مسلما بعد از شکست ها چنان ماتمی به سراغ تان خواهد آمد که وصف آن تلخ است. قانون و قاعده این بازی تسلط بر احساسات و مدیریت ریسک است. معامله گری می تواند باعث احساساتی شدن شما و از دست رفتن کنترل بر آن و همچنین پول تان شود. اما تریدرهای موفق می توانند زیان ها را کوچک نگه دارند و همین باعث ساکت و منطقی بودن آنها می شود. مطمئن باشید این طرز تفکر منجر به سودآوری شما خواهد شد.

منبع ترجمه:BabyPips.com/ مترجم: علیرضا زارع

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پارسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
باید ببخشید که نمیتوانم به سهامدارها عمر نوح عطا کنم .آی ایهاالناس 22ماه از بهترین روزهای عمرم گذشت وهنوزتا اصل سرمایه 27%فاصله دارم بعضی اوقات افکار خطرناکی سراغم میادوپناه میبرم به خدا. این اراجیف رو بگذارید برای یک دوره متعادل
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
ضرر کردن با اینکه 70درصد دارایی خودت را طی شش ماه از دست بدهی فرق داره بورسی جون. انگار خیلی از مرحله پرتیا
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
دقیقا تمام این مراحل را تجربه کردم
ناشناس
GERMANY
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
ما سهامداران خونسردیم اما خونسرد تر از ما دولت هست که با شیب ملایم در حال نابودی سهامداران است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
>>


ای اقا دل خوشی دارید با این تعدیل های منفی که پالایشی ها دادند احتمالا فردا هم بازگشایی میشن و یکشنبه بازار رو به گند می کشونند .


شما هم به جای این سه مورد باید خیلی مسائل دیگه رو نظر بگیری که اینها در برابرش خیلی بچه گانه است .
sfdsdf
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
لطف كنيد رفتار حقوقيهاي بازار رو هم تحليل كنيد!
اکبری
ROMANIA
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
سرمایه ام با خریدن قبلی سهام معادن روی وفسر ب وشکر والومتک فلوله و.......... از دست رفت ولی امید دارم که بازار در هفته دیگر بسیار خوب می شود اگر ......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
وااسفا

وامصیبتا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
تجریه ده دوازده ساله من در بورس میگه که اونچه باعث از دست دادن سرمایه در بورس میشه از این شاخه به اون شاخه پریدن هست ، سهم مناسب را انتخاب کن و اونقدر بمون که سودتو ازش بگیری که البته اون سود شامل سود مجمع و افزایش سرمایه و رشد ذاتی سهم میشه ضمن اینکه مراقب باش که سهم در چه صنعتی هست و حال و اینده اون سهم را بسته به شرایط مدام کنترل کن که اگر شرایط اون صنعت داره بد میشه فورا از اون سهم خارج بشی و شیفت کنی روسی یک سهم دیگه از یک صنعت دیگه ( جابجائی سهم فقط در این صورت مجاز است) نگاه بلند مدتی به بورس با توجه به رعایت نکته فوق سودی بهت میده به مراتب بیشتر از سود بانکی و تحت هر شرایطی موفق هستی ، حالا اگر شانس و اقبال هم بهت رو بکنه و به بازار خوب و یک دوره پر رونق هم برخورد بکنی که اونوقت نونت توی روغن هست اون هم روغن کرمانشاه فرد اعلا