بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
کد خبر : ۱۵۲۲۷۶

ه گزارشگروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ کیهان طی گزارشی نوشت: با رسیدن روز توافق ورق برگشت و شاخص کل بورس شروع به کاهش کرد، بطوری‌که هم اکنون با گذشت حدود 10 روز کاری از روز حادثه، این شاخص بیش از 2 هزار و 700 واحد افت کرده است. در همین شرایط بود که بانک مرکزی گزارش داد: در سال منتهی به اردیبهشت 94 ارزش بورس اوراق بهادار تهران 100 هزار میلیارد تومان سقوط کرده است. طبق این آمار ارزش بازار از رقم 386هزار میلیارد تومان در اردیبهشت 93 به 286هزار میلیارد تومان در اردیبهشت 94 رسید تا افتی 25درصدی را تجربه کند. همچنین در این بازه زمانی شاخص کل بورس 17درصد کاهش یافت.

با فرو نشستن هیجانات بازار و آشکار شدن واقعیت‌ها، علیرغم سکوت مسئولان دولتی، رسانه‌ها و کارشناسان حامی دولت که تحلیل‌های خود رانقش بر آب می‌دیدند ناچار به عقب‌نشینی از مواضع پیشین خود شدند، ولی این بار تلاش کردند با اعلام دلایل مختلف برای چرایی سقوط بازار، کانون توجهات را از علل اصلی این اتفاق منحرف کنند.

در همین رابطه رسانه‌های حامی دولت عواملی همچون پیش خور شدن رشد بورس در روزهای قبل از توافق، ضعف در برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی و کمبود نقدینگی در بازار سرمایه را به عنوان دلایل رفتار دور از انتظار بورس عنوان کردند. این اظهارات در حالی است که نقدینگی در دولت یازدهم با افزایشی بیش از 20 درصد در یکسال گذشته از مرز 800 هزار میلیارد تومان گذشت. به گفته کارشناسان، بخش عمده این نقدینگی در سایر بازار‌ها و بطور خاص بانک و بازار مسکن راکد مانده است و سهامداران امیدوارند شورای پول و اعتبار با کاهش نرخ سود بانکی بخشی از این نقدینگی را به بازار سرمایه هدایت کند. اما از سوی دیگر گفته می‌شود دولت برای جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها، اجازه انتقال نقدینگی و رشد بازار سرمایه را نمی‌دهد.

این رسانه‌های حامی دولت پا را فراتر نهاده و دلایل سیاسی و کارشکنی‌های سهامداران مخالف دولت را نیز برای سرپوش نهادن به مشکلات ساختاری بازار سرمایه مطرح کردند، اما این ادعا از سوی کارشناسان رد شد .در این راستا دبیرکل کانون‌ نهادهای سرمایه‌گذاری شائبه بازی سیاسی در بورس برای از بین بردن آثار توافق هسته‌ای را نادرست دانست. خدارحمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص شائبه بازی سیاسی در بازار سرمایه‌ و فروش گسترده‌ سهم توسط حقوقی‌ها در شرایط رونق بازار گفت: سهامداران حقوقی بسیار زودتر از سهامداران حقیقی تحت فشار نظارتی قرار گرفتند تا به پشتوانه حمایت از بازار عرضه‌ای انجام ندهند، لذا حقوقی‌های بزرگ بازار در ماه‌های گذشته به دلیل حمایت از بورس سهام خود را عرضه نکردند و برای انجام تعهدات خود از مجموعه بانکی وام کوتاه مدت گرفتند.

مرور تاریخ 20 سال اخیر نشان می‌دهد برخی همفکران وی در مقاطعی مثل بحران ارزی سال 90 و 91 با تاسیس ده‌ها شرکت صرافی و سرمایه‌گذاری و نیز تمسک به انواع شیوه‌های غیرقانونی، با هدف معارضه با دولت وقت، چنان تلاطمی در زندگی مردم درست کردند که فرجام آن نابودی اقتصاد میلیونها خانوار ایرانی و البته بدست آوردن کرسی‌های دولتی بود.

اما واقعیت آنجاست که عامل اصلی سقوط بورس در حقیقت ریشه در ذکاوت سهامداران دارد که با مشاهده عملکرد دولت در سیاستگذاری و نگاه به مقوله‌هایی همچون تولید و کارنامه آنان در هدایت دستوری بازارهای پولی و مالی متوجه آینده مبهم این بازار شده‌اند. به عنوان مثال؛ در حالی که شعار دولت کاهش نرخ ارز پس از توافق بود، نه تنها کاهشی مشاهده نشد بلکه این نرخ روند صعودی نیز به خود گرفت و موضع‌گیری مسئولان پولی و مالی نشان از رشد بیشتر قیمت‌ها در این بازار دارد.

نرخ دلار نیز که روز توافق 3هزار و 190 تومان دادو ستد شد در آخرین روز هفته گذشته به قیمت 3 هزارو 309 تومان مبادله شد. طلا نیز با وجود کاهش پس از توافق، همچنان دارای حباب است. روزنامه اصلاح طلب شرق در گزارشی با اشاره به کاهش قیمت طلا دربازارهای جهانی، از وجود حباب در بازار ایران خبر داد و جریان‌های قدرتمندی که از قضا متصل به بانک مرکزی هستند را عامل دمیدن در این حباب عنوان کرد.

این روزها رسانه‌های حامی دولت با کتمان وعده‌های پیشین در رابطه با اوضاع مطلوب اقتصاد پساتحریم، اعلام می‌کنند که توافق بخش عظیمی از مشکلات بورس را حل نمی‌کند. از سوی دیگر از احتمال سقوط بورس به کانال 50 هزار واحد سخن به میان می‌آید. نتیجه همه این اتفاقات بی‌اعتمادی مردم به دولت است. سکوت مسئولان در زمانی که باید با مردم سخن بگویند و نحوه اطلاع‌رسانی غلط و آشفته‌کننده آنان در زمان ارائه نظر همگی باعث شده تا فضای عمومی حقیقی و مجازی مملو از درد دل‌ها و شکایت‌های مردمی باشد که سرمایه‌های خود را به امید کسب سودی متعادل روانه بازارهای پولی و مالی کرده‌اند. دولت باید مراقب باشد، اعتماد از دست رفته به آسانی قابل بازگشت نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
درست است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
این دولت اولین دولت چهارساله ایران خواهد بود ، شک نکنید . همین که هفت میلیون سهامدار با خانواده هایشان به دولتی که با کمتر از 51% پیروز انتخابات شده رای ندهند نتیجه کار از الان مشخص است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
کاملا درست گفته من به سبک فکری روزنامه کار ندارم و برام مهم نیست کی داره این حرف رو می زنه مهم درست بودن حرفه. این مطالب برآورد تمامی چیزایی هست که طی دو سه هفته بعد از توافق گفته شد. کامنت های مردم هم در این سایت در بخش مستطیل شیشه ای دقیقا همین حرفا رو می زنه. متاسفانه دولت ما رو فریب داد و به بورس دعوت کرد بعد بورس رفت بالا بعد با کله خورد زمین بعد گفتند اینقدر تحریم بده که همه مشکلات حتی آب خوردنمون هم به اون وابسته است بعد ما مدام تشنه تر شدیم و بعد توافق شد و اونوقت گفتن بخش کوچکی از مشکلات اقتصاد و بورس به تحریم بر می گرده!!!!! تازه فهمیدیم تمام اون ۱۰۰ میلیارد دلاری که ماهها ازش دم می زدن دولت پیش خور کرده!!!! 2 تا 3 میلیارد دلار مونده!!!! بعد من فهمیدم که بزرگترین حماقت زندگیمو انجام دادم که به این دولت اعتماد کردم و بهش رای دادم و سرمایه یک عمر جان کندنم رو به بورس آوردم بعد ......
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
شک نکنید آقایان به فکر بورس نیستند بلکه به فکر جیب مبارکشان هستند . این عزیزان با برنامه ریزی و آوردن 800میلیارد تومان می خواستند بازار را کنترل کنند. ولی دیدن می شود جیب مبارکشان را نیز با رانت اطلاعات وپولی که دارند پر کنند این روزها اگر دقت کرده باشید صبحها با چند سهام بازار را مثبت می کنند. وتا ظهر پدر سهامهای دیگر را در می اورند
اگر می خواهید پشت پرده خرید وفروش سهامرا متوجه شوید می توانید از طریق بازجویی مسئولین بورس همه را متوجه شوید . من ایمان دارم در آینده نزدیک این اقایان به علت عملکرد ضعیفشان و رانت و.... پشت میله های زندان خواهم دید
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
ميخوايد بورس رو بشناسيد گزارش لاوان رو بخونيد.يك شركت قدرتمند رو كاملا حرفه اي و واضح به خاك سياه نشوندن.فقط با جلوگيري از صادرات در زماني صادرات يك اقدام ملي به حساب ميومد.
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
درود بر بورس نیوز و دست اندرکاران مجرب و خوبش. دقیقا در این مقاله با تیزبینی و زکاوت و صراحت خاص خودتان به دلایل اصلی سقوط بورس و فرافکنیهای کلیشه ای و تکراری مسئولین امر در این ارتباط بخوبی اشاره کردید. با سپاس فراوان از شما.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
تو مترو ، تاکسی و خیابون هرکی از ما درباره سیاست و اقتصاد بپرسه تحلیل جامع و کاملی براش داریم اما هیچ دلیلی برای تحلیلمون نداریم چون زیاد با تحقیق ، تحلیل نمی کنیم و اغلب به جای اینکه حرفی از خودمون بیان کنیم از دیگران بیان می کنیم .
بورس تو تمام دنیا وابسته به اقتصاد و سیاسته اگر دولت ، مردم رو دعوت به سرمایه گذاری در بورس می کنه چون بهترین نوع سرمایه گذاری برای رشد اقتصاده که باید با تحلیل منطقی و درست اقتصاد و سیاست کشورمون این سرمایه گذاری رو انجام بدیم . نه به حرف دولت
چون دولت بهترین سرمایه گذاری از نظر سودآوری رو به ما معرفی نکرده بلکه بهترین سرمایه گذاری از نظر رشد و بازده آتی اقتصاد کشورمون رو به ما معرفی کرده که البته دولت هم با حمایت هوشمندانه از صنابع این رشد رو باید میسر کنه .
کشورهایی مانند ژاپن و آلمان ، با گذشت و ایثار مردمانشون موجبات پیشرفت فعلی کشورشون رو پدید آوردن .
گلچین
ROMANIA
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
طی 3 سال است 60 در صد سرمایه ام را از دست داده ام سهام خوب معادن روی را 300 تومان خریدم حالا شده 119 تومان سهام قند نیشابور را 230 تومان خریدیم حالا شده 80 تومان سهام فلوله را 280 تومان خریدیم حالا شده 139 توان سهام سرب وروی را 320 تومان خریدیم حالا شده 100 تومان سهام الومتک 400 توان خریدم حالا شده .....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
سلام حواس دولت به حفظ حباب مسکن وزمین است وحالا کل مملکت ومردم از بین بروند اصلا مهم نیست هدف حفظ حباب مسکن وربای بانکی است
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱
من که هزار بار غلط کردم که به این دولت رای دادم !به خدای محمد قسم دولت روحانی مردم را نابود کرد !من کاری ندارم که کدوم رسانه این مطلب را نوشته ولی واقعیت را نوشته!آقای روحانی گناه شرکت پدیده و میزان چه بود !به کدامین گناه !گناه شرکت پدیده این بود که در دولت قبل کلنگش خورده بود !در این بین چرا مردم ضرر کنن !چرا تاوان بده بستانهای سیاسی را باید مردم بد بخت مادر مرده بدن !به قول آقای سعید لیلاز اقتصاد دان اصلاح طلب که گفت :برخورد با شرکت پدیده شاندیز سیاسی و جناحی صرف بود و از دست حسن روحانی خارج شد !و به قول آقای ازه ای سخنگوی قوه قضائیه که گفت تنها اشکال شرکت پدیده اصلاح شده !سئوال 120هزار سهامدار و 1میلیون خانواده و 40هزار کارگر و کارمند این هست که اگر ریگی تو کفش دولت نیست چرا بعد از 7 ماه از قیمت گذاری اموال پدیده میگذرد ولی قیمت سهام کارشناسی شده اعلام نمی گردد که وارد بورس شود و یا سرمایه گذار جذب کند !که تعلل دولت در تسریع مشکلات این پروزه ملی تعداد از هم پاشیدگی خانواده ها را زیاد و تعداد زندانهای کشور و تعداد تختهای بیمارستاها را زیاد می کند!بورسشان هم که به نوعی پدر ملت را در آورده !