بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
در تحلیل لیزینگ رایان سایپا بررسی شد:

پتانسیل سودآوری "ولساپا" در سال 94

این شرکت در زمینه فروش قسطی خودرو (لیزینگ)، خدمات بیمه ­ای و کارت از اوایل سال 1380 آغاز فعالیت نمود و طی سال‎های فعالیت خود به نحو چشم‎گیری توسعه یافت. شرکت در تاریخ 1383.5.27 به سهامی عام تبدیل شد. در تاریخ 1384.4.5 با نماد ولساپا در فهرست تالار فرعی بورس اوراق بهادار درج شد.
کد خبر : ۱۵۲۳۰۵
نویسنده :
مریم رحمتی

تاریخچه شرکت

شرکت لیزینگ رایان سایپا ابتدا با نام شرکت تولید قطعات برقی خودرو سایهروا (سهامی خاص) در تاریخ 1376.12.28 با سرمایه یک میلیون ریال تاسیس گردید. این شرکت در بهمن ماه 1377 به شرکت تولید لوازم برقی سایپا و سپس در آبان ماه سال 1378 به رایان‎سایپا تغییر نام داد.

این شرکت در زمینه فروش قسطی خودرو (لیزینگ)، خدمات بیمه ­ای و کارت از اوایل سال 1380 آغاز فعالیت نمود و طی سالهای فعالیت خود به نحو چشمگیری توسعه یافت. شرکت در تاریخ 1383.5.27 به سهامی عام تبدیل شد. در تاریخ 1384.4.5 با نماد ولساپا در فهرست تالار فرعی بورس اوراق بهادار درج شد.

موضوع فعالیت

موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه عبارت است از:

الف- موضوعات اصلی: خرید اموال منقول و غیرمنقول از جمله خودروهای ساخت داخل و خارج کشور و انتقال و واگذاری آنها به اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق روشهای عقد اجاره (لیزینگ) و یا فروش اقساطی آن در داخل یا خارج از کشور.

ب- موضوعات فرعی: سرمایه­ گذاری در سهام سایر شرکت­ها از جمله شرکت‎های بیمه و شرکت‎های ارایه دهنده خدمات پرداخت وکارت پول و اوراق مشارکت به منظور مدیریت نقدینگی در چهارچوب ضوابط و مقررات و دستورالعمل‎های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین مرتبط.

ترکیب سهامداران

پتانسیل سودآوری

تغییرات سرمایه

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ 20 میلیارد ریال (شامل 20 میلیون سهم 1.000 ریالی با نام) بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ 2.400 میلیارد ریال افزایش یافته است.

پتانسیل سودآوری

روند تغییرات سود هر سهم

سود شرکت در سال‎های 90 و 91 حاصل از عملیات اصلی آن بوده ولی در دو سال بعد سود غیرعملیاتی خود را افزایش داده که علت آن واگذاری سهام واحد تجاری فرعی سایان کارت است.

نحوه‎ی گزارش سود و عملکرد واقعی

پتانسیل سودآوری

شرکت در سال 93 شرکت پیش‎بینی محتاطانه­ ای در اعلام سود خود داشته است، که به مرور و در گزارشات بعدی افزایش سود را پیش‎بینی کرده است. با توجه به اینکه فعالیت اصلی شرکت از سال 93 رو به افزایش بوده است، مبنای مقایسه‎ی خوبی برای پیش‎بینی روند آن در سال بعد خواهد بود.

بررسی وضعیت شرکت

خلاصه ای از وضعیت لیزینگ شرکت در 3 سال اخیر:

پتانسیل سودآوری

تعداد خودروهای لیز شده در فصول سال

پتانسیل سودآوری

تعداد خودروی لیزینگی در سه ماهه اول سال 94 نزدیک به 15.000 دستگاه است. با توجه به گذشته و شرایط تقاضا، حجم فعالیت در سه ماهه آخر سال بیشتر از فصول دیگر است.

پتانسیل سودآوری

صورت سود و زیان

پتانسیل سودآوری

همانگونه که مشاهده می‎شود حاشیه سود شرکت به صورت سالانه افزایشی است که این موضوع بدلیل ماهیت صنعت لیزینگ است. با توجه به اینکه در سال‎های رونق لیزینگ، منابع مالی شرکت بیشتر از محل فروش عملیاتی بدست می‎آید و نیاز به منابع مالی خارجی (وام) کمتر خواهد شد، بدین جهت شرکت هزینه‎ی مالی کمتری پرداخت می‎کند و حاشیه سود آن افزایش می‎یابد.

درآمدهای حاصل از لیزینگ به طور میانگین در سه سال شناسایی می‎شود. لذا درآمد حاصل از عملیات لیزینگ در هر دوره مالی علاوه بر انعکاس در همان دوره، در سال‎های آتی نیز بر سودآوری شرکت موثر خواهد بود. به دنبال عبور از رکود سنگین، عملیات شرکت لیزینگ رایان سایپا در سال 93 افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته که با توجه به مطلب فوق چشم‎انداز مناسبی را پیش روی این نماد قرار داده است.

شرایط بازار شرکت و سودآوری آن

از عوامل تاثیرگذار بر تقاضای محصولات شرکت می‎توان به عوامل زیر اشاره کرد:

· قدرت خرید مردم: با توجه به سیاست‎های انقباضی دولت و طبقه‎بندی افراد جامعه از لحاظ ثروت، افراد توانایی خرید خودرو به صورت لیزینگی و خرید خودروهای ارزان قیمت‎ با کارایی مورد نظر را دارند، که پراید به عنوان یک خودرو شناخته شده در جامعه مورد تقاضا واقع شده است. درسال 93 نزدیک به 66 درصد از عملیات لیزینگ شرکت مربوط به خودرو پراید بود.

· تحریم‎ها: شرایطی که اکنون در جامعه ایجاد شده، در رابطه با رفع تحریم‎ها و زمزمه‎هایی مبنی بر افزایش واردات خودروهای خارجی به قیمت ارزانتر است، درنتیجه کاهش تقاضای محصولات داخلی به وجود خواهد آمد. از آنجایی که محصولات شرکت (پراید) مورد تقاضای افراد سطح درآمد متوسط و به پایین است و این تعداد افراد در جامعه حجم بیشتری از جمعیت را تشکیل می‎دهند، و فرهنگ مصرفی افراد در کوتاه‎مدت ثابت است، نمی‎توان تغییری جدی در تقاضا و کاهش درآمد شرکت از این محل را متصور بود.

· تنوع محصولات: در دوران رکود حجم فعالیت شرکت‎های لیزینگی به خاطر شرایط موجود در جامعه و سطح درآمد افراد، افزایش پیدا می‎کند که ازین جهت شرکت‎ها میتوانند با افزایش تنوع محصولات و تسهیل شرایط اعطای اعتبار به رونق صنعت خود بپردازند. از این رو میتوان سال خوبی را برای شرکت‎های لیزینگی متصور شد. از دیگر عوامل موثر بر رشد فعالیت شرکت در سال 94 وضعیت تولید شرکت خودرو‎سازی سایپا می‎باشد که با افزایش کمی نسبت به سال قبل در تولید پراید و افزایش 73% در تولید تیبا بودجه‎ی خود را ارایه نموده است، تعداد لیزینگ شرکت در بهمن و اسفند سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است که زمان شناسایی درآمد آنها به سال 94 و مابعد آن موکول می‎شود. حال به وضعیت سودآوری شرکت در سناریوهای مختلف می‎پردازیم.

درآمد حاصل از لیزینگ

درآمد شرکت ناشی از دریافت بهرههای اقساط است که در این تحلیل به روش فرمول بانکی محاسبه شده است. مدت زمان اعطای تسهیلات به طور میانگین 36 ماه لحاظ شده است. نرخ سود لیزینگ مربوط به سال 93 در تمام سناریوها 31.5% لحاظ شده است. خدمات لیزینگ، درآمد کارمزد و سایر درآمدها به نسبت تعداد خودرو لیزینگی مربوط شده است.

پتانسیل سودآوری

هزینه های مربوط به تسهیلات دریافتی

مانده وام‎های سال قبل، شامل وام‎های بلندمدت است که به 94 انتقال یافته، که حجم این وامها در پایین آوردن میانگین نرخ تسهیلات دریافتی موثر است. نرخ میانگین تسهیلات دریافتی با توجه به پرتفوی وام در سال قبل 27.7% است. همچنین ترکیب وام‎های کوتاه‎مدت شرکت، سهم زیادی در تامین مالی آن دارد و با کاهش نرخ بهره این نرخ میانگین به سمت پایین‎ میل می‎کند که پتانسیل زیادی برای رشد سودآوری این شرکت ایجاد مینماید. دلیل این امر این است که با توجه به کاهش نرخ بهره بانکی در سال پیش رو شرکت با نرخ پایینتر در کوتاه مدت وام می‎گیرد و با همان نرخ 31.5% تا 3 سال خودروهای خود را لیز می‎کند که بر سود‎آوری شرکت تاثیرگذار است.

پتانسیل سودآوری

درآمدهای غیرعملیاتی

این نوع از درآمدهای شرکت شامل سود سپرده بانکی، درآمد ناشی از اجاره و سود حاصل از پیش‎خرید خودرو است که شرکت در بودجه خود مقدار سود ناشی از پیش خرید خودرو را بسیار کمتر از سال قبل دیده است. این حساب در صورت سود و زیان با فرض اینکه امسال نیز برای هر خودرو به طور میانگین 300.000 تومان سود حاصل از پیش‎خرید خودرو داشته باشد یا خیر، سناریوسازی شده است.

هزینه های عمومی، اداری و تشکیلاتی هم مطابق بودجه با رشد 15% نسبت به سال قبل محاسبه شده است.

جدول منابع و مصارف

پتانسیل سودآوری

شرکت مبلغ بالایی برای پرداخت بابت عملیات لیزینگ در نظر گرفته است. این مبلغ نشان می‎دهد: با فرض وام پرداختی برای هر خودروی لیزینگی با میانگین 90 میلیون ریال، نزدیک به 230.000 خودرو می‎تواند در سال 94 لیزینگ کند. با این وجود شرکت نیاز به منابع مالی دارد که از طریق دریافت وام آن را تامین می‎کند. این رقم نشان‎دهنده‎ی برنامه‎ی گسترده شرکت برای فعالیت خود در سال 94 است.

سناریوسازی

در این تحلیل وضعیت شرکت با توجه به عوامل تاثیر‎گذار بر صنعت لیزینگ در سه سناریوی خوشبینانه، نرمال و بدبینانه بررسی شده است. سناریوها بر اساس تعداد خودرو لیزینگ شده، نرخ کارمزد دریافتی (شامل 22% نرخ مصوب بانک مرکزی بعلاوه کارمزد شرکت)، نرخ بهره‎ی پرداختی، درآمد غیرعملیاتی حاصل از پیش‎خرید خودرو و مبلغ تسهیلات پرداختی بابت هر خودرو تعریف شده است. در سناریوها تعداد خودرو همگن شده با پراید معیار محاسبه هستند. یکی از تکات مهم در بودجه ارائه شده توسط شرکت، رقم بالا و نامتناسب تسهیلات مالی دریافتی در مقایسه با حجم عملیات لیزینگ است. شرکت در سال گذشته در ازای لیزینگ 115.000 دستگاه خودرو مبلغ 10.000 میلیارد ریال تسهیلات مالی دریافت کرده در حالی که این رقم در صورت‎های مالی پیش‎بینی درآمد سال جاری به 20.000 میلیارد ریال در ازای 140.000 دستگاه افزایش یافته است. لذا در بررسی کارشناسی حجم تسهیلات دریافتی متناسب با بودجه محقق سال گذشته در نظر گرفته شده و هزینه مالی متناظر محاسبه گردیده است.

سناریوی خوشبینانه: تعداد خودرو لیزینگی 160.000 عدد، نرخ بهره‎ی پرداختی 27%، نرخ کارمزد دریافتی 31.5%، درآمد غیرعملیاتی حاصل از پیش‎خرید خودرو متناسب با سال قبل و مبلغ تسهیلات پرداختی بابت هر خودرو 100 میلیون ریال

سناریوی میانه: تعداد خودرو لیزینگی معادل بودجه شرکت 140.000 عدد، نرخ بهره‎ی پرداختی 27.9% (میانگین موزون نرخ وام‎های کوتاه‎مدت و بلند‎مدت سه ماهه اول 94)، نرخ کارمزد دریافتی 31.5%، درآمد غیرعملیاتی حاصل از پیش‎خرید خودرو برابر صفر و مبلغ تسهیلات پرداختی بابت هر خودرو 86.6 میلیون ریال

سناریوی بدبینانه: تعداد خودروی لیزینگی 120.000 عدد، نرخ بهره‎ی پرداختی 29%، نرخ کارمزد دریافتی 30.5%، درآمد غیرعملیاتی حاصل از پیش‎خرید خودرو برابر صفر و مبلغ تسهیلات پرداختی بابت هر خودرو 80 میلون ریال

پتانسیل سودآوری

با توجه به شرایط موجود در سال گذشته (سناریو میانه) و با فرض اینکه شرکت تمام منابع لازم جهت پرداخت بابت عملیات لیزینگ خود را از محل وام دریافتی، تامین کند (به ازای هر خودرو 94 میلیون ریال)، با درنظر گرفتن بودجه ارایه شده، شرکت توانایی لیزینگ حدود 230.000 دستگاه را خواهد داشت. که در این حالت سود هر سهم شرکت برای سال مالی منتهی به 29/12/1394 معادل 712 ریال خواهد بود. همانظور که مشاهده می‎شود سود هر سهم سال جاری بخاطر افزایش هزینه‎های مالی رشدی نخواهد داشت، اما شرکت در سال آینده با رشد سود چشمگیری مواجه خواهد شد.

تحلیل حساسیت

جهت بررسی میزان تاثیرپذیری سودآوری شرکت از تغییرات پارامترهای مهم آنالیز حساسیت انجام گرفته است که نتایج آن به صورت نموداری ارائه می‎گردد. لازم به ذکر است محاسبات برای حالت میانه (لیزینگ 140.000 دستگاه خودرو و عدم شناسایی درآمد غیرعملیاتی از محل پیش‎خرید خودرو) انجام گرفته است.

حساسیت سود هر سهم به تغییرات نرخ بهره تسهیلات دریافتی

پتانسیل سودآوری

حساسیت سود هر سهم به تغییرات تعداد خودروی واگذار شده

پتانسیل سودآوری

نگاهی به اطلاعات مالی ارایه شده‎ در گزارش سه ماهه منتهی به 31/03/94

اقلام ترازنامه

· نقدینگی شرکت در 3 ماه اول سال با افزایش 114 درصدی نسبت به 3ماه قبل مواجه بوده که این بدلیل وصول مطالبات اقساط مشتریان و همچنین پیش‎دریافت‎ها ناشی از عملیات لیزینگ است. شرکت زمان پرداخت سود تقسیمی مربوط به سال 29/12/1393 را به خاطر وضعیت نقدینگی مناسب، به3ماه زودتر موکول نمود. که نشان‎دهنده وضعیت مناسب نقدینگی شرکت است.

· تغییر مثبت 181 درصدی در تغییرات سرمایه در گردش گواه بر بهبود وضعیت کوتاه‎مدت شرکت بوده و ریسک نقدینگی شرکت پایین است.

· با افزایش 54 میلیارد ریالی در بدهی بلندمدت در مقایسه با افزایش کل تسهیلات دریافتی (2.474میلیارد ریالی)، می‎توان به این موضوع پی برد که بیشتر تامین مالی شرکت از محل وام‎های کوتاه‎مدت بوده و درنتیجه هزینه‎ی تامین مالی به خاطر بالا بودن نرخ بهره‎ی وام‎های کوتاه‎مدت، افزایش یافته است.

اقلام سود و زیان

· درآمد حاصل از عملیات لیزینگ نسبت به دوره‎ی مشابه با افزایش 222 درصدی همراه بوده است که این به دلیل افزایش لیزینگ شرکت در سال قبل است.

· 20 درصد از هزینه‎ی تامین مالی سه ماهه اول، مربوط به وام‎های دریافتی در سال جاری بوده و مابقی مربوط به بهره‎های انتقالی از سالهای قبل است. دلیل کاهش نسبت هزینه‎ی تامین مالی به درآمد حاصل از لیزینگ در3 ماهه‎ی سال جاری نسبت به دوره‎ی مشابه سال قبل، بخاطر افزایش منابع مالی شرکت از طریق فروش محصولات و وصول مطالبات و کاهش وابستگی به تامین مالی خارجی بوده است(از مزایای صنعت لیزینگ).

· سود شرکت در صورت‎های پیش‎بینی خود از کیفیت بالایی برخوردار است به طوری‎که 90 درصد سود هر سهم عملیاتی است.

· شرکت 39 درصد از پیش‎بینی سود خود را در 3 ماهه پوشش داده است. این پوشش مناسب بدلیل افزایش درآمد حاصل از لیزینگی بوده که در سال قبل انجام داده است. همچنین جریانات نقد ورودی به شرکت بالا و نیاز به تامین مالی کم درنتیجه هزینه‎ی مالی کمی پرداخت کرده است.

جدول منابع و مصارف

· موجودی نقد در ابتدای 3 ماهه‎ی دوم، عملیات شرکت برای اعطای تسهیلات به مشتریان یا پیش‌خرید خودرو را تسهیل میکند.

· در سال قبل تقریبا معادل آنچه را که وام گرفته بابت عملیات لیزینگ پرداخت کرده است. پرداخت بابت عملیات لیزینگ به 2 صورت است، یا به مشتریان تسهیلات می‎دهد یا از شرکت‎های سایپا و پارس‎خودرو پیش‎خرید میکند. با این وجود در سال قبل برای هرخودرو لیز شده تقریبا معادل 95 میلیون ریال پرداخت کرده است. حال با فرض ثبات شرایط، برای لیزینگ 140.000 خودرو نیاز به 13.300.000 میلیون ریال است. اگر مابقی این پرداخت‎ها هم به پیش‎خرید خودرو تعلق بگیرد، مطابق سال قبل سودی معادل 122 میلیارد تومان نصیب شرکت خواهد شد. از این جهت پیش‎بینی می‎شود که شرکت در سال جاری یا تعداد خودروی بیشتری را نسبت به بودجه‎ی برآورد شده لیزینگ می‎کند یا به این مقدار وام احتیاج نخواهد داشت؛ به این ترتیب هزینه‎ی تامین مالی شرکت کاهش خواهد یافت.

· شرکت به تدریج به دلیل وصول مطالبات خود از مشتریان نیاز کمتری به تامین مالی خارجی خواهد داشت.

· سود اقساط مربوط به سال جاری شرکت به دلیل متفاوت بودن زمان لیزینگ می‎تواند متفاوت از پیش‎بینی شرکت باشد.

مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی

کارشناس تحلیل : حسین غیاثی


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
اگر شرکت در سال جاری بتواند حتی 100 هزار دستگاه خودرو لیزینگ نماید با توجه به ماشین های لیزینگ شده در سال 1393 قطعا سال 1395 کف سودش 100 تومان خواهد شد. در رایان سایپا فقط سهامداری کنید شرکتی که در سال اینده حداقل 100 تومان سود دارد و در سال جاری نیز حداقل 70 تومان قطعا تا اسفند 1394 بالای 60 درصد به سهامدرانش سود خواهد رساند. به نظر من تا اسفند سال جاری این سهم به راحتی 400 تومان خواهد شد.یکی از بهترین و کم ریسک ترین سهام موجود در سال جاری.
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
مرسی از تحلیل خوبتون