بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
مستطيل شيشه اي تالار

بورس به دنبال دوران پسا اعتماد

طی معاملات روز جاری سهام شرکت مپنا، بانک صاردات، کشتیرانی جمهوری اسلامی و نفت و گاز پارسیان توانستند بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بر جای بگذارند که با افت قیمت مجموعه هایی همچون ملی صنایع مس، پتروشیمی پردیس و پتروشیمی مبین شاخص نتواست روی 67 هزار واحدی مقاومت کند و مجدداً به 66 هزار واحدی بازگشت.
کد خبر : ۱۵۲۳۱۴
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 94.05.10 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 29 واحد افزایش به رقم 47872 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 136 واحد افزایش عدد 140027 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 19 واحد افزایش به رقم 26575 واحد رسيد.

همچنین در این روز "حکشتی" با 70 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فملی" با 76 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد کاهش به رقم 781 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1065 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1394 میلیارد ریال رسید.

در معاملات اولین روز از هفته جاری شاخص بورس برای مدت کوتاهی مدار 67 هزار واحدی را توانست دوباره فتح کند اما مجدداً در اواسط بازار امروز شاهد بازگشت بازار سرمایه و عقبگرد شاخص از مدار 67 هزار واحدی به 66 هزار واحدی بودیم.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی معاملات روز جاری سهام شرکت مپنا، بانک صاردات، کشتیرانی جمهوری اسلامی و نفت و گاز پارسیان توانستند بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بر جای بگذارند که با افت قیمت مجموعه هایی همچون ملی صنایع مس، پتروشیمی پردیس و پتروشیمی مبین شاخص نتواست روی 67 هزار واحدی مقاومت کند و مجدداً به 66 هزار واحدی بازگشت.

بر اساس این گزارش، یکی از اتفاقات قابل توجه معاملات امروز که بسیار مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفت اخبار مثبتی بود که طی اواخر هفته گذشته منتشر شد که از جمله این اخبار می توان به آغاز برچیدن تحریم های اتحادیه اروپا روی برخی صنایع اشاره کرد که از دید سرمایه گذاران این اتفاق خوبی بود و نشان دهنده آغاز لغو تحریم های اعمالی بر کشور به شمار می رفت.

همچنین می توان به ورود فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به ایران اشاره کرد که طی این دیدارها، مذاکرات اقتصادی مبنی بر مشارکت شرکت های فرانسوی با ایران مطرح شده که این امر خود قابل توجه بود.

با توجه به مطالب عنوان شده و مواردی مبنی بر اینکه برخی از شرکت های خارجی تمایل خود را برای حضور در ایران نشان دادند و برخی از بانک های خارجی نیز موضوع حضور آنها در بانک های کشور مطرح شده، به نظر می رسید بازار سرمایه روند مثبت روز چهار شنبه را ادامه دهد، اما متأسفانه روند مثبت بیش از نیم ساعت دوام نداشت و شاهد بازگشت شرکت ها به روند نزولی و افزایش فروش سهام شرکت ها بودیم.

نکته قابل توجهی که همچنان در بازار سرمایه خود نمایی می کند بحث حضور سرمایه گذاران حقیقی در رده فروشنده می باشد که بهر حال این موضوع با توجه به اتفاقات و شرایطی که در بازار سرمایه شاهد آن هستیم اندکی تأمل بر نگیز است.

اینکه سهامداران در شرایط فعلی و با توجه به اخبار مثبت منتشر شده با چه دیدگاهی و تحلیلی در حال فروش سهام هستند خود جای سوال دارد. اما نکته مثبت دیگری که وجود دارد حضور سهامداران حقوقی در سیستم معاملات به عنوان خریدار می باشد. بهر حال سهامداران حقیقی به این نکته قبلاً رسیدند و تجربه کردند که در زمانی که سهامداران حقوقی در روند منفی بورس در حال فروش سهام بودند حتی حقیقی ها در شرایطی که با حداکثر قدرتشان وارد بازار سرمایه در عرصه خرید شدند باز هم روند بازار نزولی بود و اتفاقاتی برای رونق و صعود معاملات نیفتاد. در حقیقت حقوقی ها در زمان تداوم روند نزولی از بازار خارج شدند و حقیقی ها را جا گذاشتند.

به نظر می رسد شرایطی که اکنون شاهد آن هستیم عکس اتفاقاتی است که در گذشته رخ داده، اینکه سهامداران حقیقی در حال فروش هستند و حقوقی ها در قامت خریدار حضور یافته اند می تواند موید این مطلب باشد که در آینده شاهد این موضوع باشیم که بازار با رشدی که خواهد داشت سهامداران حقیقی را جا می گذارد.

این موضوع که در نمادهای پر بیننده شاهد حضور خریداران حقوقی به صورت عمده هستیم و در مقابل حقیقی ها بیشتر فروشنده هستند، می تواند نشان دهنده این امر باشد که در آینده نزدیک شاید با رد شدن برخی از مقاومت های این شرکت ها که از لحاظ روانی برای خودشان در بازار سرمایه ایجاد کردند حقیقی های فروشنده امروز ناچار شوند تا سهام شرکت ها را با رقمی بالاتر از قیمت هایی که امروز واگذار کردند خرید کنند.

در این شرایط، نکته قابل توجه و بسیار مهم در بورس دیده می شود که نشان می دهد هنوز نمی توان بر اساس این مطلب ادعا کنیم که بازار سرمایه می تواند روند صعودی را دنبال کند و به حرکت خود ادامه دهد که آن ارزش معاملات سهام در بورس و فرابورس است. بطوریکه اگر معاملات اوراق های تأمین مالی را از بازار سرمایه حذف کنیم، در می یابیم که ارزش معاملات بورس و فرابورس هر کدام به کمتر از 100 میلیارد تومان می رسد که این امر نشان دهنده این است که هنوز بازار سرمایه دچار کمبود نقدینگی است و سرمایه جدیدی وارد بازار نشده است و روندی که ما امروز شاهد آن هستیم و حاکی از رشد قیمت سهام شرکت ها است همان دست به دست شدن نقدینگی موجود در بازار یا به عبارت ساده تر نقدینگی های ماندگار و با وفای بازار است که در هیچ شرایطی از بورس خارج نمی شوند. اما نقدینگی در برخی از گروه ها و سهام صنایع مختلف در حال دست به دست شدن است و همین موضوع باعث رشد قیمت برخی از سهام می شود و تا زمانی که ما شاهد افزایش نقدینگی و ارزش معاملات روزانه بازار نباشیم بطوریکه محسوس و قابل درک برای اهالی بازار باشد احتمالاً می توانیم بگوییم که هیچ اتفاق خاصی در بازار سرمایه نخواهد افتاد.

نکته ای که سهامداران در شرایط فعلی شاهد آن هستند این است که ارزش معاملات نسبت به روزهای گذشته تغییری نداشته و ممکن است حتی با وجود روند مثبت قیمت ها ارزش معاملات نسبت به گذشته کاهش یافته باشد.

نکته ای که باید به آن توجه کنیم و اغلب کارشناسان و اهالی تالار به این موضوع اذعان می کنند این است که می توان از شرایطی که در بازار سرمایه بوجود آمده در اصطلاح شرایط بازگشت اعتماد یاد کرد. چیزی که در حال حاضر فعالان بازار سرمایه منتظر آن هستند تا نقدینگی وارد بورس کنند بحث اعتماد سازی مجدد و اطمینان دوباره سرمایه گذاران به این بازار است. و می توان گفت بازار سرمایه به دنبال شرایط پسا اعتما می باشد. به هر حال اگر برای مدتی روند های این چنینی را در بازار سهام شاهد باشیم می توان گفت احتمال دارد کم کم اعتماد به بازار سرمایه بازگردد و این امر که سهامداران و فعالان بازار سرمایه نسبت به اخبار و اتفاقات واکنش منطقی نشان دهند، خود یکی از عواملی است که می تواند بازار سرمایه را مجدداً با حضور اعتماد و اطمینان مواجه کند.

وضعیتی که اکنون مشاهده می شود این است که واکنش بازار سرمایه نسبت به اخبار مثبت فعلاً منطقی نیست پس نباید در این شرایط انتظار بازگشت اعتماد به بازار را داشته باشیم. متأسفانه یکی از خصلت های بازار سرمایه این است که اعتماد از بازار سرمایه با همان سرعتی که خارج می شود، به بازار باز نمی گردد و نیازمند این است که برای بازگشت این اطمینان و اعتماد شواهد و اتفاقات عینی را شاهد باشیم. بر این اساس، به نظر می رسد بازار سرمایه دنبال موضوع، اتفاق یا گفته ای است که بتواند دوباره شاهد حضور سرمایه گذاران باشد. به جرأت می توان گفت تا زمانیکه اعتماد به بازار باز نگردد، نقدینگی هم به این بازار بر نخواهد گشت. در حقیقت پیش نیاز حضور نقدینگی در بورس، بازگشت اعتماد و اطمینان است که قطعاً نمی تواند گفت این اعتماد با رشد قیمت سهام شرکت ها بر می گردد، بلکه زمانی این امر محقق می شود که روند بازار سرمایه نسبت به شرایط موجود، منطقی باشد و موضوعی که در حال حاضر اهالی تالار به آن اعتقاد دارند و عنوان می کنند، این است که هنوز بازار سرمایه در شرایط فعلی روند منطقی را از خود نشان نداده و به نمایش نگذاشته است.

در پایان این گزارش باید گفت که روند منطقی بازار با توجه به اخبار موجود، روندی است که طی آن بتوان گفت قیمت سهام به صورت متعادل و متداوم روند صعودی قابل قبول و محسوسی را به خود بگیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
بازار سهام ایران از هیچ منطقی پیروی نمیکنه. پس اگه حقوقی خرید تو هم بخر و اگه فروخت درنگ نکن. تو هم بفروش
ناشناس
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
هر چند این حرف منطقی نیست اما در بازار ایران بسیار منطقی به نظر میاد در این بازار بی قانون اگه دنبال سود باشی باید همین کار رو بکنی پس فعلا به نظر میاد وقت خریده تا فروش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
بورس نیوز جان اولا ورود فابیوس سیاسی بود چون اعلام نمود که هیئت اقتصادی اواخر شهریور خواهد امد دوم اگر درست ودقیق بخوانید اتحادیه اروپا مواردی را لغو نمود که مربو ط به جمع اوری تعهدات هسته ای ایران در برجام بود درضمن بنده بعد از بارها خریدوفروش سهام به این نتیجه رسیدم چه توافق بشود که احتمالش کم است چه توافق نشود با امید به اخدا ازامروز با نیت 2 ساله شروع به خرید سهام بنیادی نمودم
رضا
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۶
میتوانی در مدت 2 سال 1000 بار موج سواری بکنی کجای کاری عمو
رحمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
اعتماد زمانى به بازار بر ميكردد كه ما ٧٠ درصد زيانما ن جبران كردد در غير اين صورت اعتماد بى اعتماد زيرا ما سفيران بورس هستيم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
ما بورس اینجوری رو اصلا نخواستیم بورس فقط بورس امریکا و اروپا رو حساب و کتاب و با هدف و انگیزه
ماشالا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
سلام تا وقتی از معدنیها حمایت نشود بورس درست نمی شودچه تحریم باشد یانباشد چون که بورس با معدنیها می چرخد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸
یکشنبه بازار سقوط بیشتری میکنه .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
این ها رو ولش کن تو ایران زرنگ بازی و دزدی
عطا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
حکایت امروز بورس مصداق ضرب المثل کوری عصاکش کور دیگر شده. یک عده انسان عمومن جوگیر به امید جوگیر بودن یه عده دیگه وارد بورس شده بودن و انتظار داشتن یه شبه راه هزارساله برن اما روزگار چندرئز بر وفق مراد نگشت و اتفاقاتی افتاد که اون جماعت جوگیر دوباره جوگیر شدند و از بورس پابه فرار گذاشتن. البته با ضرر.
با وجود خریدهای حقوقی های نه چندان محترم کاملن واضحه که بازار روزهای متوالی صعودی خواهد داشت. امیدوارم اون دوستان جوگیر که صبر نکردند و رفتند زیاد انگشت به دهان نمونن از بالا رفتن قیمتها...
رضا
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹
2 قرون بده اش به همین خیال باش
فرهادی
ROMANIA
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷
سهام بایستی رشد داشته باشد زیرا سهم بعضی از شرکتها دارایی بیشتر شده ویا اینکه بر اساس سرمایه گذار سهم بعد از مدتی با ارزش تر شده و.... این قانون بازار است مثل سهام خریخت سهام شوکو پارس سهام قند بیستون سهام دارویی زهراویی و.... که در گره ورشد رفتند ولی یکسال نیم است در بورس گره نیست و.....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
عامل اصلی بی اعتمادی به بازار دروحله اول خود متولیان آن هستند . همانهایی که هرچه گفتند برعکس درامد . درست است تخریب آسان است اما حالا بیا و آن ساختمانی که در یکساعت خراب کردی را دوباره بساز ببینیم چقدر طول میکشد؟
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴
این اتفاق و خبر مثبی میتونه استیضاح زنگنه باشه.انشالله هفته دیگه با اعلام خبر استیضاح این مخرب صنعت و اقتصاد بازار استارتشو شروع کنه
سبزواری
ROMANIA
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
سهام قند بیستون تا قیمت 3000 تومان در هر سهم رشد کرد وبعد از افزایش سرمایه 300 تومان شد ولی در بورس هنوز بعضی از شرکتهای تولیدی مهم هستند که سالها رشد نکرده اند امیدواریم توجه به افزایش دارایی اینگونه شرکتها هم شود دارایی شرکت 10 برابر شده ولی قیمت سهم بسیار بد و نا مناسب است !!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱
هیچ کس از آینده خبر نداره اما به نظر نمی رسه قیمت ها در آینده خیلی ارزان تر از الان باشه. دوستانی که دارن می فروشن اگه واقعا به پولشون نیاز دارن که هیچ اما اگه می فروشن که برن پولو بذارن تو بانک به نظر می رسه کمی دارن اشتباه می کنن چون تا آخر سال قطعا تغییرات زیادی اتفاق می افته و بانک ها هم اوضاع خوبی نداشته باشن البته این یه نظره بر خلاف رئیس دولت من هیچ کس رو برای موندن در بورس دعوت نمی کنم اگرم زیان 50 درصدی ام جبران بشه از بازار می رم بیرون یعنی منتظرم اصل پولم رو بگیرم البته به نظرم الان وقت بیرون رفتن نیست دیگه شرایط بدتر از پارسال که نمیشه به قول معروف آب که از سر گذشت چه یه وجب چه صد وجب.....
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
داستان بازارشده داستان چوپان دروغگو،زمان میبره تا اعتماد رفته برگرده....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
کافی هست حقوقی چند بار بازار را صعودی بکند دوباره بازار مثل قبل به اخبار مثبت واکنش مثبت بهتری نسبت به قبل نشان خواهد داد. پس منتظر میمانیم
احدی
ROMANIA
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
امید واریم حقوق سرمایه گذار مناسب وشایسته بعد از مدتها ضرر رقم بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
ضمن تشکر از بورس نیوز باید عرض کنم که هنوز سهامداران شوکه شده به گذشته فکر می کنند و به تحولات سیاسی و اقتصادی توجهی نمی کنند مثلا در حالی که بر خلاف برخی از شرکت ها که موقعیت شان سقوط کرده سهام خودرویی مستفید شده اند اما سهامداران نمی توانند باور کنند نمونه اش رنا و خگسترو ....است که بدون اعمال افزایش قیمت های اخیر زیر مجمومه هایشان به قیمت 30 درصد nav معامله می شوند
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰
چه جوری اعتماد برگردد وقتی دولت قیمت انرژی و مالیات صنایع را چند برابر کرده و نرخ فروش انها را دستوری نگهداشته؟؟ کاهش سود بانکی و نقدینگی جدیدی به صنایع نداده
باید تغییر در سود شرکتها ایجاد شود که روندی صورت بگیرد یانه؟؟
دولت داره هم توبره میخوره هم از اخور و کلا صنایع و اشتغال و طرحهای توسع و صنعت جدید را همه فدای درامد خودش کرده
امیدوارم متوجه شده باشید جریان از کجا اب میخورد باید وزیر اقتصاد را نقد کرد نه سهامداران........ جان مورفی
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۴
لطفا از وضعیت فملی گزارش تهیه کنید این سهم 1400تومنی به 160تومن رسیده کی باید پیگیری کند مسئولین وهیات مدیره باید پاسخگو باشند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱
مقاله تکراری!!!!!!!!
نوید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵
بعد توافق لوزان بازار 1100 میلیارد تومن معامله شد . بیشترین معامله تاریخ بورس ایران . فرداش چی شد ؟؟!!
ما گوشمون از این حرفا پر
دولت خودش نمیخواد بورس رشد کنه همین و تمام
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
زمانی اعتماد به بازار برمی گردد. که وزیر اقتصاد وتمام عوامل ودست اندر کار بورس استعفاء داده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
من این را بارها از قبل گفته ام که نه این مملکت و نه اقتصاد و بورس این مملکت اینده ای ندارند ان هم به دو دلیل اساسی
اول سیاست بازی .جناح بندی های سیاسی در ایران و حساسیت در سیاست خارجی و دو دستگی در این مورد
دوم سو مدیریت حسادت ها دزدی ها اختلاس ها هرگز اجازه رشد به اقتصاد و بورس نخواهند داد
با تشکر