بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
روند بازار سرمایه پس از اعلام رسمی توافق ایران با گروه 1+5 در نشست ژنو موجب شد تا بسیاری از کارشناسان و سهامداران بهت زده شوند و دلایل اصلی و اثر گذار متعددی نیز از سوی آنها عنوان شد که به نظر می رسد اگر چه هر یک از این عوامل به نوبه خود بر روند بورس پس از توافق نهایی مؤثر واقع شدند اما عاملی وجود دارد که اثرگذاری آن بر کلیت بازار سرمایه بیش از سایر موارد بوده است.
کد خبر : ۱۵۲۳۲۲
نویسنده :
جمشیدی

اغلب فعالان بازار سرمایه در حالی انتظار داشتند تا دستیابی به توافق جامع هسته ای تبعات مثبتی را بر روند معاملات بورس اعمال کند که علیرغم حصول این توافق شاهد واکنش منفی بازار سرمایه نسبت به نتایج مثبت حاصل از مهمترین نشست سیاسی کشور طی چند سال اخیر بودیم که در پی آن روند معاملات و شاخص بورس در مسیری کاهشی تداوم یافت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، روند بازار سرمایه پس از اعلام رسمی توافق ایران با گروه 1+5 در نشست ژنو موجب شد تا بسیاری از کارشناسان و سهامداران بهت زده شوند و دلایل اصلی و اثر گذار متعددی نیز از سوی آنها عنوان شد که به نظر می رسد اگر چه هر یک از این عوامل به نوبه خود بر روند بورس پس از توافق نهایی مؤثر واقع شدند اما عاملی وجود دارد که اثرگذاری آن بر کلیت بازار سرمایه بیش از سایر موارد بوده است.

بر این اساس، این پایگاه خبری اقدام به برگزاری نظرسنجی با عنوان زیر نموده است.

برنامه های اقتصادی دولت و عدم حمایت از بورس، عامل روند منفی معاملات

بر اساس اطلاعات موجود، بیش از هفت هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کرده اند که از میان آنها بیشترین آراء به دو گزینه برنامه های اقتصادی دولت و عدم حمایت از بورس و نیز تاکتیک های دلواپسان هسته ای اختصاص دارد. به گونه ای که حدود 43 درصد به گزینه چهارم رأی داده اند و بیش از 31 درصد نیز تاکتیک های دلواپسان هسته ای را دلیل اصلی افت شاخص کل و تداوم روند صعودی آن پس از توافق ژنو دانستند.

در همین ارتباط، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: دولت در حال حاضر عملاً نشان داده که برنامه مشخص و مدونی برای دوران پسا تحریم ندارد و از این رو سهامداران نیز با مشاهده بی برنامگی دولت برای دوران پس از حصول توافق نهایی از ورود به بورس و تزریق نقدینگی درآن پا پس کشیدند.

محمد علی احمدزاد اصل افزود: اگر چه بازار سرمایه از پتانسیل زیادی برای رونق و رشد برخوردار است اما به نظر می رسد تا زمانی که شرایط اینگونه پیش رود نمی توانیم بر صعود این بازار حساب باز کنیم.

وی در خصوص سایر عوامل اثر گذار بر روند منفی بورس پس از توافق هسته ای اظهار داشت: برنامه های اقتصادی دولت و عدم حمایت آن از بورس خود به عنوان عامل اثر گذار بر روند معاملات بازار سرمایه طی روزهای اخیر به شمار می رود که سایر عوامل همچون عدم افق سودآوری شرکت ها را در بر می گیرد. حال آنکه اعمال اثر منفی موردی همچون تاکتیک های دلواپسان هسته ای بر روند بازار سرمایه چندان متحمل نیست و این مورد نمی تواند اثر با اهمیتی بر معاملات این بازار اعمال کند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به عدم افق سودآوری شرکت ها اشاره کرد و ابراز داشت: این موضوع نیز به عدم وجود برنامه های مشخص اقتصادی دولت بستگی دارد. چرا که تاکنون مواردی همچون نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی، قیمت فروش فرآورده های نفتی، تعرفه گذاری قیمت فلزات اساسی و تعیین میزان بهره مالکانه به گونه ای که موجب اطمینان خاطر و اعتماد سرمایه گذاران شود توسط دولت تعیین تکلیف نشده و سهامداران و سرمایه گذاران نمی دانند که دولت چه برنامه ای برای این فاکتورهای اثر گذار بر وضعیت سودآوری شرکت ها و صنایع در نظر دارد و ابهاماتی در خصوص چشم انداز صنایع وجود دارد.

احمد زاد اصل در خاتمه به روند بازار سرمایه اشاره کرد و ابراز داشت: به نظر می رسد روند معاملات بورس در کوتاه مدت به همین منوال پیش رود، حال آنکه به طور قطع سرمایه گذاری در بورس طی بازه بلند مدت برای سهامداران بازدهی مناسب به ارمغان می آورد. چرا که اغلب دیدگاه سرمایه گذاری کوتاه مدت در بورس نگرش سفته بازان است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
ROMANIA
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
باسلام .توی بورس ما جند نفر پولشان را روی هم گذاشتندو با بعضی از حقوقی ها هماهنگ شده اند.عده ای از تازه واردین بورس را به هر طرف می کشانند وبزرگترین ضربه را همینها به بورس می رنند. چون تازه واردین را فراری می دهند در حالی که باید کمک حالشان باشند مثل امروز وبیمه زیانده وشاهد 60ت سود تا یکسال دیگر .حقوقی در شاهد فروشنده ودر وبیمه خریدار است شاهد 120وبیمه 125من نمیدانم چه بگویم
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
سلام بورس نیوز لطفا تحقیق کنید که ایا بورس رییسی دارد یانه ؟؟صاحبش کجاست و بگجا متوسل بشویم ؟؟؟سازمانی بااین همه وابسته چرا ....................