بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
کد خبر : ۱۵۲۳۶۷

به گزارش خبرنگار بورسخبرگزاری فارس؛ محمد فطانت رئیس سازمان بورس اوراق بهادر در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران حوزه بازار سرمایه ضمن ارایه گزارشی از عملکرد ارکان تحت نظارت این مجموعه در 4 ماه ابتدایی امسال گفت: از آغاز سال جاری تا کنون میانگین نسبت قیمت بر درآمدی (P/E) در بورس تهران به 5.5 مرتبه و در فرابورس نیز حدود همین رقم رسیده است. جمع کل دارایی‌های بورسی و فرابورسی بالغ بر 943 هزار میلیارد تومان است که 80 درصد آن از محل بدهی‌ها و 20 درصد نیز از محل حقوق صاحبان سهام تامین شده است.

همچنین ارزش بازار سهام در بورس تاکنون بالغ بر 281 هزار میلیارد تومان و ارزش بازار فرابورس بالغ بر 58 هزار میلیارد تومان است که در مجموع این عدد به رقم 340 هزار میلیارد تومان رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ارزش بازاری سهام در مقایسه با ارزش دفتری سهام شرکت‌ها به 1.7 مرتبه رسیده عنوان کرد: بر اساس داده‌های تاریخی و با کسر و حذف استهلاک دارایی‌ها از ارزش دفتری ملاحظه می‌شود که ارقام به دست آمده از بابت ارزش بازار سهام در مقایسه با ارزش جایگزینی شرکت‌ها با فاصله بسیاری مواجه است. به طوری که نسبت به قیمت دفتری شرکت‌ها فاصله 70 درصدی با ارزش جایگزینی شرکت‌ها مواجه هستیم که نشان دهنده وجود ظرفیت بالای شرکت‌ها از لحاظ بنیادی است.

وی در ادامه افزود: مجموع درآمدهای پیش‌بینی شده شرکت‌ها در بازار بورس از ابتدای سال جاری بالغ بر 247 هزار میلیارد تومان و سود پیش‌بینی شده در بودجه‌های برآوردی آنها بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان بوده است.

در عین حال پیش‌بینی درآمد شرکت‌های فرابورسی نیز از ابتدای امسال بالغ بر 67 هزار میلیارد تومان و سود خالص پیش‌بینی شده نیز مبلغ 8 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

فطانت از بازدهی نماگرهای بورسی سخن گفت و افزود: بازده کل شاخص بورس تهران از ابتدای امسال 7 درصد و در بازار فرابورس 17 درصد بوده است. در بورس کالا نیز ارزش معاملات آتی در 4 ماهه ابتدایی امسال بالغ بر 3 هزار و 800 میلیارد تومان و مجموع معاملات بورس کالا به جز آتی بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان بوده که در مجموع ارزش کل معاملات بورس کالا 15 هزار میلیارد تومان بوده است.

ارزش معاملات این بازار در دوره مذکور با کاهش 23 درصدی روبرو بوده که از محل کاهش معاملات پتروشیمی رخ داده است. در بورس انرژی نیز در مجموع ارزش معاملات این بازار طی 4 ماهه ابتدایی امسال بالغ بر 908 میلیارد تومان بالغ شد که از این رقم مبلغ 208 میلیارد تومان از محل اوراق مشتقه معاملات برق و نفت کوره محقق شده است.

رئیس سازمان بورس از راه‌اندازی سامانه کدال در ابتدای هفته آینده خبر داد و گفت: این سامانه با برخورداری از قابلیت‌های جدید فناوری و سازگاری با تمام مرورگرهای اینترنتی انطباق داشته و امکان جستجوی و آپلود پوشه‌ها و داده‌های اطلاعاتی شرکت‌ها را به نحو ساده‌تر برای همه ذینفعان بازار سرمایه ارایه می‌دهد.

در کدال جدید هر شخصی می‌تواند اطلاعات مورد نظر خود را ثبت کند و در عین حال از اطلاعات خود به صورت پیامک در تلفن همراه خبردار شود. این در حالی است که سامانه کدال قدیم نیز تا 3 ماه آینده برای کاربران در دسترس خواهد بود.

فطانت از لزوم رعایت اصلاحیه بند 6 سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی نیز سخن گفت و افزود: براساس این قانون مقرر شده بود نهادها و سازمان‌های عمومی و سایر شرکت‌های مشمول این بند ضمن ثبت خود در سازمان بورس گزارشات و اطلاعات مالی خود را ارایه دهند که امید است تا قبل از قرائت گزارش کمیسیون اصل 44 در صحن علنی مجلس این گزارش‌ها دریافت شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا با وجود تاکید دولت بر عدم دخالت مستقیم در بازار سرمایه و با وجود تاکید بر علاقه و حمایت از این بازار، سرمایه هوشمند هنوز برای ورود به این بازار تردید داشته و ریسک متغیرهای بنیادین اثرگذار در این بازار تا چه حد از سوی متولیان بورس پیگیری و حل و فصل شده است پاسخ داد؛ در بازار سرمایه به طور اعم عوامل اثرگذار متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آنها آثار متفاوتی را برجای می‌گذارند. هیچ گاه در بازار کارا نمی‌توان عنوان کرد که یک تغییر یا رخداد می‌تواند آثار ریسک‌های گذشته را حذف کند. درحال حاضر رفتار اغلب سهامداران بازار با بلوغ بیشتری نسبت به گذشته مواجه شده طبیعی است وقتی بتوانند در بازار تصمیم‌گیری کنند که آثار مالی ناشی از جمع‌بندی توافق هسته‌ای در تحلیل‌ها و صورت‌های مالی شرکت‌ها و صنایع بورسی آشکار شود.

وی ادامه داد: از جمله این موارد موضوع اثرگذار نقل و انتقال ارز و هزینه‌های بالای این موضوع در دوران‌ تحریم‌ها بوده که برطرف شدن آن می‌تواند آثار مهمی بر تولید و کاهش بهای تمام شده شرکت‌ها داشته باشد. طبیعی است که ریسک سیستماتیک بازار سرمایه با نهایی شدن و اجرای توافق هسته‌ای در یک جهت واضح کاهش می‌یابد و آثار عملی این توافق در بخش‌های اقتصادی و صحنه واقعی محقق می‌شود تا زمانی که این آثار برای سرمایه‌گذار هوشمند و برخوردار از تحلیل قابل لمس نباشد همچنان با احتیاط ابعاد مختلف را بررسی می‌کنند. علاوه بر این بازار سهام هم اکنون با عارضه «کم واکنشی» مواجه شده به طوری که هر اتفاق مثبت دیگری نیز در بازار رخ دهد آثار انتظاری در حد کمتری آشکار می‌شود این عارضه در یک دوره زمانی خود را اصلاح کرده و بازار راه خود را دوباره پیدا می‌کند.

همچنین شرایط اقتصادی کشور و موضوع کسری بودجه دولت، عدم ابلاغ بودجه‌های عمرانی‌، کاهش قیمت جهانی نفت و سایر کالاهای پایه نیز در یک تحلیل کلی بر بازار سهام اثرگذار است. با این همه معتقدم توافق هسته‌ای در صورت تحقق و اجرایی شدن آثار خوبی را برای اقتصاد و بازار سرمایه در بر داشته و فرصت‌های خوب بازار مورد شناسایی و استفاده قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول آرامش در بازار سهام را مهمترین دستاورد جمع‌بندی توافق هسته‌ای عنوان کرد و افزود: فعالان بازار سرمایه با توجه به تثبیت نرخ ارز در بازار از بزرگترین دغدغه خود مبنی بر تحریم مجدد خلاص شده و به یک آرامش نسبی از بابت این ریسک دست یافته است.

رئیس سازمان بورس از زمان از سر گیری عرضه‌های اولیه سهام نیز خبر داد و گفت: از شهریور ماه امسال با عرضه اولیه سهام شرکت‌های کوچک به روش بوک فیلدینگ یا ثبت سفارش برای اولین بار عرضه‌های اولیه با در نظر گرفتن حق انتخاب برای ناشران آغاز می‌شود. این موضوع به صورت اختیاری در دوره زمانی مشخص پیش خواهد رفت تا پس از برجای گذاشتن مزایای این روش در کلیت بازار، سایر اعضای اولیه نیز با همین روش ادامه یابد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید آباد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
سیستم من خرابه یا متن خبر درج نشده ؟ از صبح تاحالا بیشتر خبرها بدون متن بوده مگه میشه ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
تبریک میگم. واقعا خسته نباشید که بزرگترین قمارخانه دنیا را راه اندازی کردید. خاک بر سر امثال من که گول شماها رو میخوریم و چندرغاز پولی رو هم داشتیم را از دست دادیم تا حقوقی ها و دلالها پولدارتر بشن. به شرکتها هم لخاطر سودآوری هاشون تبریک میگم.
مردمي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
با سلام همه چي ارومه من چقدر خوشحالم.....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
خدایا این مدیر ها چرا استعداد شون رو گذاشتن تو زبان بازی . تا کی . باباجان این مملکت ماله شما هم هست . نکنید این کارها رو. جانم .عزیزم. ببیند احترام آلما ن ها بیشتره یا عراقی ها . احترام ژاپنی یا افغانها . کره جنوبی یا .... . دلیلش .مد یران مملکت اونهاست . درضمن اول احترام کارها یشان به خودشون میرسد. در کل انسان بالیاقت قابل احترام است .
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
آرامش؟!!!!!!!! دستاورد؟!!!!!!!!! نمیدونم توانایی تحلیل بازار را ندارید یا با درک معانی کلمات مشکل دارید یا هر دوی اینها؟!!! لابد از سر گیری عرضه اولیه در این شرایط که پس از سقوط بعد از توافق بازار برای چند روز بصورت دستوری در جا زد و در پی آن منجر شدن به تداوم سقوط قیمت سهام را هم مثلا "تدبیر صعودی بازار و شیرینی توافق هسته ای" مینامید؟!!!!!
كلاه قرمزي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
بازاري كه هر روز منفي است را شما ميگوييد ارامش؟!!!!
با داشتن چنين مديري ديگر از بورس چه توقعي ميتوان داشت.
تا زماني كه سياست دولت كنترل نقدينگي و كاهش مصنوعي تورم است به درامد در بورس نميتوان اميدوار بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
درارامش جیب ما رو خالی کردین .