بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
سیستم جدید با آدرس codal.ir در دسترس بوده و سیستم قدیم نیز با آدرس coda.ir/old تا سه ماه آینده قابل استفاده برای کاربران است. اما به تدریج سیستم جدید جایگزین خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۲۳۷۶
نویسنده :
کیوان فر

نشست خبری رییس سازمان بورس صبح روز جاری با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد و محمد فطانت ضمن ارایه گزارش عملکردی از معاملات شرکت های بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

کدال جدید در راه است

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، محمد فطانت در این نشست از راه اندازی سیستم جدید کدال با قابلیت های جدید آن خبر داد و اظهار داشت: سیستم جدید با تمام مرورگرهای موجود در بازار قابلیت انطباق داشته و امکان جستجوی بهتر و بارگزاری سریع و ساده تر اطلاعات را فراهم می کند. همچنین این سیستم در نرم افزارهای تحت سیستم ios و اندروید قابلیت استفاده دارد.

وی افزود: سیستم جدید با آدرس codal.ir در دسترس بوده و سیستم قدیم نیز با آدرس coda.ir/old تا سه ماه آینده قابل استفاده برای کاربران است. اما به تدریج سیستم جدید جایگزین خواهد شد.

نمایشگاه بورس برگزار می شود؟

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون عدم برگزاری نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه طی سال جاری و احتمال برگزاری آن تا پایان سال گفت: برگزاری نمایشگاه وظیفه سازمان نیست و باید به کانون ها و بخش های مردم نهاد واگذار شود؛ البته سازمان بورس و اوراق بهادار تمام حمایت های لازم را برای برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه انجام می دهد.

فطانت تأکید کرد که برگزاری نمایشگاه باید به کانون های کارگزاران و نهادهای سرمایه گذاری و سایر کانون های مرتبط با بازار سرمایه واگذار شود. بطوریکه انتقال تولیت نمایشگاه در جهت حمایت بازار است تا بتوانیم با توانایی بیشتری اقدام به برگزاری آن کنیم. گرچه با توجه به برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری خارجی بنا داشتیم برگزاری نمایشگاه در کنار این همایش برگزار شود.

انتشار سهام خزانه رفتار حقوقی ها را جبران می کند

وی در خصوص بهانه های حقوقی ها برای فروش پر حجم سهام و فعالیت کم رنگ آنها در بازار با وجود جلسات متعدد سازمان بورس با آنها به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: حقوقی ها طی دو هفته منتهی به توافقات هسته ای که بازار از روند رو به رشد برخوردار بود و رونق داشت، معادل 480 میلیارد توامن به صورت خالص سهام فروختند؛ اما بعد از دستیابی به توافق این مبلغ را دوباره در بازار جایگزین نکردند. این امر سبب شد حقیقی ها بیشترین فشار را متحمل شوند و بار سنگین تری را به دوش بکشند. رفتار حقوقی ها بعد از توافق منتهی به سکوت و کم بنیه بود. البته لفظ حقوقی مربوط به یک شرکت خاص نیست و ما دائماً با همه شرکت های حقوقی و سهامداران عمده و صندوق های بازنشستگی و شرکت های سرمایه گذاری بزرگ مراودات و جلسات متعددی داشتیم تا نقطه نظرات موجود را با یکدیگر تبادل کنیم. گرچه مذاکره با این حقوقی ها به معنای آن نیست که فروشندگان سهام آنها بوده اند؛ بلکه برخی شرکت ها از میان آنها هستند که در جلسات حضور دارند و نسبت به عرضه سهام اقدام می کنند.

وی ادامه داد: در این مدت نیز ما با آنها در خصوص راهکارهای بهبود شرایط فعلی بازار صحبت کرده ایم که اختلاف نظرهای زیادی نیز وجود دارد که به چه نحو باید این وضع مدیریت شود. از این رو امیدواریم به تبادل نظری برسیم که مشکلات ناشی از برخی رفتارهای حقوقی ها را برای همیشه حل کنیم.

فطانت تأکید کرد: گرچه در این روش ها، روش محدودیت آزموده و تجربه ای است که چندان جواب نداده و نتوانسته به رفع مشکلات کمک کند.وی همچنین به خبرنگار ما گفت: از جمله نکاتی که در شرایط فعلی رفیت جدیدی را در بازار سرمایه و جهت بهبود وضعیت آن ایجاد می کند انتشار اوراق خزانه است که آیین نامه آن مورد تأیید شورای عالی بورس قرار گرفته و بزودی اطلاع رسانی عمومی می شود. بر مبنای این تصمیم تمام ناشران مجازند تا 10 درصد سرمایه شرکت را به شرایط آنکه از 50 درصد سهام شناور آنها تجاوز نکند، به عنوان سهام خزانه استفاده کنند. البته این ابزار فاقد حق رأی در مجامع و دریافت سود نقدی و حق تقدم سهام بوده و استفاده از آن مبالغ مطلوبی را به بازار وارد خواهد کرد؛ بطوریکه با این ابزار حتی می توان نقض رفتار این مدت حقوقی ها را توسط ناشران جبران کند.

عارضه کم واکنشی چالش اصلی بازار

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به چرایی عدم واکنش مثبت بازار سرمایه به توافق هسته ای وین و حرکت عکس بازار پس از این اتفاق مهم گفت: در حال حاضر شاخص به واقعیت های بازار که با وضعیت شرکت ها و اقتصاد کلان و اتفاقات پیرامون آن در ارتباطاست، به خوبی واکنش نشان می دهد و این بزرگترین دستاورد بازار سرمایه است.اما تحلیل نوسانات شاخص وظیفه تحلیل گران و مشاوران سرمایه گذاری است که باید اظهارنظرهای خود را در این خصوص اعلام کنند و اظهار نظر اینجانب در این قضیه اظهار نظر شخصی تلقی می شود و جمع نظرات فعالان بازار راه مناسبی برای تحلیل مقاطع تاریخی است.

وی بیانیه وین را یک اتفاق مهم و بسیار مثبت برای بازار سرمایه دانست و با تأکید بر اینکه این بیانیه ظرفیت های بسیار بالایی را برای اقتصاد و به ویژه بازار سرمایه فراهم کرده است، گفت: باید این ظرفیت های بالقوه بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی به وضعیت بالفعل تبدیل شود. ضمن اینکه باید شاهد اجرایی شدن توافقات هسته ای باشیم تا ظرفیت های به وجود آمده باید به ظرفیت هایی که در داخل کشور و با اتکا به سیاست های اقتصاد مقاومتی داشتیم اضافه شود.

وی پیرامون علت اینکه آثار مثبت این توافق طی روزهای پس از صدور بیانیه مشترک در شاخص نمود پیدا نکرد، گفت: در این رابطه بایستی به چند نکته مهم توجه داشت؛ اول اینکه در زمان حصول توافق هسته ای در زمان برگزاری فصل مجامع بودیم، به طوریکه طی چهار ماه ابتدایی سال جاری 363 مجمع برگزار شد که 58 درصد مجامع یعنی 212 مجمع در تیرماه برگزار شد که از این تعداد نیز 169 مجمع شرکت های بسیار مهم و بزرگ در هفته آخر تیر ماه و روزهای 29 ، 30 و 31 برگزار شد در همین بازه نیز اتفاقات مهمی در برخی صنایع روی داد که بسیار مهم بود. به عنوان مثال در مجامع بانک ها برای تقویت بنیه بانک ها و افزایش حجم ذخایر مطالبات مشکوک الوصول که تصمیم مناسبی هم بود، تصمیماتی گرفته شد. بدین ترتیب طبق تصمیم بانک مرکزی سود شرکت های بانکی از حدود هشت هزار میلیارد تومان به 1600 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که به لحاظ سود تقسیمی بازار را با مخاطراتی مواجه کرد.چراکه کاهش سود تقسیمی ضربدرP/Eضربدر سهم بانک ها که 13 درصد کل بازار است یک پتانسیل برای کاهش شاخص بود.

وی به وضعیت سایر صنایع نیز اشاره کرد و گفت: معدنی ها با کاهش قیمت گندله و سنگ آهن مواجه بودند که آثار زیادی روی سود شرکت ها در پی داشت؛ برگزاری مجامع شرکت های پالایشی و به تنفس خوردن آن در کنار ارایه اطلاعات متناقض از عوامل بسیار اثرگذار بر این گروه بود که بازگشایی و توقف نماد شرکت های پالایشی را سبب شد. به طوری که در یک دستگاه ذیربط با انتشار اطلاعات جدید و بسیار اثرگذار در موضوع فـرآورده ها و نرخ نفت خام منجر به بسته شدن نمادمی شدند اما توسط همان دستگاه طی چند روز اطلاعات عکس می آمد که این ناهماهنگی ها در دستگاه ها از جمله عوامل اثرگذار در بخش معاملات و بنیادین شرکت های پالایشی بود.

وی با بیان این که هیچ گاه و در هیچ کجا به تک عامل بودن رشد بازار سرمایه و گره زدن آن به توافق هسته ای اشاره نکرده است، گفت: در بازار به معنی واقعی عوامل بسیار اثرگذار و متعدد و متفاوتی وجود دارد که هر کدام از این عوامل اثر خود را بر روی بازار می گذارد و هیچ وقت در یک بازار کارآ یک رویداد به تنهایی آثار قابل پیش بینی نخواهد داشت.

فطانت تأکید کرد: هر اتفاقی که در عمل بر پایه بیانیه توافق وین صورت بپذیرد، آثار عملی خود را بر بازار سرمایه اعمال خواهد کرد؛ چراکه بر اساس این بیانیه، نقل و انتقال پول به آسانی صورت خواهد گرفت و ارز با هزینه پایین تری محقق می شود که این موضوع می تواند کاهش هزینه تولید شرکت ها را در پی داشته وآثار مالی مثبتی را برای آنها به همراه بیاورد. بنابراین وقتی این اتفاق عملی شود، اثرگذاری توافق هسته ای بر بازار نمایان خواهد شد.

فطانت توافق هسته ای را عاملی مهم در کاهش ریسک سیستماتیک بازار عنوان کرد و گفت: گفت: با بیانیه وین آرامش به بازار سرمایه برگشته و در حال حاضر سهامداران از ریسک هایی همچون نوسان نرخ ارز و ایجاد تحریم های جدید نگرانی ندارند، اما آثار عملی این اتفاق باید در بخش های مختلف اقتصاد به واقعیت برسد تا آثار آن در بازار سرمایه دیده شود.

وی با بیان اینکه بازار دچار عارضه کم واکنشی شده، افزود: در شرایط فعلی سهامداران و سرمایه گذاران از بلوغ بیشتری برخودار شده ؛ اما بازار دچار عارضه کم واکنشی شده است. به طوری که هر اتفاق مثبتی به دلیل عارضه کم واکنشی موجود در بازار آثار کمتری را از خود آشکار می سازد، البته این کم واکنشی پس از مدتی اصلاح می شود. در این میان، کاهش قیمت نفت، کسری بودجه، عدم ابلاغ بودجه های عمرانی و پکیج کاملی از اتفاقاتی که در اقتصاد رخ داده است، باید به مرور برطرف شود که این توافق بعد از تحقق آن و البته با مدیریت خوب، فرصت های جدید را ایجاد کند. همچنین قیمت های جهانی فلزات، نفت ، طلا ، مس تاثیر خود را در شاخص و در وضعیت بنیادین شرکت ها منعکس کرده است.

کوچ سرمایه ها به سپرده های بانکی همچنان ادامه دارد

وی افزود: ضمن اینکه رکود در بازارهای رقیب چون مسکن، طلا، ارز نیز حاکم است و در حالی که تمام بخش های واقعی اقتصاد در رکود به سر می برند تنها فرصت سرمایه گذاری در بخش سیستم بانکی محقق شده است که این جای تعجب بسیار دارد که چگونه بخش واقعی نمی تواند سود خوبی را به سرمایه گذاران خود بدهد؛ اما سیستم بانکی تسهیلات 27 درصدی می گیرد و حتی با وجود دستورالعمل های متعدد همچنان در سیستم بانکی شاهد کاهش نرخ سود بانکی نیستیم و هنوز کاهش نرخ سود بانکی رعایت نمی شود.بطوریکه همچنان کوچ و مهاجرت پول به سیستم بانکی وجود دارد و باید دستگاه های مرتبط در این خصوص اقدامات مقتضی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه بازدهی 20 درصدی همراه با ریسک بورس برمبنای نسبت پی بر ای 5.5 واحدی فعلی در بازار باید با بازدهی 20 درصد سود بدون ریسک بانکی رقابت کند، عنوان کرد: در این رابطه سازمان بورس پیشنهاداتی را برای اصلاح نرخ سود بانکی ارایه داده که امیدواریم شورای پول و اعتبار با ملاحظات خود تصمیمات مطلوبی را اتخاذ کند؛ چراکه به صورت مشخص کفه بانک ها در مقابل کفه بازار سرمایه و بورس سنگین تر است.

عرضه های جدید با روش جدید

سخنگوی سازمان بورس از آغاز عرضه های اولیه از شهریور ماه با روش جدید خبر داد و گفت: عرضه اولیه به روش ثبت سفارش بوک بیلدینگ که روشی نوین است برای اولین بار از ابتدای شهریور ماه برای شرکت های کوچک با حق انتخاب طراحی شده است. از ابتدای شهریور ماه به صورت اختیاری شرکت های کوچک می توانند در خصوص عرضه اولیه از روش قدیمی یا روش جدید که همان ثبت سفارش است استفاده کنند. در همین راستا جلساتی برای آشنایی با مزایای این روش با حضور ناشرین برگزار خواهد شد و پس از پشت سرگذاشتن دوره آزمایشی، عرضه اولیه به روش ثبت سفارش انجام می گیرد.

برنامه های سازمان بورس برای دوره پسا تحریم

فطانت در خصوص برنامه های تدوین شده برای دوره پساتحریم گفت: در حال حاضر برنامه‌هایی توسط بخش‌های اجرایی کشور ارائه شده که طبیعتا آثار خود را بر بازار سرمایه خواهد داشت اما به صورت مشخص بازار سرمایه برنامه بسیار مدونی در این خصوص دارد که به مرحله اجرا در خواهد آمد.یکی از برنامه‌های سازمان بورس در دوره پساتحریم، جذب سرمایه‌گذار خارجی و ارائه مجوز به نهادهای خارجی در بازار سرمایه است به طوریکه سازمان برنامه مشخصی در قالب openup ارائه خواهد داد البته تحقق آن به زیرساخت‌های نرم‌افزاری نیاز دارد تا بتوانیم سرمایه‌گذاران خارجی را به صورت آنلاین در بازارهای اولیه و ثانویه مشارکت دهیم.

فطانت به برنامه سازمان بورس برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اقتصاد ایران توسط بسیاری از تحلیلگرانی که این کشور را مورد تحلیل قرار می‌دهند قرار است جزو یازده کشوری که دارای نرخ رشد اقتصادی بالا هستند رتبه‌بندی شود. علاوه بر اینکه تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد که می‌تواند بازار سرمایه را به عنوان بازاری پرپتانسیل مورد توجه قرار دهد اما بازار ما کم‌عمق بوده و حجم آن محدود است و در صورتی که نظارت کامل روی آن صورت نگیرد می‌تواند مخاطرات زیادی را ایجاد کند بنابراین بعد از فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، اولویت ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بخش اوراق و بازار اولیه است. گرچه طی این مدت سرمایه‌گذاران خارجی تنها بازدیدهایی را داشته اند اما تفاهمنامه رسمی در این خصوص به امضا نرسیده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
واکنش به چی؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
اینها درست و سخنان سنجیده ای است ولی کار اساسی برای رشد بورس پایین اوردن نرخ خوراک و بهره مالکانه است
اماندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
طبق نظرسنجی ها و از برایند رفتار بازار سهام چنین نتیجه گیری شد : 70درصد از حقیقی ها فقط و فقط

منتظر یک بار رشد شارپی بورس هستند تا بتوانند با زیان کمتر برای همیشه از این بازار فرار کنند و هرگز

برنگردند. بهمین خاطر می بینیم دولت با تمام قوا سعی میکند که هرگز چنین اتفاق و اقبالی به سهامداران

رو نکند.و هرگز چنین سرمایه هنگفت ومفتی ( سرمایه سهامداران) را بدون پرداخت سود که حتی میتواند

کمتر از اصل پول را به صاحبش برگرداند از دست بدهد.

والا چرا با این همه اخبار مثبت اوضاع بورس باید اینطور باشد!؟
ناشناس
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
این هم حرفی است و مطلب تازه و جالب اتفاقا همینطور هم هست
جلوگیری از فرار سرمایه و قفل کردن سهامدتران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
شما وظیفه دارید پیگیر نرخ خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه معادن باشید.این بلاتکلیفی تا کی؟
متنفر از اصولگرایان
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
فراموش کردید می خواست مشکل پالایشگاهیها را حل کند زد چشم همه را کور نمود.
رضا
UNITED ARAB EMIRATES
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
اصلا این تفکیک بورس به حقیقی و حقوقی کار درستی است؟
ایینستین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
من جوابی که به اقای رییس بورس میدهم این است که ثابت کنید که واقعا به بورس اعتقاد دارید انچه که ما تاکنون کاملا عکس ان را مشاهده می کنیم با تشکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
چیزی که برای من جالب هست این هست که برای اینکه حساب هایتان در خارح کشور دوباره فعال شوند شبانه روز تلاش کردید تا توافق انجام شود ولی این همه سهامداران بیچاره که جزیی از این ملت هستند ضرر کردند و حتی تا دم سکنه و مرگ پیش رفتند و لی اعتنایی نکردند پس شما عملا به بورس اعتقادی ندارید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
اين كاره نيستي
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
چرا این دوستان در مورد پالایشگاهها و نرخ خوراک و بهره مالکانه هیچ کاری نمی کنند؟ چرا هیچ خبری نمی دهند و چرا همه را بلاتکلیف گذاشته اند؟
نیکمنشی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
آقا فقط بگم داغون شدیم رفت.خدایی تصمیمات نادرست شما خیلی موثر بود.
مرتضی اراک
-
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸
من هم با نظر دوستمون اماندا موافق هستم
تلخ کام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
انتشار خزانه روی سهام قندی اثر میذاره؟؟؟؟؟؟
قنداصفهان بعد مجمع خریدم 500 الان 214.
زهرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
اعتماد از سهامداران حقیقی رفته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱
این نسخه جدید کدال نیست. همان نسخه قبلی است و فقط صفحه اول که اطلاعیه های منتشر شده رو نشون میده بصورت responsive طراحی شده تا تو موبایل خودش رو فیت صفحه کنه.
کل این کار 4 ساعت بیشتر زمان نمیبره

گنجشک رنگ شده رو جای قناری جا نزنین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
لطفا سازمان بورس و سابر نهادها بررسی کنند که اگر این اقدام حقوقی ها در جهت تخریب دستاوردهای دولت در مذاکرات و یا مخالفت با برنامه های سازمان بورس و یا به دنبال مسائل سیاسی هستند بشدت با انها برخورد شود