بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
زمان بندی توافق به گونه ای است که از اوایل سال میلادی آینده اثرات واقعی خود را بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؛ بنابر این تا آن زمان انتظار تغییرات بنیادین در وضعیت شرکت ها دور از ذهن است و لذا احتمال می رود روند فعلی تا آن زمان ادامه داشته باشد.
کد خبر : ۱۵۲۳۹۴
نویسنده :
یارمحمدی

مذاکرات هسته ای حدود 23 ماه به طول انجامید و طی این مدت، ضرب الاجل های مختلفی برای حصول توافق تعیین شد. سرمایه گذاران نیز قبل از هر ضرب الاجل، به امید اعلام توافق هسته ای خرید کرده و با اعلام تمدید مذاکرات نا امید شده و اقدام به فروش می نمودند.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری کاتوز آرمان پارس ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز گفت: در این بین دو اتفاق پیش آمد، ابتدا اینکه بهای تمام شده سهام در پرتفوی سرمایه گذاران افزایش یافت و دوم اینکه فرسایشی شدن مذاکرات، اهمیت آنرا کاهش داد. به همین دلیل اغلب سهام موجود در بازار، پتانسیل رشد خود را قبل از توافق وین و طی ضرب الاجل های قبلی بالفعل کرد و جایی برای رشد باقی نگذاشته بودند.

نادر بوالحسنی در ادامه افزود: از سوی دیگر کمبود نقدینگی در اغلب شرکت ها از جمله شرکت های هلدینگ و سرمایه گذاری باعث شد تا این سهامداران پس از قطعی شدن توافق دیگر امیدی به حرکت هیجانی بازار نداشته و اقدام به فروش سهام خود به منظور تأمین نقدینگی نمایند.

ساختار توافق انجام شده نیز در این امر بی تأثیر نیست، ساختار توافق به گونه ای است که در صورت اجرای به موقع برنامه زمان بندی شده، اثرات واقعی خود بر اقتصاد ایران را از ابتدای سال میلادی آینده خواهد گذاشت، بنابراین سرمایه گذاران پس از پشت سر گذاشتن یک دوره هیجانی، منتظر دریافت اخبار تحولات واقعی اقتصادی هستند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص روند فعلی بورس گفت: طبق آنچه گفته شد، زمان بندی توافق به گونه ای است که از اوایل سال میلادی آینده اثرات واقعی خود را بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؛ بنابر این تا آن زمان انتظار تغییرات بنیادین در وضعیت شرکت ها دور از ذهن است و لذا احتمال می رود روند فعلی تا آن زمان ادامه داشته باشد.

در صورت برگشت روند، ورود سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد و هدایت آن به سمت بخش های سودآور و همچنین بهبود نقدینگی مناسب می تواند روند صعودی بورس را تثبیت کرده و به آن تداوم بخشد، البته در این میان از رفتار سرمایه گذاران نباید غافل شد، سرمایه گذاران نیز باید هوشیارانه و بر مبنای تحلیل اقدام به معامله کنند تا بازار منطقی و همراه با تغییرات واقعی اقتصادی رشد کند و دچار رفتار هیجانی شود.

بوالحسنی با اشاره به عملکرد سه ماه نخست سال جاری شرکت ها عنوان کرد: عملکرد سه ماه اول سال جاری اغلب شرکت های بازار سرمایه نشان دهنده رکود گسترده در اقتصاد ایران است، مشکلات سرمایه در گردش، کاهش تولید و فروش و کاهش تقاضا برای محصولات و خدمات کاملاً مشهود می باشد. علاوه بر این اولین بودجه شرکت ها برای سال 94 زمانی روانه کدال شد که قیمت نفت در ماه اخیر و همچنین اوضاع بد اقتصادی چین، کالاهای اساسی را تحت تأثیر قرار داده و بر شرکت ها مهم بازار سرمایه ایران که عمدتاً از قیمت های جهانی تأثیر می پذیرند اثر منفی داشته است.

وی تأکید کرد: این موارد در کنار مشکلات جدی صنعت بانکداری، احتمال محقق نشدن خواسته شرکت های پتروشیمی در خصوص نرخ خوراک همچون شرکت های پالایشگاهی، نشان از سال سخت برای اقتصاد ایران و بازار سرمایه دارد.

بوالحسنی در خاتمه اظهار داشت: به طور کل سال جاری را نمی توان سال پر رونقی برای بازار سرمایه ایران قلمداد کرد و بر این اساس نمی توانیم انتظار گزارشهای مطلوبی برای سه ماهه دوم یا سوم شرکت ها نیز داشته باشیم. اگر بخواهیم نگاهی خوش بینانه داشته باشیم، می توانیم سال 94 را پایان دوران سخت رکود و در واقع نقطه عطف اقتصادی در نظر بگیریم و انتظار داشته باشیم با اجرا شدن توافق و رفع تحریم ها، شرایط کلی اقتصاد کشور در سال آینده برای فعالیت بنگاه ها مطلوب تر باشد و این تغییر شرایط برای بازار سرمایه نیز اثر مثبتی به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
حالا به فرض محال هم که سرمایه گذاران خارجی هم امدند و اقتصاد هم بالاخره رشد کرد
ایا حسادت ها دزدی ها خواهند گذاشت که ملت و سهامداران منتفع شوند اخه چرا اصل ماجرا را نمیینید اقایان کارشناس من این را بارها گفته ام تا فرهنگ سازی نشود و این ملت خود را تغییر ندهند همین اش و همین کاسه بفهمید لطفا هرچند که میدانم نخواهید فهمید و باز این کارشناسی ها خواهیدکرد و دور تسلسل در ایران
بابک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
باسلام مردم ایران زمین دورد سهام کطبس وسهام کمنگنز را از دست ندید چون که می گند با یکی از کشورهای اورپای قراردا د بسته است
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
به نظرمن قیمت سهام درماههای اینده به علت روندامیدوارانه شرکتهای بزرگ درآینده روندسعودی راطی خواهدکرد.
ناشناس
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
واقعا متاسفم به خاطر این همه ساده اندیشی و اینکه هنوز متوجه نشده اید که ماجرا از چه قرار است ما که فرار کردیم
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸
معمولا بازار بورس زمانی رشد میکند که سرمایه گزاران حقیقی خرد خسته و نامید میشوند و عطای بورس را به لقایش میبخشند. (شرایط کنونی) و معمولا زمانی بورس سقوط میکند که زنان خانه دار هم حرف از سرمایه گزاری در بورس میکنند(دی ماه 92)