بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
کد خبر : ۱۵۲۴۱۳
  • رفت و آمد برندهای سرشناس جهان، ظاهرا چینی‌ها را به جبران بدقولی وادار کرد
  • به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از شهروند، رفت و آمد غول‌های تجاری جهان به تهران همچنان ادامه دارد. آخرین خبرها حاکی از آن است که فردا غول نفتی ایتالیا به ایران می‌آید. ENI ایتالیا سه‌شنبه به همراه فدریکو گویدی وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا به ساختمان وزارت نفت می‌آید تا برای بازگشت به ایران گفت‌وگو کند. علاوه بر این مدیران ارشد چند شرکت بیمه، بانک، دارویی و خودروسازی هیأت عالیرتبه ایتالیایی را همراهی می‌کنند. در شرایطی که شمار رفت و آمدهای تجاری به تهران شدت گرفته و بهترین برندهای جهان برای دستیابی به بازار ایران رقابتی تنگاتنگ
    از سر گرفته‌اند چینی‌ها به کار خود در پروژه‌های نفت و گاز ایران شتاب قابل‌توجهی داده‌اند تا سابقه بدقولی‌های تحریم میادین نفتی ایران را از دست آنها خارج نکند.
    علی‌اکبر فرازی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اعلام خبر حضور غول‌های ایتالیایی در تهران گفت: مدیران ارشد شرکت‌های بیمه ساچه، بانک‌های معتبر، شرکت‌های خودروسازی، داروسازی، شرکت نفتی انی (ENI) و شرکت‌هایی که در زمینه آب، نیرو، انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت دارند با یک هیأت بلندپایه ایتالیایی سه‌شنبه به تهران می‌آیند تا در حاشيه گفت‌وگوهای سیاسی در نشست اقتصادی با همتایان ایرانی خود
    شرکت کنند.
    فرازی با تأکید بر این‌که اتاق بازرگانی ایران روز چهارشنبه این هفته میزبان این هیأت عالیرتبه تجاری ایتالیایی است، تأکید کرد: به‌طور طبیعی این کشور به دنبال تحکیم و گسترش وضع اقتصادی خود در ایران است اما این موضوع بدان معنا نیست که بازار ایرانی برای واردات هر نوع کالا باز است زیرا ایران در شرایط فعلی بر حضور شرکت‌های معتبر کارآفرین و سرمایه‌گذار و شرکت‌هایی که دارای تکنولوژی پیشرفته هستند، تأکید دارد.
    اما در رأس این شرکت‌ها غول نفتی ENI قرار دارد که پیش از این در اردیبهشت ‌سال‌جاری به بیژن زنگنه وزیر نفت ایران از اشتیاقش برای حضور در ایران گفته بود.
    حالا شرکت ENI ایتالیا که سابقه حضور در صنعت نفت ایران را داشته و در پروژه‌هایی مانند توسعه فازهای ٤ و ٥ پارس‌جنوبی و میادین نفتی دارخوین مشارکت کرده، قصد جدی دارد که با رفع تحریم، به بازار ایران بازگردد. ENI که در دوران تحریم با چند محموله نفتی به‌عنوان پول بدهی، ایران را ترک کرده بود حالا با چند بار اعلام تمایل برای بازگشت به ایران، رسما وارد تهران می‌شود تا مقدمات حضور خود در بخش‌های بالادستی صنعت نفت و پتروشیمی ایران را فراهم کند.
    حالا جذابیت صنعت نفت و گاز ایران برای بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان باعث شده است که چینی‌ها بیشتر از گذشته نگران بدقولی‌هایشان به ایران باشند. براساس خبرهای منتشر شده آنها نه‌تنها قصد دارند تا سرعت کار خود را در فاز یک توسعه میدان نفتی یادآوران افزایش دهند بلکه در اظهارنظرهای مختلف از برنامه‌شان برای آغاز کار در فاز دوم میدان یادآوران سخن به میان آورده‌اند.
    قرارداد توسعه فاز اول میدان مشترک نفتی یادآوران که یکی از میادین منطقه غرب کارون و مشترک با میدان سنباد عراق است در آذرماه ‌سال ٨٦ بین شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) به‌عنوان کارفرما و شرکت ساینوپک چین با ارزشی معادل ٢‌میلیارد دلار به امضا رسید. این قرارداد برای تولید روزانه ٨٥‌هزار بشکه در فاز اول و نیز حدود ١٠٠‌هزار بشکه در روز در فاز دوم در قالب بیع متقابل بسته شد. با وجود آن‌که چینی‌ها پس از آغاز کار در این پروژه در مردادماه‌ سال ٨٧ وعده داده بودند که فاز اول این طرح را ١٧ تیرماه ٩٢ یعنی در مدت ٥٩ ماه به مرحله بهره‌برداری برسانند، خلف وعده کردند. بدقولی چینی‌ها با وجود تأکید زنگنه تا‌ سال ٩٢ به طول انجامید و تولید نفت ایران را از این میدان تنها به ٢٥‌هزار بشکه در روز رساند. با تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از سال ٢٠١٠ شرکت‌های نفتی چین که از مجازات‌های آمریکا می‌ترسیدند روند کار خود را در پروژه‌های محوله کند کردند.
    حالا با توافق هسته‌ای ایران چینی‌ها که بیمناک از دست رفتن منافع نفتی‌شان هستند و حضور رقبای ایرانی را پررنگ‌تر احساس می‌کنند به کار خود شتاب قابل‌توجهی داده‌اند. همچنین براساس گزارش رویترز شرکت ساینوپک و شرکت ملی نفت ایران مذاکرات برای توسعه فاز دوم یادآوران را آغاز کرده‌اند که معلوم نیست با وجود رقبای قدرتمند بین‌المللی مذاکرات چینی‌ها چه سرنوشتی پیدا کند. با این حال یک مقام ساینوپک برای دلجویی از ایرانی‌ها می‌گوید: زمانی که ایران از تحریم‌ها رها شود به دنبال استاندارد‌های اروپایی و آمریکایی در ساختتأسیسات و خدمات خواهد بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر