بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
کد خبر : ۱۵۲۴۶۱

قدس انلاین – سعید کوشافر: طی ماههای گذشته قیمت طلا تنها روند نزولی را تجربه کردو این درحالی بود که طی ماههای گذشته نیز افت وخیز طلا درنهایت به افزایش قیمتهای مقطعی واندک خلاصه شده بود، این همه درشرایطی است که قطعا بخاطر دارید روزهایی را که طلا و سکه ساعت میزدندو صفهای طویل شبانه مقابل دربانکها برای دریافت سکه دولتی شکل میگرفت.

اکنون دیگر نه از ان صفها خبری است ونه از افزایش قیمت ساعتی ولحظه ای سکه و طلا ؛ بازار درشرایطی قرار گرفته که مردم به اندازه نیازشان میخرندو دیگر کمتر کسی را میتوان یافت که بخواهد با سکه بورس بازی کندو درامد کسب نماید.

درعین حال هنوز هم مردم طالبند بدانند اینده بازار طلا چه خواهد شد و دراینده شاهد افزایش یا کاهش قیمتها هستند و این درحالی است که پیش بینی بازار طلا کاربسیار دشواری است و علاوه بر قیمت جهانی طلا به چند مولفه دیگر درکشورمان ازجمله قیمت دلار وابسته است که همین مساله پیش بینی ها را دشوار تر میکند.

***تداوم کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی

قیمت طلا به علت خبر افزایش نرخ بهره در آمریکا و عدم رغبت برای خرید در بازار به مرز 1000 دلار رسید.

به گزارش رویترز، قیمت طلا برای هفتمین جلسه متوالی در 8 جلسه گذشته کاهش یافت که نشان‌دهنده تداوم فشار کاهشی بر این فلز پس از شدیدترین کاهش در تقریبا 2 سال گذشته است.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود کاهش‌های بیشتری با توجه به چشم‌انداز تیره تقاضا رخ دهد.

افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا، جذابیت طلا به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری را کاهش داده است و بیشتر فروشندگان را به فروش تشویق کرده است. ذخایر گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان، بیشتر کاهش یافت و به کمترین رقم از سال 2008 رسید.

مارک تو تحلیلگر بازار در این رابطه گفت، «روند کاهشی طولانی‌مدت هنوز پابرجاست و مردم بیشتری در حال فروش هستند.»

وی افزود، ما شاهد هیچ عامل افزایشی نیستیم. ما شاهد یک بحران سیستماتیک که بتواند مردم به سمت خرید طلا سوق دهد، نیستیم.

دراین حال پایگاه خبری بلومبرگ اعلام کرد، بهای طلا در بازار کامکس نیویورک پایین آمد و می رود تا در پایان دهمین روز کاهش قیمت خود در روز جاری، طولانی ترین دوره افت قیمت از سال 1996 را تجربه کند.

کاهش قیمت طلا در روز جاری پس از ان اتفاق افتاد که بانک بین المللی گلدمن ساچز آمریکا پیش بینی کرد، قیمت طلا کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

از زمانی که بانک مرکزی آمریکا خود را برای افزایش نرخ بهره آماده می کند، قیمت طلا رو به کاهش گذارده است. افزایش نرخ بهره موجب گرانتر شدن دلار و کاهش جذابیت طلا می شود.

جفری کری رییس بخش تحقیقات کالا در بانک گلدمن ساچز واقع در نیویورک گفت: قیمت طلا می تواند به برای نخستین بار از سال 2009، به کمتر از یک هزار دلار در هر اونس کاهش یابد.

همچنین کارشناسان اقتصادی بازار هند اعلام کردند:کاهش 4 درصدی قیمت طلا این کشور در 5 سال گذشته بی سابقه بوده است .

این کارشناسان، فروش طلا از سوی چین،اعمال محدودیت بر واردات طلا،افزایش موجودی طلای داخلی و افزایش قیمت دلار از جمله دلایل کاهش قیمت طلا عنوان شده است.

روزنامه بیزینس استاندارد نیز درگزارشی با اشاره به کاهش 4 درصدی قیمت طلا درهند نوشت قیمت طلا در بازار های جهانی به پایین ترین میزان خود در 5 سال گذشته رسیده است .

به نوشته این روزنامه، قیمت هر اونس طلای استاندارد در بازارهای جهانی روز دوشنبه به زیر 1100 دلار سقوط کرد.

چین اعلام کرد که حدود 604 تن طلا را به ذخایر ارز خارجی خود اضافه کرده و گزارش ها نیز حاکی از فروش 33 تن طلا از سوی این کشور در بازار شانگهای حکایت دارد.

***چرا قیمت جهانی طلا در حال کاهش است؟

پایگاه خبری مارکت واچ آمریکا در تحلیلی به قلم دیوید ویدنر، موضوع کاهش قیمت طلا را مورد بررسی قرار داد و پیش بینی کرد که افزایش احتمالی قیمت طلا در آینده، به اندازه گذشته نخواهد بود.

طلا نوعی پول آنالوگ (قابل قیاس) است. دولت ها طلا نگهداری می کنند. بانک برای امنیت و اطمینان، طلا نگهداری می کند. طلا در میان فلزات گرانبها، از همه ارزشمندتر است. سرمایه گذاران نیز وقتی بازارها و اقتصادها سقوط می کنند و ارزش پول کاهش می یابد، برای ایمنی و حفظ ارزش دارایی خود طلا نگهداری می کنند.

اما، طلا در مقایسه با رکورد قیمت خود در بحران مالی سال 2011، تقریبا 40 درصد کاهش پیدا کرده و قطعا روند بلندمدت به نفع افزایش قیمت طلا نیست.

طلا همیشه کالای مورد علاقه جمعیت حاشیه ای بوده که به دولت ها، بانک های مرکزی، سیاستمداران و سیستم مالی اطمینان ندارند. این جمعیت، خرید و فروش زیادی را موجب می شود و هیجان زیادی را بوجود می آورد. در حقیقت، حباب قیمت طلا را اینها بوجود می آورند، کسانی که روی یک کالا سرمایه گذاری نمی کنند، بلکه براساس یک سیستم حدس و گمان سرمایه گذاری می کنند.

بخش ناراحت کننده این است که طلا همیشه قماری بوده که درآمد آن کمتر از پولی است که وسط گذاشته می شود. تصور بر این است که طلا از ارزش دارایی در برابر تورم محافظت می کند، اما نمی کند. تصور بر این است که طلا ارزشش را از دست نمی دهد، اما می دهد و درست به همین دلایل است که تصور می شود، طلا، پول غایی است، اما نیست.

بری ریتولتز یک مدیر سرمایه گذاری می گوید: طلا هیچی نیست.طلا به زحمت یک کالای مفید است. اگر طلا دارای انگیزه های حقیقی قابل توجهی بود، در سراسر جهان در خزانه ها نگهداری نمی شد اما ما آن را معامله می کنیم.

گلد باگ ها یا معامله گرانی که به امید سود بردن از افزایش یا کاهش قیمت در آینده، این فلز گرانبها را خرید و فروش می کنند، تاریخ را نادیده گرفته اند. در قرن گذشته، طلا در سقوط اقتصادی سال های 1915 تا 1920، 1941، 1947، 1951تا 1966، 1974 تا 1976، 1981، 1983 تا 1985، 1987 تا 2000 و 2008 ، دست کم در نیمی از موارد، حبابی شده و حباب آن ترکیده است.

در حقیقت در دوره های سقوط اقتصادی است که بازار دچار هیجان زیاد می شود. وگرنه، چه کسی است که بخواهد هنگامی که شاخص بازار سهام رو به رشد است یا قیمت مسکن در حال افزایش است، طلا بخرد؟

بازار کنونی طلا نیز از گذشته متفاوت نیست. سهام در بالاترین سطح خود نگهداری می شود. نرخ های بهره احتمالا قبل از پایان سال افزایش می یابند اما از سوی دیگر، طلا با کاهش تقاضا و کاهش قیمت روبرو است.

آنچه متفاوت است، این است که قیمت طلا تا کجا پایین می آید و تا کی این کاهش می تواند ادامه پیدا کند.

از آنجا که عدم اطمینان و ریسک در جهان ما اینک بیش همیشه است، طلا از رقابت بیشتری برخوردار است و پول های مجازی مانند بیتکوین (پول دیجیتالی که از طریق آن معاملات بدون نیاز به بانک مرکزی انجام می شوند)، با طلا رقابت می کنند.

بازار بیتکوین خود به عنوان جانشینی برای بازارهای پول و نیز به عنوان سپری در برابر تورم، مشتری جلب می کند.

ارزش بیتکوین، مانند طلا، براساس اعتماد خریدار تعیین می شود نه چیز دیگر.

اما این بدان معنی نیست که خرید و فروش طلا از بین می رود، بلکه رقابت بیشتری بوجود می آید و در نهایت، همه سود را به ایمنی ترجیح خواهند داد.

وقتی چرخه می چرخد، بار دیگر روز افزایش قیمت طلا فرا خواهد رسید. اما به دلیل ظهور جانشین ها، افزایش قیمت طلا دیگر چشمگیر نخواهد بود.

دراین حال شبکه خبری سی.ان.بی.سی آمریکا اعلام کرد، با کاهش قیمت طلا به کمترین سطح آن در 5.5 سال گذشته، افت بهای این فلز ادامه پیدا کرد. تحلیلگران هشدار دادند، قیمت طلامی تواند خیلی زودتر از پیش بینی های اخیر و ظرف چند هفته،به یک هزار دلار در هراونس کاهش یابد.

دیوید ویلسون مدیر بخش تحقیقات و استراتژی طلا در بانک سیتی آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.بی.سی این کشور، گفت: در حالی که پیش بینی می شود بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر(شهریور) اقدام به افزایش نرخ بهره کند، فکر می کنم قیمت طلا به ویژه در ماه های آینده کاهش بیشتری پیدا کند.

وی افزود: فکر می کنم، به راحتی می توان ظرف دو ماه آینده شاهد افت قیمت طلا به کمتر از یک هزار دلار در هر اونس بود.

دیوید مگر تحلیلگر بازار در این باره گفت: «ما شاهد کاهش شدید در بازارهای اوراق قرضه بودیم. ما با از دست رفتن برخی از افزایش‌های اولیه دلار مواجه شدیم.»

سیمونا گامبارینی تحلیلگر کپیتال ایکانومیست در این باره گفت: «در کوتاه‌مدت، احساس سرمایه‌گذاران عامل اصلی تاثیرگذار بر بازار خواهد بود... اکنون به نظر می‌رسد که فدرال رزرو نرخ بهره بانکی را در سال جاری افزایش دهد، احتمالا ماه سپتامبر... و سرمایه‌گذاران در حال حاضر این را در تصمیم‌گیری‌های خود نشان می‌دهند. حس آنها بیشتر کاهشی است.»

همچنین رویترز درباره دلایل کاهش قیمت طلا نوشت فدرال رزرو آمریکا نشست دو روزه خود را از روز پنج‌شنبه آغاز می‌کند که احتمال زیادی برای تصمیم‌گیری افزایش نرخ بهره در آمریکا وجود دارد. به این دلیل سرمایه‌گذاران همچنان منتظر تصمیم فدرال رزرو هستند و کمتر اشتیاق به خرید طلا دارند.

جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا بارها اعلام کرده است که با وجود نشانه‌های تقویت اقتصادی در آمریکا می‌توان نرخ بهره را در این کشور که سالهاست در محدوده صفر باقی مانده است، افزایش داد،‌طی‌ ماه‌های گذشته به رغم اظهارات این مقام مسئول افزایش نرخ بهره در این کشور عملی نشده است.

جانت یلن در آخرین اظهار خود از نزدیک بودن زمان افزایش نرخ بهره خبر داده بود که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند این افزایش وعده داده شده در نشست روز پنج‌شنبه محقق می‌شود.

به گزارش رویترز کاهش ارزش سهام در کشور چین که چندین روز کاهشی را طی می‌کند و به کمترین میزان از سال 2007 رسیده است نیز عاملی برای کاهش تقاضای این فلز گرانقیمت شده است.

به هر حال همه این عوامل دست به دست داده‌اند تا امروز قیمت فلز زرد به کمترین میزان از سال 2010 تاکنون افت کند.

بانکHSBCپیش‌بینی کرده است:«قیمت طلا همچنان تحت فشار باشد و تا محدوده هر انس هزار دلار یعنی 100 دلار کمتر از قیمت کنونی هم نیز احتمال افت دارد»

***پیش بینی کاهش قیمت طلا به 350 دلار

درعین حال پایگاه خبری مارکت واچ آمریکا نوشت، دو نویسنده یک مطالعه برجسته می گویند، کاهش قیمت های طلا تازه شروع شده و قیمت طلا می تواند تا 350 دلار در هر اونس نیز کاهش یابد.

کلود ارب مدیر سابق صندوق سرمایه گذاری تی.سی.دبلیو و پروفسور کمپبل هاروی استاد دانشگاه دوک آمریکا که در اواسط سال 2012 ، مقاله ای با عنوان معمای طلایی منتشر کردند، معتقدند؛ اگرچه سفته بازان بازار طلا، آنها که به امید افزایش قیمت در آینده، دست به خرید می زنند، تازه در ماه گذشته، کاهش بیش از 100 دلار در هر اونس طلا را تجربه کرده اند، لیکن باید خود را برای افت بیشتر قیمت آماده کنند.

آن زمان که مقاله معمای طلایی منتشر شد، بسیار بعید به نظر می رسید که طلا پس از 12 سال افزایش قیمت، وارد منطقه ای شود که در آن سرمایه گذاران تا مدت های مدیدی به افزایش قیمت بدبین گردند و بازار طلا به اصطلاح، خرسی شود.

ارب هفته گذشته به مارکت واچ گفت، اینک باید احتمال کاهش طلا تا 350 دلار در هر اونس را در نظر گرفت.

براساس پیش بینی ارب بر دو محور استوار بود. نخست، قیمت منصفانه طلا که اکنون براساس فرمول پیشنهادی ارب و هاروی در مقاله مشترکشان، 825 دلار است. دوم، این احتمال که وقتی قیمت طلا به این سطح تنزل کند، افت قیمت از این سطح نیز فراتر رفته و به سطوح بسیار کمتری می رسد. ارب حساب می کند که اگر قیمت طلا به همان اندازه ای که در اواسط دهه 1970 و اواخر دهه 1990 کاهش پیدا کرده بود، از قیمت منصفانه کمتر شود، هر اونس طلا به قیمت حدودا 350 دلار در هر اونس معامله خواهد شد.

ارب از پنج مرحله معروف گریف برای مشخص کردن جایی که هم اکنون بازار طلا قرار دارد استفاده می کند. این مراحل عبارتند از انکار، عصبانیت، چانه زنی، پریشانی و پذیرش.

وی می گوید، جامعه سفته بازان طلا هم اکنون در مرحله چانه زنی هستند.

وی گفت، در اواسط سال 2012، سفته بازان طلا در فاز انکار بودند. پیش بینی قیمت 800 دلار در هر اونس طلا توسط وی و هاروی، آن زمان تقریبا به طور کامل با تردید مواجه شد و هیچکس آن را جدی نگرفت. امروز در حالی که قیمت طلا در مقایسه با سال 2014 ، بیش از 500 دلار در هر اونس کاهش یافته و پیش بینی های کاهش قیمت طلا به کمتر از یک هزار دلار در هر اونس رایج شده است، سفته بازان طلا، مرحله عصبانیت را پشت سر گذاشته اند و حالا با خدا چانه می زنند.

ارب آنها را تصور می کند که می گویند اگر قیمت طلا به بیش از یک هزار دلار برسد، هر یکشنبه به کلیسا خواهند رفت.

ارب معتقد است اکنون دیگر این مساله مطرح نیست که آیا سفته بازان طلا می توانند قیمت 825 دلار در هر اونس طلا را تحمل کنند، بلکه اکنون قیمت 350 دلار در هر اونس مطرح است. اگر طلا به چنین سطحی کاهش یابد، سفته بازان طلا، دو مرحله آخر مراحل گریف را پشت سر گذاشته اند.

با این حال، تحقیقات ارب و هاروی برای سفته بازان طلا خبرهای خوبی نیز در بر دارد و آن اینکه در بلندمدت، بار دیگر به دلیل تورم، قیمت طلا افزایش پیدا خواهد کرد. البته، منطور از بلندمدت در اینجا، چند دهه است نه چند قرن.

این درحالی است که تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه مالی گلدمن ساش آمریکا تاکید کرد که قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت تحت تاثیر افزایش ارزش دلار و کاهش تقاضا تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت.

به گزارش بلومبرگ، جفری کوری استراتژیست بازار طلا پیش بینی کرد که قیمت جهانی طلا به زودی به کمتر از 1000 دلار در هر اونس خواهد رسید که در صورت تحقق این مساله برای نخستین بار از سال 2009 میلادی این اتفاق خواهد افتاد. بر اساس این گزارش قیمت جهانی طلا در ده روز گذشته به طور متوالی با کاهش روبرو شده که این مساله از سال 1996 میلادی بی سابقه بوده است. وی افزود: با توجه به تقویت ارزش دلار و کاهش تقاضای جهانی برای طلا، به نظر می رسد قیمت این فلز زرد در کوتاه مدت با فشار بیشتری روبرو خواهد شد.

وی تاکید کرد: گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره آمریکا طی ماه های آینده و کاهش تقاضای چین و هند تاثیر زیادی بر افت قیمت جهانی طلا داشته است.

وی پیش بینی کرده است که قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت به کمتر از 1000 دلار خواهد رسید. کاهش شدید قیمت طلا موجب شده تا 4.4 میلیارد دلار از ارزش صندوق های سرمایه گذاری جهان کاسته شود.

***پیش بینی ثبات قیمت طلا در ایران

اما رییس اتحادیه طلا و جواهر پیش‌بینی کرد که قیمت طلا طی روزهای آینده ثبات نسبی داشته باشد و بدون تغییر بماند.

محمد کشتی‌آرای ، اظهار کرد: در هفته اخیر شوک ناشی از توافق هسته‌ای به پایان رسید و آرامش به بازار طلا و جواهر بازگشت.

وی یادآورشد: خیلی ها منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات بودند و به این امید که به یکباره قیمت طلا و سکه افت شدیدی پیدا می‌کند به بازار هجوم آورده و اقدام به خرید کردند؛ بنابراین افزایش تقاضا منجر به نوسان و افزایش قیمت‌ها شد.

کشتی‌آرای با بیان اینکه در هفته گذشته قیمت سکه به دلیل توافقات هسته ای افزایش کاذبی داشت و به بیش از 900 هزار تومان رسید و دوباره کاهش یافت، گفت: قیمت جهانی طلا در هفته گذشته کاهش یافت و به حدود 1088 دلار رسید که در اوایل هفته بیش از 1100 دلار بود.

همچنین رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، از ادامه روند کاهشی نرخ طلا در بازارهای جهانی تا هفته آتی خبرداد و گفت: رفع تحریم ها بر بازار طلا تاثیرگذار خواهد بود.

محمد کشتی آرای با اشاره به روند کاهش نرخ طلا در روزهای اخیر از ادامه این روند تا هفته آتی خبرداد.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی نتیجه بهبود شرایط اقتصادی اروپا و آمریکا است،افزود: با توجه به رشد 2.3 درصدی اقتصاد آمریکا در 3 ماهه دوم سال جاری ارزش دلار در بازارهای جهانی افزایش یافته که این موضوع همیشه کاهش قیمت طلا را رقم زده است.

کشتی آرای ادامه داد:رشد نرخ دلار و به دنبال آن کاهش قیمت طلا به افت میزان سرمایه گذاری در طلا منجر شده که درپی آن بسیاری از معامله‌گران بازارهای مالی اقدام به فروش طلا برای بدست آوردن نقدینگی می کنند.

وی افزود: علت دوم کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش قیمت نفت است.

کشتی آرای با بیان اینکه از سال 2011 به بعد روند قیمت طلا کاهش داشته و درحال حاضر قیمت طلا به سطح قیمت های 5 ساله گذشته رسیده،افزود: قیمت کنونی هر اونس طلا و روند کاهشی آن در 5 سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی با تاکید براینکه درحال حاضر کاهش نرخ طلا با شیب ملایم همراه بوده که این شیب ملایم اکنون به پایین ترین سطح خود رسیده است،تصریح کرد: در هفته های آینده قیمت طلا درهمین سطح حداقل برای یک هفته آینده باقی خواهد ماند.

کشتی آرای تاکید کرد:پیش بینی ما از بازار طلا تا پایان هفته جاری همین روند کنونی است،چرا که در روزهای 5 شنبه و جمعه آمارها و شاخص‌های اقتصادی اعلام شده و نشان می دهد که وضعیت اقتصادی جهان به چه شکل خواهد شد.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه رفع تحریم ها اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: هر موضوعی که بر اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد در بخش‌های دیگر آن می تواند اثر داشته باشد که یکی از این بازارها، بازار طلا و دادو ستد آن است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر