بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
در گفتگو با قائم مقام سابق شرکت تأمین سرمایه امید مطرح شد:

چرا شرکت های تأمین سرمایه به سمت انتشار اوراق بدهی روی آوردند؟

با توجه به زیر ساخت هایی که از سوی بانک مرکزی از سال 76 فراهم شده، شرکت های تأمین سرمایه بیشتر در فضای انتشار اوراق بدهی وارد شده اند و از این رو حجم انتشار اوراق با درآمد ثابت با افزایش همراه شده است.
کد خبر : ۱۵۲۴۶۶
نویسنده :
جمشیدی

شرکت های تأمین سرمایه از جمله نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند که اگرچه یکی از وظایف آنها ارزش گذاری سهام شرکت های تازه وارد به بورس و نیز تعهد پذیره نویسی عرضه های اولیه سهام و حق تقدم ها است، اما به نظر می رسد در شرایط فعلی مجموعه های مذکور به سمت انتشار اوراق با درآمد ثابت روی آورده اند، به گونه ای که حجم زیادی از فعالیت آنها را انتشار این نوع از اوراق تشکیل می دهد و به تدریج از حوزه فعالیت در بورس فاصله گرفته اند.

در همین ارتباط، قائم مقام سابق شرکت تأمین سرمایه امید در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: فعالیت اصلی شرکت های تأمین سرمایه طبق اساس نامه آنها تعهد پذیره نویسی و بازار گردانی است و مشارکت در ارزش گذاری سهام در فرآیند عرضه اولیه جزو فعالیت های فرعی آنها به شمار می رود. بر این اساس، در حال حاضر فعالیت اصلی شرکت های تأمین سرمایه بر انتشار اوراق بدهی متمرکز شده است.

حسین کیانی زاده افزود: با توجه به زیر ساخت هایی که از سوی بانک مرکزی از سال 76 فراهم شده، شرکت های تأمین سرمایه بیشتر در فضای انتشار اوراق بدهی وارد شده اند و از این رو حجم انتشار اوراق با درآمد ثابت با افزایش همراه شده است.

علاوه بر این، به منظور افزایش توانمندی و کفایت سرمایه شرکت های تأمین سرمایه و جهت رشد توان تعهد و تضمین آنها سرمایه مجموعه های مذکور می تواند از 200 میلیارد تومان فعلی به مبالغی همچون 350 تا 400 میلیارد تومان نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تعداد عرضه های اولیه انجام شده در ماه های اخیر قابل توجه نبوده، در این خصوص گفت: شرکت های تأمین سرمایه تاکنون در فرآیند عرضه اولیه مشارکت کرده اند، اما درآمدهای حاصل از آن پاسخگوی سودآوری نبوده و نا گریز برای کسب بازدهی بیشتر به سمت ابزارهای دیگر روی می آورد مگر اینکه به صورت پذیره نویسی سهام باشد که در مقابل بازدهی بیشتر ریسک سرمایه گذاری آن نیز بیشتر است. حال آنکه انتشار اوراق بدهی ریسک کمتری را به شرکت های تأمین سرمایه تحمیل می کند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه شرکتهای فعال در بورس برای تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای طرح های توسعه ای و انجام برنامه افزایش سرمایه به شرکت های تأمین سرمایه نیاز دارند، در این خصوص گفت: اگر چه دریافت وام بانکی یکی از راه های تأمین مالی شرکت ها است، اما به دلیل وضعیت نا مناسب نقدینگی بانک ها، این امر چندان میسر نیست و این مجموعه ها برای اجرای طرح های توسعه ای خود به شرکت های تأمین سرمایه از طریق انتشار اوراق نیاز دارند. علاوه بر این بهره برداری از طرح های توسعه ای در نهایت بر وضعیت سودآوری شرکت و روند قیمتی سهام آن در بورس مؤثر می باشد.

قائم مقام گروه اقتصادی آرمان ادامه داد: ریسک پذیرش تعهد سهام یا بازار گردانی نسبت به انتشار اوراق بدهی بیشتر است و سرمایه گذاران ریسک گریز ترجیح می دهند تا نقدینگی خود را به خرید سهام یا اوراق بهادار تخصیص ندهند.

کیانی زاده افزود: بنده معتقدم که حضور شرکت های تأمین سرمایه چه در بازار پول و چه در بازار سرمایه می تواند در نهایت موجب افزایش حجم معاملات و پویایی بازار شود. چرا که تعهد پذیره نویسی و بازار گردانی یکی از مشکلاتی است که بازار پول با آن مواجه است و شرکت های تأمین سرمایه با ابزارهای در اختیار خود می توانند به رفع این موانع کمک کنند و اینکه فعالیت تأمین سرمایه ها در بازار پول و سرمایه چقدر می تواند موجب افزایش عمق بازار شود به ریسک پذیری سرمایه گذاران بستگی دارد. چراکه مسلماً افراد ریسک گریز نقدینگی را در بازاری اوراق بدهی منتشر می کند، تزریق می کنند و افراد ریسک پذیر نیز به سمت خرید سهام روی می آورند. هر چند که انتشار اوراق بدهی به طور غیر مستقیم به بهبود وضعیت بازار سرمایه کمک می کند و همانطور که عنوان شد می توانند با یاری کردن شرکت های بورسی برای تأمین منابع مالی اجرای طرح های توسعه ای و افزایش سرمایه بر وضعیت سودآوری مجموعه ها و روند قیمتی آنها در بورس مؤثر واقع شوند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ماشلا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
باسلام بورس نیوز عزیزسهام خودرو که سود نداردچرا مردم می خرند خدا را شکر ماشین که زیاد است همان پراید برای مان بس است چرا ماشین خارجی سوار شویم مگر اونها سوار ماشین ایرانی سوار می شوند پول سهام مردم را می برند برای خودشان مسکن خرید فروش میکند خدایا به داد مردم ایران برس خدا رهبر عزیز مان را نگهدار متشگرم