بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۲
در جلسه اعضای اتاق بازرگانی تهران

سنگینیان به معاون اول رییس جمهور چه گفت ؟

در نشست اعضای هیات اتاق بازرگانی تهران و معاون اول رییس جمهور مواردی که از قبل توسط اعضا برای طرح در جلسه مطرح شده بود توسط علی سنگینیان رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه به شرح ذیل مطرح شد
کد خبر : ۱۵۲۴۷۷
به گزارش خبرنگار بورس نیوز ، در نشست اعضای هیات اتاق بازرگانی تهران و معاون اول رییس جمهور مواردی که از قبل توسط اعضا برای طرح در جلسه مطرح شده بود توسط علی سنگینیان رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه به شرح ذیل مطرح شد .

1. لزوم تدوین و افشای سیاست‌های اقتصادی برای دوره پسا تحریم

بهره‌گیری کامل از فرصت‌های ایجاد شده ناشی از رفع تحریم‌های مالی و اقتصادی و مدیریت ریسک‌های احتمالی آن در گرو وجود سیاست‌ها و راهبردهای دقیق در سطح کلان است. انتظار طولانی مدت بخش خصوصی برای گذار از شرایط سخت اقتصادی و دستیابی به فضای بهتر کسب‌وکار، بدون وجود سیاست‌های اقتصادی شفاف و تدوین راهبردهای مناسب برای بهره‌گیری از فرصت‌های ایجادشده مقدور نخواهد بود. طراحی یک اتاق‌فکر متمرکز و واحد هماهنگ کننده که بتواند اهداف بخش خصوصی را با راهبردهای دولت یکسان و هم‌راستا کند باید در اولویت قرار گیرد.

2. تدوین و اجرای سیاست‌های خروج از رکود

پایین‌بودن رشد اقتصادی، رکود حاکم بر اقتصاد و سیاست‌های انقباضی دولت برای کنترل تورم توسعه بازار سرمایه را با مشکل روبرو کرده است. همان‌طورکه توسعه بازار سرمایه یک کشور منجر به رشد اقتصادی آن می‌شود، رونق اقتصادی حاکم بر نظام مالی نیز رشد و توسعه بازار سرمایه را در پی خواهد داشت. پایین‌بودن سطح رشد اقتصادی کشور در شرایط فعلی بازار سرمایه را نیز تحت‌تأثیر خود قرار داده است. تا زمانی‌که وضعیت واقعی اقتصاد کشور سروسامان پیدا نکند، به‌عبارت دیگر مادامی‌که شرایط فعلی اقتصادی کشور بر روند تولید و سودآوری شرکت‌‌ها تأثیر نامطلوب می‌گذارد، نمی‌توان چندان رشد و شکوفایی بازار ثانویه را انتظار داشت. گزارش های سه ماهه شرکت نشان دهنده عمق رکود حاکم بر اقتصاد کشور است

3. لزوم تسویه بدهی دولت با پیمانکاران و اجرای سریع‌تر مواد 1 و2 قانون رفع موانع تولید

بخشی از تنگنای مالی ایجاد شده در کشور و افزایش مطالبات معوق بانک‌ها در نتیجه بدهی دولت به پیمانکاران ایجاد شده است. این بدهی با سرایت به پیمانکاران دست دوم و سوم، شبکه بانکی کشور را تحت تاثیر قرار داده و علاوه بر کاهش سود بانک‌ها، قدرت وام‌دهی آن‌ها را تضعیف کرده است که باید هرچه سرع‌تر تعین تکلیف شوند.. هرچند تاکید بر تسویه بدهی‌های دولت از محل انتشار اوراق تسویه خزانه و صکوک اجاره، امکان اجرای این مواد را با ابهام روبرو می‌کند.

4. لغو تدریجی سیاست‌های قیمت‌گذاری با هدف شکل‌گیری بازار رقابتی و توسعه بازار سرمایه

اصرار دولت بر کنترل تورم از طریق قیمت‌گذاری کالاهای مختلف، باعث غیر اقتصادی شدن برخی فعالیت‌ها، ایجاد رانت اطلاعاتی، تخصیص نابهینه منابع و تضعیف شرایط رقابتی بازار شده است. تقویت و توسعه بازار سرمایه هم در صورت تداوم اجرای این سیاست، امکان‌پذیر نخواهد بود. با توجه به وجود تجارب ناموفق متعدد در کشور در حوزه قیمت‌گذاری، پیشنهاد می‌شود دولت به تدریج از این سیاست دست کشیده و فضا را برای توسعه سازوکار بازار فراهم کند.

مصوبه قیمت‌گذاری اخیر هیئت دولت در مورد طبقه‌بندی کالاها، لحاظ رشد حداکثر 6 درصدی برای کالاهای اولویت دوم و پیش‌بینی (هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها و درصد سودهای مصوب( Cost plus 15%) برای سایر کالاها نشان از تداوم سیاست قیمت‌گذاری دولت دارد.

5. تقویت جایگاه بازار سرمایه در برنامه ششم

گذار از اقتصاد بانک‌پایه و استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی مستلزم تقویت، ارکان، نهادهای و ابزارهای مالی بازار سرمایه است. به‌رغم توسعه بازار سرمایه در سال‌های اخیر، این بازار همچنان با یک بازار کامل که پاسخ‌گوی نیاز فعالان اقتصادی باشد، فاصله دارد. سهم بزرگ دولت در اقتصاد، سیاست‌های اقتصادی بخشی‌نگر، کنترل قیمت‌ها، توجه ناکافی دولت و سیاست‌گذاران به این بازار و ... باعث شده است بازار سرمایه نتواند از همه ظرفیت‌های خود برای کمک به اقتصاد کشور بهره گیرد. لزوم اتخاذ سیاست‌های مناسب در سطح کلان برای تقویت جایگاه این بازار در برنامه ششم توسعه ضروری است.

6. لزوم اتخاذ سیاست‌های جامع و جلوگیری در بخش‌نگری در تدوین سیاست‌ها

بازار سرمایه به عنوان ویترین اقتصادی کشور، بازتاب‌دهنده اثرات سیاست‌های اقتصادی دولت در سطح کلان و خرد است. از این‌رو, کلان‌نگری و لزوم سیاست‌های هماهنگ در کشور که منتج به تقویت سازوکار بازار و در نتیجه بخش خصوصی خواهد بود باید در اولویت قرار گیرد. بازار سرمایه در سال‌های اخیر به دفعات به دلیل سیاست‌های ناهماهنگ مانند قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه‌ها و نرخ‌گذاری سپرده‌های بانکی آسیب دیده است. تعمیق و افزایش سهم بازار سرمایه در تأمین مالی اقتصاد بدون سیاست‌های اقتصادی هماهنگ، مقدور نخواهد بود. حضور احتمالی سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه، حساسیت این موضوع را چند برابر خواهد کرد.

7. توسعه‌های فعالیت‌های صنعت بیمه برای پوشش ریسک فعالیت‌های اقتصادی

رشد صنعت بیمه در سال‌های اخیر متناسب با رشد سایر بخش‌های مالی کشور نبوده و به همین دلیل جای خالی خدمات کارآمد بیمه‌ای مورد نیاز فعالیت‌های اقتصادی به شدت احساس می‌شود. توجه بیشتر به این بخش از بازار مالی و تقویت ابزارهای و نهادهای آن باید مورد توجه قرار گیرد.

8. دقت‌نظر در تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی قانون رفع موانع تولید( برای نمونه مواد 20 و 23)

اثربخشی کامل قانون رفع موانع تولید، منوط به تدوین آیین‌نامه‌های دقیق و کارآمد است. از این‌رو، بخش خصوصی انتظار دارد تسهیلات لازم در قانون به صورت برابر و با شرایط آسان در اختیار همه فعالان قرار گیرد. در حالی‌که آیین‌نامه پیشنهادی برای ماده 20 قانون امکان استفاده از مشوق‌ها را محدود می‌کند یا اینکه ماده 23 قانون باعث کاهش قدرت مذاکره‌ بانک‌ها می‌شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
میگویند تولید باید راه بیفتد تا بازار سرمایه راه بیفتد بعد میگویند پول و نقدینگی نداریم برای تولید بنابراین بازار سرمایه هم خوابیده پس راه حل چیست؟ باید پول از طریق افزایش سهام وبا بالا بردن قیمت ان حتی اشکالی ندارد یک دوره بصورت حبابی سهامها افزایش یابد بشرط اینکه ازاین افزایش و بدست اوردن نقدینگی در جهت موانعه رفع تولید شرکتها استفاده شود . فلسفه واصل سهام همین است شرکتها برای بدست اوردن نقدینگی اقدام به فروش سهام میکنند تاپروژ هها وتولید را راه اندازی کنند برای بدست اوردن نقدینگی اولیه با یدحتی دولت بصورت کاذب هم که شده قیمت سهام رابالا ببرد وقتی موتور بازار سرمایه روشن شود تمام بخشهای اقتصاد هم راه می افتد سهام هم ارزش ذاتی خودش رابدست می اورد مهم همان استارت اول یعنی جذب نقدینگی وحمایت از باراز بورس . اگر مردم شاهد افزایش قیمتها باشند خواهید دید مردم سرمایه های کوچکشانرا هم وار بازار می کنند و مشکل نقدینگی تولید برطرف خواهد شد .والا خودتان راخسته نکنید وسرکار نذارید چون نقدینگی برای تولید نداریم سهام هم تا بالا می رو د میگوید حباب بنا براین این درو باطل ادامه می یابد پس چرا الکی تحلیل میکنید وقتی راحلی ندارید این وقت گذارانی وفرصت سوزی نیست؟؟؟
امیر
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
دقیقا موافق تحلیل شماهستم عالی گفتی ممنون
سهیل
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
اقا رضا دقیقا ولی من نمی دونم این حباب در بورس را کی مد کرده مگر در طول این چندین سال ملک وماشینو اجناس دیگر حتی نون حباب نداشته است ولی حضرات در انجا میگویند تورم در اینجا میگویند حباب مگرمسکن 10 برابر نشده در طول 8 سال مگر پراید 40 م نشده مگر نون 1500 نشده اینها حباب نیست ولی تا بورس دوبرابر میشود می گویند حباب مگر شرکتهای بورسی ملک وداریی و زمین ندارند چرا پس نباید قیمت سهامشان چندیین برابر شود؟ چون فقط بایک کلمه اسمش از تورم شده حباب چقدر راحت و باسوادانه صورت مسئله را عوض میکنند . اقا رضا تحلیل با سوادانه ای کردی عالی
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
زنگنه تا نخواد بازار سرو سامان نمیگیرد
مردمي
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
باعث نصف بدبختي بورس امثال اقاي زنگنه و مشاور بانك مركزي كه بانكها 1 تومن سود بدن است.
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
به عمل کار برآید به سخندانی نیست.
و اغلب مردم فقط حرف و سخن شنیده اند و می شنوند و خواهند شنید.
داود
GERMANY
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
بچه ها کسی خبر از مجمع ایران خودرو دارد ایا سود تقسیم کرد وچگونه انرا دریافت کنیم متشکرم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
دولت فقط اعتقاد به این داره که باید با بالا بردن شدید سود بانکی و به هر قیمتی تورم را بیاره پایین.
که بالا بردن شدید و عجیب سود بانکی (بیشتر از 2 برابر تورم) موجب پارک شدن پولها در بانکها شده و باعث عمیقتر شدن رکود و بیکاری و تعطیلی تولید شده.
چون هیچ فعالیت مولدی نیست که به اندازهء 30% سود داشته باشد آنهم بدون ریسک و فعالیت درصورت ادامهء روند فعلی چرخ اقتصاد و تولید که درحال یخ زدن هست بکلی می ایستد که به نظر تا آخر دولت روحانی(2-6 سال) وضع همین خواهد بود!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
وقتی بانکها سود 28%ی میدن چرا باید تو بورس ریسک کنیم و هر روز با استرس و اضطراب اخبار را چک کنیم ؟ درحالیکه دولت و بانک مرکزی نشان داده علاقه شدیدی به بالا بردن سود بانکی داره .
بورس تازه اگر رشد هم بکنه چقدر قراره یکساله سود بده؟ 30%!؟ تازه ممکنه سقوط هم بکنه تو این مملکت هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست. گاها" اتفاقات معکوسی میافته مثلا" بعد از توافق دلار بجای ارزان شدن گرانتر شد یا بورس سقوط کرد یا.....
علی
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
عزیز ومحترمی ولی باید بدانی پول دربانک یعنی خیانت به تولید البته کشور ما بیماری اقتصادی داردوطبیب حاذق نداردوبه طبیبان حاذق میدان داده نمی شودوالا می دیدیدبورس بهتره یا بانک
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
عامل رکود وبی رمقی بازار سرمایه شخص وزیر نفت است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
خانم عینعلی مطالب خوبی را آماده کردن