بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
کد خبر : ۱۵۲۴۹۹
هرچند نوکیا اخیرا خبر داده است که وارد حوزه ای جدید به نام واقعیت مجازی شده است، اما دیگر دستی در نقشه های دیجیتال و نرم افزارهای مربوط به آن ندارد. کنسرسیومی از سه خودرو ساز غول آلمانی یعنی BMW، Audi و شرکت مادر Mercedes Benz یعنی دایملر واحد Here نوکیا که واحد مربوط به نقشه های دیجیتال این شرکت است را به قیمت 3 میلیارد دلار خریداری کرده اند.

به گزارش «تابناک» طی حدود 15 ماه گذشته این دومین فروش بزرگی است که نوکیا دارد. بعد از آن که واحد موبایل خود را به رقم 7 میلیون دلار به مایکروسافت واگذار کرد اکنون سه خودرو ساز مطرح جهانی واحد نقشه های دیجیتال نوکیا را خریداری کرده اند.

چرا سه خودروساز غول آلمانی، نقشه های نوکیا را خریدند؟

اولین تاخت و تاز نوکیا در حوزه نقشه های دیجیتال به سال 2001 باز میگردد. یعنی زمانی که این شرکت هنوز در عرص گوشی های موبایل غول یکه تاز بود. در این زمان وارد کنسرسیومی به نام TellMaris شد که حوزه کار آن نقشه های سه بعدی بود و در سال 2006 نوکیا نرم افزار مربوطه را تحت اختیار گرفت. بعد از آن نرم افزار موبایلی با نام Smart2Go را طراحی کرد که برای گوشی های نوکیا و ویندوز در آن زمان به رایگان عرضه میشد.

چرا سه خودروساز غول آلمانی، نقشه های نوکیا را خریدند؟

با تحولاتی سریع تا سال 2007 نوکیا شرکت NAVTEQ را به بهای 8 میلیارد دلار خریداری کرد. این شرکت ارائه کننده نقشه های دیجیتال برای سیستم های ناوبری اتومبیل ها و بر روی گوشی های موبایل و سایر پلتفرم ها بود. این همان شرکتی است که بعدا مغز متفکر و قدرت پنهان نوکیا در حوزه نقشه های دیجیتال میشود.

با خرید های کوچک دیگری بعد از آن، نوکیا آنچه به عنوان Ovi Maps شناخته میشد را در سال 2011 با عنوان Nokia Maps معرفی کرد و البته بعدا نام آن را به Here Maps تغییر داد. چیزی که اکنون شرکت های خودروساز آلمانی تحت یک کنسرسیوم به بهای دقیق 3.7 میلیارد دلار خریداری کرده اند.

در این رابطه و در خصوص چرایی این خرید، مدیر عامل شرکت دایملر گفته است: نقشه های دیجیتال با دقت بسیار بالا در آینده تبدیل به بخش مهم و اساسی از قابلیت نقل مکان و تحرک هستند. «دیتر زتش» اشاره کرده: با خرید اشتراکی سهام Here از نوکیا در صدد هستیم تا برای تمامی خودروسازان، فروشندگان و مشتریان در سایر صنایع، استقلال این خدمات اساسی و بنیادین را حفظ کنیم.

همچنین در یک بیانیه، هر سه خودرو ساز آلمانی اهمیت این خدمات مبتنی بر نقشه را برای آینده صنعت خودرو سازی تایید کرده اند. در این بیانیه آمده:

نقشه های Here در بر دارنده بنیاد های اساسی برای نسل بعدی خدمات مبتنی بر محل و موقعیت است. این موضوع برای صنعت خودرو سازی مبنایی برای سیستم های یاری گر و اتومبیل های خود ران است. خدماتی که برای ایجاد امنیت جاده ای بیشتر و تسهیلات بالاتر اهمیت دارد.

طبق گزارشات این قرار داد قرار است در فصل اول سال میلادی آتی یعنی سال 2016 نهایی شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
ما مو میبینیم و اینها پیچش مو
همش تو فکر اینده اند
عین ما !!!!!!!!