بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۸
کد خبر : ۱۵۲۵۲۹
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار خواستار رسيدگي به مشکلات صنعت سنگ آهن به عنوان دارندگان 7 درصد از ارزش بازار سرمايه شد.

به گزارش موج، محمد فطانت که با خبرنگاران سخن مي گفت با بيان اين که توليد کنندگان سنگ آهن پس از عرضه سهام در بازار سرمايه، با ريسک هاي بالايي از سوي دولت مواجه شده اند، گفت: بازپس گرفتن پروانه بهره برداري و اخذ حق انتفاع از شرکت هاي سنگ‌آهني طي چند سال گذشته از مهم ترين ريسک هاي تحميل شده به اين شرکت هاست، حال آن که در زمان عرضه سهام اين شرکت ها در بورس عملا سنگ آهني ها با چنين ريسک هايي مواجه نبودند.

وي توضيح داد: توليد کنندگان سنگ آهن در زمان عرضه اوليه سهام داراي پروانه بهره برداري بودند و سهامداران با لحاظ کردن پروانه به عنوان مهم ترين دارايي اين شرکت ها سهام آن ها را در بورس خريداري کردند، حال آن که پروانه معدن چند سال بعد از عرضه از اين شرکت ها گرفته شد و سهامداران سنگ آهني سال هاست که دغدغه بازگشت پروانه بهره برداري به اين شرکت ها را دارند.

بالاترين مقام نظارتي بازار سهام در ادامه به توقف نماد پنج شرکت مرتبط با سنگ آهن در بورس اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:اخيرا در بخشنامه اي اعلام شده که قيمت گندله آهن بايد 3 درصد کاهش پيدا کند،اين موضوع روي سود و زيان شرکت هاي توليد کننده سنگ‌آهن اثرگذار بود، لذا سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به توقف نماد اين شرکت ها اقدام کرد تا تاثيرات آن به صورت شفاف بررسي و اعلام شود.

فطانت با بيان اين که مواجهه صنعت فولاد با مازاد چشمگير عرضه محصولات فولادي در بازارهاي جهاني؛ به ويژه در چين و کشورهاي منطقه سبب شده تا هفت بار تعرفه اين صنعت دست‌خوش تغيير شود، ادامه داد: در حالي شرکت هاي فولادي به مبارزه با اين پديده جهاني پرداخته‌اند که در کشور، واکنش ديرهنگام ما در وضع تعرفه ها، مقاطع و ورق هاي توليدي، فولادي ها را با مخاطره مواجه کرده است.

اين مقام مسئول با بيان اين که سازمان بورس به عنوان متولي بازار سرمايه در اخذ اين تصميم (بخشنامه اخير وزارت صنعت به شرکت‌هاي سنگ آهني) مشارکتي نداشته است، به تبعات اين تصميم دولتي در بازار سهام اشاره و تصريح کرد: به صورت شفاف آثار و تبعات تصميمات دولتي اعم از وضع تعرفه ها، نرخ گذاري محصولات که در قالب بخشنامه‌ها به بنگاه هاي اقتصادي ابلاغ مي شود، در بازار سرمايه و قيمت سهام شرکت ها نمود مي يابد.در واقع شفافيت بازار در خصوص بخشنامه هاي اقتصادي دولت مي تواند شرايط را براي اصلاح آن ها فراهم سازد. بر اين اساس امروز لازم است که با وضع نظام تعرفه اي مناسب با پديده‌هاي جهاني رقابت شود.

وي معتقد است: با توجه به رکود حاکم بر صنعت فولاد کشور بايد با يک تصميم جامع براي اين صنعت، مشکلات آن را رفع کرد نه اين که با تصميمات و برخوردهاي مقطعي و تنها به منظور رفع مشکلات صنعت فولاد، هزينه هاي اين صنعت را به صنعت سنگ آهن تحميل کرد.

در واقع برخوردهاي مقطعي به عنوان تصميمات ناقص، ما را از کليت اقتصاد و صنايع مختلف غافل مي سازد، براين اساس مي بايست با نگاه همه جانبه به حل مسايل صنعت فولاد پرداخت.

وي ضمن ابراز خرسندي از اظهارات رئيس هيات عامل ايميدرو مبني بر تجديد نظر مجدد در ابلاغيه اخير بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: اميدواريم که وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن لغو بخشنامه اخير مبني بر کاهش قيمت گندله،پروانه بهره برداري شرکت هاي چادرملو و گل گهر را نيز به اين شرکت ها بازگرداند تا سهامداران اين شرکت ها که با تصور برخورداري اين شرکت ها از پروانه بهره برداري از معادن چادرملو و گل گهر مبادرت به خريد سهام آن ها کرده بودند، از تصميم هاي گذشته، دچار خسران و زيان نشوند.وي توضيح داد: وزارت صنعت با بازگرداندن پروانه بهره برداري به اين شرکت هاي سنگ آهني، سبب خواهد شد تا ريسک تصميمات دولتي در بازار سرمايه به حداقل برسد و سرمايه گذاران خارجي با اطمينان بيشتري از امن بودن اين بازار مبادرت به سرمايه‌گذاري در اين بازار کنند.

گفتني است، روز دوشنبه مهدي کرباسيان معاون وزير صنعت و رئيس هيات عامل ايميدرو، در مصاحبه با رسانه هاي داخلي از احتمال لغو بخشنامه کاهش 3 درصدي قيمت گندله آهن خبر داده بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر