بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
رییس سابق اداره مطالعات و بررسی های اقتصادی شرکت بورس

سرمایه گذاران سرمایه خود را در بورس از دست داده اند / مسوولان بی تفاوت نباشند

بنده به خاطر دارم که در نیمه نخست دهه70 هر زمانی که بازار سرمایه دچار مشکل می شد نهاد ریاست جمهوری از متولیان بازار سرمایه در خصوص دلایل این موضوع توضیح می خواستند و دبیر کل بورس به پای تابلو می رفت و توضیحات لازم را به مشاوران اقتصادی رییس جمهور می داد. این در حالی است که در حال حاضر روند اینگونه نیست و نه دولت و نه متولیان بورس رمقی برای این کار ندارند.
کد خبر : ۱۵۲۷۶۵
نویسنده :
جمشیدی
کاهش نرخ تورم و رشد اقتصادی در حالی مهمترین دستاورد تیم اقتصادی دولت یازدهم به شمار می رود و همواره به آن می بالند که در این میان آمارها و ارقام از رشد فزاینده نقدینگی سرگردان جامعه طی سال 93 نسبت به سال 92 حکایت دارد. نقدینگی که بر اساس آخرین اطلاعات موجود و به زبان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به 600 هزار میلیارد تومان در سال 93 رسیده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، موضوعی که در این بین مطرح می شود این است که در شرایطی که بزرگترین مشکل بازارهای مالی کشور، کمبود نقدینگی است، همچنان نقدینگی سرگردان جامعه در حال افزایش است و دولت نه تنها هیچ سیاست و برنامه ای برای جذب سرمایه های سرگردان ندارد، بلکه با جلوگیری کردن از رشد بازارهای مختلف انگیزه لازم برای سرمایه گذاری در این بازارها را از بین برده و در مقابل با انتشار اوراق با درآمد ثابت در صدد است تا منابع لازم برای اجرای طرح های توسعه ای شرکت های مطرح را به اجرا درآورد.

از این رو به نظر می رسد در صورتیکه شرایط در سال جاری نیز به همین منوال پیش رود شاهد بحران اقتصادی کشور باشیم. اتفاقی که در شرایط فعلی هیچ توجهی از سوی مقامات و دولتمردان به آن نمی شود.

در همین ارتباط، رییس سابق اداره مطالعات و بررسی های اقتصادی شرکت بورس در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بینش مشارکت مردمی در کشورمان جا نیفتاده و دلیل اینکه سرمایه های مردم سمت بازارهای مالی هدایت نمی شوند، ریشه در این موضوع دارد.

بنده به یاد دارم که در زمان فعالیتم در شرکت بورس، مسئله انتشار اوراق مشارکت برای بازسازی منطقه نواب مطرح شد که برخی از مقامات مسئول با این موضوع مخالفت کردند و معتقد بودند که سرمایه مردم در اختیار افرادی فاقد صلاحیت قرار می گیرد. این در حالی است که در حال حاضر شاهد بهره برداری از پروژه هشت میلیارد دلاری در مصر با نام کانال دوم سوئز هستیم و جالب اینجاست که 50 درصد از منابع مالی مورد نیاز اجرای طرح مذکور از طریق انتشار اوراق قرضه به مردم تأمین شده است.

بهمن آرمان افزود: این در حالی است که چنین امکاناتی برای جذب سرمایه های خرد در کشور ما ایجاد نشده و به نظر می رسد می بایست آئین نامه اجرایی انتشار اوراق مشارکت اصلاح شود و تشکیلاتی که با نام شرکت های تأمین سرمایه روی کار آمده اند می بایست همانند شرکت های تأمین سرمایه خارجی فعالیت کنند که متأسفانه اینگونه نیست. از این رو ابزارهای لازم برای جذب نقدینگی همچون دستورالعمل ها و قوانین در کشورمان فراهم نشده است.

از طرف دیگر دولت نیز در این ارتباط مقصر شناخته می شود؛ چرا که در حال حاضر بر اساس اطلاعات و آماری که سازمان بورس اعلام کرده حدود هفت میلیون کد سهامداری و سهامدار وجود دارد که آینده آنها به سود ناشی از سرمایه گذاری در بورس بستگی دارد، اما متأسفانه شاهد آن بودیم که مجلس شورای اسلامی در یک اقدام بی سابقه قیمت گاز مصرفی واحدهای پتروشیمی را 6 برابر می کند یا بهره مالکانه برای شرکت های معدنی اعمال می نماید که این امر زمینه سرمایه گذاری در این بخش ها را محدود می کند. این در حالی است که در جهان میانگین حق مالکیت دولت 2 تا 3 درصد بیشتر نیست یا میانگین قیمت خوراک پتروشیمی ها در حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا به طور میانگین چهار سنت در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، در کشور ترکمنستان به عنوان صادر کننده گاز قیمت گاز دو سنت به ازای هر متر مکعب برای مدت 10 به سرمایه گذاران خارجی سال پیشنهاد داده شده است.

حال آنکه علیرغم همه این دست اندازهایی که در بازار سرمایه اعمال شده، اما هنوز مردم مایل هستند تا در بورس سرمایه گذاری کنند و به نظر می رسد می بایست بسترهای لازم جهت تحقق این امر فراهم شود که این موضوع نیز در اختیار دولت قرار دارد.

وی در خصوص تمایل دولت برای جذب نقدینگی جهت اجرای طرح های توسعه ای از طریق انتشار اوراق با درآمد ثابت نیز گفت: مسئله اصلی این است که قانون انتشار اوراق مشارکت و آیین نامه اجرایی آن باید تغییر کند. در سال گذشته دولت به وزارتخانه های نیرو و راه و ترابری و حتی شهرداری ها مجوز انتشار اوراق تا سقف 170 هزار میلیارد ریال را داد، اما این امر به دلیل برخی قوانین دست و پا گیر اجرایی نشد و در بودجه سال جاری نیز رقم بیشتری برای دستگاه های دولتی و شهرداری ها در نظر گرفته شده که تاکنون کاری در این ارتباط انجام نگرفته است.

از این رو به نظر می رسد بتوان با الگو برداری کردن از نحوه جذب نقدینگی خرد در جامعه در اجرای پروژه هایی همچون کانال دوم سوئز در این امر موفق عمل کنیم که عزم جدی مسئولین چه در شاخه دولت و چه در شاخه سازمان بورس و اوراق بهادار را می طلبد که متأسفانه وجود ندارد.

رییس سابق اداره مطالعات و بررسی های اقتصادی شرکت بورس در خصوص وضعیت بازار سرمایه نیز گفت: تا زمانی که اراده قوی در بورس وجود ندارد و حمایت جدی از سوی دولت صورت نگیرد دست یافتن به آمارهای مناسب تری در رابطه با مشارکت مردم در بخش تولید و سرمایه گذاری محقق نمی شود.

بنده به خاطر دارم که در نیمه نخست دهه70 هر زمانی که بازار سرمایه دچار مشکل می شد نهاد ریاست جمهوری از متولیان بازار سرمایه در خصوص دلایل این موضوع توضیح می خواستند و دبیر کل بورس به پای تابلو می رفت و توضیحات لازم را به مشاوران اقتصادی رییس جمهور می داد. این در حالی است که در حال حاضر روند اینگونه نیست و نه دولت و نه متولیان بورس رمقی برای این کار ندارند.

آرمان در خاتمه افزود: در شرایط فعلی که مجلس شورای اسلامی متوجه شده که نباید در بحث تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی دخالت می کرد و این موضوع را به دولت واگذار کرده، اما دولت با گذشت پنج ماه از سال جاری هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص نگرفته است و معاون وزیر نفت و شرکت صنایع پتروشیمی که بازوی توسعه ای دولت هستند نرخ خوراک 13 سنتی مورد تأیید مجلس را مجدداً مبنا قرار داده اند به همین خاطر بورس بلافاصله واکنش نشان داد و قیمت سهام شرکت های پتروشیمی سقوط کردند و دست اندر کاران بازار بر این باورند که چنین نرخی پاره ای از واحدهای پتروشمی را با زیان روبرو می کند. چرا که اکثر این مجموعه ها مبنای محاسبه سودآوری خود را بر پایه نرخ هشت سنتی گذاشته اند و همچنان ابهامات موجود پیرامون قیمت خوراک مجموعه های پتروشیمی و پالایشی و نیز بهره مالکانه شرکت های معدنی وجود دارد و در این شرایط مجمع شرکت های پالایشی نیز به تنفس کشیده شده است.

طبیعتاً در چنین شرایطی که برخورد منفعلانه توسط دولت انجام می گیرد و در عین حال متولیان بازار سرمایه نسبت به این مسئله بی تفاوت هستند، نمی توان انتظار سهامداران جز را برآورده کرد و در نهایت هیچ کس پاسخگو و مسئول نیست که چرا افرادی که اقدام به سرمایه گذاری در بورس کردند در حال حاضر هستی خود را از دست داده اند اما چاره ای اندیشیده نمی شود .

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
اتفاقا هم دولت و هم متولیان و مسئولین بازار رمق و انگیزه کافی برای از بین بردن پس انداز های مردم و بلوکه کردن این پس انداز ها به نفع خودشون رو دارند. توجه دولت به این بازار از نوع منفی و نه مثبت
حمیدرضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
چرا همش مجلس وزیر نفت زندگیش بر باد بره بیچارمون کرد بورس قمارخانه است
رضا
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰
بورس قمار خانه نیست تو قمار بازی انهم از نوع اماتور. هر هر هر
بابک
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱
رضا خان قماره خیلی هم قماره من ۷۰٪ سرمایه رو توی بورسی که اقای رییس... تبلیغ میکرد رو از دست دادم
احمدی
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
دولت بدون دادن آگاهی و نظارت دقیق بر شرکت های بورسی ، مردم را تشویق به خرید سهام می کند و این امر خرید سهام را شبیه قمار کرده .
داود محمدی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
وزیران دولت آقای روحانی اکثریت تفکر اقتصاد دولتی داشته ، به همین دلیل بیشتر فشار خود را به صنایع وارد می نمایند تا حداکثر درآمد لازم برای دولت کسب گردد و به تامین مالی در بورس اعتقادی ندارند و با بهانه قرار دادن تحریم ، شرایط اقتصاد ی را با بالا نگه داشتن نرخ سود بانکی ، به حالت تعطیلی کشانده اند و مهار تورم بیشتر به دلیل اینکه مرم توان خرید ندارند و ترجیج می دهند پس اندازها خود را در بانک سپرده کرده و سود آن را به زخمهای خود بزنند ، بوده است .ولی این روش پرداخت سود به سپرده گذاران توسط بانکها و مبهم نگه داشتن وضعیت صنایع در پایان به ضرر دولت خواهد بود
مردمي
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
با سلام از سخنان ايشان بسيار استفاده كردم بسيار خوب و متين و كارشناسانه بود ولي به نظر بنده در اين دولت اصلا گوش شنوايي براي بورس نيست و انگار كه كلا بورس فراموش شده و صد البته با اين اقاي وزير نفت كه فقط گنده گويي را بلد است اميدي به سرمايه گذاري نيست در اين دولت بجاي اينكه سياستمان اقتصادي باشد اقتصادمان سياسي است . لااقل اگر كمك سهامدار نميكنند سهامدار را مفت خور نخوانند . درود بر دكتر محمود احمدي نژاد.
محمود
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۷
شک نکن این دولت بورس بازه و بورس رو خوب بلده و از هر فرصتی استفاده میکنه احمدی نژاد اصلا نمیدونست بورس چیه
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
سلام-تورکی مثلی است .یومورتامادی فالانی دا یدی.یعنی این بورس سودی که ندادمایه ماراهم خورد.عین جریان مادربورس شد.دولت که ککش نمی گزد.بانک نیزازشرکت سایپایادگرفتند.سه سال سودنداد.هرسهم راحدود200تومان خریداری کرده ایم واکنون به مبلغ 120 تومن رسیده است .آقای طیب نیاوروحانی واقعادستشان دردنکند.عجب اقتصادمقاومتی دارند!عجب ازسرمایه های مردم حمایت کردند.عجب مغزمتفکری دارند.عجب کلیدهایی دارد.
مهران
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
اگرسرمایه بنده در این دو سال در بانک بود حداقل 50%شده بود ولی گفتیم به دولت تدبیر و امید کمک کنیم و ربا خوری نکیم ولی با 50% ضرر خارج شدم و سرمایه خود را در کار شراکت انداخته ام و به نظر هم در این بازار جدید که رفته ام بلکه در مدت یک سال جبران شود در اینده هم خانواده بنده به دولت ری هم نخواهیم داد به بورس بی قانون هم اعتماد نداریم مگر مبنای قانون ان جهانی شود که این هم در ایران محال است .
داریوش
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
حالا اگر در بورس 100% سود می کردی چی ؟ بورس ریسک داره و باید ریسک ان را قبول کرد کسانیکه وارد بورس شدن نه برای کمک به دولت بلکه سود بیشتر بوده که نشد
مونا
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
داریوش مثل اینکه .....آخ خ خ چی بگم حداقل حرف نزن اینو که یاد داری
ناسناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
خداوند جای حق نشسته شاید شما هم بمن بخندید ولی بنشیند عاقبت کار انهایی که ظلم کرده اند ببینید ضرب الامثل معروفی است که میگویند دست بالای دست بسیار است
رضا
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۳
مامور در خانه ات نیومده وترا کشان کشان به بورس نبرده اند از کی شکایت میکنی. خود کرده را تدبیر نیست
محمد
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
رضا وقتی کسی کار اقتصادی میکنه با میل خودشِ ولی انتظار حمایت دولتش رو داره ما چک بی محل نکشیدیم که بگیم به دولت ربطی نداره ما در یک حوزه سرمایه گذاری کردیم و انتظار حمایت داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
چه انتظاري از اقتصاد دولتي داري. تمام اركان بورس دولتيه. سهام شركتهاي قدرتمند بورس دولتيه . دولت هم كنترل تورم رو هدف گذاري كرده . كنترل تورم هم با جلو گيري از تزريق نقدينگي مثل عدم توزيع سود و عدم رشد بورس شايد محقق بشه.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
بخدا عامل تمام بدبختیها زنگنه اس
ugi
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
احمدی نژاد تو کل 8 سال ریس جمهوریش یه حرف درست زد اونم این بود که گفت بورس قمارخونست والا من فکر نمیکنم کازینو های لاسوگاسم اینجوری باشه دیگه شورشو دراوردن واقعا
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
من واقعابه این نتیجه رسیدم که اولین واخرین مقصربازارسرمایه دولت است ولاغیرفیلم تمدیدمذاکرات وقیمت نفت و...فقط می توانست اب به اسیاب بازیهای دولت بریزه گمان می کنم دولت دربرنامه پتروشیمیهاباکسانی مشکل داردکه این وسط سهام دارخردله شدااین مساله رومجلس فهمیدهرچندمجلس هم دراین قضایامقصربودحداقل این رابه دولت پاس دادقای رییس جمهوراین روبدونیدسهام دارهایی که تواین دوسال سهام داری کردنددیگه باهیچ مقیاسی حتی ضررهایشون جبران نمی شه چطوراگرکسی دردیماه 92مبلغ 10میلیون سهم ومعادن مس خریدکرده باشدالانفقط سه میلیون داردواگرکسی درهمون تاریخ پتروشیمی گرفته باشدالان4میلیون ازپولش بیشترباقی نیست درحالیکه همین شخص پولش دربانک الان پانزده میلیون شده بودمی تواندارزش واقعی که یک به چهارشده راجبران کندپس دیگه بیخیالی واین همه خون به دل سرمایه گذاربیچاره که فکرمی کنم بزرگترین جرم رادرسرمایه گذاری مرتکب شده بس است
ناشناس
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
رئیس جمهور به سهامداران کاری نداره ولی یکسال مونده به انتخابات مطمئن باشید آنچنان سود وسوسه کننده ای در بازار بوجود می آورد که چشم همه رو خیره میکنه ؛ البته برای رای جمع کردن بیشتر هاااا .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
کار بورس تموم شد .


خیلی از حمایت ها امروز چهارشنبه شکسته شد .

هفته اینده صف های فروش رو می بینیم .
رضا
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸
شپنا خیلی خوبه بچسب بهش و ولش نکن بچه حرف گوش کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
ما مخالفت مان را در انتخابات و به این بی تفاوتی ها نشان خواهیم داد
ناشناس
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
یعنی باز هم میخواهید در انتخابات شرکت کنید بابا شماها کی هستین
ایینستین
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
من که اصلا دیگر پای صندوق رای نخواهم رفت
omid
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
آقا هیچ سهمی نخرید این بازار تا آخر دولت روحانی همین منوال خواهد بود این دولت اجازه رشد به این بازار نمیده و اعتقادی هم به این بازار نداره
تا اطلاع ثانوی هیچ سهمی نخرید
بازم میگم چیزی نخرید بازار افت میکنه.
محمود
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۲
من میگم این دولت کاملا بورس بازه و تمام
ناشناس
Germany
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
در سن بازنشستگی تمام پس انداز یک عمر کار و زحمتم در بورس نابود شد.من نمیدونستم اصلا سهام چیه. اواخر سال 92 اقای رییس جمهور و وزیر اقتصاد مردمو دعوت به بورس کردن من هم امدم کاش هرگز به حرف اینا گوش نکرده بودم. کاش...
بابک
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸
کاملا موافقم و من هم همینطور وارد شدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
وقتی کابینه دولت سرای سالمندان بشود وضع از این بهتر نمیشود ، متاسفانه ترکیب وزرا یا جوان و کم تجربه و مغرور هستند ( وزیر اقتصاد ) و یا پیر و از کار افتاده
علی
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
سلام درست است کو یک برنامه اقتصادی که مردم هم دران مثل مصر و.......... دران مشارکت کنند ؟؟ نمیشود ازانان مدیر اورد !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
دولت بایدفکری به حال سرمایه ازدست رفته ی سرمایه دارانی جزء مثل من رابکنداگرمی خواهددرانتخابات مجلس دوره بعدبیشتراصلاح طلبان واردمجلس شوندحتمابایدفکری به حال مانابودشدگان سرمایه کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
کاملا مشخص است که برنامه اصلی دولت در مورد بورس به ضرر سهامداران بوده و دولت قصد دارد به هر ترفندی که شده سهام را از چنگ مردم در بیاورد . از یک طرف رییس جمهور مردم را به بورس دعوت کرد و از طرف دیگر وزیر نفت و وزیر اقتصاد بر پیکر بورس ضربه زدند . یک برنامه هماهنگ شده بود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
انتخابات نزدیک است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
دولت روحاني وتيم اقتصاديش توانايي اداره مملكت را ندارند دعا كنيد اين دو سال هم زودتر بگذرد تا روحاني رياست جمهوريش تمام شود ورئيس جمهور بعدي وضع مملكت را سر و سامان دهد اين وضع اقتصاد است كه مي بينيد توافق شد ولي وضع بدتر شد اين وضع بورس ما است روز بروز مثل يخ اب مي شود و سرمايه مردم نابود مي شود ودولت دست رو دست گذاشته و فقط نظاره گر است و اصلا بفكر سرمايه مردم نيست پس چرا شما مردم را به سرمايه گذاري در بورس تشويق كرديد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
دو روز مثبت و بیست روز کنفی . پدر ما را در آوردند. بورس دقیقا مدیریت شده به سمت ورشکست کردن سهامپاران خرد است تا بعد از نتجه نهایی توافق هسته کم کم مردم را بهذسمت بورس با رنج های مثب هدایت کنند و در این بین برنده ها حقوقی ها می شوند که دارند سهام را جمع می کنند
ناشناس
Germany
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
مدیریت دولت یازدهم یک مدیرت فرسوده هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
شما از دولت حرف چه انتظاری دارید همونطور که تورم رو روی کاغذ کنترل کرد بورس رو هم تو خیال درستش میکنه اقتصادی که دیگه کششی برای افزایش قیمت وجود نداشته باشه قیمت خودش در جا میزنه اونم وقتی پولهای مردم رو توی بورس از جیبشون بزور دربیارید دیگه پولی وجود نداره کل زندگی وسرمایه وداروندارشونو ریختن توجیب حقوقی های وابسته به دولت فقط الان مونده سپرده مردم رو به فنا بدن
ناشناس
Germany
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
هر دولتی به نوعی با سرمایه و جیب و پول مردم بازی میکنه تا درامد هاشو در بیاره بره تو جیب بزرگان هر کسی میاد سیاست و افکار شخصی خودشو اعمال میکنه هدف فقطخلی کردن سرمایه های مردم عادی و پر شدن جیب های کلانه تا حالا که ما از بچگی تا الان دیدیم چیزی جز این نبوده
حمید اعرابی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
اینقدر آه وناله نکنید بلد نیستید از بورس برید درست کار کنید سود میکنید من خودم تو سال گذشته سالی 200 درصد سود کردم
بابک
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
دروغگو
ناشناس
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶
تو سفته بازی؟چند نفر 200%ضررکردند تا تو سودکنی؟
ناشناس
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
بخاطر این کامنت هات بهت پول میدن 200 % سود میکنی بیای اینارو بنویسی
سعیدی
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴
من 20 ساله تو بورسم و تجربی الفبای آن را یاد گرفتم . بیا به ما یاد بده که چطوری ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
ایران بهشت رانت خواران ....آ
نیکمنشی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
دولت عمدا میخواد بورس رو بیاره پایین تا جلو تورم رو بگیره،فکر حمایت نباشید،من که ۴۰درصد توی زیانم،تا تصویب برجام از طرف کنگره وضع همینه،شورای امنیت ملی ایران هم که خوابه نه تاییدی و نه تصویب
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
دولت در بازار سرمایه خاکریز زده و از جیب بازار سرمایه برای تامین بودجه نموده ، و محا فظه کارانه و با سوء استفاده از اقتصاد مقامتی نقشه راه خود را پیاده می کند. افزایش نقدینگی معادل ضرز وزیان سهمداران حقیقی و حقوق به خصوص حقیقی های دل به امید بسته است.
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
شما از پدیده بیشتر به مردم خسارت زدید اقای رئیس جمهور
papi
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
دوست عزیز زمان شما هنوز اینقدر سطح مدیران چیپ نشده بود متاسفانه بی سوادی بخاطر مدارک سهمیه ای بیداد کرده.دزدی و اختلاس که دیگه نگو.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
زنگنه و معاونش بزرگترین ضربه را به بورس وارد نمو ده اند و اعتقادی به بخش خصوصی ندارند
ahmad
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
اقای زنگنه باید برای خسارت هنگفتی که به سرمایه های مردم و از ان طرف به کشور وارد کرده محاکمه شود چرا که حتی سرمایه گذاران خارجی هم رقبت ندارند با این نرخ خوراک وحشتناک سرمایه گذاری کنند یا ننشو میخواست بفروشه گفتن مگه کسی مادرشو میفروشه گفت یه قیمتی میگم که کسی جلو نیاد زنگنه هم از یک طرف مرتب میگه باید پای سرمایه گذار باز بشه کشور رشد کنه از طرف دیگه کاری کرده که هیچ کس جلو نیاد بدترین وزیر دولت روحانی ایشون است که مرتب گنده گویی میکنه و هیچ کدام از سیاستهایش به نفع کشور و مردم نیست و خیلی هم به خودش مغرور است فکر میکنه به قول احمدی نزاد نخبه است و اقای روحانی هم بی تفاوت
سعید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
من از سال 76 تا حلا در بورس هستم تاکنون دو بار همین اتفاق در بورس افتاده یکی در زمان احمدی نژاد بوده که صریحا در همان ابتدای روی کارآمدنش بورس را قمار خونه تلقی میکرد ودیگری بعداز روی کارآمدن روحانی . وقتی این دو دوره را باهم مقایسه میکنم می بینم با اینکه دولت احمدی نژاد اعتقادی به بورس نداشت ولی در مقاطعی از زمان از بورس حمایتهای هم میکرد
ناشناس
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
احمدی نژاد وقتی آمد بورس همین وضعیت را داشت و گفت این بازار بورس نیست که هر روز مردم ضرر کنند این قمارخانه است .
بورس از اواخر دولت خاتمی در اسفند 83 ریزشش رو شروع کرد و شاخص از 12000 به 9000 رسید پس دوره خاتمی به احمدی نژاد مرتبطت نکنید منم تو بازار سرمایه بودم
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
خدا خوارو ذلیل کنه بانیان ریزش بورسو .هر کی هست..ما چه گناهی کردیم غیر از اینه که سهام خریدیم حالا 60 درصد بیشتر تو ضرریم .بورس اگه صاحب داره نباید این وضع داشته باشه.خدا یا خودت به داد ما برس
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
سلام وقتی دولتی از افراد سه دهه پیش استفاده میکند واقعا انتظار دارید کشور پیشرفت کند .مجلس بدتر از دولت ودولت بدتر از مجلس
سهامدار
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
سلام بر همه سهامداران ناراحت خسته نباشید.
یکی از نقدهایی که به نحوه برخورد ما با مسایل اجتماعی و اقتصادی می شود این است که موضوع را ساده می کنیم و نتایج خیلی ساده هم می گیریم.
دوستان گرامی این که خودمان را راحت کنیم و بگیم تقصیر دولته یا اصلا دولت تعمدا بورس را خراب می کنه ساده اندیشانه است.
همه کارشناسان فکر می کردند موضوع هسته ای ریسک سیستماتیک و اصلی بورسه خوب دولت توی این دو سال همه تلاشش رو برای حل این کار گذاشت.
خوب روز بعد از اعلام توافق دوستان سرمایه گذار به جای توجه به حرف دولت و اهمیت کار انجام شده حرف یک روزنامه دلواپس رو پسندیدند و خواستند زرنگی کنند و فروشنده سهام شدند. خوب دولت مقصره؟
الان هم یکسره صدا و سیما به صورت ساختگی داره نا امیدی به کار دولت رو به جامعه تزریق می کنه و مرتب به جای حرف و عمل مقامات داخلی حرف های دشمنان این مملکت رو پخش می کنه و سهامدار هم که اهل مطالعه و تحلیل نیست می ره توی صف فروش دولت مقصره؟
دوستان به عنوان سهامداری که مانند شما توی ضرر هستم معتقدم اولا نباید عجله کنیم و اینده روشن و امید بخش است
ثانیا باید با مطالعه و تحلیل تصمیم بگیریم نه بر اساس شایعه
بازار بورس بازار تخصصی و با ریسک بالاست با این اگاهی اگه بیاییم از دولت نباید انتظار رشد بورس را داشته باشیم
باید منطبق با سیاست دولت و شرایط جهان و منطقه و واقعیات اقتصاد تصمیم بگیریم
و نهایتا به اینده امید داشته باشید و از رفتار و گفتار مایوس کننده و احساسی بپرهیزید.
ببخشید مخلص همه سهامدادان صبور
کبیری
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۱
به نظرم شما به نسبتی باید با طیب نیا داشته باشید اینقدر کتابی حرف نزنید مردم از دی ماه 92 در حال صبرند ولی ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱
اوناییکه دربورس سرمایه خودراازدست دادن در انتخابات بعدی شرکت نمی کنند چه مجلس چه ریاست جمهوری
ناشناس
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
چرا شرکت میکنیم و به اصلح رای میدهیم
خامنه
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
واقعا که همه را که ازمایش کرده اید اصلح کدام است کیلویی چند؟
من که دیگه اصلا در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهم کرد
اماندا
Germany
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
د لــــــــو ا پس و دلـــــسـو ز واقعی امروز اقتصاد ایران جناب اقای جان کری می باشد که

لطف فرمودند مجوز افزایش صادرات 500/000 بشکه نفت در روز را برای ایران صادر کردند . وگرنه بسیار

سفیهانه باشد انکه منتظر شکوفایی اقتصاد در ایران توسط دولت اقای روحانی باشیم...نگرانم اقتصاد ایران

میتواند تا 26 شهریور خودش را یه جوری نگه دارد یا نه ؟ براستی ایا کسی فعالیتی از دولت در حوضه ای

بغیر از دلار و سکه دیده؟ راستی بورس هم که روزگار سیاهی را میگذراند و هیچ فریاد رسی ندارد.توصیه

ای هم به سپرده گذاران بانکی دارم : تمام تخم مرغ هایتان را در یک سبد نچینید یه وقت شب خوابیدی

صبح پاشودی دیدی فردا شب پشت در بانک باس بخوابی. نگی نگفتی.راستی چندی پیش سیف گفت

یه بانک هست ورشکست شده و اگر مردم بفهمند نظام بانکی و پولی کشور از هم فرو می پاشد . ایا

بانک کذایی همین بانک بورسی خودمون که با یه گزارش زیبا امد و جیب سهامدار را زد و سود به سپرده

گزار داد نیست ؟ ایا؟
فرشید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
در دولت قبل همین آقایونی که الان سرکارند مرتب در حال انتقاد از رشد نقدینگی بودند الان بعد از گذشت دو سال از عمر این دولت رشد نقدینگی از492 هزار میلیارد به816 هزار میلیارد رسیده یعنی افزایش 66 در صدی بقول معروف بیرون گود بودند میگفتند لنگش کن منظورم دفاع از دولت قبل نیست چون اصلا جای دفاع نداره ولی بطور کلی این دولت یکی از ناکارآمدترین دولتهای بعد از انقلاب است که هیچ برنامه اقتصادی نداره وتو مناظره ها هم کاملا معلوم بود الان کاهش نرخ سود کاملا شعاری بوده از یکطرف رکود شدید تولید عدم موفقیت در بخش اشتغال افزایش شدید نقدینگی افطایش بی رویه مایات بر اقشار ضعیف شرایط بد بورس و فعالان در این زمینه بطوریکه فعالان این بخش که در حدود 3 میلیون هستند بشدت از بی برنامگی دولت در این بخش متضرر شده اند یادمان نرود قضیه افزایش خوراک پتروشیمی زیر سر همین دولت و پیشنهاد اونا به مجلس بوده و بعد توپ رو به زمین مجلس انداختند(نقل به مضمون از وزیر نفت که میگفت با نرخ خوراک25 سنت هم پتروشیمی ها میتونند کار کنند)فقط میدونم دوره بعد این دولت رای نخواهد آورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵
یادش بخیر ۲۰ ماه پیش کنور خریدم۱۲۰۰ تومان الان شده 150
تومان هنوزم صفه فروشه مقاماات گفتن بنیادی بخر بلند مدت
بخربنزرم ساده لو ح ترین افراد در جامعه کسی که سهام میخره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۸
آقای روحانی زودتر جواب سرمایه ازدست رفته مردم را بدهید. به چه گناهای پس انداز ما را از بین بردین. چرا از اعتماد مردم به نفع حزب خود سود بردید.
ناشناس
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
اقای روحانی هم جواب می دهد من نبودم دستم بود تقصیر استینم بود خود شماها به ما رای میدهید و ما هم انجام وظیفه میکنیم
امیر
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۳
اقای روحانی تو انتخابات جبران میکنیم این ضرری رو که بهمون زدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
وقتی بانکها 28% سود بیزحمت و بدون ریسک میدهد ، سرمایه گذاری در بورس اشتباه بزرگ و طمعکاری هست.
عاقبت طمعکاری چیزی جز ضرر و استرس نیست.
دولت کسی را به زور نبرده تو بورس.
فرشید
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
این دولتی که ازش دفاع میکنی و این سود مخرب اقتصاد و تولیده بله با ادامه این وضع باید فاتحه تولید رو خواند در ضمن سرمایه گذاری در بورس یکی از بهترین سرمایه گذاریها در دنیاست ولی در این مثل بقیه چیزا عکس دنیا عمل میکنیم اصلا میدونستی در جایی مثل آلمان 70 درصد مردم در بورس فعال هستند حالابرو سنگ این دولت رو به سینه بزن
ناشناس
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
جیره خور
کارشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
سرمایه از دست میر ود ولی میتواند بر گردد .ولی اعتماد از دست رفته نه تنها برنمیگردد بلکه باعث تبلیغات منفی در بین ملت میشود..مسئولین باید اعتماد سازی کنند . 2 سال است چیزی جز دروغ تحویل سهامداران نمیدهند و تنها کار مهمی که انجام داده اند فریب سهامداران میباشد شرم باد بر چنین مسئولینی که دم از اسلام میزنند
naser azari
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
be khoda vagozareshan kardam.
علی
Germany
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
چرا فکر نمی‌کنید اینها یک نقشه است برای جبران کسری بودجه دولت؟؟!! میدانید چرا دولت نه تنها ریالی به خود فشار نمی‌آورد بلکه بودجه دفتر معاون اول را ۵ برابر و بودجه دفتر رئیس جمهور ۵۰٪ افزایش دارد و یا در بدو ورود ۸ میلیارد هزینه استخر و سونایی میشود که دولت قبل آنرا خراب کرده بود؟!
کجای دنیا در زمانی که رکود اقتصادی است، مالیات اصناف خرد را ۴-۵ برابر میکنند در حالی که بقول خودشان حدود نیمی از فعالان اقتصادی (کله گنده‌ها) مالیات نمیدهند؟ دولت خیالش از بابت جیب مردم راحت است و میداند هر وقت بخواهد میتواند دست در جیب مردم کند و هزینه‌های خودش را دربیاورد!!!!
محمود
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۱
این دولت کاملا بورس باز است و با حوصله تمام و با کمال بی تفاوتی به معیشت مردم داره حرکت خودشو انجام میده و در هر تصمیمی که میگیره یک عده نابود و یک عده ثروتمند میشن اصلا براشم مهم نیست که مردم به چه شکل زندگی میکنن پس نتیجه اینه که همه دولتها به نوعی فقط ضربه به مردم میزنن بهترین کار اینه که از کشور فرار کرد و رفت
ناشناس
Germany
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
دهه هفتاد 100 نفر حقیقی نداشتیم تو کل بازار
نوید
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
خب ،یعنی چی ؟ چرا نصفه حرف می زنی ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
من همین جا از همین الان به اقای روحانی می گویم شما بازی برد برد با سهامداران را باختی و رای 8 میلیون سهامدار را در انتخابات بعدی از دست دادی بروید دیگر راحت استراحت کنید
علی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
اینها هیج ارزشی برای بورس واقتصادوسلامتی مردم قایل نیستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
خیلی جالب هست که وقتی پای منافع خودشامن مطرح میشود بازی برد برد را مطرح میکنند در مسیله هسته ای

انوقت می گویند بورس ...
متین
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۵
از تمام هموطنان میخواهم از بورس خارج شده و اصلا گول چند روز مثبت رو نخورند.دیگر توی بورس سرمایه گذاری نکنند.والا به هرکس مراجعه کردم هیچ کس سود نکرده و فقط اعصاب و روانش بهم ریخته.این بورس تو هیچ دوره ای از دولتها سود نمیده از تجارب دیگران ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۵
جالبه همه مسئولان مملکت دم از ........و مردم میزنند الان صدای این همه مردم مظلوم رو که رئیس جمهور کشور .با وعده سود، واضح گول زده و اندک پس اندازشون رو از جیبشون درآورده هیچ کس نمیشنوه . این هم حقه جدید هست تو انتخابات رئیس جمهوری پیش رو کاندیدی وعده درست کردن بورس رو میده همه می ریزن بهش رأی میدن. تا مردم بدبخته رأی گیری مشکلی نخواهد داشت چون ضرب المثلی میگه اونی که تو دریا داره غرق میشه دستش رو به حباب می ندازه به امید نجات.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۵
جالبه همه مسئولان مملکت دم از ........و مردم میزنند الان صدای این همه مردم مظلوم رو که رئیس جمهور کشور .با وعده سود، واضح گول زده و اندک پس اندازشون رو از جیبشون درآورده هیچ کس نمیشنوه . این هم حقه جدید هست تو انتخابات رئیس جمهوری پیش رو کاندیدی وعده درست کردن بورس رو میده همه می ریزن بهش رأی میدن. تا مردم بدبخته رأی گیری مشکلی نخواهد داشت چون ضرب المثلی میگه اونی که تو دریا داره غرق میشه دستش رو به حباب می ندازه به امید نجات.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
من انتخابات وهرکس را که رای بده تحریم مکنم