بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
کد خبر : ۱۵۲۸۴۱

شرایط فعلی یعنی در فاصله بین اعلام تفاهم هسته‌ای تا اجرای آن را سخت‌ترین دوران کشتیرانی جمهوری اسلامی اعلام کرد، زیرا شرکت‌های خارجی پس از اعلام تفاهم، امکان تردد به ایران را پیدا کرده‌اند، اما کشتی‌های ایران باید تا زمان اجرای توافق، صبر کنند.


فاصله اعلام تا اجرای توافق هسته‌ای، سخت‌ترین دوران کشتیرانی است

اقتصادپرس: محمد حسین داجمر، مدیرعامل و رییس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران،شرایط فعلی یعنی در فاصله بین اعلام تفاهم هسته‌ای تا اجرای آن را سخت‌ترین دوران کشتیرانی جمهوری اسلامی اعلام کرد، زیرا شرکت‌های خارجی پس از اعلام تفاهم، امکان تردد به ایران را پیدا کرده‌اند، اما کشتی‌های ایران باید تا زمان اجرای توافق، صبر کنند.

وی در پاسخ به این شایعه که بعد از تحریم‌های اخیر بیش از 200 ناخدا از کشتیرانی ایران به خارج از کشور رفتند، گفت: من نمی دانم عدد 200 ناخدا از کجا آمده است. کلا در ناوگان کشتیرانی ما ناخداهایی که سنشان بالا می‌رود به تدریج تمایلی به فعالیت در دریا ندارند و تمایل دارند که در خشکی کار کنند که این موضوع ربطی به تحریم و غیرتحریم ندارد.

داجمر با اشاره به مزیت‌های مهمی که ایران برای دریانوردان فراهم کرده، افزود: شاید یکی از استثنایی ترین کشورها در جهان هستیم که کار دریایی را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور تلقی کردیم به طوری که یک دریانورد با 20 سال سابقه کار می‌تواند بازنشست شود.

در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان چنین مزایایی برای دریانوردان ندارند، اما ما از این مزایا دفاع می‌کنیم تا دریانوردان را حفظ کنیم. این وضعیت در دوران تحریم و غیرتحریم چندان متفاوت نبوده است.

البته دریانوردان ما در دوران تحریم بسیار سختی کشیدند؛ زیرا در بسیاری از کشورها با ایرانی‌ها رفتار ناهنجاری داشتند و امکانات برای پیاده و سوار شدن دریانوردان ایرانی قائل نبودند که فشار زیادی به شرکت و پرسنل ما وارد می‌کرد.

امیدواریم در شرایط بعد از تحریم به وضعیت عادی بازگردیم. طبیعتا با توجه به این که توسعه ناوگان ما کند شده، آموزش و استخدام نیروی جدید را متوقف کرده بودیم که انشاءالله این روند را دوباره آغاز خواهیم کرد.

داجمر درباره زمان آغاز حرکت کشتی های کشتیرانی ایران به سمت اروپا که یکی از بهترین و پردرآمدترین خطوط قبل از تحریم‌ها بود، گفت: در رابطه با زمان حرکت کشتی‌ها به اروپا منتظر هستیم توافق هسته‌ای اجرایی شود و هر زمان چراغ سبز برای تردد و تخلیه کالاها داده شد، برنامه حرکت کشتی‌ها را اعلام خواهیم کرد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی در خصوص برگشت کشتیرانی های خارجی به بنادر ایران بعد از تحریم ها و وضعیت رقابت آنها با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به حقیقت جالبی اشاره کرد و گفت: دوران فعلی یعنی در فاصله اعلام تفاهم هسته‌ای تا اجرای آن، طبیعتا سخت‌ترین دوران برای کشتیرانی جمهوری اسلامی خواهد بود.

زیرا خطوط خارجی امکان سفر به بنادر ایران را پیدا کرده‌اند و هر روزه در خطهای مختلف اعلام سفر می‌کنند و به بنادر مختلف ایران ترددشان را آغاز کرده‌اند.

طبیعتا این کشتی‌ها با حضور در بازار ایران، سهم ناوگان ایرانی را برمی‌دارند در حالی که سهم بازار آنها در کشورهای مختلف برای کشتیرانی ایران هنوز باز نشده است.

این دوران سخت‌ترین دوران است اما امیدواریم این مشکل همانطور که وعده داده شده تا آخر سال جاری به زودی حل شود و ما هم بتوانیم سهم خودمان از بازارهایی که در گذشته از دست دادیم را احیا کنیم.


منبع : مشرق


اشتراک گذاری :
ارسال نظر