بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
کد خبر : ۱۵۲۸۵۲
این هواپیما در واقع ساخت چهار کشور اروپایی آلمان، بریتانیا، فرانسه و اسپانیا است. بال‌ها و چرخ دنده هواپیمای نهنگ بلوگا در بریتانیا، دم هواپیما و درهای آن در اسپانیا، بدنه آن در آلمان و دماغه و اجزای داخلی آن در فرانسه ساخته می‌شود.
ایرباس بلوگا، هواپیمای ابَر ترابری شرکت هواپیماسازی ایرباس است.

ایرباس بلوگا مدل تغییر یافته A۳۰۰-۶۰۰ است و برای حمل و نقل قطعات بزرگ هواپیما بین کارگاه‌های مختلف ایرباس بکار می‌رود.

قطعات این هواپیما همانند دیگر هواپیماهای مدل ایرباس در کشورهای مختلف اروپایی ساخته می‌شود اما در نهایت تنها در دو شهر هامبورگ آلمان و تولوز فرانسه مونتاژ می‌شود.

این هواپیما در واقع ساخت چهار کشور اروپایی آلمان، بریتانیا، فرانسه و اسپانیا است. بال‌ها و چرخ دنده هواپیمای نهنگ بلوگا در بریتانیا، دم هواپیما و درهای آن در اسپانیا، بدنه آن در آلمان و دماغه و اجزای داخلی آن در فرانسه ساخته می‌شود.

قطعات هواپیمای ایرباس تا میانه‌های دهه ۱۹۹۰ بیشتر از طریق زمینی جابجا و منتقل می‌شد اما به واسطه بزرگتر شدن بدنه و حجم قطعات هواپیما، نیاز به انتقال هوایی و ساختن هواپیمایی برای انتقال قطعات بزرگ و حجیم هواپیمای ایرباس برای مونتاژ در فرانسه بیش از پیش احساس می‌شد.

پیش از دهه ۱۹۹۰ کمپانی ایرباس برای انتقال هوایی قطعات حجیم خود مثل بال‌ها و... از هواپیمای سوپر گوپی استفاده می‌کرد، اما در سال ۱۹۹۶ برای نخستین بار با طراحی و ساخت هواپیمای بولگا این مهم از طریق این هواپیمای غول پیکر صورت گرفت.

تاکنون ۵ فروند از هواپیمای بلوگا ساخته شده‌است که ایرباس پنجمین فروند را به عنوان هواپیمای پشتیبان و نیز برای جابجا کردن بارهای سفارشی از خارج کمپانی در نظر گرفته‌است.

بلوگا توانایی حمل بارهایی به حجم ۱۲۱۰ مترمکعب و وزن ۴۷ تن را تا برد ۹۰۰ مایل دریایی دارد که با سبکتر شدن بار این مسافت نیز افزایش می‌یابد. برای مثال بار ۴۰ تنی تا ۱۵۰۰ مایل دریایی و بار ۲۶ تنی تا ۲۵۰۰ مایل دریایی. بخش بار دارای ارتفاع و پهنایی برابر با ۷ متر بوده و طول قابل استفاده‌ای تا نزدیک به ۳۸ متر است بطوریکه این هواپیما با داشتن محفظه باری با این ابعاد توانایی حمل ۲ هلیکوپتر شینوک با روتورهای تا شده بدون نیاز به دمونتاژ و مونتاژ را دارد.

به دلیل قرار گرفتن عرشه اصلی بار در ارتفاع ۵٫۵ متری، بلوگا به تجهیزات ویژه فرودگاهی جهت بارگیری و تخلیه بار نیاز دارد که این امر با طراحی پلتفورم ۱۰۰ تنی بارگیری و تخلیه حل شده‌است.

بلوگا دارای دو موتور توربوفن جنرال الکتریک CF۶-۸۰C2A۸‎ بوده که سرعت پیمایشی برابر ۰٫۷ ماخ رادر حداکثر ارتفاع ۳۵۰۰۰ پا امکان پذیر می‌سازد.
a
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
فقط توپلوف رو عشقه ساخته روسیه عزیزشون !

الانم که تحریم ها برداشته شدن باز باید از روسیه عزیز توپلوف خرید - عزیزشونه دیگه !
سعید
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
سلام.....نخیر عزیز..چرا فقط توپلوف...شما میفرمائی ولی اینجور نیست...برادرش انتونوف هم که خیلی توی اسمون ایران پشتک وارو میزنه هم هست...بی انصافی نکن عزیز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
ایران140شد انتونف140پس از سانحه
لاماسیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
ما هم پراید داریم
پراید دلفینی!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
این مسافربری یا باربری؟
ناشناس
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
برای تو چه فرقی میکنه ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
تازه توشو ندیدین
كلاه قرمزي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
بورس خوب بشه يكي شو ميخرم ميزارم تو خط تهران كرج.