بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
بازار سرمایه نسبت به بازار پول مزیتی دارد که متأسفانه اغلب افراد به آن توجهی نمی کنند. به گونه ای که نرخ تورم در عایدی حاصل از سرمایه گذاری در بورس تأثیر آنچنانی اعمال نمی کند.
کد خبر : ۱۵۳۱۹۳
نویسنده :
جمشیدی

انتخاب بهترین بازار برای تزریق نقدینگی و استفاده بهینه از فرصت های سرمایه گذاری همواره یکی از دغدغه های اصلی سرمایه گذاران بوده است. به گونه ای که در شرایط فعلی که اغلب بازارها در رکود به سر می برند، برگزیدن مقصد اصلی برای ورود سرمایه به آن گام اصلی و اساسی برای تجربه یک سرمایه گذاری مناسب به شمار می رود.

بر این اساس، پایگاه خبری بورس نیوز اقدام به برگزاری نظرسنجی با محوریت این موضوع نموده است.

پول ها به بانک می روند نه بورس / یک مزیت بورس که عموم افراد از آن غافلند

بر اساس اطلاعات موجود، بیش از هفت هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کرده اند که از میان آنها حدود 50 درصد گزینه اول یعنی بازار پول و سپرده گذاری در بانک را برگزیدند و بیش از 43 درصد نیز معتقد بودند که بورس بهترین مکان برای سرمایه گذاری و کسب سود تا پایان سال جاری است.

در همین ارتباط، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بازار سرمایه نسبت به بازار پول مزیتی دارد که متأسفانه اغلب افراد به آن توجهی نمی کنند. به گونه ای که نرخ تورم در عایدی حاصل از سرمایه گذاری در بورس تأثیر آنچنانی اعمال نمی کند. حال آنکه به نظر می رسد سپرده گذاری در بانک و کسب سود بانکی یکساله 20 درصد بر اساس نرخ تورم 15 درصدی در کشور، تنها بازدهی پنج درصدی را نصیب سپرده گذاران می کند.

حسن بالا زاده افزود: هنگامی که فردی در بورس سرمایه گذاری می کند سهام شرکت به عنوان دارایی برای فرد سرمایه گذار به شمار می رود و عملاً با وجود تورم در اقتصاد کشور، از ارزش دارایی فرد کاسته نمی شود. بر این اساس به نظر می رسد در صورتیکه افراد با دیدگاه بلند مدت، سهام شرکت های دارای وضعیت بنیادی مناسب و سود نقدی تقسیمی را برگزینند سود بالایی را کسب خواهند کرد.

وی ادامه داد: در این بین می بایست به این نکته توجه داشت که موضوع بحث نظرسنجی سرمایه گذاری منطقی می باشد که شامل سرمایه گذاری بلند مدت است و نباید با نگاه کوتاه مدت به آن نگاه کرد و نمی توان این موضوع را به صورت مقطعی بررسی نمود.

علاوه بر این، بانک ها بخشی از نقدینگی در اختیار خود را در بورس سرمایه گذاری می کنند و این امر به این معناست که حتی بانک ها نیز به پتانسیل های بازار سرمایه اعتقاد دارند. از این رو، صرف نظر از چند ماه اخیر که بازار سرمایه تلاطم های فراوانی را پشت سر گذاشته و سهامداران از وضعیت آن ناراضی هستند، اما به نظر می رسد با نگاه بلند مدت چند ساله می تواند بورس را بهترین مکان برای ورود نقدینگی برشمارد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه اساساً بانک وظیفه واسطه گری دارد، اظهار داشت: بانک ها به واسطه وظیفه واسطه گری خود سرمایه را از سپرده گذاران دریافت می کنند و به صاحبان صنایع تسهیلات اعطاء می کنند و از محل دریافت بهره وام های اعطایی، سود سپرده ها را پرداخت می کند. بر این اساس می توان گفت اگر چشم انداز مناسبی پیش روی صنایع از سوی سهامداران متصور نیست و به همین دلیل به سمت سپرده گذاری در بانک ها روی می آورند، پس صنایع نیز نمی توانند به دلیل وضعیت نا مناسب سودآوری بهره وام های بانکی دریافتی را پرداخت کنند و بانک ها با چالش مطالبات مشکوک الوصول و در پی آن عدم توان پرداخت سود به سپرده گذاران مواجه می شوند و سرمایه گذاری در بازار پول نیز با ریسک رو به رو می گردد.

از سوی دیگر در صورتی که فضای کسب و کار و وضعیت سودآوری صنایع رونق یابد بانک ها می توانند سودهای وعده داده به سپرده گذاران را پرداخت کنند که در این صورت سهامداران صنایع بیشتر منتفع می شوند و ترجیح می دهند تا در بورس سرمایه گذاری کنند تا در بانک ها.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
بانک ها بهره وام را از صنایع میگیرند و بخشی از آن را به سپرده گذاران پرداخت میکنند. برای صنایع با توجه به هزینه بهره و فشار دولت سودی نمی ماند که به سهامدار پرداخت کند و در دراز مدت ونه میان مدت سرمایه خود را از دست میدهد
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
آقای کارشناس اولا این تلاطمهایی که میفرمایید چند ماهه باید به عرضتان برسانم قریب دو ساله که وجود داره لطفا درست اظهار نظر کنید
ثانیا منظور شما از بلند مدت حتما 10 سال و بیشتره که تو این مدت همه از دست این تلاطمات سکته میزنن و میمیرن.
ضمنا خدمت همه سهامداران عزیز عرض کنم که خودم هم مثل همه شما بالای 60 درصد تو ضرررم ولی میخوام یک نکته اساسی را یادآوری کنم که خیال همه راحت بشه.دولت کسر بودجه داره و بانکها هم پول ندارند خب نتیجه دولت حفظ خودش را باید در نظر بگیره یا منافع سهامداران و رونق بازار بورس را؟بنابراین اگر بورس جون بگیره ملت هجوم میارن به بانکها پولشون را بگیرن در حالیکه بانک پول نداره به مردم بده و تازه اگر هم داشته باشه و بده ورشکسته میشه بانک که ورشکسته شد دولت مستاصل میشه.پس دلتان را خوش نکنید که سود بانکی کم بشه یا سیاستهای حمایتی دولت و مجلس از بورس جاری بشه.دولت ناچاره برای حفظ و اداره مملکت بورس را به اینصورت اداره کنه.اگر این نکته را مورد توجه قرار بدهید امیدواری زیادی فعلا نخواهید داشت و آستانه تحملتان را بالا میبرید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
ما الان دو ساله تو ضرريم.بلند مدت چند ساله يعني چي؟!!!
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
امیدوارم استیضاح و برکنار بشه تا از این رکود خارج شویم.
دولت فقط اعتقاد به این داره که باید با بالا بردن شدید سود بانکی و به هر قیمتی تورم را بیاره پایین.
که بالا بردن شدید و عجیب سود بانکی (بیشتر از 2 برابر تورم) موجب پارک شدن پولها در بانکها شده و باعث عمیقتر شدن رکود و بیکاری و تعطیلی تولید و پایینتر از هسته سخت نیامدن تورم شده.
چون هیچ فعالیت مولدی نیست که به اندازهء 30% سود داشته باشد آنهم بدون ریسک و فعالیت درصورت ادامهء روند فعلی چرخ اقتصاد و تولید که درحال یخ زدن هست بکلی می ایستد که به نظر تا آخر دولت روحانی وضع همین خواهد بود!
بهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
با سلام اگر من پارسال تمام سهامم رو فروخته بودم سیصدوسی ملیون بود. دو سال هم سود از بانک میگرفتم. چقدر میشد؟ ولی حالا ارزش سهامم صدو بیست ملیونه مگر چقدر از سهام سود عایدم شده؟
بهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
با سلام اگر من پارسال تمام سهامم رو فروخته بودم سیصدوسی ملیون بود. دو سال هم سود از بانک میگرفتم. چقدر میشد؟ ولی حالا ارزش سهامم صدو بیست ملیونه مگر چقدر از سهام سود عایدم شده؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
من اولا راجع به اینکهفته میشه پول از بانک خارج میشه و به بورس میره و او دولت دنبال کسر بودجه اش از طریق بورس هست عرض کنم این صحبتها بسیار عوامانه و از سر بی اطلاعی است مثلا پول از بانک خارج میشه و به بورس میاد مثلا یعنی اینکه پولها رو سوار کامیون میکنند و به ساختمان بورس میارند ؟ خوب من تصمیم به خرید میگیرم از محل.پول سپرده بانکی ام خوب یک نفر یا یک شرکتی هم فروش سهام داشته و پولش رو در همون بانک میذاره بعد از فروش حداکثر منابع بانکی از سپرده یا بلند مدت به کوتاه مدت و دیداری منتقل شده یا دولت من نمیدونم چطوری میخواد از محل پایین نگهداشتن سهام کسر بوددجه اش رو تامین کند تازه اگر به این فکر کنیم دولت صولا فروشنده سهام است و بالا بودن قیمتها به نفع دولت است ؟ سوم اینکه نویسنده هوشمند مقاله به نکتهای اشاره فرموده بودند که خوب باید خیلی مواظب خودشان باشند با این هوش و تیزبینی اشان ولی نکته اینجاست تاثیر یا عدم تاثیر تورم در قیمت بازار مستتر است زمانی که قیمت بازار یک سهم پایین اومده پوشانندگی ضرر تورم کجاست ؟ ولی در.خصوص رونق بورس خدمت عزیزان عرض کنم اینکه گفته میشود در.دراز مدت سودآوری سهام خوب این بیشتر علاقه یا امیدواری است تا پیش بینی مستدل واقعیت اینه که اوضاع اقتصاد و از جمله شرکتهای بورسی مناسب نیست خوب تا تغییر ماهوی انتظاری به بهبود نیست خوب شاید بالا رفتن قیمت نفت یا بهتر شدن اوضاع جوی.و حل مشکل آب و رونق کشاورزی یا تغییر اخلاق.کاری مردم و تبدیل به تولیدی شدن نیروی کار یا بهتر شدن مزیت های نسبی تولید اقتصادی کشور باعث بهتر شدن اوضاع بورس شود
دژمن
-
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
اقتصاد این چند سال مملکت تو چند جمله خلاصه میشه

فساد
برنامه ریزی و اقتصاد سیاسی
اقتصاد مبتنی بر سیاست
اقتصاد+سیاست=فساد
و باز هم فساد!
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
متاسفانه منافع شخصی مانع بزرگی است بر سر سازندگی...کامنتها گذاشته شده بیشتر بدنبال منافع کوتاه مدت خود می اندیشند... دوستان یک سوال اگر 5 سال پیش پس انداز خودتان را در بانک سپرده کرده بودید بر فرض 100 میلیون تومان امروز چقدر سرمایه داشتید؟ حالا بیایم همان 100 میلیون تومان را بر فرض سرمایه گذاری در بازار سرمایه مقایسه کنید.