بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
کد خبر : ۱۵۳۲۴۲
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.



اینکه بازار بورس این روزها حال روز خوشی ندارد، بماند. اما اتفاقاتی در بورس ما می افتد که خیلی مضحک و واقعا گریه دار است.

ماه گذشته با چند میلیون تومان اندوخته ای که داشتم، سهام شرکت فولاد مبارکه و پتروشیمی بندر عباس را خریدم، بعد از چند روز هر دو سهم برای رفتن به مجمع بسته شد. من که قبلا هم یکبار چنین اتفاقی برایم افتاده بود تازه فهمیدم چه اشتباهی کردم. آخر اکثر سهم ها وقتی به مجمع می روند و سود توزیع می کنند با افت قیمت مواجه می شوند که در نوع خود بی نظیر است.

تصور کنید شما مالک سهام یک شرکت هستید، آخر سال انتظار دارید سود حاصل از یک سال را بدست آورید، سهام شما ۱۰۰۰ تومان می ارزد. موقع تقسیم سود، به شما می گویند که مثلا ۲۰۰ تومان به شما سود تعلق گرفته البته الان سود را نمی دهیم، شش ماه دیگر می دهیم. شما هم خوشحال از سود اکتسابی به خود می گویید عیبی ندارد. اما در کمال ناباوری متوجه می شوید ارزش سهم شما شده ۸۰۰ تومان!، پول شما را از جیبتان در می آورند و چند ماه پیش خودشان نگه می دارند و تازه اسمش را هم می گذارند "سود"!

کجای دنیا چنین چیزی را سود تعبیر می کنند؟ این اتفاق به معنی کامل ضرر است چون شما پول خودتان را هم برای مدتی در اختیار ندارید.

اتفاق مضحک دیگری که رخ داده این است که سهام های مذکور (و البته چند سهم دیگر که من اطلاع دارم) نزدیک یک ماه است که بسته مانده و اجازه خرید و فروش ندارد. این یعنی همان پول ضرر کرده را هم نمی شود نقد کرد و سازمان محترم بورس پول ما را بدون رضایت ما نزد شرکت نگه داشته است.

مگر من کارمند چقدر پس انداز دارم که چند میلیون تومانش را اینگونه بلوکه کنند. امثال من به امید سود بیشتر از بانک وارد بورس می شویم اما به لطف سیستم بیمار نه تنها سودی نکرده ایم که پول خود را هم از دسترسمان خارج کرده اند و حتی نمی توانیم بخشی از پول را با ضرر زنده کنیم.

اینگونه قرار است مردم به بورس خوش بین باشند؟ بماند حرکات عجیب بازار که آدم حس می کند کاملا مدیریت شده و به نفع صاحبان قدرت و ثروت اتفاق می افتد.

بنده حتما مبلغ منفی برای بورس خواهم بود، و به اطرافیانم اجازه نمی دهم پولشان را زیر دست مدیران کم توجه به هدر بدهند. استدلال های عجیب مثلا کارشناسان هم برایم مهم نیست، چیزی که مهم است این است که پول من پس از کسر بخشی از آن باز هم از دسترسم خارج است.

در بازار مشابه خارجی به راحتی می شود پول را نقد کرد اما در بازار ما پولمان را به زور نگهداشته اند و دستمان هم به جایی نمی رسد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
الکس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
تازه خدا را شکر کنید که به اندازه سود شما از قیمت سهم کسر شده...بنده یه سهم دارم که به اندازه 3 برابر سودش منفی باز شد...
دوست
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
دوستان گرامی
اشتباهی که (یا خیانتی که) دولت به سهامداران کرد این بود که با یک آگهی کلی مردم را برای سرمایه گذاری در بورس ترغیب میکرد اما در مورد اصول اینکار هیچ راهنمایی ننمود .من سهامدارم و تقریبا توو ضرر . چرا که با حضور میلیونی مردم پر شور که فکر میکرند بورس مثل بانکه یعنی هر چی الان بخری فردا رفته رو قیمتش تازه سود سالیانه هم میگیریم باعث شد که روندهای بورس تغییر کنه . سهامدار آماتور که وارد بروس شد باعث تغییرات شدید میشد یه روز صف خرید فردا صف فروش و این عملیات ژانگولر باعث شد که دیگه ما هم نتونیم تحلیل کنیم و دیگه مجبور شدیم مثل دیگران با شیر یا خط خرید و فروش کنیم و یا اینکه موقتا متوقف بشیم . عزیزان بورس همیشه بالا نمیره و همیشه هم پایین نمیاد . این طبیعت بورسه که با اخبار مربوط و یا نامربوط بالا و پایین بشه ولی خرید و فروشهای احساسی و بدون اطلاع و کارشناسیه که به بورس ما لطمه زد خدا ازش نگذره اون کسی که توو صدا و سیما مردم ناآشنا با بورس رو ریخت زیر پل حافظ که مثلا سهامهای دولتی بی ارزشی رو که خصوصی سازی میخواست با قیمت بالا بفروشه و میدونستند که حرفه ای ها نمیخرند رو به مردم تازه نفس غالب کنه . این مصیبت بورس ماست . مردم محترم اگه میخواهید پولتان از دیروز بیشتر باشه و تضمین هم بشه لطفا فقط برید بانک سپرده بگذارید نه توو بورس . لطفا اگر موافقید به این پست آقای الکس رای منفی بدهید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
شديدا موافقم. تصور كنيد كسي كه با هزار بدبختي پولشو آورده تو بورس ضرر ميكنه و يكي ديگه با ضرر اين بابا سود ميكنه چه ارزشي ميتونه داشته باشه. توي بورس رضايت وجود نداره. اگه قراره سودي برده بشه بايد همه ببرن نه يه عده.
مردمي
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
با سلام به دوست عزيز كارمند بايد ابتدا به شما گوشزد كنم كه بورس يك سرمايه گذاري پر ريسك است اما با نظر شما موافقم كه اين بورس دست ادمهاي نابلد اداره ميشود و واقعا جاي شگفتي دارد دولتي كه ميگويد اقتصادش از ركود خارج شده و حتي چند درصد رشد دارد چرا دما سنج اقتصاديش سير نزولي دارد شما بزرگوار بگرديد دنبال دروغگو ؟در پايان بايد براي مسئولين اجرايي فقط همين را گفت كه كار هر بز نيست خرمن كوفتن گاو نر ميخواهد و مرد كهن. پيروز و سربلند باشي.
حسین
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
با سلام
احسنت حرف دل همه سهامداران رو زدی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
بورس دیگر جایگاهش را از دست داده.برید 2 سال دیگه بیایید اگر کس دیگه ای رییس جمهور شد میشه بهش امید بست.یه عده بدبخت هم فقط توی تاپیک های بورسی همه تقصیر ها و ضررهاشون رو میندازن گردن احمدی نژاد.همون بهتر در ضرر بمونید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
آقا جان كجاي كاري!!! كل مملكت را فساد برداشته و دزد بازاري است كه بيا و ببين!
بهروز
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
به نظر بنده بیشتر گفتار بالا در وضعیت بورس کنونی حقیقت داشته امثال مثل اینجانب که از نظر اعتقادی مقدار و نحوه سود بانک را درست نمی دانند با سرمایه گذاری در بورس که در واقع سرمایه گذاری در صتعت و ساختار اقتصادی یک کشور می باشد . وارد این بازار شدم اما بعد از مدتی متوجه شدم که به علت سوء مدیریت و کم تجربگی عوامل راس بورس نه تنها نباید منتظر سود بود بلکه باید زیان هم داد . بخاطر همین به دوستان پیشنهاد میکنم وارد این بازار که از هیچ قانون و قواعدی پیروی نمی کند نشوند .
رضا
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
دو مدیریت در دولت تدبیر و امید مشکل اساسی دارد یکی فوتبال و دیگری بورس.
ناشناس
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
فقط دو تا؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
البته در قمار شانسی برای برد هست ولی در بورس سیاسی و تحت تسلط عده ای سرمایه دار و اقازاده برخوردار از رانت اطلاعات اقتصاد ی و سیاسی هیچ شانسی نداری.
ساکن ویران
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
با سلام
منم حدود یک ماه پیش سهم ((وسینا )) رو قبل از بسته شدن روی قیمت 163 تومن خریداری کردم تو مجمع به هر سهم 20 تومن سود تعلق گرفت منم خوشحال از این موضوع چند روزی شنگول بودم تا اینکه سهم رو قیمت حدود 135 تومن باز شد و اینجا بود که به اشتباه خودم پی بردم الان قیمت این سهم 129 تومن هست یعنی از این طرف 20 تومن سود دادن از اون طرف 30 تومن قیمت سهم رو پایین کشیدن
سلام
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
مثل سرمایگزاری بهشهر 7ماه پیش سهامش رو خریدم 260تومان 50تومن سوداعلام کرد شش ماه گذشته از سودش هیچ خبری نیست تا الان ندادن سهامش هم امروز شده 140تومان.
سلام
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
پول به باد رفت ایمان اونایی که دروغ گفتند کجا رفت .این نیز بگذرد.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
اولا هنوز که فولاد مبارکه باز نشده
دوما این روال هست کهبه میزان خروجی نقدینگی از ارزش ذاتی سرکت کم میشه
سوما شما در بد ترین شرایط اقتصادی وارد ساختار ریسک پذیر شده اید بعد تکلیف همه چیز را هم میخواهید مشخص کنید ما در فراگیری الفبا علم اقتصاد هم مشکل داریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
امیدوارم با استیضاح و برکناری وزیر اقتصاد شرایط اقتصادی کمی بهتر شود. امیدمان به نمایندگان عزیز هست.
بهزادی
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
بهترین بازار جهت سرمایه گذاری همین بازار سرمایه است اما به شرطی که بازار اعتقاد به رشد سهام داشته باشد توجه به اخبار شرکتها داشته باشد گره بورسی در شرکتها حادث شود ولی این روز ها سهام معادن منگنز که 750 تومان خریداری شده طی 2 سال می شود 140 تومان سهام قند نیشابور 600 تومانی می شود 100 تومان لعاب ایران 1200 تومانی می شود 150 تومان سهام با ارزش الومتک می شود 70 تومان اینها همه ضرر وزیان است ضمن اینکه سود شرکتهای بورسی بسیار کم شده است اگر در داخل شرکتها سیستم نظارتی وجود داشته باشد سودها بیشتر می شود
امین
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
دوستان عزیز 2 ماه پیبش گفتم فروشنده برنده است 3تا دلیل منطقی هم داشتم 17 تا منفی زدید هنوز هم روی حرفم هستم البته من با 3 میلیون ضرر 2ماه پیش خارج شدم اگه الان میفروختم میشد 3.3 میلیون در ضمن اکثر بزرگهای این بورس خیلی وقته خارج شدن.....
ناشناس
Slovakia
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
تا دولت روحاني سر كار است وضع همين است كل اقتصاد منفي است بورس مسكن .....همه و همه در ركودند.
بابا
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
کاملا صحیح است . شناسایی سود چه ربطی به قیمت روز بازگشایی دارد . پارادوکسی است که هنوز برای ما سوال برانگیز است.
سود را از جیب خودمان میگیریم . بخشی از قیمت سهم در اخرین روز را به ما بعنوان سود میدهند.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حسین
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۶
حرف همه شما عزیزان درست است . اینجاست که میگن تو بورس تجربه مهمه چون همین اتفاق برای من 2 سال پیبش رخ داد پون به گفته کارشناسا باید صبور باشی دید بلند مدت داشته باشی و از این حرفهای قشنگ که تو بورس ما محلی از اعراب نداره بنده بعد از اون ضرر سنگین دیگه چشم و گوشم رو باز کردم دیگه با هیچ سهمی مجمع نرفتم به محض شناسایی سود سریعا میفروختم (به گفته بعضی ها نوسانگیری که من اصلا قبول ندارم اینجا جاش نیست بحث کنم در موردش) خلاصه باید حواست جمع باشه اگه کسی میخواد بیاد تو بورس باید 24 ساعته حواسش به سهامش باشه اگه میخوای بخری بعد بری دنبالذ کارت یکماه دیگه بیای 200 شده باشه 300 تومن ، نه از این خبرا نیست مخصوصا تو بورس ایران
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
اینجا ایران است جایی که ....................... هستن