بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
سال 1392 بود که خلاء ناشی از فقدان مؤسسات معتبر و تخصصی، لزوم توجه به توسعه فرهنگ سرمایه گذاری و همچنین تخصصی شدن فعالیت ها و فرآیندهای بازار سرمایه، نیاز به ایجاد ساختاری جهت برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی و ایجاد هم افزایی در فعالیت بورس های کشور را سبب گردید تا مرکز مالی ایران براساس الگو برداری از تجربیات موفق داخلی و خارجی با تغییر ساختار سهامداری، فعالیت جدید خود در حوزه ارایه خدمات آموزشی، پژوهشی، مالی و مشاوره در بازار پول و سرمایه را آغاز کند.
کد خبر : ۱۵۳۲۹۶
نویسنده :
کیوان فر
سال 1392 بود که خلاء ناشی از فقدان مؤسسات معتبر و تخصصی، لزوم توجه به توسعه فرهنگ سرمایه گذاری و همچنین تخصصی شدن فعالیت ها و فرآیندهای بازار سرمایه، نیاز به ایجاد ساختاری جهت برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی و ایجاد هم افزایی در فعالیت بورس های کشور را سبب گردید تا مرکز مالی ایران براساس الگو برداری از تجربیات موفق داخلی و خارجی با تغییر ساختار سهامداری، فعالیت جدید خود در حوزه ارایه خدمات آموزشی، پژوهشی، مالی و مشاوره در بازار پول و سرمایه را آغاز کند.
دیکته نانوشته غلط ندارد / فلسفه وجودی مرکز مالی در بورس تهران چیست؟

چرا مأموریت ها پیگیری نمی شود؟

به گزارش بورس نیوز، بدین ترتیب تبدیل شدن به نهاد پیشرو در زمینه آموزش و پژوهش بازارهای مالی در جهان اسلام، پیشتاز بودن در ایجاد و انتشار دانش برای ارتقای مهارت ها و توانمندی های حرفه ای متخصصان و فعالان بازار سرمایه در زمره مهمترین اهداف این مرکز قرار گرفت تا مأموریت هایی با ارایه خدمات مالی، آموزش و پژوهشی به منظور افزایش نقش بازار سرمایه در توسعه ملی به مرحله اجرا درآید.

بدین ترتیب مرکز مالی ایران در حالی به عنوان بازوی اصلی آموزشی و تحقیقاتی بازار سرمایه معرفی شد که هدف آن تزریق نگرش علمی و کاربردی به بازارهای مالی و اثر بخشی در آموزش ها و پژوهش های کاربردی بود. اما آیا این اهداف تاکنون محقق شده و آیا آنچه ماهیت اصلی تأسیس و فلسفه وجودی چنین مرکزی است، طی مدت فعالیت این مرکز به اجرا درآمده است؟ آیا در این مدت ابزارها و اقدامات لازم جهت توسعه بازار سرمایه از سوی این مرکز پیشنهاد و طراحی شده است؟

سوال اصلی اینجاست که آیا مأموریت اصلی این مرکز پیرامون ارایه خدمات مالی، آموزشی و پژوهشی به منظور افزایش نقش بازار سرمایه در توسعه مالی تاکنون اجرایی شده؟ و در مدت فعالیت این مرکز چه اقداماتی در راستای توسعه بازار سرمایه صورت گرفته است؟ چرا که اگر اقدامی هم صورت گرفته اما آنچنان محدود و اندک بوده که به چشم نمی آید و هیچ اثری از آنها نیست!

دیکته نانوشته غلط ندارد / فلسفه وجودی مرکز مالی در بورس تهران چیست؟

بطوریکه نه تنها دوره آموزشی کافی و متناسب با نیاز فعالان بازار به صورت عمومی برگزار نشده، بلکه حتی به صورت تخصصی نیز برای مدیران دوره های مستمر و کاربردی طراحی نشده است!

به سرمایه گذار خرده نگیرید؛ تحلیل ارایه کنید

همچنین در شرایط فعلی درست است که بارها و بارها در ارایه تحلیل های مختلف از سوی سرمایه گذاران حقیقی، عنوان می شودکه عمده آنها اشتباه بوده و چندان قابل اتکا نیست، بطوریکه به اعتقاد مدیران و مسئولان بازار سرمایه یکی از مهمترین دلایل زیان سرمایه گذاران توجه به همین تحلیل هاست که این نکته تا حدودی درست است.

اما چرا مرکز مالی ایران حداقل به اندازه اجرای تعهدات، وظایف، اهداف کلان و مأموریت های خود اقدام به ارایه گزارش های پژوهشی و تحلیل های دقیق نمی کند تا بیش از این شاهد ترویج بی رویه تحلیل های غیر قابل اتکا در فضای مجازی و بین سهامداران و سرمایه گذاران نباشیم؟

دیکته نانوشته غلط ندارد / فلسفه وجودی مرکز مالی در بورس تهران چیست؟

پس در این شرایط که این مرکز پژوهشی هم هیچ گزارش تحلیلی ارایه نمی کند، نمی توان به سهامدار و سرمایه گذار حقیقی خرده بگیریم که تحلیل غلط آنها موجب ضرر و زیانشان بوده و نمی توان آنها را از این منع کرد که با هر سطحی از سواد و علم مالی دست به تحلیل نزنند. چرا که وقتی نهادی که در حیطه وظایف و مأموریت های آن عمق بخشی به دانش مالی و ارتقای کیفیت تصمیم گیری با توسعه خدمات آموزشی و پژوهشی کاربردی است، هیچ تحلیلی به فعالان بازار ارایه نمی کند، افراد مجبور هستند با هر سطح و کیفیت سواد مالی و دانش خود دست به تحلیل بزنند.

اینجاست که شاید عنوان کنید که اگر به فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه تحلیل ارایه دهید، به دلیل آنکه سهامداران اصلی مرکز مالی ایران عمدتاً بورس های کشور از جمله بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه هستند، متهم شوید به اینکه اهداف خاصی پشت پرده بوده و تحلیل های مذکور از جانب کارشناسان و تحلیلگران شما مغرضانه انجام شده که این دلایل تا حدی قابل قبول است.

دیکته نانوشته غلط ندارد / فلسفه وجودی مرکز مالی در بورس تهران چیست؟

اما چه ایرادی دارد که همانند پژوهشگاه صنعت نفت، مرکز پژوهش های مجلس، پژوهشگاه نیرو، سازمان مدیریت صنعتی و سایر نهادهای پژوهشی مشابهی که در بخش های خاص فعال هستند و گزارش ها و تحلیل های متناسب با شرایط روز را به دیگر نهادهای تصمیم گیرنده و قانون گذار ارایه می کنند، مرکز مالی ایران نیز در حوزه بازار سرمایه و اقتصاد کلان و نیز وضعیت صنایع مختلف فعال در کشور کارهای پژوهشی انجام داده و نتایج آنها را در قالب گزارش های تحلیلی به سرمایه گذاران و فعالان بازار ارایه کند؟

گرچه درست است که نمی توان به دلیل ایجاد ظن پیرامون برخی سوء استفاده های احتمالی در مرکز مالی ایران، انتظار تحلیل وضعیت یک شرکت خاص را از این مرکز داشت. اما حداقل می توان این اقدام را برای حوزه کلان اقتصادی و وضعیت و چشم انداز آتی صنایع مختلف به مرحله اجرا گذاشت.

به عنوان مثال، ایران اخیراً بزرگترین رویداد تاریخی خود را پس از حصول توافق هسته ای شاهد بوده و بدون جنگ از منشور هفتم سازمان ملل خارج شده و پس از سال ها دست و پنجه نرم کردن با فشار تحریم ها می خواهد از زیر بار این فشارها آزاد شود.

از همین رو این نیاز احساس می شود که تحلیل های متعددی پیرامون شرایط دوران پساتحریم و چشم انداز بازار سرمایه پس از تغییر فضای اقتصادی کشور انجام و به بازار ارایه شود تا هم مدیران دریابند که چگونه از فرصت های آتی به بهترین نحو استفاده کنند و هم سرمایه گذاران بتوانند بر مبنای آن تحلیل درست تری داشته و تصمیم بهتری اتخاذ کنند. پس نمی توان سرمایه گذار حقیقی و خرد را متهم به انجام تحلیل های اشتباه کرد؛ اما واقعاً چرا این موارد توسط مرکز مالی ایران انجام نمی پذیرد؟؟

همچنین این مرکز می تواند به بررسی چشم انداز آینده صنایعی بپردازد که طی این سال ها بسیار به تحریم ها وابسته بودند و بیشترین آثار را از آن پذیرفته اند. حتی می توان بررسی کرد که آیا صنعت پتروشیمی به عنوان پربازده ترین صنعت طی سنوات اخیر، پس از رفع تحریم ها نیز همچنان در کشور دارای مزیت خواهد بود و یا این بار صنعتی متفاوت از آن همانند خدمات گردشگری می تواند گوی سبقت را در ایجاد فرصت های بیشتر سرمایه گذاری از سایر بخش های اقتصادی برباید؟

در مجموع اینکه این مرکز به عنوان مجموعه ای تحقیقاتی و پژوهشی بایستی بررسی کند که با ورود به دوران پساتحریم جایگاه جهانی ایران در صنایع مختلف کجاست؟

اینجاست که بایستی به دنبال پاسخ این سوال بود که آیا مرکز مالی ایران نباید همانطور که مدیرانش از آن به عنوان بازوی اصلی آموزشی و تحقیقاتی بازار سرمایه یاد می کنند، واقعاً به دنبال تحقق این اهداف باشد و پژوهش های لازم را انجام دهد؟

به درستی وظیفه کدام نهاد و مجموعه پژوهشی است که بایستی به دنبال این اطلاعات و تهیه تحلیل های به روز باشد؟ آیا این موارد جزیی از مأموریت های اصلی مرکز مالی ایران تعریف نشده است؟

این بی تفاوتی های مرکز مالی ایران نسبت به اتفاقات و نکات مهم و اثرگذار بر بازار سرمایه تا حدی بوده که حتی در حالی که طی ماه های پایانی سال 93 و حتی ماه های ابتدایی سال جاری کلیات و جزییات بودجه سال 94 کل کشور در صدر اخبار مهم و اثر گذار بر بخش های اقتصادی و به ویژه بورس قرار داشت، مرکز مالی ایران هیچ گزارشی از نکات موجود در آن و آثار احتمالی بندهای قانونی بودجه سال جاری بر بورس منتشر نکرد تا سرمایه گذاران بتوانند به طور کامل از آن مطلع شوند.

دیکته نانوشته غلط ندارد

افزون بر تمام این نکات، شاید در اجرای وظایف محوله اقدامی عملی از سوی این مرکز صورت نگرفته باشد که بتوان به نحوه اجرای آن ایراد گرفت، اما نباید از یاد برد که دیکته نانوشته غلط ندارد! که مهمترین ایراد کار هم همین است.

آیا نباید مرکز مالی ایران طبق آنچه در اهداف کلان آن پیرامون توسعه آموزش نهادهای مالی به منظور کمک به ارتقاء و بهبود شفافیت بازار و توسعه استانداردهای حرفه ای و نیز توسعه خدمات مالی بین المللی آمده، از منابع و مراکز مهم و قابل اتکای بین المللی مقالات روز دنیا و تحلیل بازارهای جهانی را خریداری و ترجمه آن را در بازار سرمایه منتشر کند تا خوراک لازم برای تحلیل کارشناسان و تصمیم گیری بهتر سرمایه گذاران در اختیار آنها قرار گیرد؟ چرا که مسلماً عمده سرمایه گذاران حقیقی توان خرید مستمر چنین مقالاتی را ندارند؛ حال آنکه این مرکز می تواند به عنوان یک متولی بهترین آنها را خریداری و پس از ترجمه، چکیده مهم این مقالات و گزارش ها را برای استفاده عموم منتشر کند.

البته شاید مدیران مرکز مالی معتقد باشند که در بخش برگزاری دوره های آموزشی تاکنون خدماتی ارایه شده، اما اگر تمام وظایف و خدمات این مرکز بایستی محدود به برگزاری دوره های آموزشی باشد، پس چرا از ابتدای امر به عنوان یک مرکز مالی تأسیس شده و آیا بهتر نبود در قالب یک موسسه آموزشی مجوز می گرفت؟

پس تکلیف مأموریت های دیگر این مرکز چیست؟ و علت عدم عمل به وظایف اصلی در این مرکز چه بوده است؟

شاید همین بی مسئولیتی مدیران این مرکز و عدم اجرای تعهدات و وظایف تعریف شده باشد که موجب شده پس از گذشت سال ها هنوز هم نتوان دوباره عضویت فدراسیون بورس های جهانی را به دست آورد؟ چراکه ایرادات موجود در بحث قوانین و مقررات بازار سرمایه که در سال 1384 به تصویب رسیده، به عنوان یکی از مهمترین دلایل اخراج از فدراسیون بورس های جهانی همچنان پابرجاست و مرکز مالی ایران به عنوان یک نهاد پژوهشی هیچ تلاشی برای ارایه پیشنهادات برای اصلاح نواقص موجود ارایه نکرده است!

شاید وقت آن رسیده باشد که مرکز مالی ایران با برخورداري از مجموعه اي غني از كارشناسان و متخصصين مجرب در زمينه هاي فني و تخصصي ونگاه عالمانه و موشکافانه اقدام به طراحی موضوعات پژوهشی در حوزه بازار سرمایه و دیگر بازارهای مالی و انجام آن، به مسیر اصلی فلسفه تأسیس خود برگردد و به دنبال تحقق اهداف و مأموریت های تعریف شده برای خود باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
CANADA
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
معمولا اینجور شرکتها تشکیل میشه برای دور هم بودن آقایون توی هیات مدیره و مدیریت عاملی و معاونت و ... که حقوق و پاداش بگیرن
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
مدیر این مرکز علوم سیاسی خونده و هیچ ربطی به بازار سرمایه نداره. ایشون در بخش منابع انسانی کار کرده و تحصیلاتی مرتبط با اون هم نداشته. اساسا فردی که هیچ تخصصی نداره و روابط مالی و .... روشنی هم نداره چرا باید مدیر اونجا باشه؟
ج
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
ایشون رشته علوم اجتماعی خوندن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
تا زمانی که نماد های مهم به هدفشون نرسند اوضاع همینه .

مثلا :

خودرو باید به 2230 برسه .

خپارس باید به 640 برسه .

شتران به 2550 برسه .

وبملت 1840 برسه .


واسه همینه که این بازار اصلا خریداری نداره البته به جز یه عده که واسه ضرر کردن آفریده شدن .


فعلا بی خیال بشید تا اصلاح بازار تموم بشه .
قاسم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
ای آقا مرکز مالی شده محل خرید و فروش سهم
صندوق توسعه بازار از تامین سرمایه امین گرفتن بردن اونجا که هر کاری دلشون خواست انجام بدن. کم پولی که نیست 600 میلیارد تومان پول دستشون فقط کافی بخوان یه سهم ببرن بالا شروع می کنن خرید کرد یا بزنن تو سرش و وقتی به بالاترین یا پایین قیمت رسید اول سهام خودشون می خرند یا می فرشند.
حسن
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶
برای برگزاری یه دوره تا انگلستان یا فرانسه میرن، به عبارتی اول میرن ترکیه یا دوبی بلیط بگیرن بعد تشریف میبرن لندن و پاریس، خوب این حیف و میل اموال عمومی و سهامداران زیان دیده نیست. به جا سفر هشتاد روز دور دنیا مدرسشو بیارن ایران. البته اگه قصد خدمت دارن.
تمام آموزشای رایگان رو پولی کردن. هیچ کیفیتی هم نداره آموزشاشون
میری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
من بدبخت سهام بازی نکردم سهامداری کردیم سرمایه شده نصف عجب دولت با تدبیری ؟؟؟؟
ناشناس
UNITED STATES
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰
دوستان تجربه شخصی من از سازمان بورس و اوراق بهادار این بود که بنده خارج از کشور در رشته مالی در مقطع دکترا درس خوندم در دانشگاهی با رنکینگ زیر 50. وقتی برگشتم ایران دیدم سازمان بورس آگهی زده که به شدت نیروی فارغ التحصیل تو این رشته نیاز داریم و لطفا رزومه ایمیل کنید. من این کار و کردم چند ماه صبر کردم دریغ از یک پاسخ. حضوری به سازمان مراجعه کردم گفتند دوباره باید رزومه پر کنی. دوباره پر کردم. بازم دریغ از یک زنگ یا ایمیل. خلاصه وقتی کسی که تحصیلات مرتبط و سابقه کار مرتبط اونم در سطح کشوری مثل انگلیس رو داره به این راحتی رد می کنند معلوم است که خودی های فارغ التحصیل از دانشگاه های معلوم الحال رو جایگزین می کنند. این درد دل من بود که نوشتم.
جلال
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
شما اگر مدرک دکتری فاینانس داشتی هزارجا واست کار بود و دنبال کارمند شدن در سازمان بورس یا امثالهم نبودی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
اینکه از روی غرض ورزی گزارشی که مستند نیست منتشر میشه خود جای آن دارد که نظر تنگی هایی موجود است.
اصل حرفه ای کار رسانه این بود که به بازار شایعه پراکنی دامن نزند.

امیدوارم سانسور نکنین کامنت را