بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
در بازاری که از کمبود نقدینگی رنج می برد افرادی هستند که با نگاه منفعت طلبانه برای جذب حداقل نقدینگی باقیمانده در بازار نقشه کشیده اند و برای جلب نظر هیأت مدیره خود خبر از انتشار اوراق مشارکت جدید با همکاری متولیان بازار سرمایه می دهند!!
کد خبر : ۱۵۳۳۵۰
نویسنده :
بابک آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 94.06.01 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 287 واحد کاهش به رقم 45899 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 494 واحد کاهش عدد 139201 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 135 واحد کاهش به رقم 25650 واحد رسيد.

همچنین در این روز "مبین" با 19 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شبریز" با 93 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 6 واحد کاهش به رقم 735 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1836 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 991 میلیارد ریال رسید.

" مشکل اصلی بازار کمبود نقدینگی است " این نظر مدیرعامل شرکت بورس، در خصوص وضعیت بازار است نظری که فعالان بازار بر آن واقفند و مطلب تازه ای نیست اما سؤال اینجاست که برای حل این مشکل اصلی تاکنون چه راهکارهایی پیشنهاد و ارایه شده است؟

بر اساس گزارش بورس نیوز در بازاری که از مشکل نقدینگی رنج می برد و مشکل اصلی آن کمبود نقدینگی است چرا مجوز انتشار اوراق مشارکت و یا صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت صادر می شود؟

سپرده گذاری در بانک ها به عنوان یکی از بازارهای رقیب بورس شناخته می شوند و سازمان بورس به عنوان متولی بازار سرمایه به راحتی مجوز فعالیت در بازار سرمایه را از طریق شرکت های تأمین سرمایه، وابسته به این نهادهای مالی صادر کرده است و بر اساس آمار منتشرشده در مرداد ماه سال جاری بیش از 12 هزار میلیارد تومان توسط 7 صندوق برتر سرمایه گذاری وابسته به بانک ها جذب شده است، سرمایه ای که به سپرده های بانکی و اوراق مشارکت تبدیل شده و حتی اساسنامه صندوق مبنی بر سرمایه گذاری حداقل 10 درصد از این وجوه در بورس اوراق بهادار در آن رعایت نشده است.

در بازاری که از کمبود نقدینگی رنج می برد افرادی هستند که با نگاه منفعت طلبانه برای جذب حداقل نقدینگی باقیمانده در بازار نقشه کشیده اند و برای جلب نظر هیأت مدیره خود خبر از انتشار اوراق مشارکت جدید با همکاری متولیان بازار سرمایه می دهند !! خبری که در این روزها می تواند ضربه ای کاری بر بدنه نحیف بورس وارد سازد. این گونه افراد که در زمانی هستند و در زمانی دیگر اثری از آنها نیست همواره وجود داشته اند، طبیعت و ذات این افراد همین است و غیر از این از آنها انتظاری نیست. اما بازار سرمایه از مدیران خود چه در سازمان و چه در شرکت بورس انتظاردارد که در برابر این افراد بایستند و با اصلاح قانون مجوز جدیدی برای انتشار اوراق مشارکت و جمع آوری حداقل ترین وجوه کنونی بازار سرمایه را به آنها ندهند.

بنابر این گزارش، در معاملات امروز پالایش نفت تبریز با افت بیش از 20 درصدی قیمت سهام تقسیم و 22 ریال سود در مجمع سال 93 خود مجدداً به تابلو بازگشت و علاوه بر وارد کردن زیان به سهامداران خود، شاخص کل بورس را نیز به مدار 64 هزار واحدی کشاند. این اتفاق نه تنها برای سهامداران این شرکت و گروه پالایشی بلکه برای کل بازار سرمایه حاوی یک پیام بود و آن تأثیر مستقیم تصمیمات مبهم و نادرست وزارت نفت در بورس است. تصمیماتی که تا به امروز دمار از روزگار پتروشیمی ها و پالایشی ها درآورده و هر اقدامی در عملکرد این وزارت خانه مشهود است جز حمایت از بخش خصوصی.

اما از سویی دیگر شاید مهمترین خبر امروز را بتوان بازگشایی سفارت انگلیس پس از 4 سال در کشور عنوان کرد اتفاقی که حداقل تأثیر آن بر اقتصاد افت 343 واحدی شاخص کل بود. بنظر می رسد کار کار انگلیسی ها است و اگر نه شاخص بورس امروز کلی رشد می کرد.

نمی دانیم، شاید باید کم کم باورمان شود که تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نبوده اند چرا که اگر اندکی بیشتر از کاغذ پاره بودند با این خبرها امروز حال روز بورس این چنین نبود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
میدونی چرا میگم دیگه مطلب نذار ؟
چون رنگ قرمز بورس خیلی اعصاب خوردکن شده
خدایا خودت کمکمون کن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
درست میگی بورس نیوز تحریمها کاغذپاره ای بیش نیست وگرنه شاخص از یک ماه پیش تا الان باید 70 هزار رو رد کرده بود ولی افسوس از بی تدبیری که موجب ناامیدی مزمن شده...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
سلام
به این آقای محترم بفرمایید اون روزب که صف یک میلیاردی صادرات را عرضه و از متعادل کردن بازار افاضه کلام فرمودید باید فکر اینجاش رو هم میکردین
فردای توافق قرن که بازار رو تا خرخره منفی کردین باید فکر اینجاش رو میکردین که نکردین . . .
اعتماد چیزی نیس که به این راحتی بشه احیاش کرد . . .
عطا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
جناب مستطیل شیشه ای ! با اینکه خودتم میدونی جوک میگی که تحریمها کاغذ پاره بودن اما از همین جوک گفتنت هم خیلیا منتظرن نخ بگیرن و واسه خودشون داستان ببافن.
اما چیزی که من حس میکنم اینه که فقط و فقط بازار رو به این روز میندازن که افت کنه و خودشون بخرن . بعد یه مدت که اوضاع درست میشه و با یه شوک بازار رو برمیگردونن و همه اونایی که امروز فروختن حسرت تحمل نکردن خودشونو میخورن
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
مسئولین بورس و دولت مردان می بایستی جوابگوی ضرر و زیان سهامداران باشند ما که از انان نمی گ ذریم خدا هم از انان حسابرسی کند
فرهاد آزادمنش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
جای دائی جان ناپلئون بخیر
مردمي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
با سلام نه بابا چرا خودت را اذيت ميكني وزير نفت را هم احمدي نژاد گذاشته بر سر وزارت وزارت نفت . درود و سلام بر دكتر احمدي نژاد .
ناشناس
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
دفع فاسد با افسد خطایی نابخشودنی است !!!
احمدرضا
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۵
از اسم مردمی استفاده نکن

70درصد مردم که شما اسمشون را یدک میکشی ، خاطرات بی تدبیریها و بی مسئولیتیهای زمان آقای دکترتون را تا آخر عمرشون فراموش نمیکنند
ناشناس
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲
خلایق هرچه لایق
وضعیت امروزمملکت نتیجه 8ساله ایشونه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
کاغذ پاره بودند و انتخاب روحانی هم اشتباه بود ما جماعت سهامداران اعتراف می کنیم اما دیگر بس است پدرمان را درآوردید بگذارید ملت امیدی داشته باشند
احمد
UNITED ARAB EMIRATES
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
بورس دیگر فقط به P/E واکنش نشان می دهد نه خبر های سیاسی.
شهریار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
زمانی دولت به فکر ملت است که از مردم باشد بورس مال این سرزمین نیست یا واقعا دولت از این ملت نیست مگر ممکن است این همه بیتدبیری .....
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
پول هست اعتماد به اینا نیست مگه نه این همه پول تو بانکها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
هر چی بد و بلا میخواد بیاد اول از همه سر ما سهامداران میاد
دولت جدید آمد سود سپرده ها را بالا برد سقوط بورس
خوار ک پتروشیمی ها را بردند بالا سقوط بورس
بحران جهانی و پایین آمدن قیمت نفت و فلزات سقوط آزاد بورس
کمبود بودجه دولت و دست بردن در جیب پالایشی ها و معدنی ها و ....سقوط بورس
فلان نماینده گنگره آمریکا اینجور حرف زد و سقوط آزاد بورس
جیبی خوشگل تر از جیب بورسی ها هم که اصلا پیدا نمیشه ..... دو ساله معنی تدبیر و امید را هم فهمیدیم!!!!!
پرهام
GERMANY
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
آقای روحانی ،کاری با ما کردی که احمدی نژاد این جفا را در حق ما نکرد
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۷
منتظر نفت 30
لاماسیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴
مدیر خوب در ایران کم است

تا زمانی که این دید وجود داشته باشد
داستان همین است
نارون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۸
شرایط لازم برای صعود بورس ایران؛
باز شدن سویفت
ورود شرکتهای خودروسازی آلمانی و آمریکایی به ایران
ورود سرمایه گزاران خارجی با حداقل بیست ملیارد دلار
برداشتن سیطره دولت از شرکتهای نفتی و معدنی
رساندن سود بانکی به زیر ده درصد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۶
فملی از 350 تومان به 135 رسید . نه کسی که سواد اقتصادی داشته باشه . نه کسی که به فکر مال مردم باشه. بزرگترین تولید کننده مس در خاورمیانه . به کجا چنین شتابان . وایسا پول مردم را پس بده. روانی شدیم