بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
یک کارشناس بازار ارز و آتی سکه عنوان کرد:

بررسی عوامل مختلف بر روند قیمتی ارز طی مرداد ماه امسال

بازار سرمایه طی معاملات مردادماه امسال همچون ماه های قبل از آن همچنان بر حرکت در مسیر نزولی اصرار داشت و در ادامه پیگیری این روند قیمت سهام شرکت ها و اغلب شاخص ها با افت مواجه شد.
کد خبر : ۱۵۳۴۴۱
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه طی معاملات مردادماه امسال همچون ماه های قبل از آن همچنان بر حرکت در مسیر نزولی اصرار داشت و در ادامه پیگیری این روند قیمت سهام شرکت ها و اغلب شاخص ها با افت مواجه شد. حال این سوال مطرح است که بازار ارز به عنوان یکی از بازارهای موازی با بورس چه روندی را طی مردادماه سال جاری سپری کرده است؟

در همین ارتباط، یک کارشناس بازار ارز و آتی سکه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: روند قیمتی دلار طی یک ماه گذشته کاملاً صعودی بوده و تنها طی روزهای پایانی معاملات شاهد روند نوسانی قیمت آن بودیم.

به طوریکه اولین روز معاملاتی با قیمت 3238 تومانی دلار آغاز شد و طی آخرین روز با افزایش 124 تومانی به محدوده قیمتی 3362 تومان رسید.

نیما کرامت افزود: بر اساس الگوهای اقتصادی، نرخ ارز می تواند متأثر از عوامل مختلف سه روند بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت را داشته باشد. به گونه ای که به طور همزمان می تواند تحت تأثیر عوامل ساختاری بلند مدت همچون متغیرهای بنیادی، نوسانات میان مدت همچون شوک های غیر قابل انتظار که موجب انحراف نرخ ارز از روند بلند مدت می شود و نیز عوامل سفته بازی حرکت کند. نرخ ارز در کشور ما نیز مستثنی از این الگوها نیست و عوامل مذکور می تواند بر روند قیمتی آن اثر گذار باشد.

وی با اشاره به مهمترین رویدادهای اقتصادی اثر گذار بر روند معاملات قیمت ارز طی مرداد ماه امسال، در این خصوص اظهار داشت: کاهش قیمت نفت خام اوپک از 54 دلار به 45 دلار، انتشار خبر احتمال افزایش نرخ بهره در کشور آمریکا طی نشست سپتامبر، نزدیک شدن به زمان آغاز اعزام زائران به حج تمتع و نیز افت قیمت طلای جهانی و در مقابل افزایش نرخ ارز مبادله ای از 2956 تومان به 2986 تومان از جمله اتفاقات اثر گذار بر روند معاملات بوده است. البته مواردی همچون افزایش کشمکش ها و بحث های سیاسی پس از انجام توافق هسته ای نیز وجود داشته که از لحاظ روانی موثر واقع شده است.

این کارشناس بازار ارز و آتی افزود: در حالی انتظار می رود تا نرخ بهره در کشور آمریکا افزایش یابد که این امر قطعاً اثرات زیادی بر اقتصاد جهانی اعمال می کند. چرا که این امر به معنای کشیدن ترمز اقتصاد است و برای شرکت ها به منزله رشد هزینه های مالی و کاهش تمایل آنها به وام گیری و توسعه کسب و کار به شمار می رود.

از سوی دیگر افزایش نرخ بهره برای دولت به معنای رشد هزینه استقراض و نیز کاهش ارزش اوراق قرضه می باشد و به طور کلی موجب مهار رشد اقتصادی، تمایل به کاهش تورم، افزایش نرخ بیکاری و از همه مهمتر افزایش ارزش پول کشور می گردد.

تبعات افزایش نرخ بهره و ارزش پول کشور آمریکا فراتر از مرزهای این کشور است و طبیعتاً بر نرخ حقیقی ارز در کشور ما نیز تأثیر می گذارد و سبب رشد قیمت دلار می شود.

کرامت در خاتمه اظهار داشت: کاهش قیمت نفت خام اوپک نیز در رشد نرخ دلار طی مرداد ماه بی تأثیر نبوده و با توجه به بحث کسری بودجه دولت قیمت نفت با نرخ دلار در داخل کشور رابطه ای عکس دارد.

براین اساس، به نظر بنده در صورتیکه موضوع افزایش نرخ بهره در آمریکا به تعویق بیفتد و تحریم های بین المللی بویژه تحریم های بانکی برداشته شود، رشد قیمت دلار تداوم نخواهد داشت و با توجه به سایر فاکتورهای تأثیر گذار همچون قیمت نفت می توان به کاهش قیمت ارز یا حداقل ثابت ماندن آن امیدوار بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
عوامل تاثیر گذار و تحلیلتوون عااااالی بود
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
خیلی عالی
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
با تشکر از بورس نیوز و کارشناس خوبتون با تحلیلهای هوشمندانشون
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
ممنون از تحلیل های فوق العاده و آموزندتون
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
قیمت نفت روی دلار اثر میگذاره یا ارزش دلار باعث تغییر قیمت نفت میشه؟
کرامت
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
قیمت نفت اوپک روی درآمد و مقدار دلار در دست دولت تاثیر میگذارد و قیمت دلار داخلی را جابه جا میکند،که علت این موضوع به مباحث بودجه ای (درامد و هزینه های دولت)برمی گردد.البته میتوان گفت که ارزش حقیقی دلار که مربوط به سیاست های اقتصادی در امریکا می باشد،روی قیمت جهانی نفت تاثیرگذار است
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
به نظر میرسه قیمت طلا از این هم پایینتر بیاد.البته موقتا میره بالا ولی با افزایش بهره آمریکا سقوط میکنه
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
قیمت دلار در داخل تحت تاثیر دو عامل یعنی آزاد شدن پولهای بلوکه شده و فروش نفت خواهد بود
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
نفت 40دلاری موقتی خواهد بود.رشد اقتصادی کشورهای نوظهور قیمت رو بالا میبره
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
تک نرخی شدن ارز باعث تثبیت آن در نرخهای بالا میشه.در حدود 3300تومن و اجازه کاهش نمیده
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
اونس روی 1160 مقاومت جدی دارد که بعید است آنرا بشکند.حرکتش به سمت سطوح 1000دلار آغاز خواهدشد
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
راه اندازی بورس ارز برای شفاف شدن و نظام مند شدن بازار ضروری هست.
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
به امید روزهای طلایی و دلاری
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
بسیار مفید و جامع
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
موضوع تاثیر نرخ بهره جالب بود..ممنون
رحمت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۸
بسیار عالی بود ممنون از تحلیل های فوق العاده و آموزنده جنابعالی
shayan
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
عرض ادب . تحلیل جامع و واقع بینانه و منطبق بر شرایط روزی داشتین . با توجه به وضعیت کشمکش سیاسی داخلی و کشمکش قدرتهای سیاسی و بالتبع دست های پشت پرده حامیان اقتصادی سیاست انتظار میره نوسان دلار در بازار داخلی داشته باشیم. لطفا از این کارشناس و کارشناسان اینچنینی که دید شفاف و منطقی نسبت به مسائل ارزی دارند گزارش بیشتری تهیه کنین. متشکر
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
نظرتون عالیه آقای کرامت
نوروزی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
تحلیل جامع و کاملی بود

لطفا روزهای اینده تحلیلهای بیشتری از ایشون بذارین

کاملا شفاف بود
ممنون