بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
در ساخت کندل ها شروع و پایان، کمترین و بیشترین قیمت رخداده در زمان بازار مورد استفاده قرار می گیرد. حال چنانچه هر یک از این پارامترها به اشتباه محاسبه شوند امکان بررسی روند عرضه و تقاضا با مشکل مواجه خواهد شد و در مجموع نموداری بدور از واقعیات بازار در اختیار تحلیلگر قرار خواهد گرفت.
کد خبر : ۱۵۳۴۷۷

به گزارش بورس نیوز ، رخدادهای امروزه بازارهای جهانی موقعیتی در اختیارمان قرار داد تا یکی از معایب و مشکلات ساختاری شاخص بورس را بررسی کنیم.

هم اکنون استفاده های فراوانی از تحلیل تکنیکال برای ارزیابی شاخص کل در بازار ما صورت می گیرد واز آنجا که بخش اعظمی از تحلیلگران این حوزه دارای دانش درون مرزی هستند و سابقه و تجربه فعالیت در بازارهای جهانی و بررسی نمودار های جهانی را ندارند این مطلب را خدمت همه فعالان و دست اندرکاران عزیز ارائه می دهم تا به روشن تر و شفاف تر شدن هر چه بیشتر یکی از کاستی های محرز شاخص کل بپردازیم.

در مبانی تکنیکال وساخت نمودارها کندل ها نقش اولیه و مهمی را ایفا می کنند بطوریکه در اولین مرحله این کندل ها هستند که عرضه و تقاضای بازار را با اعداد و ارقام درست پیاده سازی می کنند و در مرحله بعدی مجموع این شمع ها نمودارها را می سازند که مورد تجزیه و ارزیابی تحلیلگران قرار می گیرد.

در ساخت کندل ها شروع و پایان، کمترین و بیشترین قیمت رخداده در زمان بازار مورد استفاده قرار می گیرد. حال چنانچه هر یک از این پارامترها به اشتباه محاسبه شوند امکان بررسی روند عرضه و تقاضا با مشکل مواجه خواهد شد و در مجموع نموداری بدور از واقعیات بازار در اختیار تحلیلگر قرار خواهد گرفت.

نحوه محاسبه شاخص های بورس در بازارهای معتبر تا حد زیادی با بازار ما متفاوت هست که این تفاوت موجب می شود در نمودارهای تکنیکال اختلاف های فاحشی با واقعیت بروز کند. هر چند در خارج از فضای تکنیکالیستی هم این محاسبه برای شاخص بورس یک کشور دارای معایب بسیار است.

طی معاملات روز گذشته در بورس های معتبر خارجی این بازار ها با نزول مواجه شدند. بخش زیادی از این نزول در میانه بازار و تا ساعات پایانی جبران شد.

در محاسبات شاخص های معتبر چنانچه طی یک روز معاملاتی، بازار در نقطه پایین تری نسبت به پایان روز قبل بازگشایی شود شاخص در شروع به همان اندازه واکنش نشان می دهد وبا ایجاد یک شکاف، در قیمت پایین تر بازگشایی می شود .

پس از این رویداد در ابتدای معاملات، چنانچه بازار به سمت بالا حرکت کند، عدد تراز شاخص همچنان نسبت به روز قبل منفی خواهد بود اما با کندل صعودی مواجه خواهد شد و اگر به نزول بیشتر ادامه دهد شاخص منفی با شمع نزولی ادامه خواهد داد. در کل اینطور می توان توضیح داد که عرضه و تقاضا به شکل درست در جهت حرکت رخداده بر روی نمودار پیاده سازی می شود.

-------------

-------------


چنانچه شاخص در بازار ما با شرایط فوق روبرو شود، نه تنها در قیمت پایین تر شروع بکار نخواهد کرد بلکه یک شروع غیر واقعی بر مبنای عدد پایانی روز قبل خواهد داشت بدون اینکه شروع بازار در قیمت های پایین تر را در نظر بگیرد و بدتر از آن اینکه در هر دو صورت عرضه و تقاضا، کندل (شمع) در یک جهت ادامه مسیر می دهد و ساخته می شود.

به تفاوت های نموداری شاخص های جهانی با شاخص بورس ایران توجه کنید:

-------------
-------------

در بازار داخلی تنها در شرایطی که اکثریت سهام در قیمت صفر بازگشایی شوند و در تمام زمان معاملاتی در یک سمت حرکت کنند می توان به وضعیت شاخص آن روز استنباط کرد.

برای درک این موضوع چند مثال میزنم:

1- زمانی را در نظر بگیرید که طی یک روز معاملاتی بازار با صف خرید در اکثر سهام شروع بکار کند. در این حالت بجای اینکه قیمت شروع بازار در این نقطه محاسبه شود، بر اساس پایان روز قبل تنظیم می گردد. حال اگر در میانه بازار عرضه ای رخ دهد و صف ها برچیده شوند و بعنوان مثال نزول قیمت حتی تا 1 درصد مثبت را هم داشته باشیم در کمال تعجب برعدد شاخص بازار افزوده می شود و کندل(شمع) در آن تایم فریم به حرکت صعودی ادامه می دهد در حالی که قیمت از حداکثر مجاز فراتر نرفته، اما هیچ نشانی از عرضه در نمودار وجود ندارد و موجب گمراهی تحلیلگر خواهد شد.

این وضعیت بصورت معکوس در بازار نزولی هم رخ می دهد به این شکل که برچیده شدن صفهای فروش و حضور تقاضا در نمودار مشخص نمی شود.( یکی از دلایل جا ماندگی تحلیلگران درشناسایی نقاط ورود و خروج)

2- در شرایطی که همانند روز گذشته در بازار های جهانی قیمت ها پس از طی نزول، روند بازگشت را طی کنند شمع مربوط به همان تایم فریم با ایجاد یک سایه بلند روند معکوس تقاضا را نشان می دهد اما در شاخص ما در شرایط مشابه اثری از سایه ها دیده نمی شود.

3- با دقت در شمع های تشکیل دهنده چارت شاخص کل در میابیم که تمامی کندل ها دارای بدنه (Body)و بدون سایه(Shadow) لازم هستند.

چنانچه به موارد فوق انجام معاملات بلوک را هم اضافه کنیم پی می بریم که شاخص کل بازار ما در طول زمان ارزش تحلیلی و آماری خودش را از دست داده است. حتی با استفاده از تحلیل های الیوتی و زمانی هم نمی توان روی این نمودار محاسبه درستی انجام داد زیرا با معاملات معکوس روند و بلوک ، تعداد شمع ها و روزهایی که باید موجب ساخت یک موج طبیعی در طول زمان می شدند دچار دگرگونی شده و توانایی ارائه ای دقیق از زمان ندارند.

با توجه به توضیحات ارائه شده متاسفانه هم قیمت و هم زمان با مشکلات محاسباتی عدیده ای روبرو بوده و هستند.

در پایان امیدوارم دست اندرکاران بازار در جهت اصلاح و ایجاد کارایی هر چه بیشترداده ها و آمارهای قابل ارزیابی تلاش نمایند و از ارائه داده های درست به تحلیلگران بازار دریغ نفرمایند.

مسعود پهلوان کارشناس بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
بسیار عالی بود
کلا محدودیت نوسان و حجم مبنا تحیل سهام تو بازار بورس ایران رو با مشکل مواجه میکنه
بورس
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
کلا حضور سهامدار آماتور باعث مصیبت بورس شده . ما ایرانی ها اول به یک چیزی مجهز شده و بعد بفکر یادگیری علمی آن چیز می افتیم . اخه اینم شد تکنیکالیست که با نمودار شاخص خرید و فروش کنه ؟ تمام دلایلی که گفته شد درست بوده علاوه بر اینکه همه مشکلات از حجم مبنا شروع میشه . اما اینکه یه سهم امروز صف خریده و فردا صف فرئش جز بیسوادی چه چیزی میتونه باشه ؟ یعنی سهامداری داریم که فقط به صفها نگاه میکنه .توو صف خرید , خرید میکنه و توو صف فروش , فروش میزنه چیزی که در دنیای حرفه ای برعکس عمل میشه
رضا
UNITED ARAB EMIRATES
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
تحلیل تکنیکال در بورس ما همیشه بی معنی بوده است.
ونیز
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
رضا جان
هر سواد و آگاهی که آدم بدست بیاره یه روزی بدرد میخوره . نه تنها تحلیل تکنیک بلکه تحلیل فاندامنتال هم عالیه بشرطی که بلد باشی نه اینکه فکر کنی بلدی. حرکت قیمتها بالاخر به یک دلیلی صورت میگیره که در یکی از تحلیلها میگنجد . پس تلفیقی از این دو موفقیت ببار میاره . اما بصورت شیر یا خط و اتفاقی و براساس جو خرید و فروش کردن نه تنها باعث ضرر ما میشه بلکه به سرمایه دیگرانی که با تحلیل وارد شدند نیز آسیب میزنه . اما در مورد رانت بگم . میگویند قیمتهای بورس با رانت بالا و پایین میره و به تحلیل کاری نداره و تحلیل ها رو باید دور ریخت و رفت دنبال رانت خبری . عزیزان این جمله به جهت فلسفی باطله چون حرکت در سهامی رو به بالا وپایین صورت میگیره و کسی که رانت داره از موضوع خبر داره نه اینکه باعث این اتفاق بشه . یعنی رانت باعث تغییر قیمت نمیشه و در نتیجه باعث تغییر روند قیمت نخواهد شد .
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
بسمه تعالی
بورس به کما رفت حداقل تا دو سال دیگر
خاصه با این قیمت نفت فاتحه بورس خوانده شد....
مسئولین چیزای که به نفعشونه با استانداردهای دنیا میسنجند و عملی میکنند ولی ولی ولی بقیه رو استا قلم قلم ......
حسین
ROMANIA
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
آقایه پهلوان بسیار عالی و آموزنده بود.متشکرم.به خاطر همین موضوعه که همیشه قبل از برگشتهایه بازار یک کندل قاطع در جهت مخالف داریم.به همین دوبار صعود آخر توجه کنیم همیشه قبل از حرکت صعودی دو تا کندل قاطع نزولی داریم.
یه بی سواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
با سلام خدمت تکنیکالیستهای محترم
همین دانش تکنیکال که برای ایران کاربردی بالای 50 درصدی هم نداره به مدیران بورس هم برای تصمیم گیری برای نگاه داشتن شاخص رخنه کرده و باعث وخیم تر شدن اوضاع شده .... چقدر تلاش کردند که شاخص کل به 64200 نرسه ...
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
تقصیر دلواپس هاست
پیام خرسند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
این موضوع به دلیل وجود حجم مبنا ست. همین طور که از ساعت معاملات می گذره و سهم ها حجم می خورند به همین روال هم ( آرام آرام ) قیمت های پایانی پر می شود. به عبارتی وقتی سهم ها همه صف خرید هستند و هنوز عرضه ای به این صف ها انجام نشده، در این لحظه قیمت پایانی هنوز قیمت روز گذشته را نشان می دهد و با توجه به اینکه شاخص بازار با قیمت های پایانی محاسبه می شود پس در ابتدای معاملات شاخص از همان قیمت قبلی باز می شود ( قیمت باز شدن ) و کندل های شاخص گپ نمی زنند. اگر شاخص با قیمت آخرین معامله محاسبه شود و یا اینکه حجم مبنا وجود نداشته باشد این مشکل پیش نمی آید. البته این مشکل احتمالاً در مورد شاخص فرابورس وجود نخواهد داشت. چون حجم مبنا وجود ندارد.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
اگرشما هم در حال ورشکستگی بودید برای فرار از موضوع سو 40درصدی هم می دادید تا فرجی حاصل شود یا پرش نجومی نرخ ارز اتفاق بیفتد تا همه چیز تا پوشک بچه چند برابر شود تا شما را نجات دهد ولی دوران رکود و ثابت ماندن نر خ ارز باعث می شود ثروتهای باداورده از بین برود و شما با پرداخت بهره پول وهزینه های جاری مثل یخی که در حال ذوب شدن است سرمایه شما اب می شود و بعد برای اینکه گنده کار در نیاید شروع به بهره دادن بهر قیمتی می شوید تا نجات یابید ولی اگر پنج سال این وضعیت ثابت بماند قطعا موضوع روشن می شود وشما راهی جز فرار یا زندان ندارید........
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
باتشکر از راهنمای شما قابل ذکر است ان سایه ای که در کنار کندل چارت جهانی دیده میشود ودر اینجا دیده نمیشود هنر مخفی شدن دولت ماست که مخفیانه بابای همه ما سهامدار را دراورده است و بصورت نقش مخفی در نمودار به ما سراب نمایش میدهد ویکباره گلوی ما را میفشارد تا جیب ما را خالی کند.شانس اورده اند که دولت ما در بورس جهانی نقش افرین نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
این ها رو مسولین بگید. که در خواب هستند.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
کاملا درست است.عالی بود
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
واقعا بعضی از افراد یا دچار توهم هستند یا از کم سوادی و سادگی خود این گونه مطالب را می نویسند .
عزیز دل برادر تکنیکال به تنهایی هیچ ارزشی ندارد و فلسفه وجود تکنیکال بحث های فاندامنتالی است .بازار ما مرده و مشکلش وزیر اقتصاده تکنیکال و تحلیل یعنی چه؟امروز را من بخشیدم به شما فرا و هفته بعد و یکماه دیگر هم برای شما
بالاخره این بازار یک روز تحلیل درست تکنیکالی میشه ؟!ببینم اون روز بازار مثبت خواهد شد .
هر وقت وزیر اقتصاد رفت من به شما می گم بازار بورس و تمام بازارهای اقتصادی کشور دچار چرخش خواهند شد
علی
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
هیچ ربطی به شخص وزیر نداره..در این شرایط اقتصاد کشور هر وزیر دیگه ای بیاد همینه...توقعی بیجایی است
احدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
من البته منکر تکنیکال نیستم هر چند بود و نبودم هیچ تاثیری نداره ولی یک سوال برام هست گه چرا این سایتهای بورسی که کمترین اطلاعات را مجانی در اختیار کسی نمیگذارند اما پشت سر هم نقاط حمایت و مفاومتو تو بوق و کرنا میذارند واقعا"چرا؟؟؟؟
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
اعتماد ازبین رفته با این گزارش های کذائی وعدم شفافیت و.... قطعاً بازار 50% درصد تا اخر سال سقوط خواهد کرد
علی
ROMANIA
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
با سلام
این بحثی که دوستمون انجام دادند درست هست اما این رو هم باید توجه داشت که تحلیلهای فاندامنتال خیلی با ارزشند متاسفانه در کشور ما بدلیل اینکه بازار سهام یک بازار کاملا مصنوعی وقابل دستکاری است این تحلیلها مجموعا 40درصد جوابگوست و60درصد اصلی متاسفانه رانتی است برای همین بود که زمان دولت قبلی قیمت سهام بی دلیل رشد می کردند وبه نظر من عدم رشد سهام در حال حاضر هم تا حدودی دستکاری می شود البته وضغیت نامناسب اقتصاد جهانی وگزارش ناامید کننده شرکتها را نمی توان نادیده گرفت
غلامرضا
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
چه بحث فاندامنتالی تو این بازار وقتی شرکتی در عرض 10روز 3 بار ای پی اس میده که حداقل 50 درصد با هم اختلاف داره در آخرم چیزه دیگه ای میشه وقتی شرکت دولتیست در سود چقدر !!!!در عرض 10 روز بعد از واگذاری صورت میاد نزدیک ضرر کدام فاندامنتال
ناشناس
SWEDEN
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
همه تان یک چیز را بدانید همه این اصطلاحات و اطلاعات مثلا علمی در مورد بورس را برای این اختراع کرده اند که شما متوجه ریشه اصلی مشکل نشوید.
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸
این کندل که میگی....یعنی چه؟ همونی که بشکل بشکه است؟ بعضی اوقات یک نخی یا بسر داره یا به ته...؟
رضا
جمعه ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
یعنی اینکه ما در کنار کندل دو تا شمع همیشه روشن نکه داریم وقتی قیمت ها شروع به سقوط کرد زود شمع را خاموش کنیم تا قیمت در تاریکی بترسند و دوبار سعود کنند ودوباره شمع ها را روشن کنیم
رمضان سیفایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳
اگه مسئولین بورس این قدر که شما میگی در مورد بورس فکر کنن اینجا میشه اروپا بی خیال اینقدر اینا رو اذیت نکن .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۷
حالا ریزش اصلی مانده
انشالله 3 هفته دیگه ریزش اصلی می کنه
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۹
به یک مشکل ساختاری و اطلاعات غلط اشاره کرده که چه در بازار صعودی و چه نزولی سبب ایجاد مشکل و اشتباه هست. چرا وقتی از چیزی اطلاعات و سررشته نداری نقد میکنی ؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۳
دوست من، شما تازه متوجه شدي كه شاخص كل اطلاعات غلط مي دهد ؟؟؟؟ اونوقت تازه مي خواي با دياگرام كندل استيك بازار ايران رو آناليز كنيد؟ درود بر شما! اين شاخص كه در كل قلابيه ولي من مدت هاست به اين نتيجه رسيدم كه خيلي از بروكرها كندل ها رو دستكاري مي كنند تا قابل آناليز كردن نباشند. البته اين نظر كاملا شخصيه. در همچين شرايطي تنها انديكاتورهايي كه نسبتا درست سيگنال مي دهند آنهايي هستند كه برمبنايي دايورجنس يا واگرايي كار مي كنند. البته اين هم باز نظر شخصيه!
ناشناس
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
نظرات جالبی بود ... جای تامل داره .
ناشناس
UNITED STATES
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
فعلابورس جای مناسبی برای سرمایه گذاری نیست
ناشناس
UNITED STATES
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
چرا اوناییکه ناراضین بورس رو ول نمیکنن؟
ناشناس
UNITED STATES
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
بورس نابودشده
بهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
سلام
می دانید چرا بورس را ول نمیکنیم چون به خدا 50 درصد در زیان هستیم ، هرکس هم در زیان نبود خارج شده .
شاهین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
میخوام چیزی رو را مطرح کنم که شاید به موضوع اصلا ربط نداشته باشه ولی بگم که وضعیت سهام و شرکتها و بورس بازی در این تجارت بقدری قرو قاطیه که حد نداره و اجرای طرح خصوصی سازی شده طرح انتقال شرکتهای موجود به افراد خودی یا رابطه دار و این افراد جدید هم بلدند و میدونند که باید شرکتهای خریداری کردشون رو به سمت ضرر دهی بکشونند و چون هیچ ارگان کنترلی قوی یا وجود نداره یا کنار میاد بعد از مدتی شرکت میره تو وضعیت قانون 141(اگه اشتباه نکنم) و دیگه نه سودی میده و نه سهامش قابل خرید و فروشه و سهامدارانش بیچاره میشن مثل شتولی شکف شبندر اخابر و ..... خیلی های دیگه که ما خبر نداریم . البته شاید همه اطلاعاتم درست نباشه ولی میدونم که بورس سهام یعنی اتفاق و فقط مثل ایامی که سیل میاد و از شانس هم کنار سیل گاه باشی و بتونی ماهیهای گیج شده رو بگیری البته اگه شانس بیاری و پات سر نخوره و در غیر اینصورت بورس مثل رودخانه کم آب بی ماهی است و هر از گاهی چند تا توش ماهی پرورشی میرزن که اون هم بو میده.
غلامرضا
ROMANIA
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
با عرض سلا ببخشید اولا مثل اینکه رسیدیم به اینجا که تحلیلا برای این فایل میشه که پالان کجه و اصلا معلومات ما مشکل نداره اگه پالان کجه چرا تحلیلاتونو بر اصاس این پالان خدا تومان به ملت میفروشید ثانیا بورس دماسنج اقتصاداست تا وقتی دولت و مجلس دونبال این باشن ببینن کدوم کارگاه ها تولیدی در حال سودهی هستند تا با انواع روشهایی تخصصی خودشون اون کارگاه را به ورشکستگی برسونن دیگه بحث تحلیل رو کنار بگذارید تا وقتی به تولید در کشور به عنوان دشمنی که نباید کمر راست کند نگاه میشود وضع به همین منوال است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳
تحلیل تکنیکال کلا تلف کردن وقت است
شکرانه
شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
دوست گرامی ناشناس،شما چی پیشنهاد می کنید؟
رفیق جان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴
بسمه تعالی متاسفانه همکاران فناوری فرابورس به ارزش اطلاعات واقف نبستند تا مدتها در سایت فرا بورس فایل اکسل export همانند بورس قرارداشت که قابل استفاده همگان بوده متاسفانه تحت عنوان به روز کردن اطلاعات فایل مزبور را ازسایت فرابورس حذف کردندوفایل ناقص جدیدی را قرار دادند که فاقد اطلاعات حتی قیمت اولبه می باشد وپس از چندین بار ایمبل کردند وتماس مکرر فقط پاسخ می دهند در حال بررسی هستیم وتا کنون پس از سه هفته هیج گومه کاری انجام نگرفت وحال شما با این همکاران چگونه به ارزش اطلاعات ..
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
وزیر اقتصاد دو سال پیش وقتی می خواد رفتار انقباضی در کشور به جهت کنترل تورم ایجاد کنه وبودجه انقباضی مینویسه مردم را تشویق به ورود به بورس می کنه این یعنی ضایع کردن سرمایه کسانی که دو سال پیش وارد بورس شدن. من بهمن 92 وقتی اون بودجه انقباضی را دیدم وشاخص هم که شروع به برگشت کرده بود اکثر پولم را خارج کردم بابت اون مقدار پولی هم که خارج نکردم پشیمونم.