بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
کد خبر : ۱۵۳۶۳۴
به نقل از اقتصادنیوز، در هفته جاری دو خبر مهم در رابطه با بازار طلا و سکه منتشر شد که مطمئنا بار روانی و اقتصادی بر این بازار دارد، اولین خبری که در هفته جاری منتشر شد در ادامه اخبار اصلاح قانون مالیاتی بود که در یکی از بندهای آن به خرید و فروش طلا، سکه و ارز در حجم بالا اشاره داشته و در این رابطه نیز میزان گردش حساب‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا امور مالیاتی برای آن‌ها نیز اعمال شود.
این قانون به طور حتم دارای بار روانی خاصی در بازار خواهد داشت اما باید توجه داشت که این بار روانی بیشتر در بین دلالان و معامله‌گران صوری رخ می‌دهد و آنچنان در بازار اصولی طلا، سکه و ارز تاثیرگذار نخواهد بود زیرا صنف طلا فروشان و صراف به طور قانونی مالیات خود را پرداخت می‌کنند و همواره به پرداخت مالیات خود اعتراض دارند.
خبر دیگری که در یک هفته اخیر منتشر شد ضرب سکه‌های طلا و نقره بود که ضرب سکه طلا در اقسام یک، 2.5 و پنج بهار قابل اهمیت بود، خبر ضرب این سکه‌ها روز سه‌شنبه در نشست خبری دبیرکل بانک مرکزی مطرح شد و روز گذشته توسط رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت رونمایی شد.
ضربی برای سکه‌های یک تمام بهار از سال 1386 رخ نداده بود و در کنار آن 2.5 بهار و پنج بهار نیز آخرین بار در سال 1358 ضرب شده است. آغاز به ضرب چنین سکه‌های درشتی در حالی انجام می‌گیرد که متقاضیان اصلی سکه به واسطه کاهش قدرت خرید و افزایش قابل توجه نرخ سکه در چند سال اخیر تنها به دنبال خرید سکه‌های خرد هستند و آنچنان تمایلی برای خرید سکه‌های درشت همچون تمام بهار ندارند.
در رابطه با تاثیر این دو موضوع رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این که ضرب سکه بانکی میزان حباب مثبت معاملات را کاهش می‌دهد، گفت: اصلاح قانون مالیاتی در راستای شفافیت معاملات است و سازمان امور مالیاتی تنها بر میزان سود مالیات محاسبه می کند.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: بند مرتبط با خرید و فروش سکه در اصلاح قانون مالیاتی، در راستای روشن شدن میزان درآمد از طریق خرید و فروش است و تنها به دنبال دریافت مالیات از میزان سود معاملات است.
وی تصریح کرد: در برخی از زمان‌ها خرید و فروش مالیات ندارد زیرا درآمد و سودی کسب نشده است و بر عدم درآمد (سود) مالیات محاسبه نمی‌شود و هیچگاه سازمان امور مالیاتی بر داد و ستدی که درآمد و کسب سود نداشته، مالیات محاسبه نمی‌کند.
او در رابطه با بار روانی این بند از اصلاح قانون در بازار بیان کرد: بار روانی بر بازار نخواهد داشت و احتمال داده می‌شود تنها یک شوک مقطعی در بازار داشته باشد که این اتفاقات تنها در پی عجله و تفاسیر زودهنگام نسبت به قوانین رخ می‌دهد.
کشتی آرای در واکنش به این گفته که در اجرا تفاسیر مختلفی صورت می‌گیرد، گفت: اصلاح قانون مالیاتی و استفاده از برخی مکانیزم‌ها در راستای شفاف‌سازی معاملات است.
او در رابطه با تاثیر ضرب سکه‌های 2.5 و پنج بهار در بازار سکه یادآور شد: ضرب سکه و توزیع آن در بازار به دنبال مشتری خود است و هر متقاضی با توجه به میزان درآمد و هزینه‌کرد خانواده خرید خود را در بازار سکه انجام می‌دهد، از این رو سکه‌های 2.5 و پنج بهار مشتری خاص به خود را دارد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: در حال حاضر سکه‌های 2.5 و پنج بهار که برای آخرین بار در سال 1358 ضرب شده‌اند با توجه به نرخ فعلی سکه تمام بهار دارای حباب قیمتی هستند.
وی با بیان این که در حال حاضر قیمت سکه تمام بهار در حدود 930 هزا رتومان است، تاکید کرد: با توجه به نرخ سکه تمام بهار هر قطعه سکه 2.5 گرم باید در حدود 2میلیون و 300 هزا ر تومان قیمت داشته باشد که اینچنین نیست و هر قطعه از این سکه در حدود 2 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد.
کشتی‌آرای یادآور شد: ضرب سکه‌های بانکی در هر نوعی از آن‌ها باعث خواهد شد میزان عرضه افزایش یابد و حباب‌های مثبت ایجاد شده در معاملات سکه را کاهش دهد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
طلا يا سكه ؟