بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
کد خبر : ۱۵۳۷۵۱
هفته نامه «طلوع صبح» نوشت: همه احمدی‌نژاد را فقط به عنوان یکی از چهره‌هایی که ایران را سال‌ها عقب انداخت می‌شناسند ولی او خدمت‌های زیادی نیز به کشور داشت! برای مثال یکشنبه‌سیاه که برای گرفتن حال رییس مجلس به مجلس رفت تا به قصد جلوگیری از استیضاح شیخ‌الاسلام‌وزیرکار دولت دهم، پارلمان را بهم بریزد، فیلمی از برادر آقای رئیس‌ مجلس بخش کرد که در آن مکالماتی میان دو نفر رد وبدل می‌شد. بماند که آن دو نفر چه گفتند و چه شنیدند ولی در میان زمزمه‌ها نامی برده شد که پرده از بسیاری از مشکلات کشور برداشت. «ب-ز» واژه‌ای آشنا در عالم رسانه‌ای ایران بود ولی تا آن موقع هیچ کس تا این حد پیگیر نشده بود که چرا نامی آنهم به طور مخفف توسط فیلم احمدی‌نژاد در مجلس به نظر عموم می‌رسد.

پوست فروش میلیاردر

از آن موقع بود که کم‌کم با فشار‌های رسانه‌ای مردی با نام بابک و شهرت زنجانی در عالم سیاسی ایران ظهور پیدا کرد. پسری که پوست گوسفند خرید و فروش ‌می‌کرد حال مدیر شرکت‌های بزرگ کشور بود. سی ان ان در برنامه‌ای گفت که بابک زنجانی در سال ۱۹۷۴ میلادی در تهران به دنیا آمده و فعالیت‌های تجاری خود را از سال ۱۹۹۶ با فروش پوست گوسفند شروع کرد. سی ان ان به نقل از توماس ادرینبرگ نویسنده نیویورک تایمز گفت که بابک زنجانی طی مدت کوتاهی با بسیاری از افراد بزرگ و قدرتمند در ایران دیدار داشته است. تحریم‌ها اقتصاد ایران را با مشکل مواجه کرد و بابک زنجانی مجری دور زدن تحریم‌ها شد و ثروت بی‌نظیری کسب کرد. «سی‌ان‌ان می‌گوید:» زنجانی در ترکیه، دبی و مالزی ۶۴ شرکت دارد که به صورت شاخه عنکبوتی فعالیت می‌کنند و میلیارد‌ها دلار نفت ایران توسط این شرکت‌ها فروخته شده است.

شبکه بانکی بابک

بعد از رو‌ شدن نام زنجانی، ‌ مرد پولدار آن دوران شروع به مصاحبه و انتشار عکس‌های خود در فضای مجازی کرد. در‌‌ همان زمان روزنامه کسب و کار در مطلبی به نقل اززنجانی نوشت که او عضو هیات‌مدیره بانکی‌در مالزی است که نخستین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی به حساب می‌رود. به گفته وی، این بانک با سرمایه۱۰۴ میلیون دلار فعالیت می‌کرد و فعالیتش هم نرمال و خوب بوده است. زنجانی گفته است که صاحب این بانک نیست و در آن سهامی هم ندارد بلکه صاحبش بانک دیگری در اندونزی بوده که به بانک دیگری سهامش را واگذار کرده بود. خودش در این‌باره گفته بود: من تنها یکی از اعضای هیات‌مدیره این بانک بودم تا اینکه تحریم‌ها علیه ایران روز به روز بیشتر شد. با توجه به اینکه انتقال منابع مالی برای شرکت‌های بیرونی و مردم سخت شده بود، تصمیم گرفتم به عنوان عضو هیات‌مدیره در یکی از بانک‌های خارجی مالزی ورود پیدا کنم و موسسات مالی خود در امارات را که دارای منابع ۵ میلیارد یورویی بود در آن به شکلی متصل و خدمات مالی ایجاد کنم و این امر هر روز مشتریان زیادی را جذب می‌کرد. او تاکید کرده که پس از مدتی بانک‌های داخلی که قادر به انتقال پول‌های خود نبودند از طریق بانک مرکزی منابع خود را به این بانک انتقال و این بانک منابع را به مشتریان در خارج از کشور انتقال می‌داد.

حتی ال‌سی و خریدهای خارجی را برای بانک‌ها و مشتریان داخلی کشور به سرعت انجام می‌داد تا جایی که ۵/ ۱۷ میلیارد یورو از منابعی که در خارج از کشور و مربوط به بانک‌ها بود با کارمزد ۷ در هزار یعنی کمتر از یک درصد منتقل می‌کردیم و هر روز بانک‌ها و مشتریان بیشتری به این سیستم نزدیک می‌شدند «.

باج به مرتضوی

همان دوران بود که ناگهان پرونده‌های‌مختلفی رو شد و تامین‌اجتماعی نیز وارد نزاع‌های زنجانی شد. ادعاهایی ازجانب زنجانی مطرح شد که به مرتضوی مبالغی پرداخت کرده که این موضوع مورد انتقادرئیس وقت تامین اجتماعی قرار گرفت. در پاسخ به مرتضوی‌ علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران به برخی مطالب ذکر شده در جوابیه مرتضوی نسبت به گزارش تحقیق و تفحص مجلس از تامین اجتماعی واکنش نشان داد و گفت: غوغاسالاری پس از انتشار گزارش نمی‌تواند کار مجلس و هیئت تحقیق و تفحص را کُند، کند.

عضو تیم تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی و شرکت‌های تابعه با اشاره به جوابیه سعید مرتضوی مدیرعامل سابق این سازمان در خصوص گزارش تحقیق و تفحص گفت: آقای مرتضوی مصاحبه‌ای فرمودند و ادعا کردند که موضوع تفاهم‌نامه با بابک زنجانی و پرداخت وجه به ایشان کذب محض است. اسناد این تفاهم نامه که عبارت است از چک‌هایی که به امضا و مهر ایشان ممهور است موجود و چک‌های صادره که توسط فروشنده به خریدار که متعارف هیچ معامله‌ای نیست نزد شرکت نیکو و یک فقره نزد خود آقای زنجانی موجود است. بنابراین ما نمی‌دانیم که چه چیزی کذب است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در واقع دیگر مطالبی که گفتم همه مطالب با تأییدیه امور مالی در گزارش منعکس شده است.

ایران زمین یقه بابک را گرفت

خبر پشت خبر از زنجانی منعکس‌ می‌شد و مرد جوان شده بود تیتر یک رسانه‌های نه تنها ایران بلکه جهان.

روزگار گذشت تا زمانی که پروژه چند میلیون یورویی بابک زنجانی در خیابان ایران‌زمین شهرک غرب خبرساز شد. پروژه‌ای که در محل ساختمان‌های یکی از نهادهای انقلابی بنا شده بود و منزل‌های مردم را در آن قسمت از شهر تخریب کرده‌بود. در‌‌ همان زمان سایت انتخاب به نقل از یکی از مردم آن منطقه نوشت: بنده ساکن فاز ۱ خیابان ایران زمین واقع در شهرک غرب دقیقا روبروی پروژه برج ایران زمین شرکت آقای زنجانی هستم. پس از ریزش و مشکلاتی که برای ما پیش آمد، شورای شهر تصویب نمود که شرکت آقای زنجانی موظف است که خیابان نشست کرده را (خیابان گلستان جنوبی) بازسازی و مشکلات پیش امده برای عبور و مرور مردم را حل نماید. ولی بعد از تخریب منازل مردم و سلب آسایش هموطنان او با غرور محض خطاب به مردم اعلام کرد: «پولشو ‌می‌دهم.» پنجشنبه معروف رانش‌زمین در شهرک غرب بعد از یکشنبه سیاه مجلس شد بلای جان مرد مولتی میلیاردر قصه پر غصه ما!

زنجانی که دیده‌ بودیگر اوضاع خطرناک شده است برای اینکه صدای افکار عمومی را ساکت کند، اعلام کرد: حاضرم تمام ملکهای اطراف را بخرم! بابک زنجانی تاکید کرد: ریزش پروژه را پیش بینی کردیم و به همین دلیل محل مورد شناسایی تخلیه شد و در این رابطه به کسی آسیبی نرسید.، ٣ یا ۴ منزل در نزدیکی پروژه واقع است که برای احتیاط هتل استقلال وآزادی برای آن‌ها رزرو شد و این همسایگان در این هتل‌ها اسکان داده شدند. بابک زنجانی آن روز در گفت‌و‌گو با ایران در خصوص ریزش خیابان ایران زمین گفت: پروژه بزرگ ایران زمین در زمینی به متراژ ١٧٠٠٠ متر مربع در خیابان ایران زمین شهرک غرب واقع شده و حدود ۴ سال پیش این محل که یک مخروبه بود به هلدینگ سورینت واگذار گردید و هلدینگ سورینت مدیریت پروژه را به یکی از زیر مجموعه‌های مدیریتی خود بنام شرکت ستسا واگذار کرد.؛ مصوب شده بود در این محل مرکز تجاری عظیمی با ۴٠٠٠ پارکینگ و ٣١٧٠٠٠ متر مربع بنا ایجاد شود، این محل تجاری- تفریحی نه تنها اقتصاد این محل را متحول می‌کرد بلکه محلی برای یک زندگی مدرن برای مردم بود. وی با بیان اینکه طرح و اجرای این پروژه با کشور اسپانیا منعقد شده است، گفت: مقرر شد حفاری این محل توسط یک شرکت مهندسی پیمانکاری با تجربه و قوی به پیمان گذاشته شود و با توجه به اینکه حجم گودبرداری به علت تراکم زیاد بود، چندین شرکت مهندسی با همفکری و امکانات یکدیگر آن را جلو بردند و از مشاوره شهرداری و نظام مهندسی و هر ارگان ذی ربطی استفاده کردیم. تا چند روز پیش هیچ نگرانی‌ای از گود برداری دیده نمی‌شد، حتی نیلینگهای این پروژه تا عمق ٣٠ متر در دیواره‌ها صورت گرفته بود و فاصله نیل‌ها بسیار نزدیک به هم اجرا شد و بررسی‌های مکرری هم انجام می‌دادیم تا امکان ریزش و حرکت زمین به صفر برسد.

ایران و تاجیکستان آواره زنجانی

بعد از آن قضییه پرونده‌های قضایی علیه زنجانی به راه افتاد که اصل آن به دلیل بدهی‌هایی بود که این مرد به جمهوری‌اسلامی ایران داشت ومدعی می‌شد که در تاجیکستان است و آن را به ایران پرداخت کرده است. ماجرا به از جایی‌شروع شد که در زمستان ۹۲ عباس جعفری دولت آبادی دادستان عموم و انقلاب تهران در حاشیه بازدید از پلیس آگاهی تلویحاً به ممنوع الخروج شدن «زنجانی» اشاره و بدون اعلام دستگیری قریب الوقوع وی اظهار داشت: آنچه در این باره می‌توانیم به شما بگویم این است که پرونده این فرد در دادستانی تهران مفتوح است. پرونده بدهی هنگفت زنجانی به وزارت نفت با ادعای تحریم و جعل گواهی بانک مرکزی تاجیکستان دلیل این موضوع بوده است. در‌‌ همان روز‌ها روابط عمومی بانک مرکزی با اعلام اینکه بابک زنجانی تاکنون هیچ گونه وجهی را به حساب بانک مرکزی واریز نکرده است، در‌‌ همان راستا نیز سید سعید حیدری عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این خصوص اظهار داشت: سندی که بابک زنجانی مبنی بر پرداخت بدهی خود به وزارت نفت به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کرده است، طبق بررسی‌های انجام شده جعلی از آب درآمد. وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی مجلس و برخی دیگر، این سند و گواهی که ظاهراً از بانک مرکزی تاجیکستان صادر شده، جعلی بوده است.

قیام پارلمان

پس از آن ۱۲ نفر از چهره‌های سر‌شناس مجلس شورای اسلامی (حسین نجابت، احمد توکلی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، اسماعیل کوثری، محمدرضا آشتیانی، احمد امیرآبادی، حسین ذوالانوار، الیاس نادران، محمد دهقان، مفید کیایی‌نژاد، احمد سالک و علیرضا سلیمی) در نامه‌ای خطاب به سران سه قوه، خواستار برخورد با پرونده فساد مالی بابک زنجانی شدند و اعلام کردند: ((بابک زنجانی که راست و دروغ، آغاز کار خود را به یکی از مقامات جمهوری اسلامی که به رحمت خدا پیوسته است، منتسب می‌کند، امروز به عنوان ثروتمندی همه‌فن‌حریف در صحنه‌های مختلف در جولان است و با تکبر و تبخ‌تر همه‌چیز را «خریدنی» نشان می‌دهد. این نمونه‌ای از پدیده شگفت‌آوری است که تمامی نظام را به فساد متهم می‌کند و عجیب این است که رسانه ملی نیز، خواسته یا ناخواسته با نحوه برخوردش، به «آدم شویی» مشغول است. «ما از موضع خیرخواهی هشدار می‌دهیم که عدم برخورد با این عناصر شوم همه تلاش‌های شما و مدیران و کارکنان پاک هر سه قوه را برای خدمت به مردم و اسلام و ایران، ابتر می‌سازد و آبروی نظام جمهوری اسلامی را مشوه می‌کند. همه می‌دانیم شرط نخست پیشرفت و تامین عدالت، به تأیید دین و علم، مبارزه با فسادی است که نه تنها رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی را به شدت عقب می‌راند؛ بلکه دین و اخلاق مردم را نیز برباد می‌دهد. جا دارد دو نکته بدیهی را نیز ذکر کنیم: نخست آنکه این برخورد باید بدون تبعیض، سریع و قاطع صورت گیرد؛ دوم آنکه برای ریشه کن ساختن این بلیه باید برخورد قاطع اداری و قضایی، با اصلاح ساختار‌ها و روش‌ها، حمایت بیشتر از رسانه‌های آزاد و اعمال سیاست‌های عاقلانه و سازگار با مبانی اعتقادی و اقتضائات ملی تکمیل گردد تا زمینه‌های پیدایش این پدیده نامبارک تنگ شود و مصادیق مشابه بیش از این تکثیر نگردد.))

دستور ویژه رئیس جمهور

روحانی نیز که از ابتدا با شعار برخورد با کاسبان تحریم آمده بود در دستوری به معاون اول خود خواستار اقدامات لازم برای شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوء‌استفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواری و درآمدهای غیرموجه فراهم کرده‌اند شد. وی در دستور خود به اسحاق جهانگیری نوشت: به ویژه ضروری است موارد سوء‌استفاده از شرایط تحریم مورد رسیدگی قرار گیرد و برای حراست از حقوق مردم و بیت‌المال اقدام فوری صورت پذیرد و گزارش مربوطه ظرف یک ماه به اینجانب ارائه گردد.

دستگیری متهم

بعد از این مراتب حجت‌الاسلام اژه‌ای خبر بازداشت بابک زنجانی را اعلام کرد. وی اظهار داشت: زنجانی پس از تحقیقات بازرسی کل کشور به لحاظ اینکه از کشور فرار نکند بازداشت و در اختیار بازپرس است. وی درباره اتهامات بابک زنجانی افزود: اتهام وی مالی است و از بیان جزئیات آن براساس قانون معذور هستم.

پول‌ها در ناکجا آباد

وزارت نفت که بزرگ‌ترین طلبکار زنجانی بود بار‌ها از جانب مقامات آن در رابطه با مسائل میلیاردر جوان سخن گفت. زنگنه نیز اعلام کرد: پول‌های مورد نظر که نزد زنجانی بوده مشخص نیست که کجاست. ما حتی راضی بودیم بابک زنجانی اعلام کند این پول‌ها در فلان حساب بلوکه شده تا بدانیم یک روزی این پول باز می‌گردد اما اکنون مشخص نیست این پول‌ها گمشده یا به اصطلاح خورده شده است.. ما رسما در این باره به قوه قضاییه شکایت بردیم و گزارش این اتفاق در جلسه‌ای با حضور معاون قوه قضاییه مطرح شد. زنگنه ادامه داد: معتقدم برخی می‌خواهند با تشویش افکار عمومی، در فعالیت قوه قضاییه درباره زنجانی اختلال ایجاد کنند. بخشی از مطالبات ما به کشور بازگشته و البته پولی که در چین و ترکیه بوده بلوکه نبوده است.

اموال بی‌حساب بابک

بابک زنجانی به گفته خودش دارای بیش از ۷۰ شرکت از جمله شرکت هولدینگ توسعه سورینت قشم، «اولین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی» (First Islamic Investment Bank) در مالزی، سهامدار شرکت هواپیمایی انور ترکیه، مؤسسه مالی اعتباری در امارات و بانک ارزش تاجیکستان است. او همچنین شرکت‌هایی در دوبی، ترکیه و تاجیکستان دارد. زنجانی در مصاحبه‌ای گفته است که او ۶۴ شرکت داخلی و خارجی دارد و «هم‌اکنون در ایران و دیگر کشورهای دنیا با ۱۷ هزار نفر پرسنل مشغول ارائه تجارت و خدمات هستیم.» وی همچنین اعلام کرده که ماهی ۲۹ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند. با این همه هیاهو همه به دنبال آن رفتند که پول‌ها از زنجانی باز پس گیرندولی خبری از پول‌ها نیست.

کمیته پیگری مجلس و پرونده

مجلس برای بررسی پرونده زنجانی کمیته پیگیری تشکیل داد. مردی که میلیارد‌ها دلار به کشور بدهکار بود همه را درگیر خود کرد تا جایی که برای وصول مبلغ مسئولان به تاجیکستان هم رفتند. در‌‌ همان زمان یکی از اعضای کمیته اعلام کرد: مقداری از اموال وی در تاجیکستان شناسایی و مدارک آن به قوه قضاییه ارسال شد. حسین دهدشتی افزود: هنوز اطلاعی درباره رسیدگی به این پرونده در قوه قضاییه نداریم اما کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس، از ۴ وزیر دولت، قبل از بررسی بودجه سال ۹۴ کل کشور در سال گذشته سوالاتی پرسیده بود. دهدشتی خاطر نشان کرد: البته برخی از معاونین وزارت نفت توضیحاتی درباره اقداماتشان برای پیگیری موضوع زنجانی داده‌اند و قرار است وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت، اطلاعات و دادگستری برای پاسخ درباره روند رسیدگی به پرونده بابک زنجانی به کمیسیون انرژی دعوت شوند. وی با بیان اینکه مقداری از اموال زنجانی در داخل کشور سرمایه گذاری شده که در دسترس می‌باشد، خاطر نشان کرد: بخشی از این اموال نیز به صورت دست به دست به افراد دیگری از نزدیکان وی واگذار شده و مقدار دیگری از اموال وی نیز در کشورهای دیگر به نام افراد دیگری وجود دارد. نماینده مردم آبادان در مجلس با ابراز امیدواری نسبت به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای گفت: اگر تحریم‌ها برداشته شود فکر می‌کنم دیگر بهانه‌ای برای پس دادن اموال وی به کشورمان وجود نخواهد داشت.

همکاری‌صداو سیما و احمدی‌نژاد

همه می‌دانستند که بابک زنجانی تنها نیست و افرادی او را پشتیبانی‌میکنند ولی اینکه رسانه ملی نیز درگیر ماجرا باشد، کمی جای تامل داشت. در همین راستا «امیرعباس سلطانی» عضو کمیته تحقیق و تفحص از بدهی بابک زنجانی، تأکید کرد که بابک زنجانی صدا وسیما را هم نمک گیر خود کرده بود و به همین خاطر گروه اقتصاد شبکه یک سیما و شبکه جام جم در ساعاتی تبلیغات وی را نشان می‌داد. وی در گفت‌و‌گو با نفتنا با بیان اینکه «بخشی از پول زنجانی در سازمان‌ها و نهادهایی مانند صدا وسیما خرج شده است» گفت: تیم زنجانی دلال همه چیز بوده و در هر عرصه دستی داشته است. گفته شده در بحث واردات طلا هم دستی داشته‌اند. مثلاً ۳۰ میلیون دلار هزینه واردات طلا بوده اما ۶۰ میلیون دلار برای دولت فاکتور می‌شده است. سلطانی همچنین از دستور رئیس دولت سابق به همکاری با زنجانی اشاره کرد و گفت: «احمدی‌نژاد یک بار دستور داد با این فرد یعنی زنجانی همکاری شود. رستم قاسمی هم با استناد به سخن احمدی‌نژاد این دستور را به معاونانش داده است.»

باند زنجانی به دنبال کودتا بود

سلطانی ادامه می‌دهد: ما احساس می‌کنیم جریان بابک زنجانی کودتای خزنده، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی بوده است که با نزدیکی به مسئولان در حال اجرایی شدن آن بوده‌اند. جریان اطراف زنجانی خیلی هوشمندانه مسائل را رصد می‌کردند. مثلا قرار بوده آقای روحانی رئیس جمهوری در جلسه‌ای حضور داشته باشد تیم زنجانی مساله را به گونه‌ای مدیریت می‌کند که زنجانی هم در آنجا حضور داشته باشد. تلویزیون هم این دیدار را نشان می‌دهد که زنجانی در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور حضور دارد. آن‌ها خیلی حساب شده همه جوانب را در نظر می‌گیرند. نباید به پرونده زنجانی خیلی ساده نگاه کرد بلکه جریانی در پشت زنجانی قرار دارد که مسئله‌اش فرا‌تر از فساد اقتصادی است.

رضا ضراب و بابک

ماجرا ادامه داشت تا پای یکی دیگر از چهره‌های داستان به میدان باز شد. رضا ضراب تاجر ایرانی‌الاصل مقیم ترکیه و همسر خواننده ترک ابرو گوندش است و در سال ۲۰۱۳ به اتهام فساد اقتصادی در ترکیه بازداشت شد. برخی می‌گفتند رضا ضراب همکاری‌های افتصادی گسترده با شرکت سورینت متعلق به بابک زنجانی دارد که اظهار نظر مقامات مسئول این ادعا ثابت شد. عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از بدهی بابک زنجانی در گفت‌و‌گو با روزنامه «زمان ترکیه»، گفت: «بیشتر اموال گمشده بابک زنجانی نزد رضا ضراب در ترکیه است». ایران‌نوشت، امیر عباس سلطانی، ‌ در ادامه با اشاره به اینکه ثروت بابک زنجانی ۵میلیارد دلار است، گفت: «با توجه به اطلاعاتی که در دست داریم بابک زنجانی و رضا ضراب جدا از هم نیستند و بخش اعظم اموال بابک زنجانی که ایران به دنبال آن است پیش رضا ضراب است. در این پرونده زنجانی تنها نبوده و یک مافیای قوی پشت سر اوست که در روند رسیدگی به پرونده مانع ایجاد می‌کنند. وی در ادامه افزود این پول به ترکیه انتقال پیدا کرده و در چرخه اقتصادی ترکیه است به همین دلیل احتمال همکاری مقامات ترکیه با ایران برای بازگرداندن این پول ضعیف است.» سلطانی با اشاره به اینکه نام زنجانی چند ماه پیش از لیست تحریم‌ها خارج شد و ما انتظار داشتیم اموال به ایران برگردد، افزود: «حدس می‌زنیم از بازداشت شدنش خبر دار بوده و حساب‌هایش را خالی کرده است. به نظر مقامات قضایی، دارایی زنجانی ۵میلیارد دلار است. طبق گفته‌های خودش هم دارایی‌اش این رقم را تأیید می‌کند اما اموال کشف شده بسیار پایین‌تر از این رقم است. ما فکر می‌کنیم این پول بین افراد دیگری تقسیم شده یا زنجانی شرکای نامعلومی داشته است. بیژن زنگنه وزیر نفت هم تأیید کرده این میزان دارایی نسبت به مقدار نفت فروخته شده بسیار کم است. متأسفانه در این مدت فقط بابک زنجانی به ما گفته آزادم کنید تا بدهی‌ام را بدهم». سلطانی با تأکید بر وجود اسنادی که از رابطه ضراب و زنجانی خبر می‌دهند، از لزوم پیگیری این اسناد با همکاری مسئولان ترکیه خبر داد و گفت: «چون به نظر ما این دو نفر جدا از هم نیستند. باهم همکاری داشته‌اند و طبق اسنادی که من دارم پول‌هایی که ما دنبالش هستیم در کنترل رضا ضراب است. بخشی از پول‌های بابک زنجانی پیش ضراب است.»

پاسخ خانواده ضراب درباره اموال زنجانی

اما این اظهارات بی‌پاسخ نماند و مشاور عالی پدر رضا ضراب تأکید می‌کند که «مدرکی محکمی وجود ندارد که قاطعانه ثابت کند بین ضراب و زنجانی رابطه‌ای وجود دارد». در پی گزارش روزنامه «زمان» چاپ ترکیه در خصوص پرونده بابک زنجانی که با هوشمندی و ترفند رسانه‌ای سعی در اثبات رابطه این متهم اقتصادی در ایران با رضا ضراب در ترکیه داشته، خانواده رضا ضراب نسبت به گزارش فوق واکنش نشان دادند. روزنامه زمان در این گزارش مدعی شده بود بخشی از دارایی‌های گمشده بابک زنجانی دست رضا ضراب است اما حالا خانواده رضا ضراب با ارائه توضیحاتی چند به روزنامه زمان این اتهام را غیرواقعی دانسته و گفتند بین رضا ضراب و بابک زنجانی ارتباطی وجود نداشته است و این موضوع که گفته می‌شود دارایی‌های بابک زنجانی دست رضا ضراب است، اتهامی بیش نیست. مطابق آنچه خانواده رضا ضراب و مشاور عالی پدر ضراب به روزنامه زمان گفته، اظهارات امیرعباس سلطانی، نماینده پارلمان ایران در خصوص ارتباط زنجانی و ضراب دور از واقعیت است؛ چراکه از یک سو هنوز تحقیقات نهایی نشده و از دیگر سو مدارکی از ترکیه که دال بر وجود این رابطه باشد، ارائه نشده که بر قطعیت موضوع صحه بگذارد. کما اینکه در مصاحبه خبرنگار روزنامه «تودی زمان» با نماینده ایرانی به صراحت با این سوال روبرو می‌شویم که می‌پرسد آیا تمایل دارید با مقامات ترکیه در خصوص رابطه زنجانی - ضراب صحبت کنید؟ نکته قابل تأمل اینجاست وقتی هنوز با مسئولان ترکیه‌ای صحبتی نشده و مدارکی قانونی و رسمی از وجود این ارتباط به دست نیامده، این روزنامه چگونه با آوردن یک اسم و هدایت مصاحبه‌شونده به سمت و سوی مورد نظر مدعی می‌شود رابطه وجود دارد و اموال گمشده متهم ایرانی در ترکیه است. مشاور عالی پدر رضا ضراب می‌گوید: پدر رضا ضراب بیش از سه دهه است که فعالیت تجاری داشته و به عنوان یک صراف بین تجار کشور فردی شناخته شده است و اینگونه نیست که ثروت خود را از ارتباط با دولتمردان به دست آورده باشد. در مورد رضا ضراب هم این موضوع صدق می‌کند و رضا ضراب از جوانی همراه پدر به فعالیت تجاری اشتغال داشتند و اینکه می‌گویند او در سال‌های اخیر بواسطه دور زدن تحریم‌ها ثروتمند شده، سفسطه‌ای بیش نیست.

سنگ‌اندازی جلوی پرونده

عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس با اشاره به برخی مانع تراشی‌ها در مسیر تحقیقات، درباره احتمال محاکمه برخی مسئولان دولت گذشته در این پرونده گفت: «چیزی که شاهدش هستیم این است که بعضی از کسانی که در دوره قبل بر سرکار بودند یا هنوز مسئولیت دارند نمی‌خواهند پرونده جلو برود یا مانع پیشرف آن می‌شوند. در نطق مجلس هم این را گفتم. بابک زنجانی به تنهایی کلاهبرداری نکرده است. پشت سر او یک مافیای پر قدرت از پیشرفت تحقیقات جلوگیری می‌کند».

پیشگیری قبل از واقعه

چندین ماه از دستگیری زنجانی ‌می‌گذرد وهمچنان رسانه‌ها و افکار عمومی در تلاش هستند تا شاید بتوانند روال پرونده را آنطور که هست ادامه دهند و هر چه زود‌تر این موضوع به نتیجه برسد. ولی آن‌چیز که مورد بحث است استعدادهزاران بابک زنجانی دیگر در جامعه است که با کمک عده‌ای روی کار می‌آیند و مانند زالو خون مردم را در شیشه می‌کنند.

این گزارش مروری کوتاه بود از پرونده ای که شامل 209 جلد و ملزومات آن که هر کدام بالغ بر 200 صفحه میشوند.

آخرین خبر از پرونده بابک زنجانی را سخنگوی قوه قضاییه حجت الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: 8(( وکیل مشغول مطالعه پرونده نفتی شامل آقای بابک زنجانی و دو متهم دیگر هستند که در این میان 4 نفر وکیل از طرف وزارت نفت و 4 وکیل از طرف دیگر متهمان مشغول به کار هستند))
.

وی گفت: برای این پرونده جلسه دادگاه در تاریخ 11 مهر ماه تعیین شده است.

حال باید منتظر ماند و دید سرنوشت پرونده بابک زنجانی چه خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
متن رو نخوندم فقط خواستم بگم این مدل تیتر زدن کار خوبی نیست.
مثل اینه که به صاحب یه کارخونه بستنی بگی بستنی فروش(که آدم یاد دستفروشها میفته).
یا مثلا به صاحب مک دونالد بگی سیب زمینی فروش.
به یه تریدر بورس بگی دلال سهام.
به تاجر پسته بگی پسته فروش و ...
ناشناس
UNITED STATES
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
پوست فروش شده میلیاردر. اینکه چیزی نیست. اینجا گدا داشتیم الان رسیده به جاهایی که نگو .