بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
در پی برگزاری آزمون های حرفه ای بازار سرمایه

کارآیی و اعتبار اندک گواهینامه های حرفه ای بورس

در سطح بین المللی و در بین کشورهای پیشرفته، مدرکی به نام CFA وجود دارد که آزمون سطح 1 دوبار در سال و آزمون سطح 2 و 3 یک بار در سال برگزار می گردد. این آزمون های تستی و تشریحی نیاز به تمدید نداشته و اعتبار آن نزد بسیاری از شرکت ها و نهادهای مالی و سرمایه گذاری بالاتر از مدرک کارشناسی ارشد در رشته های مالی از دانشگاه های معتبر جهانی می باشد.
کد خبر : ۱۵۳۷۵۲
نویسنده :
یارمحمدی

این روزها یکی شروط لازمه استخدام در نهادهای مالی، دارا بودن مدارک حرفه ای و گواهینامه های سازمان بورس اوراق بهادار می باشد.

به گزارش بورس نیوز، این آگهی های استخدام اغلب برای فارغ التحصیلان رشته های مدیریت مالی، مهندسی مالی و حسابداری می باشد و این در حالی است که فعالیت حرفه ای در بازار سرمایه در کنار دانش و اطلاعات مالی نیازمند تجربه لازم در این زمینه نیز می باشد و در واقع دارا بودن این گواهینامه ها شرط لازم است نه کافی!

در حال حاضر تعداد این گواهینامه ها 9 نوع می باشد که برخی از آنها برای دریافت مجوز فعالیت توسط نهادهای مالی نیز مورد نیاز می باشد که از جمله آن می توان به مجوز سبدگردانی که نیازمند گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار می باشد، اشاره کرد. برخی دیگر از آنها برای فعالیت در سمتی همچون تحلیلگر، معامله گر و ... مورد نیاز قرار می گیرد. از طرفی اکثر شرکت کنندگان این ازمون ها را جویندگان شغل و دانشجویان رشته های مرتبط که تمایل به کار در بازار های مالی را دارند، تشکیل می دهند که هیچ تضمینی برای آنها وجود ندارد.

گواهینامه های غیر کاربردی در بورس های دنیا

در سطح بین المللی و در بین کشورهای پیشرفته، مدرکی به نام CFA وجود دارد که آزمون سطح 1 دوبار در سال و آزمون سطح 2 و 3 یک بار در سال برگزار می گردد. این آزمون های تستی و تشریحی نیاز به تمدید نداشته و اعتبار آن نزد بسیاری از شرکت ها و نهادهای مالی و سرمایه گذاری بالاتر از مدرک کارشناسی ارشد در رشته های مالی از دانشگاه های معتبر جهانی می باشد.

اما گواهینامه های حرفه ای سازمان بورس اوراق بهادار نه تنها در بازارهای مالی دنیا معتبر نیست بلکه مدت اعتبار هر یک از آنها 2 سال بوده و بعد از این مدت زمان دارنده موظف به حضور در دوره های آموزشی مورد تأیید سازمان می باشد.

این آزمون ها که به تازگی به دو دسته کاغذی و الکترونیکی دسته بندی شده از سطح مدارک ملی دانشگاهی پایین تر بوده و افرادی که تمایل به حضور در بازارهای بین المللی دارند چاره ای جز گرفتن مدارک بین المللی ندارند.

سبقت هزینه های کنکور بورس از دانشگاه آزاد

افرادی که در این آزمون ها ثبت نام می کنند در ابتدای امر ملزم به پرداخت هزینه بالایی هستند که این هزینه ها به طور میانگین حدود دو برابر هزینه ثبت نام در آزمون های ورودی تحصیلات تکمیلی دانشگاهی می باشد، به طوریکه از هزینه شرکت در آزمون ورودی دانشگاه آزاد اسلامی که بیشترین هزینه را در بین دیگر دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی به خود اختصاص داده نیز سبقت گرفته و جزئیات این هزینه به صورت جدول زیرمی باشد.

کارآیی و اعتبار اندک گواهینامه های حرفه ای بورس

لازم به توضیح است به هریک از مبالغ ثبت نام آزمون های سازمان بورس، 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده و همچنین کارمزد بانک اضافه می گردد؛ این در حالی است که هزینه ثبت نام آزمونهای دانشگاهی که در جدول بالا اشاره شده، با احتساب تمامی هزینه های جانبی از جمله مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

براین اساس، بعد از هزینه های ثبت نام، نوبت به تمدید این گواهینامه ها می رسد که سالانه سود بسیاری زیادی را روانه جیب کانون کارگزاران به عنوان مجری برگزاری این دوره ها می کند که هزینه هر یک از آنها به بیش از 5 برابر هزینه ثبت نام آزمون می رسد.

با اینکه توجیح متولی برگزار کننده این دوره ها، به روز کردن اطلاعات شرکت کنندگان می باشد اما در کلاس های برگزار شده کمتر اطلاعات جدیدی در راستای ارتقا سطح دانش داوطلبان نسبت به گذشته مطرح و ارائه می گردد و بدین ترتیب این گواهینامه ها اعتبار و کارایی اندکی دارد و حتماً باید برای ارتقاء آن در سطح جهانی چاره ای اندیشیده شود.

جزئیات کامل در خصوص هزینه های آخرین دوره تمدید این گواهینامه ها در تصویر ذیل مشخص می باشد.


کارآیی و اعتبار اندک گواهینامه های حرفه ای بورس

کنکور بورس، آزمونی با سوالات غیر استاندارد

برخی از سوالات این آزمونها با واقعیت بازار سرمایه کشور فاصله دارد به طور مثال می توان به سوالات ارزشگذاری اوراق قرضه ای اشاره کرد که نه تنها در بازار ایران وجود ندارد بلکه توجیح شرعی هم برایش نداریم. همچنین با وجود گذشت یک دهه از برگزاری این آزمونها هنوز استاندارد مشخصی نداشته و در هر دوره تست های تکراری به وفور دیده می شود، این در حالی است که به دلیل استاندارد نبودن تعداد کمی از شرکت کنندگان در این ازمون قبول می شوند به طور مثال دوره قبل تنها حدود 15 درصد از شرکت کنندگان در جمع قبول شدگان قرار گرفتند.

در پایان این گزارش می افزاید، بهتر است نهاد ناظر و متولی برگزارکننده این آزمون ها بازنگری در کیفیت سوالات و میزان ارتباط آنها با بازار سرمایه کشور داشته باشد تا علاوه بر حرفه ای شدن زیر ساخت های بازار سرمایه اعتبار این مدارک در ایران و در بازارهای مالی دنیا نیز افزایش پیدا کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
آخ گفتیییی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
این آزمون فقط به عنوان یک منبع درآمد برای کانون هست. 9 آزمون مختلف با هزینه ثبت نام بالا و با سوالات کاملا غیر استاندارد
رهگذر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
بدتر ازین کلاسهای اجباری بعد از قبول شدن در آزمون معامله گری هست که مطالبی که خونده شده برای آزمون(که قبول شده ) را دوباره تکرار میکنند سرکلاس ...و هزینه سرسام آور آن...
حسینی
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
دقیقا همینه یعنی آزمون معامله گری ک قبول شدی را برای هر کدام دوره ای مجزا با مبلغی زیاد باید پرداخت بشه ک اصلا منطقی نیست (یعنی برای مشتقه اوراق... هر کدام دوره ای جداگانه). منبع درآمدی شده هنگفت برای کانون
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
واقعا همینطوره ، جدا از هزینه هاش نحوه سوالاته که خیلی بده. من قول میدم اگه این آزمون از کارکنان خود سازمان و فعالان بازار سرمایه گرفته بشه قبولی اونا کمتر از 10 درصد خواهد بود. بابا به این جوونا یه رحمی بکنید :(
محمدمهدی
United States of America
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
واقعا هزینه اش خیلی زیاده ... واقعا اینا فکر کردن مردم سر گنج نشستن؟؟؟؟؟؟؟ هزینه باید فوقش 20 تومن باشه
کارشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
فلسفه اولیه این آزمونها افزایش سطح کارشناسی در بازارسرمایه وتخصصی تر شدن محیط ان بود.ولی متاسفانه به مرور زمان اسیر بوروکراسی شده و سرنوشتی مثل سایر آزمونهای متداول در کشور پیدا کرد.این امر با تغییرات مدیران وتفکرات حاکم بر آنها بیشتر دچار سلیقه بازی وروزمرگی شدو بنظر میرسد که اگر فکری اساسی برای این آزمونها نشود در آینده نزدیک لوث شده واندک اعتبار باقیمانده خودرا از دست بدهد.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
پاسخ های یکی از سوالها این بود :
1........ کارگزار فروشنده می تواند کنسل کند و درخواست جریمه تاخیر نماید.
2........ کارگزار فروشنده می تواند کنسل کند یا در خواست جریمه تاخیر نماید.
بدبختیه ما تو تا کلمه ( یا ) و ( و ) خلاصه شده. کجای دنیا اینجوری سوال طرح میکنن من نمی دونم شما اگر می دونید بگین تو رو خدا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
واقعا گل گفتید. من خودم کارشناس ارشد مدیریت مالی از دانشگاه شهید بهشتی دارم. دارنده 6 تا از گواهینامه های اصول بازار سرمایه ، معامله گری تامین مالی ، بورس کالا، تحلیلگری ، عرضه وپذیرش و مدیریت نهادها.( سه بار تحلیگری شرکت کردم تا قبول شدم از بس سوال هاش غیر استاندارد بود) من سوال م این هست کسی که فوق الیسانش مدیریت مالی داره چه نیازی به این گواهینامه داره در ثانی از همه مسخره تر اعتبار دوساله این گواهی نامه هست. بعد از اتمام باید کلی هزینه کنی و سر کلاس بری
من
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
درست میگی مثل این میمونه که یکی مدرک لیسانس ویا فوق بگیره بعد هر دو سال یکبار به طرف اعلام کنند اگه تو دوره تمدید شرکت نکنی مدرکت باطل میشه واقعا مدیران سازمان بورس ودر صدر انها وزیر اقتصاد بعنوان رییس شورا باید فکر اساسی بکنه چرا کسی جوابگوی مردم نیست م
حمید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
تمام آزمونهای بورس فقط برای کسب درآمد هست وهیچ ارزش دیگری برای آن فرد ندارد هرسال هم تعداد شرکت کنندگان بیشتر میشود بنده 12 سال تو کار سهام هستم وکسانی که این مدارک گرفتند اگر از شرکتهای کارگزاری بیرون بروند به درد هیچ ارگان سازمان دیگری نمیخوره فقط برای پول همین بس
محمد
Germany
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
دوره های تمدیدش که واقعا مزخرف بود. فقط چهارصد و پنجاه هزار تومان پول مفت گرفتن
حسینی
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
دوره ی تمدیدش ک فقط جنبه تزیینی داره! کاش حداقل میگفتند پول بدید نمیخواد بیاید ( علاوه بر هزینه مالی اتلاف وقت هم هست!)
محمد
Germany
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
دوره های تمدیدش که واقعا مزخرف بود. فقط چهارصد و پنجاه هزار تومان پول مفت گرفتن
نوید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
من جمعه امتحان بودم
دریغ از یک سوال استاندارد
واقعا فکری بکنید به این مدارک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
سلام، برای تمدید هر دو سال یکبار باید پول بدیم، بریم سر کلاس و چیزای تکراری توضیح بدن، یه باره بگن پول رو واریز کنیم گواهینامه ها را تمدید بکنند دیگه!!!!!
آیدین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
چرا فقط کانون؟ هزینه های ثبت نام برای سازمان هست دیگه. متاسفانه دیده شده در دوره های تمدید برخی از مدیران سازمان به عنوان استاد درس می دهند....
به معنای واقعی دکان...
کسالایی
سه‌شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
کاملا موافقم آیدین جان
سارا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
پول مفت میگیرن، بد تر از پول ثبت نام پول دوره های اجباری بعد از قبولیه، آزمونو میدی و قبول میشی بعد باید 500 تومن بدی مدرکتو بدن بعد دوسال دیگه 2 میلیون بدی تمدید کنن.واقعا مزخرفه
بهروز شعبانی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
اینجانب در سال 85 موفق به قبولی در اصول سرمایه ومعامله گرشده وسال 93 مبلغ پانصد هزار تومان بابت تمدید ان هزینه ودر کلاسها شرکت نمودم ضعف در ارائه مطالب وتلف کردن وقت وبی احترامی به شرکت کنندگان در این دوره واقعا جای تاسف دارد بعد از اتمام دوره هیچ گونه مدرکی نیز ارائه نشد واز طریق سازمان بورس شکایت نموده ومتاسفانه جواب قانع کننده ای ندادن در حالیکه دورهای اموزشی درنظام مهندسی ها برگزار میشود با هزینه اندک وجهت ارتقا میباشد متاسفانه در این صنف به دلیل همدل نبودن رشته های مانند ریاضی درازمون شرکت میکنند وموفق به قبولی گواهی نامه میشوند درحالیکه فعالیت درکارگزاریهای مختصص رشته های مالی ومدیریت میباشد مگردر سازمان نظام مهندسی ساختمان مدرک حسابداری میتواندد عضو شود ولی در کانون کارگزاریها فقط به فکر پول میباشند وسرکیسه نمودن جویای کار
علی
United States of America
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
هزینه ای که کانون میگیره برای کلاس و دوره کلا اضافی است بار علمی نداره امیدوارم حذف اش کنند. تمدید کردن هم یک چیز اضافی است مگر مدرکه زبانه تمدید بشه. عین همه جای دنیا یکبار که طرف قبول شد مورد اعتبار هست. ولی خود گواهینامه ها انصافا تخصصی هستند بالاخره یه فرقی بین منی که 4 تا گواهینامه حرفه ای دارم با کسی که دیروز پریروز اومده تو بازار میخواد همه جا پست بگیره باید باشه. هر چند واقعا مدراک بی ارزش شده بنده با چهار گواهینامه هنوز هم بیکارم کسی واسه کار میاد کلا بیخیال بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹
رشته من برق هست و 10 سال سابقه کاری در رشته خودم دارم بر حسب علاقه در دو آزمون اصول و معامله گری شرکت کردم نتیجه ای که گرفتم این بود که این آزمونها فقط و فقط برای کسب درآمد کانون و بورس هست و حتی جهت استخدام در کارگزاری ها هم نیاز به آشنا و سابقه کار می باشد و این مدارک کمک زیادی نمیکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۴
حالا اینهمه مدرک گرفتن کو کار؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۵
برگزار کنندگان ازمون خودشان هیچی بلد نیستند و یک مقدار چرندیات را که در هر کتاب تحلیلی به قیمت بسیار پایین میشود پیدا کرد, را سر هم میکنند

چون توان کسب سود را در بازار بلد نیستند و توان تحلیل بازار را ندارند ,از این طریق کسب درامد میکنند
بانو
Germany
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷
نه تنها هزینش زیاده هیچ اصولی توش رعایت نمیشه نمونه سوالتو اخر سر من خودم دیدم اتیش میزنن درصورتی که میتونن بفروشن واینکه جوابای توسایتم نمیزنن
ناشناس
Germany
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴
فقط منبع درامد کانون هست این کلاسهایی که برا تمدید میذارن...من خودم مالی درس میدم بعد باید از شهرستانبلند شم برم تهران کلاس تمدید اون هم هیچ چیز خاصی یاد نمیدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴
کلاس جواب نمی دهدوهمینطور تحلیل و تکنیکال و ...
حسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
فقط دارن پول میگیرن. هیچ کیفیتی نداره کلاساشون. من دانشجوی مالی 6 ساله دارم همین درسارو میخونم. باز میام تو این کلاسها که بازار اولیه و ثانویه توضیح میدن...!
shams
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
واقعا کار کانون شده آزمون گرفتن و کلاسهای تمدید گذاشتن اونهم فقط برای اینکه سرکیسه کردن مردم . مزخرف ترین کار کلاسهای تمدید گواهینامه هاست.آخه واقعا یعنی چی ما که 15 سال سابقه کار داریم هر 2 سال بریم سر کلاسهای غیر کاربردی بشینیم و تازه بعد از اینهمه کار بیان به ما اصول حسابداری و مبانی سرمایه گذاری درس بدن ؟ وقتی کسی داره تو کارگزاری کار میکنه پس به روزه . لااقل تمدید رو برای کسانی بزارید که قبول شدن ولی تا 2 سال جذب کارگزاری نشدننننننننننننن
امیر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
متاسفانه روز به روز روش های جدید پول گرفتن از بیکاران خلاقانه تر از دیروز طراحی میشه، حالا چه آزمون بورس چه آزمون استخدامی آموزش و پرورش یا هزاران چیز دیگه...
حسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
واقعا این آزمونها هیچ استانداردی نداره و فقط کلی کلاس ، کتاب و جزوه و وقت باید بزاری که از این گواهینامه ها اصلا استفاده ای نمیشه و جالب تر اینکه خود سازمان و یا شرکت بورس و یا شرکتهای وابسته اش و یا در تالار های منطقه ای هیچ بروزرسانی یا شرکت در کلاس برای پرسنل این دوایر وجود ندارد و گاها جذب نیرو در این دوایر و استخدام آنها بدون هیچ آزمون و مدرک حرفه ای انجام می شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
من و دوتا از دوستام با دانشجوی دکترای مدیریت مالی دولتی نتونستم آزمون تحلیلگری قبول بشم!!!

خنده داره!!!
آزموناش کاملا غیراستاندارده ...

زنگ زدم سازمان بورس، گفتم طراحان سوالات خودشون ارشد مالی ن دیگه ... میگه نه لزوماً ....

وقتتون رو تو این آزمونها تلف نکنید، کار = سابقه + آشنا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
واقعا ارزش افزوده برای ثات نام در امتحان چه توجیهی داره؟؟؟؟؟
مگه قرار نبود از مصرف کننده نهایی کالاها گرفته بشه؟؟؟
اصلا به سیستم آموزشی مالیات بر ارزش افزوده تعلق می گیره؟؟؟؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
بسیار خوب و بجا بود خیلی ممنون از نویسنده محترم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
کانون فقط دنبال پول این آزمونهاست وگرنه هیچ پایه و اساسی برای این آزمونها نیست علاوه بر این هزینه هنگفتی برای تمدید این مدارک گرفته میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
اگر اين آزمون كيفيت داشت بورس ما بايد مملو از تحليل گر باشد. ولي عدم تحليلگر در بازار را همه ميدانند حتا مديرعامل بورس. بهتر است بجاي كسب درآمد به اين آزمون جهت آموزش و كيفي سازي بورس كمك شود.
شیشه ابگینه
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
بسیار خوب است علم ودانش وگواهینامه ولی خوب تر این است توجه کافی به حقوق سرمایه گذار در بورس هم گردد سهام با ارزش منگنز از 2200 تومان در طی 2 سال شده 150 تومان سهام مس از 460 تومان شده 140 تومان سهام توسعه معادن روی از340 تومان شده 100 تومان سهام لعاب ایران از 1200 تومان شده 150 تومان و......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
جالبه که این همه اومدن نظر دادن بعد یه نفر نیومده از کانون یا سازمان بیاد یه جواب بده
مسوولا برای ما تره هم خورد نمیکنن
نینا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱
دوستان یعنی وقتو انرژیو پولمو بابت این دوره ها نذارم ؟؟؟من تازه میخواستم اقدام کنم بابت این دوره ها صرفا بخاطر کار!
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸
خواننده گرامی سلام
ببخشید آیا کسی هست که جوابی بابت سئوالات بدهد !!!
آیا فریادرسی هست !!!!
آزمون رو برگزار کرده اند بعد متوجه شده اند که جواب فلان سئوال اصلا اشتباه بوده است ! حال برو پیدا کن پرتقال فروش رو
آزمون ها استاندارد نیست و نخواهد شد چون خودش منبعی برای کسب درآمد سازمان می باشد .
تضمینی برای کسانی که قبول می شوند جهت کار وجود ندارد .
پس وزیر اقتصاد و مسئولین مرتبط خسته نباشد ؟ حقوق های 275 میلیونی گوارای وجود
اجرکم عندالله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۱
با سلام
جالبه برام همچنان این روند پا بر جا هست...