بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
کد خبر : ۱۵۳۷۶۹
روزنامه شرق نوشت: توبیخ و درج در پرونده در صورت بدحجابی، دوره آموزشی برای زنان با پوشش غیرشرعی، جزای نقدی و پرداخت جریمه، فقط بخشی از بندهایی است که در «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» درج شده، طرحی که مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی کارشناسی‌اش کلیات آن را رد کرده و بند به بند آن را تحلیل و ارزیابی کرده است.

بی‌توجهی طرح به ضرورت و لزوم ایجاد مطالبه عمومی و وفاق جمعی در برخورد با بدحجابی، افزایش امکان گسست بین نظام و مردم و تقلیل بدحجابی از امری نابهنجار و غیرارزشی به تخلف‌های راهنمایی و رانندگی و کاستن از ارزش حجاب و گسترش تصور تخطی از ارزش حجاب با پرداخت هزینه نقدی، از جمله دلایل رد کلیات طرح در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس است. در بخش دیگری از این گزارش تأکید شده «این طرح جرم‌انگاری جدیدی در موضوع عفاف و حجاب انجام نداده، بلکه تلاش کرده جرم‌انگاری‌ای را که در گذشته بوده، از طریق تعیین مجری و تشدید مجازات کارآمد کند».

طرحی که معیشت زنان را نشانه گرفته است

این طرح در بخش‌هایی اقتصاد زنان را هدف گرفته، جایی که به بهانه پرهيز از اختلاط زنان و مردان در بسیاری مشاغل و ساعت کاری شب، لزوم دریافت مجوز از اداره اماکن قید شده است. درعین‌حال بخش‌هایی از طرح نیز به ماهواره اختصاص یافته و قوانین سفت و سخت مقابله با آن؛ از جریمه‌های سنگین تا دستگیری مسئول ساختمان.

طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب در ١٦ مهر ٩٣ با هدف بازنگری در قوانین موجود در عرصه حجاب، افزایش ضمانت اجرای قوانین و اصلاح و تقویت مجازات‌ها درباره ممنوعیت نصب و به‌کارگیری تجهیزات ماهواره، تهیه و اعلام وصول شد. کلیات اين طرح در مجلس تصویب شد و با مخالفت مجید انصاری، معاون پارلمانی روحانی، همراه بود؛ او علاوه بر موازی‌کاری مجلس با وزارت کشور، بندهایی از طرح را مغایر آزادی‌های مدنی دانست.

افزایش فشار بین‌المللیدر موضوع پرونده‌های حقوق ‌بشر

مرکز پژوهش ابتدا با کارشناسان، روحانیون و اهل فن در این حوزه جلسه تشکیل داده و بعدتر نشست‌هایی پی‌درپی برگزار کرده است. همه افراد از گروه‌ها و طیف‌های سیاسی مختلف دور هم نشسته و از ایده‌هایشان گفته‌‌اند، درباره طرحی که حالا مرکز پژوهش‌ها به‌ویژه آن را «در ابعاد بین‌المللی و منطقه پرمخاطره» خوانده و اینکه طرح چنین مباحثی ذهنیت افراط‌گرایی در منطقه را به وجود خواهد آورد.

مركز پژوهش‌ها معتقد است: «از آنجا که پرونده‏ هاي سياسي كشورمان در نقض حقوق بشر مطرح است، تصويب اين طرح و اجرائي‌كردن آن مي‏تواند زمينه‏ افزايش فشار بين‌المللي عليه ایران در مجامع و نظام بين‎الملل را دامن زند».

افزایش جریمه از ٥ تا ٥٠ هزار به ١٠٠ هزارتومان

در ماده یک طرح پیشنهادی مجلس آمده: «چنانچه راننده یا سرنشینان وسائل نقلیه اقدام به کشف حجاب، روزه‌خواری، مزاحمت برای نوامیس یا حرکات غیرمتعارف کنند، افسران کادر یا پیمانی موظف به جریمه صد هزار تومانی و در صورت تکرار، منظورکردن ١٠ نمره منفی و توقیف ٧٢ ساعته خودرو است».

مرکز پژوهش‌ها در بررسی ماده یک این طرح تأکید دارد: «قانون‌گذار در این حوزه با خلأ قانونی مواجه نبوده و ضمن افزایش میزان جریمه از پنج تا ٥٠ هزارتومان به ١٠٠ هزارتومان، معنای حجاب را از امری هویتی - فرهنگی به رفتاری خلاف در سطح نبستن کمربند ایمنی در خودرو تقلیل داده است. چنین ماده‌ای این شبهه را ایجاد می‌کند که به‌راحتی با پرداخت پول و جریمه نقدی یا توقیف ماشین، می‌توان از الزام حجاب تخطی کرد و اجرائی‌سازی این ماده نیز در هاله‌ای از ابهام است».

امکان اعمال‌‌ نظر شخصی در پناه عبارات کلی

گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌ها به ذکر عبارت «حرکات غیرمتعارف اخلاقی» اشاره کرده و این سؤال را پیش‌روی طراحان و تصویب‌کنندگان قرار داده که منظور از این حرکات چه حرکاتی است و زنهار داده که مشخص‌نشدن مقصود دقیق قانون‌گذار از این عبارت، موجب برداشت سلیقه‌ای و اعمال نظر شخصی می‌شود.

ماده ٥ طرح، به اقتصاد زنان وارد شده و بر پرهیز از اختلاط زنان با مردان در ساعات متعارف - ٧ صبح تا ١٠ شب- تأکید دارد. این در حالی است که براساس آمار اتاق اصناف، درحال‌حاضر ١٣٧ نوع واحد صنفی وجود دارد که ٢٤ میلیون جمعیت سراسر کشور را پوشش می‌دهد. زیرساخت تفکیک جنسیتی در این مراکز وجود ندارد و اعمال این ماده فقط به اخراج یا بی‌میلی کارفرما برای استخدام نیروی زن منجر خواهد شد.

گزارش مرکز در این بخش نیز به طرح سؤال از طراحان آن پرداخته: «آیا اخراج زنان از واحدهای صنفی دارای مجوز و ورود به فضاهای غیررسمی و فاقد مجوز، آسیب‌های متعدد اجتماعی به‌همراه نخواهد آورد؟»در ماده ٥، مشاغلی از جمله پرستاری، پزشکی و مهمانداری هواپیما معاف شده‌اند. گزارش به مشاغل دیگری از جمله مامایی، شیرینی‌فروشی، تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها اشاره دارد و معتقد است این نکته چالش‌هایی اساسی پیش‌روی اصناف قرار می‌دهد.

جریمه از ٢٠٠ هزار تا یک میلیون

بر اساس ماده ٦ این طرح افراد بدحجاب به گذراندن دوره آموزشی و جریمه نقدی از ٢٠٠ هزارتومان تا یک میلیون تومان شده‌اند. این در حالی است که در قانون مجازات اسلامی جریمه زنانی که بدون حجاب شرعی در اماکن عمومی حاضر شوند حبس از ١٠ روز تا دو ماه و یا از ٥٠ هزارتومان تا پانصد هزار تومان جریمه نقدی است.

گزارش مرکز پژوهش‌ها، اجبار به گذراندن دوره و کلاس آموزشی و افزایش جریمه نقدی از ٥ تا ٥٠ هزارتومان به ٢٠٠هزارتومان تا یک میلیون تومان را ازجمله تغییرات این طرح می‌داند. سؤال دیگر این گزارش از طرفداران طرح این بوده که «حضور در کلاس تا چه میزان به تغییر نگرش نسبت به موضوع حجاب منجر می‌شود؟

بازداشت مدیر ساختمان در صورت نصب ماهواره

مواد هفتم و هشتم طرح صیانت از عفاف و حجاب وارد ماجرای ماهواره شده و براساس ماده ٧، نصب و تعمیر ماهواره ممنوع و حبس و جزای نقدی در انتظار نصاب است؛ اما ماده ٨ این طرح ایده عجیب و سؤال‌برانگیزی مطرح کرده: «مدیر ساختمان موظف است درخصوص جمع‌آوری تجهیزات مرکزی غیرمجاز ماهواره اقدام و به ساکنان تذکر دهد و در صورت عدم تغییر، موضوع را به نیروی انتظامی گزارش دهد. عدم تذکر به ساکنان و عدم ارسال گزارش موجب محکومیت مدیر ساختمان به جزای نقدی درجه ٧ می‌شود».

از اینها گذشته در این ماده هزینه جریمه از ١٠٠ تا ٥٠٠ هزارتومان به دو تا هشت میلیون تومان افزایش یافته و در صورت تکرار به بیش از شش ماه تا دوسال حبس منجر می‌شود. این در حالی است که وزیر ارشاد سال گذشته درباره آمار ضریب استفاده از ماهواره در تهران به عدد ٧١ درصد اشاره کرده بود و حالا سؤال کارشناسان مرکز پژوهش‌ها این است که آیا نیروی انتظامی امکان و اراده برخورد با تمامی این ٧١ درصد را دارد؟

تجسس در حریم خصوصی شهروندان

گزارش مركز پژوهش‌ها مي‌افزايد: «آیا این برخورد، به گسترش مقاومت مردمی منجر نخواهد شد؟» درعین‌حال تعیین مجازات رئیس ساختمان فاقد نگاه واقع‌بینانه و موجب ایجاد اختلاف درون ساختمانی عنوان شده است. ضمن اینکه قانون‌گذاری به‌این‌نحو موجب نگرانی از مداخله در زندگی خصوصی شهروندان و تجسس در حریم آنها خواهد بود.

کلیات «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» در نیم‌نگاه گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌ها رد شده و استدلال‌های محکمی پای این ردشدن آمده و در بندبند گزارشی ٢٥ صفحه‌ای جزئیات امر مورد بررسی قرار گرفته است. باید دید هيأت حل اختلاف قوا درباره طرح بحث رئیس‌جمهوری پیرامون بندهای این طرح چه خواهد کرد؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲
به جای این طرحها دو تا طرح راجع به معیشت مردم بدین .تلویزیونتونو یه کاری کنین چهارتا برنامه خوب نشون بده که همه دنبال فیلم و سریالای اونور نباشن حتما طبع مردم با سریالای اونر سازگارتره شما سریالاتونو عوض کنین نه گیر بدین به مردم
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
یکم خجالت بکشید بعد می گین بریم نحقیق کنیم چرا مغزها ازاین کشور فرار می کنند داریم عقب مانده تر از افغانستان می شیم
ناشناس
-
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
عجب مملکتی داریمااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
خدا به خیر کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
آزادی و دموکراسی نداریم
ناشناس
UNITED STATES
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
چه ربطی به مدیر ساختمان داره؟ مگه مدیر ساختمان نوکر شماست و یا صاحب ساختمونه که هر چی شما گفتید انجام بده؟ نه در حیطه وظایف مدیر ساختمان تعریف شده و نه مدیر ساختمان توانایی اجرایی این کار رو داره. هر چند که کار جمع آوری از پایه غلطه و توهین به شعور و محدود کردن آزادیهای مردمه. در ضمن اینجوری باید تمام مدیران ساختمانها رو دستگیر کنید. تو زندان جا برای همه دارید؟ این قوانین بند تمبونی رو از کجا در میارید؟

این کار براتون خیلی خیلی گرون تموم میشه. کاری نکنید که صبر مردم تموم بشه و ....
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
اختلاسگران از یاد رفتن روز به روز به تعداد انها زیاد می شود چون می دانند قانون فقط پراید دزدها را دزد میداند اختلاسگران را نه
ناشناس
GERMANY
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸
این مرکز بهتر بود به تاراج منابع در چند سال گذشته هم گیر می داد که باعث عقب ماندگی صد ساله کشور شد.
lkhf
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱
آقایان می خواهند تمام اخبار واطلاعات از کانال سانسورشده خودشان در اختیار مردم قرار بگیره
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
اخه به شما چه که ماهواره داریم یا نه مگه زوریه این فقط باعث درگیری میشه یعنی می خواهید همه رو زندان کنید خوب بچرخین تا بچرخیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
همش بگیر همش ببند همش سرزنش. همیشه هم که یه چوبی تو سر زنهای بیچاره خرد می شه.
رضا
GERMANY
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
پولهای ملت را از بابک زنجانی بگیرد و بدهی خارجی را پرداخت کنید تا بورس رونق بگیرد
ناشناس
UNITED KINGDOM
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۷
اینا می خوان افکار عمومی را از اختلاس و دزدان بیت المال منحرف کنن گناه اختلاس از قتل هم بیشتره برید اول اونا را اعدام کنید
زورتان فقط به ما میرسه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۲
متاسفم واسه مغز بيمار طراح طرح... و متاسفم واسه كساني كه اينارو فرستادن مجلس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۱
تمام مشکلات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشور حل شده است که حالا به این چیزها گیر میدیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
وقتي بيش از 70 درصد مملكت ماهواره دارند چه كار مي توانن بكنند؟؟؟؟؟ جز دشمني بيشتر چيز ديگري نخواهد داشت و فاصله مردم از نظام بيشتر خواهد كرد.
اسفندی
GERMANY
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
حق دارند تنها جایی که براشون باقی مونده صداوسیماست اما کارازکارگذشته دیگربچه های خودتون هم به شمااعتمادندارندوماهواره نگاه میکننددوران ریاکاری وسیاه نمایی به پایان رسیده.80درصدمردم رو می خواهند باجریمه بالا بترسانندبهتراست واقعیت روبپذیرید
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
شما یک زحمت بکشید تو مجلس خیلی بیکار هستین یک طرح یا مصوبه بدین جلوی اختلاس و دزدی ها گرفته بشه ............!
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
از قدیم گفتن
هر کسی کارهای کوچک انجام می ده مطمئن باشید کارهای بزرگ از دستش بر نمی آید
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
طرح درباره ماهواره و مدیر ساختمان کارشناسانه نیست و به از هم پاشیدن اجتماع و محیط های آپارتمانی منجر میشود در واقع با انداختن اختلاف نمیشود به هدفی رسید مگه نیروی انتظامی تجهیزات نداره با هلی کوپتر شناسایی کنه بره جمع آوری کنه به مدیر ساختمان چه ربطی داره به این قانون باید اعتراض بشه مدیران ساختمان خودشون انقدر بدبختی دارن که دیگه وارد این جریانات نمیتونن بشن
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
اینا که میخان به خودشون زحمت بدن و در صورت عدم گزارش مدیر ساختمان برن در ساختمانها و مدیر ساختمان رو جریمه و یا دستگیر کنن خوب میمیرن به جای مدیر برن صاحب ماهواره رو بگیرن
ناشناس
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰
همش میگن قانون خوب قانون اینجوری میشه قانون
الکس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
این هم یک راه حل جدید برای جبران کسری بودجه کشور..
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
اینا دیدن به روشهای مختلف میشه از جیب مردم پول کشید بیرون مثلا با افزایش نرخ بنزین و حذف یارانه و افزایش نرخ برق و گاز و مکالمات تلفن و مبایل و..... بعد سراغ بورس و بازی دادن بورس و تبدیل کردن سرمایه مردم به کمتر از کل سرمایه اولیه یعنی سقوط سرمایه مردم به یک سوم اصل پولشون و حالا مالیاتها و الانم این قوانین بی سر و ته افزایش جریمه و ماهواره و مدیر ساختمان ،انگار هر چی بیشتر به مردم فشار بیاد مردم راضی ترند ......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
با اینترنت هم میشه ماهواره دید اینترنت را هم ممنوع کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
برنامه خنده بازار و ذر حاشیه رو که به طور ناگهانی ملغی کردید رو دستور پساخت و پخش هرشب انرا بدهید بعد ببینید کسی ماهواره نگاه میکنه یا نه.
ناشناس
سه‌شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
در حاشیه را دیدم مالی نبود خنده بازار را حتی یک قسمت هم ندیدم
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸
مردم باید تقابل به مثل کنن همه مدیران ساختمان استفا دهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰
بعضی مواقع آدم چیزهایی میشنود و میبیند که مغزش سوت میکشد ، من نمیدانم مگر مدیر ساختمان از سازمانی حکم مدیریت گرفته است که داری سمت رسمی باشد ، بطور مثال در ساختمان ما کلاً چهار واحد وجود دارد که وظیفه مدیر ساختمان پرداخت قبض آب و برق عمومی و دستمزد نظافتچی هست ، حالا فرض کنید که بیایند و مدیر ساختمان را بازداشت بکنند که چرا سه همسایه دیگر ماهواره دارند و احتمالاً تا چند وقت دیگر مدیر ساختمان را مجبور کنند که به خانمهای ساختمان در مورد حجابشان هم تذکر بدهد ، به نظر من فقط ... میتواند چنین قانونی را پیشنهاد داده باشد و بس.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
ببینید فرار مغزها یعنی چی؟ کسانیکه موندند و مملکتو اداره میکنند کیان؟ وای به حال ما!