بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
مستطيل شيشه اي تالار

درد پیدا شد، درمانش کنید

روحانی روز گذشته در جمع رسانه های جمعی حاضر شد و اعلام کرد که امسال به دلیل کاهش قیمت نفت با شرایط اقتصادی دشواری مواجه هستیم؛ گرچه تولید نفت کشور از 2.7 به 2.9 میلیون بشکه در روز با افزایش 200 هزار بشکه ای همراه بوده است.
کد خبر : ۱۵۳۷۸۳
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 94.06.08 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 15 واحد کاهش به رقم 45663 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 179 واحد افزایش عدد 137998 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 6 واحد افزایش به رقم 25484 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 26 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "اخابر" با 14 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد کاهش به رقم 734 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1464 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 817 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، گویا بورس هر آنچه را می خواست دیروز از زبان رییس جمهور و وزیر اقتصاد شنید و بورس امروز در حالی معاملات خود را آغاز کرد که تا پایان روز گرچه روند مثبتی را در اختیار داشت، اما قدرت این حرکت همانند دیروز نبود.

بدین ترتیب روحانی روز گذشته در جمع رسانه های جمعی حاضر شد و اعلام کرد که امسال به دلیل کاهش قیمت نفت با شرایط اقتصادی دشواری مواجه هستیم؛ گرچه تولید نفت کشور از 2.7 به 2.9 میلیون بشکه در روز با افزایش 200 هزار بشکه ای همراه بوده است.

وی اطلاعاتی پیرامون دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از کشور نیز ارایه داد تا این موضوع برخلاف مبالغه ها و اعداد اغراق آمیز منتشر شده در رسانه ها شفاف تر از گذشته شود؛ بطوریکه وی گفت که اگرچه رقم دارایی های بلوکه شده دولت چندان زیاد نیست، اما پشتوانه مهمی برای فعالیت های اقتصادی ما خواهد بود.

بدین ترتیب، روند مثبت دیروز طی معاملات امروز هم در تابلوها و شاخص ها پیگیری شد؛ گرچه این فضای رو به رشد به قدرت روز گذشته نبود و این در حالی بود که دیروز وزیر اقتصاد در گفتگوی ویژه خبری مشکلات امروز بورس را ناشی از شرایط حاکم بر بخش واقعی اقتصادی و رکود فعلی موجود در آن دانست. طوری که با سخنان وی همه به این نتیجه رسیدند که بالاخره درد بازار پیدا شده، اما مهمتر این است که آیا درمان هم در دست طبیب هست یا نه؟

بطوریکه وی افزون بر اینکه شرایط اقتصادی کنونی را در حال گذر از رکود عنوان کرد، دلایلی را به عنوان عوامل اصلی این رکود برشمرد که کاهش قیمت های جهانی به ویژه در صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشی، معدن و فلزات، کمبود نقدینگی و نیز بالا بودن نرخ سود بانکی در آن نقش داشتند.

اما طیب نیا به صراحت اعلام کرد که دولت برنامه هایی دارد تا نقدینگی را به سمت بازار هدایت کند تا در نتیجه آن روند رو به رشدی که در کشور در حال سپری کردن است، روندی مشابه را در بازار سرمایه نیز شاهد باشیم.

اما فعالان بازار سهام درحالی این صحبت را از زبان طیب نیا شنیدند که تزریق نقدینگی به بورس می تواند در تغییر شرایط نقش مؤثری ایفا کند، که به گفته قدیمی ها "شنیدن کی بود مانند دیدن؟" همچنین بایستی دید با این جو بی اعتمادی حاکم بر بورس نقدینگی های سرگردان با چه ترفند و تدبیری به سمت بازار سهام حرکت خواهد کرد؟

یا اینکه در خصوص بالا بودن نرخ سود بانکی این به نظر شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی وابسته است تا این متغیر اقتصادی نیز سایه سنگین خود را از سر بازار سرمایه و بورس بردارد.

این در حالی است که در خصوص عامل اول اثرگذار بر رکود بازار دست دولتمردان کاملاً بسته است و نمی توان برای بازارهای جهانی و کمک به افزایش قیمت ها در این بخش اقدام خاصی کرد که بتواند این عامل منفی کننده بازار را مرتفع کند؛ اما طبق گفته وزیر اقتصاد در خصوص دو عامل دیگر دولت می تواند سیاست هایی را در پیش گیرد.

با این اوصاف حقوقی ها هم در حالی به میدان آمده بودند و از معاملات چند روز قبل خریدهای پر حجم تری را در مقایسه با فروش سهام خود در پیش گرفتند که امروز در اقدامی متفاوت بیشتر عرضه کننده بودند و ارزش فروش حقوقی ها در مقایسه با خرید آنها 21 میلیارد ریال کمتر بود.

بر همین اساس این نکته جای تأمل دارد که علت رویه عملکردی حقوقی ها آن هم پس از ایراد سخنان رییس جمهوری و نیز وزیر اقتصاد چیست که هر بار حتی اگر از سوی این مقامات نکته مثبتی پیرامون بازار سرمایه و بورس مطرح می شود، فردای آن روز در بازار سهام حقوقی ها بیشتر فروشنده هستند تا خریدار؟ آیا حقوقی ها به این سخنان مسئولان اعتماد ندارند و یا اینکه رفتار آنها مغرضانه بوده و عداوتی با مسئولانی همچون وزیر اقتصاد پشت این قضیه وجود دارد که عامل چنین اقدامی می شود؟ آن هم در روزهای حساسی که کمتر از یک ماه به اظهار نظر کنگره آمریکا پیرامون توافقنامه برجام باقی است؛ حال آنکه اینگونه رفتارهای دوگانه در داخل کشور چندان مورد پسند نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عطا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶
از نظر من تنها دلیلی که از رفتار حقوقی ها معلوم میشه اینه که دوستان حقوقی با بانکها اجازه برگشت سرمایه به بورس رو تا زمانی که اوضاع بانکها همچنان اسفبار هست ندن.
مطمئن هستم درصورتی که بانکها از باتلاقی که خودشون برای خودشون درست کردن بیرون نیان اوضاع همینه که هست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
آقای بورس نیوز توهم توطئه رو رها کن و اینقدر حقوقی و حقیقی نکن.
داستان اینه بورس دولتی ما با بی پولی شدید همراه شده و هر از چندی حقوقی ها می فروشن تا نقدینگی داشته باشند.
از طرفی تیم اقتصادی دولت معتقده که بورس باید آیینه تمام عیار اقتصاد کشور باشه که با این اوضاع یعنی تا پایان سال سقوط و شاخص 54 هزارتایی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
بنده از مدت ها دارم می گویم دست از دخالت در یمن سوریه و لبنان بردارید که در غیراینصورت عربستان پدر اقتصاد ایران را در خواهد اورد گه پایین اوردن قیمت نفت یکی از ان هاست
یاور
سه‌شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
خیلی جالب هست که خود روحانی نیز به پایین امدن قیمت نفت و بدبختی اقتصاد ایران اشاره کند یعنی او نمی داند که از کجا دارد ضربه می خورد؟
ایینستین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
خوب در دیگر کشورها دخالت نکن تا ما ملت ایران و اقتصاد ما نفسی بکشد و قیمت نفت هم پایین نیاید بلکه بالانتر هم برود
خامنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
همین روحانی بود که می گفت مملکت ما در صلح و امنیت است و با کشورهای منطقه
در صلح و ثبات است پس پایین امدن قیمت نقت نتیجه چیست اقای روحانی ایا این جنگ عربستان با ایان نیست در نتیجه دحالت شما در یمن؟
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
وامل اصلی این رکود برشمرد که کاهش قیمت های جهانی به ویژه در صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشی، معدن و فلزات،...اینا که فرمودید درست ولی انقد شرایط بحرانیه که قیمت یه پفک نمکی کوچیک باید 10 برابر قیمت سهم فملی ،11 برابر سهم ومعادن و 15 برابر سهم صادرات باشه؟ اینا حرفایه عوام فریبانست.اگه مشکل میخواید حل کنید بیاید واقعیت رو بگید.بعرفه واردات فولاد بی کیفیت چینی رو بالا ببرید .نرخ بهره مالکانه معدنیا رو تجدید نظر کنید.نفت زیر 40 دلار شده ،خوراک پتروشیمی رو گرون نکنید و.... نه اینکه بیاید جند تا حر قشنگ پشت تلویزیون بزنید و انتظار تعریف و تمجید داشته باشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
درد بورس حقه بازی بعضی هاست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
سیاست حارجی غلط در نتیجه جنگ اقتصادی در نتیجه پایین امدن قیمت نفت در نتیجه داغون شدن اقتصاد ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
بورس تا آخر سال 94 رشد چندانی نخواهد داشت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
اقتصاد طی هشت سال دولت نهم و دهم غارت شد و عمده اون همه ثروت دست اونهاست و بدنه کشور و...بازهم دست اونهاست برای همین هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲
رقم بشکه نفت به اشتباه ذکر شده است . لطفا تصحیح کنید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
دردپیدا شد اما مگر طبیبی در این مملکت هست که آنقدر حاذق باشد که بتواند درمان کند ؟