بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
کد خبر : ۱۵۳۷۹۱
مدتی قبل رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در سخنانی گفت: خوزستان از نظر سهم تولید ناخالص ملی رتبه دوم استان را داشته ولی متأسفانه در مقابل بعد از استان سیستان و بلوچستان رتبه دوم بیکاری کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

به گزارش تابناک خوزستان، بیکاری امروز مهمترین دغدغه شهروندان خوزستانی است که سرآغاز بسیاری از ناهنجاری ها و مشکلات اجتماعی و فرهنگی نیز شده است. آمار طلاق و اعتیاد در خوزستان در ارتباط نزدیکی با آمار بیکاری است و به نظر می رسد تا زمانی که برای کاهش بیکاری در استان فکری نشود، صرف برگزاری مانورهای ضداعتیاد و فرهنگ سازی و... نمی تواند جلوی بسیاری از معضلات جامعه امروز خوزستان را بگیرد.

دادستان خرمشهر اخیرا آماری اعلام کرده که بر اساس آن، عامل وقوع 80 درصد جرائم در این شهرستان، فقر فرهنگی و بیکاری بوده است. یکی از نمایندگان آبادان در مجلس نیز با ارائه اماری از وضعیت بیکاری در این شهرستان گفته است: نرخ بیکاری و آسیب های ناشی از آن در آبادان به مرز هشدار رسیده است، به شکلی که از هر ۵ ازدواج، ۳ ازدواج به طلاق می انجامد این در حالی است که عمده دلایل طلاق بیکاری است.

افزایش20درصدی طلاق و کاهش 5درصدی ازدواج

آماری که اخیرا مدیرکل ثبت احوال خوزستان از وضعیت طلاق و ازدواج در استان ارائه کرده نیز اثرات بیکاری بر زندگی اجتماعی خوزستانی ها را بخوبی نشان می دهد. بر اساس این آمار، میزان ثبت طلاق در خوزستان نزدیک به ۲۰ درصد افزایش و ازدواج نیز ۵ درصد کاهش یافته است.

به گفته بهنام مریدی، در چهار ماهه نخست امسال تعداد 2694 واقعه طلاق به ثبت رسید که در مقایسه با سال گذشته این میزان نزدیک به 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی گفت: میزان ازدواج کاهش چشمگیری یافته و سطح طلاق متاسفانه رو به افزایش است که باید علت این مشکل از سوی مسئولان مربوطه مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

مریدی اظهار داشت: میزان طلاق در استان خوزستان حدود5 درصد افزایش یافته که سبب تاسف است.

امام جمعه اهواز: وضع خوزستان در اشتغال نسبتا بد است

نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز امروز در حضور معاون حوقی رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان با تاکید بر لزوم اقدام عملی همه مسئولان برای رفع مشکلات خوزستان، گفته است: وضعیت خوزستان در بخش اشتغال نسبتا بد بوده و بیکاری جوانان نیز زیاد است.

آیت الله موسوی جزایری گفت:در حال حاضر با درخواست های مردم به ویژه جوانان مواجهیم که بیکار بوده، ازدواج نکرده اند و از مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی رنج می برند.

وی اضافه کرد: این افراد در امیدیه، ماهشهر، شوشتر و مرکز استان حاشیه نشین شده اند و نیاز به اشتغال و کار دارند.

آیت الله موسوی جزایری با تاکید بر لزوم همت مسئولان برای اشتغالزایی، گفت: ظرفیت اشتغال در بخش دولتی در بسیاری موارد تکمیل است و برای اشتغالزایی در بخش غیردولتی نیز به سرمایه نیاز است و در این عرصه با جوانانی مواجهیم که سرمایه کافی برای ایجاد شغل را نیز ندارند.

سهم6درصدی نفت و گاز وپتروشیمی در اشتغال خوزستان!

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز که پیش از این از رتبه دوم خوزستان در بیکاری کشور خبر داده بود در جلسه شورای اداری استان گفت:با وجود اینکه 65 درصد اقتصاد استان خوزستان از صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی و... است اما این صنایع فقط 6 درصد مشکل اشتغال را پاسخ داده است.

امید حاجتی در عین حال گفت: شاخص های عملکردی حوزه اقتصادی استان، وضع مناسبی را نشان می دهد به نحوی که در نرخ تورم و سیاست های تنظیم بازار بر اساس آمار رسمی بیش از چهار درصد تورم را در استان بهتر از شاخص کشوری توانستیم مهار کنیم و روند کاهش نرخ بیکاری نیز چشمگیر است.

وی البته تاکید کرد: اگرچه خوزستان با احتساب درآمدهای نفتی دومین اقتصاد کشور را داراست که بدون آن چهارمین استان کشور است، سیاست هایی که در گذشته دنبال می شد نتیجه مستقیم برای استان نداشت و اثرگذاری مطلوبی نداشت، به گونه ای که در نرخ بیکاری وضعیت نامناسبی داریم و در ردیف چند استان اول کشور از نظر بیکاری هستیم.

به گزارش تابناک خوزستان، واقعیت این است که وضعیت بیکاری و نرخ بالای آن دز خوزستان با وجود سهم بسیار بالای این استان در تولید ناخالص ملی، بسترساز بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی شده است بگونه ای که با ادامه این روند شاهد افزایش بزهکاری های اجتماعی، اعتیاد و طلاق و بحران های خانوادگی خواهیم بود. کارشناسان معتقدند تا زمانی که برای کاهش جدی نرخ بیکاری در خوزستان اقدامی نشود سایر تلاش ها برای پیشگیری از وقوع جرائم ابتر خواهد ماند و فعالیت های فرهنگی در زمینه معضلات اجتماعی تنها زمانی جواب خواهد داد که روند افزایش بیکاران جامعه خوزستانی کاهش یابد.

از این رو ضروری به نظر می رسد مسئولان استانی باید برای اصلاح و بهبود این روند اقدامات جدی انجام بدهند و ضمن آسیب شناسی فعالیت های گذشته در استان در حوزه اشتغالزایی و خدمات رسانی صنایع بزرگی مانند نفت، پتروشیمی، گاز و سایر صنایع، سیاست های جدیدی برای اثرگذاری فعالیت های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و بخش خدمات در کاهش نرخ بیکاری در استان اتخاذ و اعمال نمایند.

بی تردید شاخص کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضعیت خوزستان در رتبه بندی استان های کشور یکی از مهمترین شاخص ها و محوهای ارزیابی عملکرد دولتمردان خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۲
اشکالی ندارد حالا برادرانمان در لبنان و بحرین و عراق و فلسطین و .. در رفاه باشند چه اشکالی دارد جوان های خودمان بیکار باشند و توان ازدواج نداشته باشند و یا انها که ازدواج کرده اند دنبال طلاق باشند
Ahwaz
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵
متاسفانه از حدود 20 سال پیش با حمایت دولت موج مهاجرت غیربومی ها به خوزستان شروع شده و همچنان ادامه دارد. تبعات این ندانم کاری ها در چند سال آینده دامنگیر این مهاجران خواهد شد. خواهید دید إن شاءالله.
حميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
فعلا بايد فكري براي خرج كردن تتمه ناچيز مطالبات ارزي از طريق تشويق به مصرف كالاهاي وارداتي بكنند و ضربه نهايي به جسم بي رمق توليد داخل زده شود. حفظ و ايجاد اشتغال كيلويي چند؟