بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
مدیر سرمایه گذاری های صندوق سرمایه گذاری مشترک بانک آینده عنوان کرد:

راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت برای جذب نقدینگی در بورس

کاهش نقدینگی تنها بر بازار سرمایه اثر گذار نبوده، بلکه شاهد رکود در تمام صنایع هستیم که این امر در ادامه رکود فزاینده ای که در دولت قبل ایجاد شده، همچنان تداوم دارد.
کد خبر : ۱۵۳۷۹۲
نویسنده :
جمشیدی

کاهش قابل توجه حجم و ارزش معاملات روزانه بورس متأثر از کمبود نقدینگی یکی از مشکلات داخلی و اصلی موجود در بخش اقتصاد و بازار سرمایه به شمار می رود.

مدیر سرمایه گذاری های صندوق سرمایه گذاری مشترک بانک آینده با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بازار سرمایه در شرایط کنونی از کمبود نقدینگی رنج می برد و چنانچه حجم و ارزش معاملات بلوکی را از معاملات روز گذشته بورس کسر کنیم، به عدد ناچیز و اندکی می رسیم که حاکی از نبود نقدینگی در بورس است.

پژمان کیا افزود: کاهش نقدینگی تنها بر بازار سرمایه اثر گذار نبوده، بلکه شاهد رکود در تمام صنایع هستیم که این امر در ادامه رکود فزاینده ای که در دولت قبل ایجاد شده، همچنان تداوم دارد. این در حالی است که بر اساس تئوری های اقتصادی در سطح کلان برای رسیدن از رکود به رشد اقتصادی به مدت زمانی نیاز است و این امر به طول می انجامد و به نظر می رسد در شرایط فعلی، اقتصاد کشور این دوره را سپری می کند.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: بر این اساس در اقتصادی که درگیر رکود است، به تبع آن صنایع با کاهش تقاضا و فروش محصولات در مقابل هزینه های تولید و بهای تمام شده محصولات مواجه می شوند که در نتیجه آن وضعیت سودآوری صنایع به گونه ای است که نمی تواند بازدهی مورد انتظار را برای سرمایه گذاران تضمین کند.

وی به اعلام نرخ سود بالای بانکی از سوی بانک ها در شرایط رکود اقتصادی فعلی اشاره کرد و ابراز داشت: در این شرایط بطور قطع سرمایه به سمت بازار پول جذب می شود، بویژه در حال حاضر که اقتصاد کشور شرایط نا مناسب و اعمال تحریم ها را پشت سر گذاشته است. از این رو، در شرایط فعلی بازدهی بازار پول نسبت به سایر بازارهای موازی با آن بیشتر است و در مقابل ریسک کمی را به سرمایه گذاران تحمیل می کند. علاوه بر این، سایر بازارها همچون بورس با ابهامات فراوان همچون نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی و پالایشی و نیز اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها مواجه هستند و ریسک سرمایه گذاری در بورس نسبت به بانک نامطلوب ارزیابی می شود. چرا که سرمایه گذاران از اتفاقات آتی اثر گذار بر روند معاملات بورس و وضعیت سودآوری شرکت های فعال در آن همچون کاهش قیمت نفت و کسری بودجه دولت و نیز رفع تحریم ها اطلاعی ندارند و از این رو بخش عمده ای از منابع مالی در اختیار سرمایه گذاران و حتی سهامداران حقوقی و عمده به سمت سپرده گذاری در بانک یا اوراق تأمین مالی سوق یافته است.

این کارشناس بازار سرمایه به راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت جهت جذب نقدینگی به سمت بورس اشاره کرد و گفت: همواره از سوی کارشناسان عنوان شده که بازار سرمایه به حمایت مسئولان و دولتمردان نیاز دارد و حمایت دولت از طریق مجموعه بانکی و شرکت های حقوقی راهکاری کوتاه مدت برای رفع مشکل فعلی به شمار می رود.

کیا در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: علاوه بر این، با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی و انتشار گزارش های نامناسب عملکرد سه ماهه نخست امسال شرکت ها، به نظر می رسد نمود آثار واقعی رفع تحریم ها و گشایش روابط بین المللی بر وضعیت صنایع و در پی آن انتشار گزارش های مناسب عملکرد میاندوره ای می تواند به عنوان راهکاری برای جذب سرمایه های جدید به سمت بازار سرمایه و جذاب شدن بورس برای تزریق منابع مالی باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
دولت قبل؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
راهش فقط و فقط کاهش سود بانکیه والسلام.
فرزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
خود دولت و تیم اقتصادیش این بلا را عمدا به سر بورس آوردن تا سرمایه ها را از آن فراری و بسوی بانکها سرازیر کنند، حالا شما واقعا فکر میکنید که دولت میاد از بورس حمایت کنه؟!!!
فرزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
خود دولت و تیم اقتصادیش این بلا را عمدا به سر بورس آوردن تا سرمایه ها را از آن فراری و بسوی بانکها سرازیر کنند، حالا شما واقعا فکر میکنید که دولت میاد از بورس حمایت کنه؟!!!