بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
از امروز و بدون اعلام قبلی به کارگزاران و سهامداران اجرایی شد

خروج سهام بازار دوم فرابورس از تضامین سکنا

امروز تعداد مشتریانی که در لیست سکنا کال مارجین می شدند، به صورت قابل توجهی بالا رفته و بررسی ها حاکی از آن است که سهام شرکت های موجود در بازار دوم فرابورس از این پس جزو ارزش تضمین دریافت اعتبار از کارگزاران به حساب نمی آید.
کد خبر : ۱۵۳۸۱۴
نویسنده :
کیوان فر

سهام شرکت های فعال در بازار دوم فرابورس طی معاملات امروز از تضامین سکنا خارج شد.

به گزارش بورس نیوز، امروز تعداد مشتریانی که در لیست سکنا کال مارجین می شدند، به صورت قابل توجهی بالا رفته و بررسی ها حاکی از آن است که سهام شرکت های موجود در بازار دوم فرابورس از این پس جزو ارزش تضمین دریافت اعتبار از کارگزاران به حساب نمی آید.

طبق بررسی های اولیه گویا این موضوع پیش از این هم در ماده 6 دستورالعمل خرید اعتباری سهام وجود داشته، اما تاکنون اجرایی نشده بود.

با این حال معلوم نیست این امر اگر پیش از این مصوب شده، چرا تاکنون اجرایی نشده و چرا امروز و بدون اطلاعیه به مرحله اجرا گذاشته شده است؟

همچنین بایستی دید ماده مذکور با اجازه کدام مقام مسئول اجرایی شده است؟

اما جدا از تمام این نکات، به نظر می رسد در شرایط فعلی اجرای چنین دستورالعملی که می تواند فشار فروش را در این وضعیت بحرانی فعلی بورس تشدید کند، می تواند نشان از بی تدبیری مسئولان بازار سرمایه داشته باشد که به نوعی مهر تأییدی می زنند بر اینکه آنها بازار دوم فرابورس را برای دریافت اعتبار دارای ارزش تضمین نمی دانند و این بازار را قبول ندارند.

آن هم در جایی که انتظار می رود مسئولان بازار سرمایه با رایزنی و مذاکره با سایر نهادهای اثر گذار بر بازار سرمایه، مسایل و مشکلات کنونی بورس را حل و فصل کنند، اما ظاهراً با این اقدام خود می خواهند به آسیاب سود سپرده های بانکی آب بریزند.

حال سوال اصلی اینجاست که کدام نهاد مسئول این اقدام نا به هنگام را طی معاملات امروز به اجرا درآورده است؛ سازمان بورس، فرابورس و یا سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه؟

بورس نیوز تا رسیدن به نتیجه قطعی پیگیر موضوع خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
سلام
از ابتدا گفته شده از بازار بورس ایران خارج شدن پیش کش بلکه فرار کنید ، چون قانون ندارد و فقط با خواسته گروهی خاص برای منافع آن گروه اداره میشود .
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳
بایذ از سازمان بورس و معاونت نظارت بر نهادهای مالی پرسید که خودش نمی دونه چی مصوب کرده. از اول راه اندازی سکنی تا حالا کار غیر قانونی بوده ظاهرا یکی خونده دستورالعمل را خونده و فهمیده تا حالا گاف دادند.