بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
کد خبر : ۱۵۳۸۶۶
محمد علی صدق‌آمیز، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در گفتگو با «نسیم» افزود: تولید داخلی تنها توان تأمین ۲ درصد بازار داخلی را دارد آن هم با کیفیت بسیار پایین؛ پارچه مشکی تولید داخل در کلان شهرها توزیع نمی‌شود

صدق‌‎‌آمیز، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: بازار پارچه چادر مشکی بازار پر تقاضایی در ایران است، بر اساس آمار تأیید شده چیزی حدود 80 میلیون متر مصرفِ پارچه در کشور است و همین باعث شده تا کشورمان در مرتبه پرمصرف ترین کشورهای این بازار در منطقه قرار بگیرد.

وی بیان داشت: حاشیه سود در این بازار بسیار کم و حدود سی درصد است، و در عین حال با کمال تأسف نه تنها این حوزه که با عفاف و حجاب بانوان ایرانی مرتبط است از هیچ گونه تسهیلاتی نیز برخوردار نیست بلکه با مشکلات زیادی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. به طور مثال در نمایشگاه‌ها برای غرفه‌هایی که تابلو فرش عرضه می کردند هر غرفه متری 90 هزار تومان باید پرداخت می‌کرد اما غرفه‌های مربوط به عفاف و حجاب باید متری 150 هزار تومان هزینه می‌کرد.

وی تأکید کرد: متأسفانه اخیرا نیز تعرفه واردات پارچه افزایش یافت، و از 7 درصد به 32 درصد رسید، یعنی چیزی حدود 450 درصد به تعرفه پارچه‌های چادری اضافه شد و این به شدت بر روی هزینه تمام شده محصول تأثیر منفی گذاشت. بانی این کار نیز مدیریت صنایع نساجی وزارت صنعت بود، و مجلس نیز در این رابطه هیچ عکس العملی نشان نداد. اعتراض‌های ما نیز راه به جایی نبرد.

صدق‌آمیز افزود: برخی برای بالارفتن تعرفه پارچه چادر مشکی این توجیه را می‌آورند که این افزایش به دلیل بداظهاری برای ورود پارچه‌های دیگر به اسم واردات پارچه‌های چادر مشکی است اما این تنها یک توجیه بسیار ناقص است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب گفت: تعرفه واردات در حالی زیادتر شده که تولید داخلی به شدت ضعیف است یعنی در حال حاضر حداکثر سالی یک میلیون یا نهایتا با ادعاهای غیرکارشناسانه تنها دو میلیون متر پارچه چادر مشکی آن هم با کیفیت بسیار پایین تولید می‌شود که این کیفیت هیچ مشتری و توزیعی در بازار شهرهای بزرگ ندارد. در چنین شرایطی افزایش تعرفه جز ضرر برای بازار پارچه مشکی نخواهد بود.

صدق آمیز تصریح کرد: به دلیل کیفیت پایین تولید داخلی بیش از 95 درصد پارچه مشکی مورد استفاده، وارداتی است، حتی اگر به قول برخی از افراد دو میلیون متر هم تولید داشته باشیم این تنها می‌تواند پاسخگوی2/5درصد نیاز داخل باشد. بنابراین وقتی شرایط برای تولید در حال حاضر در داخل وجود ندارد نباید برای واردات و کمتر تمام شدن هزینه محصولی مانند چادر سنگ اندازی کرد.

وی گفت: الان بحث این موضوع است که کارخانه حجاب "شهرکرد" راه اندازی شود که این اتفاق اگر به سرانجام برسد، نتایج بسیار خوبی خواهد داشت اما تا آن زمان که شرایط برای تولید پارچه چادری در داخل وجود ندارد باید دولت از این بازار با روش‌هایی مانند سوبسید حمایت کند.

وی اضافه کرد: حتی اگر این کارخانه هم بتواند طبق برنامه ریزی نتیجه مطلوبی بدهد نهایتا می‌تواند ده میلیون متر مصرف داخلی را جوابگو باشد و این یعنی چیزی در حدود 12 درصد مصرف کشور.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر