بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
در بررسی بازدهی سهام شرکت های قندی بدست آمد:

قندی ها کام سهامدارانشان را شیرین کردند

بعد از آن شرکت قند نیشابور با اعطای بازدهی مثبت 42.54 درصدی به سهامداران خود و قند شیروان، قوچان و بجنورد با رشد 41.38 درصدی ارزش سهام رتبه های دوم و سوم پر بازده ترین سهام گروه قندی را به خود اختصاص می دهند.
کد خبر : ۱۵۳۸۸۷
نویسنده :
جمشیدی
بازار سرمایه در حالی در شرایط رکود کامل و تداوم روند نزولی تحت تأثیر وضعیت اقتصادی کشور و بسیاری از عوامل درونی و خارجی به سر می برد که در این شرایط اغلب گروه ها با افت سودآوری و در پی آن کاهش ارزش سهام مواجه شده اند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، این در حالی است که از میان صنایع مختلف بورسی، گروه قند و شکر طی یک ماه اخیر وضعیت دیگری را سپری می کند و در شرایط فعلی به نظر می رسد تنها سهامداران این گروه باشند که حال خوشی دارند و از سرمایه گذاری خود راضی هستند.

چرا که همزمان با انتشار اخبار و گمانه زنی هایی پیرامون پیگیری های انجمن گروه قند و شکر و مدیران شرکت های فعال در آن برای دریافت مجوز افزایش قیمت 13.5 درصدی از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تقاضا برای خرید سهام شرکت های این گروه افزایش یافت.

بر این اساس، شرکت های قندی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر طی یک ماه اخیر به دریافت مجوز نزدیک تر شده اند. چراکه بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده دستور افزایش قیمت قند و شکر در حال حاضر در دست بررسی در ستاد تنظیم بازار می باشد. در نتیجه آن همانطور که عنوان شد سهام شرکت های گروه با اقبال مواجه شدند که بعضاً در برخی از نمادها با تشکیل صف خرید سهام همراه شده است.

به گونه ای که از ابتدای مرداد ماه امسال تا 10 شهریور ماه جاری و در شرایطی که بورس طی این مدت بازدهی منفی 4.69 درصدی را محقق کرده، گروه قند و شکر شامل 15 شرکت فعال در بازار سهام موفق به ثبت بازدهی مثبت 24.37 درصدی شده که در صدر پر بازده ترین سهام در این گروه شرکت فرآورده های غذایی و قند چهار محال با رشد قیمتی 50.39 درصدی و رتبه نقد شوندگی 240 مرتبه قرار دارد.

بعد از آن شرکت قند نیشابور با اعطای بازدهی مثبت 42.54 درصدی به سهامداران خود و قند شیروان، قوچان و بجنورد با رشد 41.38 درصدی ارزش سهام رتبه های دوم و سوم پر بازده ترین سهام گروه قندی را به خود اختصاص می دهند.

پس از آن هشت مجموعه قندی بازدهی مثبت بین 20 تا 35 درصدی را محقق کرده اند و سه شرکت نیز با رشد قیمتی کمتر از 10 درصدی مواجه شده اند.

اما با نگاهی به وضعیت عملکرد مجموعه های فرآورده های غذایی و قند چهار محال، قند نیشابور و نیز قند شیروان، قوچان و بجنورد که جزو پر بازده ترین سهام این گروه قرار دارند، در می یابیم که عملکرد مجموعه های مذکور به جز "قنیشا" مناسب نبوده است.

چرا که "قچار" اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 94 را با برآورد سود 74 ریالی ارائه کرده، اما طی عملکرد سه ماهه ابتدایی امسال زیان 166 ریالی را محقق کرده است.

علاوه بر این، "قشیر" اولین سود برآوردی سال مالی جاری را با برآورد سود 123 ریالی منتشر کرده و در مقابل طی عملکر سه ماهه اول امسال سود 123 ریالی را به پیش بینی زیان 214 ریالی تغییر داد و طی این مدت زیان 159ریالی را محقق کرد.

این در حالی است که قند نیشابور در اولین بودجه سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 95، سود 15 ریالی را پیش بینی کرد که این مبلغ اختلاف فاحشی با زیان برآوردی 148 ریالی "قنیشا" طی دوره مشابه سال 94 داشته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امجد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
ضمنا" قندی ها حواله تسویه 300هزار تن شکر را دریافت کرده اند که به طور متوسط 30 تومان به سود آنها اضافه می کند و در حال حاضر حواله های مذکور با کف قیمتی هر کیلو 400 تومان معامله می شوند!!
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
کجا شیرین شده؟بهتر بود مینوشتی اندکی از تلخیه شدید ضررشان کم شده.مگه امروز ما به این بازار اومدیم که میگید سود 20 تا 30 درصدی؟افت دوسال اخیر رو در نظر بگیرید توی گروه قندیا ...سهم قشکر رو 285 خریدم،ولی زیر قیمت اسمی معامله میشد حالا 30 تومن رفت رو قیمتش شد 115 تومن ،آیا کام ما هم شیرین شد یا کام یه عده نوسان گیر؟( ما به توصیه خیلی از بزرگان این بازار بلند مدت کار کردیم ولی ندانستیم حرف چه ااااانسانهای منفعت طلب رو گوش کردیم..)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۳
ضررهای 2 سال گذشته را چگونه جبران میکنند