بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
بدون شک نمی‌توان با هر کاهش و افزایش تورمی، نرخ سود بانکی را تغییر داد. در کشورهای توسعه یافته نرخ سود تسهیلات تک رقمی است و تعیین نرخ سود در کشور ایران تاحدی متاثر از نرخ تورم بوده و نرخ سود سپرده بر اساس میزان تورم تعیین می‌شود.
کد خبر : ۱۵۳۹۰۵
نویسنده :
یارمحمدی
با توجه به اینکه نرخ تورم بر اساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران به پانزده و نیم درصد رسیده و چشم انداز ثبات اقتصادی داریم، انتظار می رود نرخ سود بانکی هم کاهش یابد.

نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات، هزینه تامین مالی را هم کاهش خواهد داد که به نوبه خود به رونق اقتصادی کمک خواهد کرد.

محمدرضا پور ابراهیمی گفت: نرخ سود بانکی را شورای پول و اعتبار تعیین می کند و همه انتظار دارند متناسب با کاهش نرخ تورم و در چارچوب برنامه ریزی هوشمند این اقدام نیز صورت گیرد که در این راستا کلیات تعدیل نرخ سود در دست بررسی بوده و برای اینکه جزئیات آن هم مشخص شود باید همچنان منتظر باشیم چرا که کاهش نرخ سود بانکی به کاهش هزینه تمام شده تامین پول و در نتیجه هزینه تمام شده تولید کمک خواهد کرد اما باید از اثربخشی آن هم مطمئن شویم.

وی افزود: من کاهش نرخ سود بانکی را مثبت می دانم به شرط اینکه سوء مدیریت بازار غیرمتشکل پولی به آن آسیب نزند و ابزار نظارتی بانک مرکزی هم در برابر تخلف ها، بازدارنده باشد. چرا که بازار غیر رسمی پول هم باید زیر نظارت بانک مرکزی قرار گیرد و از بی نظمی ها دور باشد.

محمدرضا پورابراهیمی، با اشاره به رابطه میان تحریم و کاهش نرخ سود بانکی، عنوان کرد: آثار تورمی بتدریج طی سال های گذشته کاهش یافته و با اقداماتی که دولت در سال 93 انجام داد، این میزان در سال جاری به کمترین حد رسیده است که در این راستا باید شاهد کاهش نرخ سپرده ها نیز باشیم.

وی گفت: هم اکنون بانک مرکزی در حال تهیه گزارشی کارشناسی است که باید در محاسبات، کاهش نرخ سود، مورد نظر قرار گیرد، مجلس نیز باید بر اساس مکانیزم های قانونی در این حوزه تصمیم گیری کند چرا که بر اساس قانون، مبنای تصمیم گیری شورای پول و اعتبار می باشد.

نایب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس در خاتمه با بیان این‌که بهترین زمان برای بازنگری در نرخ‌های سود بانکی پایان امسال است؛ گفت: بدون شک نمی‌توان با هر کاهش و افزایش تورمی، نرخ سود بانکی را تغییر داد. در کشورهای توسعه یافته نرخ سود تسهیلات تک رقمی است و تعیین نرخ سود در کشور ایران تاحدی متاثر از نرخ تورم بوده و نرخ سود سپرده بر اساس میزان تورم تعیین می‌شود. که اگر این نرخ سود بانکی کمتر از نرخ تورم باشد سبب حضور منابع در بازارهای دلالی شده، پس بنابراین با توجه به کاهش تورم باید شرایط مناسبی را برای اقتصاد مهیا کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
سود بانکی رو پایین بکشید بورس بالا خواهد کشید آنوفت چه تصمیمی برای بورس دارید؟ك/.
slh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
هزینه تمام شده تولید اگر کم هم شود تولید کننده اینقدر ضرر کرده که حالا حالا جبران نمیشه .با این چیزا دل تولید کننده را خوش نکنید که بورس وتولید مردن بورس 62300واحد را به خود خواهد دیدبه عنوان براردر کوچکتان که 20سال در بورس است بپذیرید
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
عجله نکنید وضع اقتصاد و دماسنج اقتصادی بسیار خوب است!! یه یک سال این دست و اون دست کنید و بعد مثلا نیم دصد بیاریدش پایین! مردم را سر کار گذاشتید؟ کجای دنیا بانکها 7% بیشتر از نرخ تورم سود میدن که بانکهای ما این کار را میکنن؟ یا نرخ تورم را درست اعلام نمیکنید، یا بانکها بشدن در معرض ورشکستگی قرار گرفته اند، یا هر دو!!!!
ناشناس
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
سود تسهیلات 36%!!!!!!!
سود سپرده 28%!!!!!!!!!!!!!! یعنی فاتحه ای بر بورس و تولید و ...... سلام بر رباخواری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
تورم بشه 1 درصد سود بانكي نيم درصد كسي بورس بازي نخواهد كرد مگر همين مالباختگان فعلي كه باز هم اشتباه ميكنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
چرا نرخ همه چیز براساس عرضه و تقاضا است ولی نرخ سود بانکی به صورت دستوری
به نظر من نرخ سود بانکی هم باید براساس عرضه و تقاضای پول باشد
اصغر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
کارتونی را زمان بچگی دیدم بودم مرغ ماهی خوار ماهی ها را فریب داد که آنها را به یک برکه بزرگتر ببرد و لازمه این امر هم این بود که ماهی ها داوطلبانه به دهان ماهی خوار میرفتند و در میانه راه همه طعمه ماهی خوار می شدند حالا حکایت اقتصاد کشور ما همین است دولت و قشر سرمایه داران همین بلا را سر مردم درآوردند (بازار سکه ودلار و بورس) .تنها بازاری که پول مردم جمع شده .سپرده های بانکی است ببینیم راه جدید دود کردن پول مردم توسط دولت چیست.