بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
کد خبر : ۱۵۳۹۱۲
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست اخیر مطبوعاتی خود سخنانی گفته است که نشان می دهد دولت، هیچ تدبیری برای بهبود وضعیت خودروسازی ندارد و اگر هم مشکلی در این باره وجود دارد، مقصر مردمی هستند که دیگر نمی خواهند خودروهای کم کیفیت و گران داخلی را بخرند.

محمدرضا نعمت زاده در این نشست، به جای عذرخواهی از مردم به خاطر اجحاف مستمری که در عرصه خودرو به آنها شده و می شود، به کمپین نخریدن خودرو اشاره کرده و کسانی که در این راستا، خودروی داخلی نمی خرند را "ضدانقلاب" نامیده و آنها را متهم به "خیانت" کرده است.
او حتی خود را در مقام فتوا نیز تصور کرده و این کار مردم را "حرام" اعلام کرده است!

آقای وزیر! حد خود را بشناسید و با مردم درست صحبت کنید/ نخریدن خودروهای شما خیانت نیست

در این باره نکاتی چند به طور جدی، قابل ذکر و تذکر است:

1-ادبیات اتهامی، از شاخصه های یک طیف سیاسی خاص و تمامیت خواه است که مردم ایران در انتخابات سال 92 ، با رأی شان از آن ادبیات ابراز برائت کردند.
با این حال، وزیر دولت تدبیر و امید، مردم ناراضی از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی را که سال های سال، تولیدات شان را تحمل کرده اند و اینک بدان اعتراض دارند را با بدترین ادبیات اتهامی می نوازد و آنها را خائن، ضدانقلاب و عامل فعل حرام می خواند!

بهتر است جناب نعمت زاده یا اثبات کند که خودروسازی های داخلی مترادف با انقلاب هستند تا مخالفت با آنها ضدیت با انقلاب تلقی شود یا از سخن خام و زشتی که گفته، عذرخواهی کند و از این به بعد حد و شأن خود را بشناسد و با ادبیات محترمانه تری با مردم ایران سخن بگوید.

2 -سخن گفتن از حرام و حلال و فتوا دادن در این باب، صرفاً در حوزه اختیارات مراجع تقلید است که آن هم فقط درباره مقلدان خودشان جاری و ساری است.
نعمت زاده، فقط یک وزیر است ، او نه فقیه است و نه مقلدی دارد. بنابر این از کجا و بر چه اساسی، تصمیم عده ای از مردم ایران برای نخریدن خودرو را "حرام" اعلام کرده است؟!

3 -این که عده ای از مردم ایران می خواهند خودرو نخرند، خیانت نیست.
خیانت این است که خودروسازان داخلی، همچنان خودروهای از رده خارج که متعلق به قرن گذشته میلادی است را همچنان تولید می کنند و به مردم می فروشند.

خیانت این است که خودروسازی ایران با حدود نیم قرن سابقه، دست به دامن خودروسازان و قطعه سازان تازه کار چینی شده و با افتخار، محصولات چینی را مونتاژ می کنند و به خلق الله می فروشند!

خیانت این است که مردم ایران با پولی که در همه جای دنیا می توانند با آن خودروهای روز بخرند، ناچار می شون خودورهایی با کیفیتی به مراتب پایین تر و ناایمن تر بخرند و همیشه حسرت به دل بمانند.

خیانت این است که با خودروهای تولیدی داخلی، سالانه میلیاردها لیتر بنزین بیشتر مصرف می شود، سرمایه های کشور می سوزد و هوا آلوده تر می شود و مردم سرطان می گیرند و می میرند. شگفت اینجاست که وزیر کهنه کار، هزینه های غیر مستقیم تولیدات داخلی را نمی بیند و می گوید که با تولیدات داخلی، فلان قدر صرفه جویی ارزی داشته ایم.

خیانت این است که با خودروهای ناایمن داخلی، سالانه هزاران نفر کشته می شوند و این در حالی است که اگر همان تصادفات در همان شرایط ولی با خودروی ایمن تری رخ می داد، بسیاری زنده می ماندند و کودکان پرشماری یتیم نبودند.

اما بزرگ ترین خیانت، خیانت به عزت و اعتماد بنفس ایرانی هاست ؛ ایرانی هایی که هر روز تولیدات داخلی و خارجی را پیش رویشان دارند و خودآگاه و ناخودآگاه، مقایسه می کنند و محصول خودشان را نازل تر و پایین تر می بینند.

4 -ادعای حمایت از صنعت خودروسازی دارند. حمایت منطقی از صنایع داخلی، البته گزاره ای قابل قبول است اما حمایت یک چیز است و نازپروردگی چیز دیگر.
اینان از خودروسازی حمایت نمی کنند بلکه آن را "بد بار آورده اند" و بازی را طوری چیده اند که هیچ خودروی خارجی نتواند با قیمت مناسب به دست مردم برسد و هیچ رقابتی در میان نباشد؛ اسم این رانت و انحصار را هم گذاشته اند حمایت!

این چه صنعتی است که محصولاتش را پیش پیش می فروشد، به هر قیمتی که خواست عرضه می کند، هر وقت هم که خواست تحویل می دهد، با هر کیفیتی که خواست تولید می کند ولی به اعتراف خود وزیر ، باز هم ضرر می کند؟!
اگر این همه حمایتی که تا کنون از خودروسازی شده ، متوجه صنعت دیگری مانند نساجی شده بود، الان ایران بزرگ ترین صادر کننده منسوجات جهان بود. از بستنی و لواشک هم اینقدر حمایت شده ، برندهای بستنی و لواشک هم در سطح جهان مال ایران بود!

حکایت، حکایت صنعت و اشتغالزایی و چیزهایی از این قبیل نیست، حکایت دولتمردان و چاه نفت است. خودروسازی برای دولتمردان، حکم چاه نفت و گاو شیرده را دارد که می توانند با برگ برنده اش بازی ها کنند. به همین دلیل است که در همه دولت ها، این در بر پاشنه واحدی چرخیده است و این طور که جناب وزیر غیرتی(!) شده، در این دولت هم خبری از خیر نخواهد بود.

آقای نعمت زاده! به جای نمک بر زخم مردم پاشیدن، فکری به حال خودروسازی کشور کنید که ملتی را به ستوه آورده است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
این مطالب مربوط به افتاب یزد است

اصلاح طلبان دارند خود را از دولت کنار میکشند

دارند با بلدوزر از روی روحانی رد میشوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
مقاله بسیار محکم مستدل و روان بود
حسين نظري
سه‌شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷
با سلام و ادب
چرا كيفيت خودروي داخلي مناسب نيست!!!؟
امروزه خودرو سازها براي توليد خودرو با بهترين كيفيت ، قطعات را از بهترين سازندگان از سراسر دنيا انتخاب و خريداري مي نمايند.
هيچ خودرو سازي در دنيا وجود ندارد كه تمامي قطعات ريز و درشت الكترونيكي ، مكانيكي ، تزييني و بدنه خودرو را يكجا در يك كشور توليد و صادر نمايد.
ولي موضوع اينجاست كه دولت هاي اين كشور ها در ايجاد روابطشان اقتصاد ، جامعه و توليد را به عنوان بالاترين اولويت در نظر گرفته و سياست خارجي را بر ان اصل تنظيم مي نمايند.
ولي در كشور ما ملاحظات سياسي حاكم بر اقتصاد ، جامعه ، توليد و روابط بين المللي مي باشند.
نتيجتا اين ملاحظات سياسي حاكم ، موانع بسياري در پيش راه توليد كنندگان و صادر كنندگان اعم از توليد خودرو ، لوازم خانگي و تمامي محصولات صنعتي بوجود مي اورد و توليد كننده را محدود به تامين حداكثري از منابع داخل و يا منابع چيني مي نمايد.
اين محدوديت ها توليد كنندگان و خودروسازها و درواقع مردم را كه صاحب اين صنايع مي باشند محدود به كيفيت حاضر مي نمايد.
در واقع در زندگي خصوصي خودمان هم كه بررسي مي كنيم ميبينيم اين سياست هاي حاكم در بسياري از مواقع كيفيت زندگي فردي ، خانوادگي و اجتماعي ما رو هم تحت تاثير و سلطه قرار داده است.
به عنوان عضوي هرچند كوچك از مجموعه خودرو سازي بابت تمامي مشكلات مصرف كنندگان ناراحت هستم و اميدوارم با تلاش جمعي و بدون ناديده گرفتن علت ها و نه با ترمركز بر روي معلول ها ، بتوانيم كيفيت مناسب و رضايت بخش در تمامي آيتم هاي زندگي را كسب نماييم.
كلاه قرمزي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
اقاي وزير شما خودرو وطني مربوط به وزارتخانه را سوار ميشويد ولي خدا وكيلي فرزندانتان جه خودرويي سوار ميشوند؟
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
بله بهتر است آقای وزیر برنامه ای برای ارتقاء صنعت خودرو ارائه میدادند ، سپس درخواست و خواهش میکردند تا آن زمان ، مردم به خرید محصولات داخلی ادامه دهند.
naser
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
زیاد جدی نگیرید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۴
درود به شرفت شیرمادرت حلالت جواب وزیر و خوب دادی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۴
واقعا این وزیر رو باید عزلش کرد!
افشین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
این اقا از روزی که بر مسند وزارت نشسته سنگ خودروسازها رو به سینه زده و از انها حمایت کرده.
میگه اینکه با این تورم ،قیمت خودرو داخلی گران نشده خودش نوعی کاهش قیمته.عجب استدلالی!!!!!!
صادق
GERMANY
جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
وقتی ریس جمهورمحترم منتقدان خودرابزدل تررسووووومی خواندانتظارات چنین افاضاتی ازچنین وزیر میرفت واگرغیرازاین بودجایسوال بود.
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
خودروهای ایرانی بیش از 10 میلیون نمی ارزند .خودرو 2015 5 میلیون خودرو 20 سال پیش 40 میلیون .ایا ملت عقل ندارند یا مجبورند .تعرفه گمرک باید کاسته شود و گروه خودرو سازی باید از انحصار خارج شود
پرهام
GERMANY
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵
آقای وزیر شما که اجازه تولید چنین خودروهای بی کیفیتی را می دهید و جان و مال مردم کشورتان هیچ اهمیتی برایتان ندارد. مردم ایران لایق بهترین ها هستند اما شما و خودروسازان آنها را از این حق محروم نموده اید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۹
جواب دندان شکنی به وزیر داده اید و مشت محکمی بر دهان استکبار خودرویی و استثمار مردم ایران توسط دو خودرو ساز خودخواه و زورگو و غاصب زده اید.دمتون گرم.ممنون.
خودرو ارزان و امن حق مسلم ایرانیان است.
این وزیر و مسئولان خودرویی کشور باید لحن و ادبیات خود را در مقابل مردم ایران تغییر دهند و به حق مسلم ایران در حق برخورداری از خودروی ارزان و پاک و ایمت احترام بگذارند و به یاد داشته باشند که یک ایرانی را نباید هیچ وقت تهدید کرد که اگر نخرید گران می کنیم یا به جرم خیانت زندانی میشوید.
hossein
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
نخریدن خودروهای مزخرف شما خیانت نیست بلکه سودکردن هم تلقی میشه
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
آقای روحانی ما به شما رای دادهایم لطفا این وزیر را مرخص کنید
ايراني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
وزير بايد عزل گردد خطا كرده است
لاماسیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
بنده خودم می گویم که خودرویی ها را باید تحریم کنیم.

چون این یکی از موارد اقتصاد مقاومتی است.

اگر اقتصاد مقاومتی را درست بفهمید دیگر ماشین های غربی ایران خودرو و سایپا را نمی خرید.

فقط و فقط باید این ها ساخت داخل باشند
تا بنده بخرم وگرنه تا اخر تحریم هستید
بابک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
شرکتهای سهام خودروی به درد مردم نمی خورد من الان دو سال سهام خودروی خریدم سهام وساپا را در قیمت 190 تومان خریدم نگهداشتم من این پول را در نز بانک می گذاشتم سودی خوبی می کردم
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
سلام
اگر زیاد مردم و مقصر بدانی یه کمپین دیگه راه می اندازیم
amir
ROMANIA
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
خلایق هرچه لایق...از ماست که برماست...
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
به عقل وشعورملت توهین می کننددرمدت سه سالی که قیمت دلار3.5برابرقبلش شدوبه عبارت دیگرارزش پول ملی نزدیک یک چهام تقلیل یافت اگرافزایش حقوق رابه طورمتوسط50درصدبگیریم یک کارمندکه همان سه سال پیش هم زندگیش رابه سختی می گذرانده الان برهمان مبنای قبل هم بخواهدزندگی کندبادلار1500تنظیم است نه 3400درکشورهمسایه عراق تحقیق کنیدیک معلم یک میلیون وهشتصدتادومیلیون ودویست هزاردینارعراقی می گیردمعادل5تا6میلیون تومان ویک استاددانشگاه نیزمعادل7تا9میلیون بعدبیچاره معلم ماباحقوق1تا2میلیونی یعنی متوسط 450دلاردرماه بخواهدپراید20وl90چهلمیلیونی سوارشودوقیمت خودروروزدنیابرای اودوبرابرکشورهای همسایه باشدحال فرض کنیم قیمت دلار1000تومان یاهمون1500تومان که زندگی حداقل کارمندجماعت رابه زورمی توان برمبنای ان تنظیم کردباشدوهیچ گمرک وعوارضی ازخودروهای خارجی گرفته نشودقیمت هرخودروچقدرمی شودواقعیت همین است که بایدباشد
احمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
بسیار عالی ، اگر گوش دولت بدهکار باشد البته.