بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
کد خبر : ۱۵۳۹۳۱
محمدابراهیم مقدم که در پانل تخصصی "بررسی وضعیت اجرای بانکداری اسلامی در ایران و سایر کشورها" در بیست و ششمین همایش سالانه بانکداری اسلامی سخن می گفت با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نخستین کشور در جهان بوده که صاحب یک مجموعه قانونی مدون برای اجرای بانکداری مطابق با شریعت شده است یادآور شد : بسیاری از دشواری ها و چالش‍هایی که در مسیر اجرای کامل قانون بانکداری بدون ربا مصوب سال 1362 پدید آمده خارج از اراده و کنترل شبکه بانکی بوده و مرتبط با بسیاری از متغیرهای اقتصادی و اجتماعی دیگر نیز بوده است، با این حال همواره شاهد این هستیم که عملکرد خدمتگزاران شبکه بانکی در اجرای این قانون به شکلی غیرمنصفانه مورد قضاوت قرار می گیرد.

مدیرعامل بانک تجارت در ادامه پیاده‌سازی کامل و موفق این قانون در کشور را نیازمند عزم ملی دانست و با اشاره به پیش‌نویس طرح تهیه شده در مجلس شورای اسلامی برای ایجاد تغییراتی در قانون بانکداری بدون ربا گفت : تحقق بانکداری اسلامی باید یک مطالبه ملی باشد. بسیار مهم است که در تدوین این قانون و تعیین سازوکارهای اجرای آن، نگاهی واقع‌بینانه و بلندمدت به شرایط و ظرفیت‌های اقتصادی کشور داشته و با فراهم آوردن زمینه همکاری همه جانبه تمام دستگاه‌های ذیربط با اجرای این قانون ، یک الگوی موفق از پیاده‌سازی یک نظام فراگیر بانکداری مبتنی بر آموزه های دینی در سطح جهان اسلام و فراتر از آن ارائه دهیم .

محمدابراهیم مقدم با اشاره به اینکه استفاده از ابزارهای جدید مالیه اسلامی در فضای بازار پول و سرمایه کشور پررنگ تر شده است گفت: هنوز از ظرفیت‌های عظیم بانکداری اسلامی به ویژه در زمینه عقود آنچنان که باید استفاده نشده است. برخی از عقود موجود بانکداری اسلامی همچون خرید دین از قابلیت‌هایی برخوردارند که می‌توانند نقش مهمی در رفع مشکل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی در کشور ایفا کنند.

دکتر دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، دکتر پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان و دکتر عیوضلو عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات از دیگر اعضای این پانل بودند که در آن مقالاتی با موضوعاتی همچون تجربه دیگر کشورها در تجهیز و تخصیص منابع در بانکداری اسلامی، نوآوری‌های مالی در نظام بانکداری بدون ربا ، بکارگیری ابزارهای مالی منطبق با شریعت در بازار پول بین بانکی اسلامی از سوی کارشناسان شبکه بانکی ارائه شد.

گفتنی است بیست و ششمین همایش سالانه بانکداری اسلامی طی روزهای دهم و یازدهم شهریورماه در مرکز همایش های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
جناب آقای رییس ، بزرگوار،شما اول بانک خودتو درست کن
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
من چهار ملیون وام با منت گرفتم و پنج ملیون باید بدم آقای رییس حالا این حرف شما شبیه چی هست؟
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
فعلا اختلاسگران همچین اجازه ای به بانکها نمی دهند که بانک جهان اسلام باشی ضمنا این حرف شما به یاد خاوری افتادم که در زمان ریاستش در بانک ملی تبلیع میکرد بانک ملی بزگترین بانک جهان اسلام بعد ابرویزی شد
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
بله چرا که نه ما میتوانیم الگوی همه چیز برای غرب و دنیا باشیم واکثر ملت انها را مثل خودمون بدبخت کنیم و بعضی ها را خوشبخت کنیم ما در همه چیز سرامد و الگوی دنیا هستیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸
مالزی هست شما نیاز نیست زحمت الگو شدن رو بکشید همان کار خودتان را انجام دهید و سود آور و کمک دهنده به رشد اقتصادی باشید کفایت می کند و نیاز به مدیریت جهانی فعلا نیست