بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
کد خبر : ۱۵۳۹۶۹
با وجود اینکه در دوره ۸۴ تا ۹۲ تنها ۷۳۰ هزار نفر به تعداد شاغلان افزوده شد، وزیر کار می‌گوید تا سال ۱۴۰۰ یعنی ۶ سال دیگر باید بر تعداد شاغلان ۹ میلیون نفر افزوده شود و بازار کار ۳۱ میلیون نفری شود.

به گزارش مهر، رئیس جمهور می گوید دغدغه بیکاری جوانان دارد، مسئولان در این باره سخن می گویند و مطرح می شود اگر سرمایه گذاری صورت گیرد، رشد اقتصادی هم مثبت باشد و جوانان نیز با آمادگی بیشتری داوطلب ورود به بازار کار باشند، آنوقت ممکن است کم کم اوضاع بازار کار بهتر شود.

با این حال، آمارها می گویند حال بازار کار کشور خوب نیست و همواره تعداد متقاضیان ورود به این بازار میلیونی است. بیش از یک میلیون جوان فارغ التحصیل دانشگاهی مدت‌هاست به دنبال کار می گردند و مقامات دولتی آمار داده اند به زودی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دیگر نیز به این تعداد اضافه می شوند.

از این رو مهمترین و جدی ترین چالش بازار کار کشور در حال حاضر و آینده نزدیک برای دولت‌ها و سیاست گذاران، رسیدگی به امورات شغلی جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی است؛ جوانانی که اغلب مهارت خاصی برای جذب در بنگاه ها ندارند و تنها یک مدرک دانشگاهی را با خود یدک می کشند. در واقع باید گفت فعلا بین آموزش در دانشگاه ها و نیاز بازار کار هیچگونه ارتباط منطقی و قابل قبولی وجود ندارد.

قطع ارتباط دانشگاه و بازار کار

نتایج یک بررسی آماری که به تازگی توسط مجلس صورت گرفته است، نشان می دهد با وجود مطرح بودن مسئله بیکاری جوانان، اما در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ نه تنها بر تعداد شاغلان جوان کشور افزوده نشده بلکه یک میلیون و ۹۳۰ هزار نفر از آمار اشتغال به کار جوانان در کشور کاسته شده است؛ بنابراین اشتغال جوانان در فاصله ۸ سال ۸۴ تا ۹۲ نه تنها بهبودی نداشته بلکه ۴۲ درصد نیز منفی شده است.

در نقطه مقابل روند ورود کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی به بازار کار در دوره زمانی ۸۴ تا ۹۲ به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بهتر شده است. به عبارتی در حالی که در سال ۸۴ تعداد جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی در بازار کار به میزان ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بوده، این تعداد در پایان سال ۹۲ به ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

همچنین در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ بر تعداد شاغلان کشور ۷۳۰ هزار نفر افزوده شده که سهم کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی از این افزایش اشتغال مثبت و سهم سایر جوانان منفی بوده است. به بیان دیگر، می توان گفت در فاصله ۸ سال گذشته، سالیانه ۱۵۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی شانس ورود به بازار کار را یافته اند، ولی همچنان بیش از یک میلیون نفر در این گروه از جوانان بیکار هستند.

سالی ۱۵۰ هزار فارغ‌التحصیل شانس اشتغال دارند

با وجود اینکه به جمعیت بازار کار کشور در ۸ سال ۸۴ تا ۹۲ به میزان ۷۳۰ هزار نفر افزوده شده است اما وزیر کار می گوید تعداد شاغلان باید به ۳۱ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ برسد که نسبت به تعداد فعلی شاغلان که ۲۲ میلیون نفر است، نیازمند ایجاد اشتغال برای ۹ میلیون نفر تا ۶ سال آینده هستیم، همچنین مطرح می شود اگر بازار کار کشور روندی غیر از رسیدن به آمار اشتغال ۳۱ میلیون نفری برسد، بحران بیکاری فعلی در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

بر پایه این گزارش، با توجه به شرایط بحران بیکاری جوانان به ویژه اینکه تا یکی دو سال آینده ممکن است تعداد متقاضیان کار فارغ التحصیل دانشگاهی به بیش از ۵.۵ میلیون نفر بالغ شود، باید سهم جوانان از ظرفیت های بازار کار کشور افزایش یابد.

سهم فعلی جوانان از بازار کار کشور پایین و حداکثر به میزان ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است. به بیان دیگر، جوانان در حال حاضر کمتر از ۱۹ درصد کل جمعیت شاغلان کشور را تشکیل می دهند که اگر بخواهیم وضعیت بیکاری این گروه سنی از بحران خارج شود، باید این سهم افزایش یابد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲
کو کار؟