بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
مدیر مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو عنوان کرد:

تداوم محدودیت های فروش خارجی سنگ آهن

تاکنون ابلاغیه ای در این خصوص به صورت رسمی دریافت نشده و فعلاً در حد صحبت هایی در سایت های خبری مختلف مطرح شده است. حال آنکه به دلیل اینکه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برنامه ای جهت صادرات کنسانتره سنگ آهن در نظر ندارد، لغو عوارض صدور آن تأثیری بر سودآوری این مجموعه در پی نخواهد داشت.
کد خبر : ۱۵۴۲۳۱
نویسنده :
جمشیدی
برخی از خبرها و گمانه زنی ها از جلسات انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن حاکی از موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت با حذف عوارض صادرات سنگ آهن است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، صادرکنندگان سنگ آهن از اردیبهشت ماه سال 92 عوارض 40 درصدی بابت صادرات این ماده معدنی می پردازند و طی سال 93 نیز عوارض 20 تا 30 درصدی برای صدور سنگ آهن خام و فرآوری شده تعیین شده است.

بر این اساس، به نظر می رسد با توجه به کاهش قابل توجه قیمت های جهانی و افت تقاضا برای سنگ آهن، دولت برنامه ای جهت عوارض صادارت لغو صادرات سنگ آهن در نظر گرفته تا انگیزه تولیدکنندگان برای صادرات این ماده معدنی افزایش یابد.

در همین ارتباط، مدیرمالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: تاکنون ابلاغیه ای در این خصوص به صورت رسمی دریافت نشده و فعلاً در حد صحبت هایی در سایت های خبری مختلف مطرح شده است. حال آنکه به دلیل اینکه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برنامه ای جهت صادرات کنسانتره سنگ آهن در نظر ندارد، لغو عوارض صدور آن تأثیری بر سودآوری این مجموعه در پی نخواهد داشت.

محمود سیدی افزود: به نظر می رسد علت برداشتن عوارض صادرات، ایجاد انگیزه برای افزایش حجم صدور آن باشد. این در حالی است که شرکت های تولید کننده فولاد به تمام کنسانتره تولید شده در داخل کشور جهت تأمین مصارف خود نیاز دارند و به عبارت بهتر با توجه به افزایش ظرفیت تولید ایجاد شده در شرکت های تولیدی عرضه و تقاضای این ماده معدنی تراز منفی دارد.

وی ادامه داد: صادرکنندگان کنسانتره سنگ آهن همچون گل گهر به دلیل محدودیت های موجود انگیزه قیمت گذاری و فروش خارجی را از دست داده اند و با لغو عوارض تنها یکی از محدودیت های پیش روی آنها مرتفع می شود. حال آنکه با توجه به هزینه هایی همچون هزینه حمل، تخلیه و بارگیری و بیمه زمینه مساعد برای صادرات وجود ندارد.

مدیر مالی "کچاد" در پاسخ به این سوال که آیا تقاضای کافی در بازارهای خارجی برای سنگ آهن تولید شده توسط تولیدکنندگان داخلی وجود دارد؟، گفت: متأسفانه از یک سو به دلیل اینکه طرح های توسعه ای افزایش ظرفیت تولید شرکت های خارجی تولید کننده سنگ آهن در کشورهای استرالیا و برزیل به بهره برداری رسیده و از سوی دیگر تقاضا برای خرید سنگ آهن بواسطه کاهش تولید فولاد افت یافته، می توان گفت در بازارهای خارجی تقریباً هیچ عرضه ای روی زمین نمی مانند و با افزایش عرضه مواجه هستیم.

علاوه بر این، شرکت های تولید کننده داخلی از توان رقابت با تولید کنندگان خارجی برخوردار نیستند و شرایط بسیار رقابتی در بازارهای بین المللی وجود دارد و هنوز محدودیتهایی برای عرضه محصولات در کشورهای خارجی وجود دارد، مگر اینکه قیمت های جهانی رو به صعود حرکت کنند و انگیزه برای افزایش صادرات ایجاد شود. بر این اساس می توان گفت در صورت لغو عوارض صادارت سنگ آهن تنها فرآیند فروش خارجی تسهیل می یابد و بسیاری از محدودیت ها کماکان پابرجاست.

سیدی همچنین در خصوص اعمال اثر کاهش سه درصدی قیمت فروش گندله بر وضعیت سودآوری "کچاد" اظهار داشت: به طور قطع هر اقدام عملی نیازمند پشتوانه دستوری است. هیأت مدیره این مجموعه هیچ دستوری مبنی بر کاهش قیمت فروش گندله دریافت نکرده و از این رو آخرین پیش بینی درآمد هر سهم بر اساس قیمت های قبلی تدوین و ارائه شده است. در هر صورت اگر هیأت مدیره مجاب شود که باید قیمت گندله را کاهش دهد به طور قطع اثر آن را در صورت های مالی اعمال می کند و به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام می کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر